رفتن به محتوای اصلی

اردوغان کشتار ارامنه در دوران عثمانی را تسلیت گفت
24.04.2014 - 06:50

کلیک کشتارهاکه در جریان جنگ جهانی اول روی داد تحت عنوان "نسل‌کشی" یاد می‌کنند اما ترکیه این ادعا را رد می‌کند و هیچ گاه رسما بابت آن عذرخواهی نکرده است. موضوعی که در یک قرن گذشته همواره محل تنش و سردی روابط میان ارمنستان و ترکیه شده است.

با این حال، اظهار تاسف آقای اردوغان که در نوع خود برای نخستین بار از سوی یک رهبر سیاسی در ترکیه عنوان می‌شود می‌تواند تاثیر مثبتی بر روابط دیپلماتیک میان آنکارا و ایروان بگذارد.

آقای اردوغان روز چهارشنبه (۲۳ آوریل - سوم اردیبهشت) ضمن تسلیت گفتن به نوادگان قربانیان آن کشتارها گفت وقایع سال ۱۹۱۵ پیامدهای غیرانسانی چون آوارگی میلیون‌ها نفر را در پی داشته است اما این موضوع نباید مانع از شکل‌گیری روابط حسنه میان دو کشور شود.

او در بیانیه‌ای که به ۹ زبان هم ترجمه شده بود از مصائب کشتارها ارامنه در خلال دوران جنگ جهانی اول به عنوان "درد مشترک" میان ترکیه و ارمنستان یاد کرد.

با وجود این، وی در این بیانیه از واژه" نسل‌کشی" برای آن کشتارهای جمعی استفاده نکرده است.

ترکیه معتقد است که بسیاری از آن کشتارها در خلال درگیری‌ها میان دو کشور و اقوام ترک و ارامنه روی داده و از این رو، اقوام ترک هم قربانیان زیادی در جریان آن وقایع داده‌اند.

آقای اردوغان در این بیانیه گفته با وجود تلخی آن وقایع، دولت ارمنستان نباید از این موضوع به عنوان بهانه‌‎ای برای خصومت با ترکیه استفاده کند و آن را به دستاویزی سیاسی برای تعارض میان دو کشور تبدیل کند.

این نخستین بار است که یک رهبر ترکیه مراتب تاسف و همدردی خود را با قربانیان کشتارهای ارامنه در جریان جنگ جهانی اول اعلام می‌کند.

ارمنستان هنوز به این اقدام دولت ترکیه پاسخ نداده است. این کشور خود را آماده برگزاری مراسم یکصدمین سالگرد این کشتارها می‌کند که قرار است سال آینده به صورت گسترده در ایروان برگزار شود.

به همین علت، مراسم نود و نهمین سالگرد این وقایع که قرار است فردا (۲۴ آوریل) در ارمنستان برگزار شود می‌تواند سرآغاز دور جدیدی از تنش‌ها میان این کشور و ترکیه در یکسال آینده قلمداد شود.

تابستان سال گذشته و در جریان جلسه‌ای که مقام‌های ارمنستان به منظور تدارک مراسم یکصدمین سالگرد این وقایع برگزار کرده بودند، دادستان کل این کشور رسما کلیک خواستاربازگرداندن سرزمین‌هایی شد که به گفته او در جریان جنگ جهانی اول دولت عثمانی تصرف کرده است و همزمان خواستار پرداخت غرامت به بازماندگان آن کشتارها شد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
BBC

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.