بیدار شو حیدر بابا - اویان حیدر بابا!(350 اوین!)

حیدر بابا! وای بر آن عظمت و خلق تو-بر زبان بیاور "بند اوین ۳۵۰ " اوین ات را .
یازیق اولسون شوکتیوه، ائلیوه - 350 ائوین گلسین دیلیوه.

 

 

 

 

برخیز از خواب حیدر بابا!

تقدیم به زندانیان بند ۳۵۰ اوین

 

حیدر بابا! رعد و برق غرّید ، امّا

تو همچون سیل خروشان روان نشدی

خاموشی رعدو برق را نظاره نکردی.

وای بر آن عظمت و خلق تو!

بر زبان بیاور "بند  ۳۵۰ " اوین ات را !

 

حیدر بابا! دلاورانت را به دنیا آوردی، اما

پوزه نامردان را به خاک نمالیدی

در مقابل رذیلان نیایستادی

دست و بال دلاورنت را بستی

دستبندهایشان را از دستانشان باز نکردی!

 

حیدر بابا! گفتی دنیا افسانه ای بیش نیست، اما

هیچ نگاهی به غل و زنجیرها نیانداختی

حرف حق را نشنیدی، نفهمیدی

خونهای بناحق ریخته  شده را نادیده گرفتی

به حرف دل مادران داغدار گوش فرا ندادی!

 

چشمه پرسنگلاخ از شن وماسه پرشد، اما

تو با عطش باغچه همراه نشدی

راه آب را بر همه بستی

اوضاع را بر وفق مراد آب بند ها کردی

اسب تازان ات را دوباره تشنه گذاشتی!

 

باد پاییزی تمامی برگ ها را بر زمین ریخت ، اما

تو چون ابر از سوی کوهها به دهکده روان نشدی

به داد مردانت نرسیدی

به دستان بسته  یشان، حتی دست هم نزدی

خونی را که از چهره هاشان جاری بود،  پاک نکردی!

 

حیدر بابا! توی ده عروسی گرفتی، اما 

به عزا نشستن تازه عروس را ندیدی

به سلول داماد دربند پا نگذاشتی

از دست وپای خود زنجیر را نگسستی

چون باد، رها ، آغاز به وزیدن نکردی!

 

 

ائوینین ۳۵۰ اینجی  بؤلومونده کی محبوسلارینا

 اویان حیدر بابا!

حیدر بابا ایلدیرملار شاخدی آمما

سئللر کیمی شاققیلداییب آخمادین

ایلدیریمین سؤنمه سینه باخمادین

یازیق اولسون شوکتیوه، ائلیوه

350 ائوین گلسین دیلیوه

 

حیدر بابا مرد اوغوللار دوغدون آمما

نامردلرین بورونلارین اوغمادین

رذیللرین قارشیسیندا دورمادین

ایگیت لرین قول قانادین باغلادین

قانداللاری اللریندن پوزمادین

 

حیدر بابا دونیا یالان دئدین آمما

زنجیرلره سن هئچ دؤنوب باخمادین

حاق سؤزؤ سن ائشید مه دین، قانمادین

ناحاق قانین آخماسینی سایمادین

آغلار آنایا بیر قولاق آسمادین

 

داشلی بولاق داش قومونان دولدو آمما

باخچالارین یانماسینا یانمادین

سویون یولون هامی یا سن باغلادین

سویون یولون باغلایانی سازلادین

آتلی لاری گینه سوسوز ساخلادین

 

خزان یئلی یارپاقلاری تؤکدو آمما

بولود کیمی داغدان کنده چؤکمه دین

ایگیت لرین دادینا سن گئتمه دین

باغلی اولان اللره هئچ دَیمه دین

اوزلریندن آخان قانی سیلمه دین

 

حیدر بابا کندین تویون توتدون آمما

قیز گلینین یاس توتماسین گؤرمه دین

بیگین توتساق حوجره سینه گیرمه دین

اَل قولوندان زنجیریوی کسمه دین

اؤزگور اولوب یئللر کیمی اسمه دین

 

انتشار از: 

دیدگاه‌ها

تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
تارای گرامی شعر مال آقای محمد احمدی زاده است.نه مال آ.ائلیار. من شعرهای خود را با نام و تخلص آ.ائلیار منتشر میکنم.و منتشر کننده هم آقای بهرنگ است. من تنها به متن فارسی نگاه کرده ام که اشکالات درست نویسی زیادی نداشته و قابل خواندن باشد و بعد منتشر شده است. امیدوارم سراینده اگر علاقه داشتند و لازم تشخیص دادند،خودشان به مسایل مطرح در مورد شعر خودش جواب بدهد. مسئله من موضوع « زندانی» بود-با دو کامنت نویس- که صحبت شد. امید وارم آنها هم لب مطلب را گرفته باشند.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
یعنی این شعر زیبا ولی بشدت طلبکارانه شما خطاب به این یکی دو نفر کامنت نویس است!؟ و منظور شما از حیدر بابا اتوسا و آزاد و ....میباشد؟
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
tara-ی عزیز، من از «مردم آذربایجان» چیزی نمیخواهم. کسی نیستم به خود اجازه دهم از «مردم» چیزی بخواهم.من با «دوستانی» که اینجا کامنت گذاشته اند صحبت میکنم. «مردم» و «مردم آذربایجان» معنا و مفهوم دیگری دارد.و روی سخن هم با «مردم» تفاوت اساسی دارد با « دوستان کامنت نویس». اینجا دوستان ما حرف شان را گفته اند. منهم حرفم را نوشته ام. و ساده و روشن:« زندانی سیاسی و اسیر هرکس میخواهد باشد؛ هر نظر و عقیده ای میخواهد داشته باشد، لازم است از حقوق او دفاع نمود.» نمیتوان به بهانه ی اینکه « حقوقم نقض شده» برام «توهین»شده. اسیر کشی را تأیید کرد و یا حتی مسکوت گذاشت. کار عملی اینکه « ضرب و شتم زندانی -هرکس میخواهد باشد-عملی غیر انسانی و محکوم است». انتظاری بود از این دو دوست کامنت نویس. « کسی که بخاطر عقیده و جرم زندانی از حقوق انسانی او دفاع نمیکند » نیز محکوم است.

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
فرامرز فروزنده میگه خودش سال‌ها در زندان رژیم بود ولی‌ حاضر است برای حفظ تمامیت ارزی در رکاب خامنه ای‌ برود(ویدئو کلیپ ایشان در یوتیوب هست) اگر این زندانی‌ها از این دست باشند نه تنها ابراز همدردی نمیکنم بلکه حاضرم در رکاب خامنه ای‌ بروم.و این بحث توهین دقیقا مفهوم ضرب و شتم و حمله را دارد که فروید در مفهوم فحش و توهین گفته وقتی‌ سنگ پرانی انسان اولیه به طرف مقابل نرسید شروع به فحاشی کرد پس برای من این توهین‌ها ضرب و شتم و زندان از راه دور است

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای ائلیار! عملکرد رژیم سفاک تهران را که از نظر فرهنگی، زبانی، و هویتی کاملا فارس، و از نظر طبقاتی فئودالیسم عشیره ای را، در پشت ماسک رژیم اسلامی مستور نفرمائید. این رژیم دیکتاتور ماهیتا فارس زبان، و از نظر نژادی نود و پنج درصدش از دیکتاتور های عشیره ای قوم فارس تشکیل شده است. عملکرد، خصوصیات دیکتاتور منشانه آنرا در زیر لحاف رژیم اسلامی پنهان نکنید! ما خواهان آزادی تمام زندانیان سیاسی و مخالف هرگونه سرکوب هستیم. و این مثل روز روشن است که کدام نژاد بر دیگر ملل ایران، زورگوئی میکند. و این مثل روز روشن است، شوونیسم و ناسیونالیستهای افراطی تمامیت خواه ، حتا کوچکترین حق حیات برای ملل غیر فارس حغرافیای ایران قائل نیستند. گسناخی اینان به آن حد رسیده است، که حتا اجازه نمیدهند، بیش از پنجاه درصد مردمان غیر فارس، به زبان خود تحصیل بکنند. در صورتیکه بر خورداری از

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
آقای الیار شما دقیقا از مردم آزربایجان چه انتظاری دارید؟ من نه در کامنت های دوستانی که اینجا نظرشان را نوشته اند ونه نه در فضای مجازی و فعالان ازربایجان و نه اینجا در تبریزکسی را ندیده ام که بگوید از اسیر کشی و نقض حقوق انسانها وستم مضاعف دفاع می کند(بر عکس روشنفکران فارس و ان وکلای مدافع حقوق زندانیان که علنا گفته اند از کسی که به خاطر زبان مادری زندانی شده دفاع نخواهند کرد!)لطفا راه حل عملی و نه تیوریک خود را خیلی ساده توضیح دهید .لطفا ساده و کمی به اصطلاح زیر دیپلم بگویید از مردم ازربایجان چه می خواهید؟
تصویر آ. ائلیار

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
خلاصه نظر جناب آزاد آن است که «حقوق ما را رعایت نمیکنند» و کوتاه شده نظر جناب آتوسا آن است که « توهین میکنند». بنا براین نباید « از زندانیان اوین- که به قصد کشت مورد ضرب و شتم مأموران قرار گرفته اند - و حقوق شان نقض شده- در مقابل دیکتاتوری فاشیستی که «اسیر کشی راه انداخته» دفاع نمود! بله همان مأموران که اسیر کشی کرده اند- همان حکومت فاشیستی که اجازه ی « نقض حقوق و اسیر کشی» داده ، همین حرف شما را میزند:« نباید اسیر کشی را محکوم کرد و از اسیران دفاع نمود»! سئوال بزرگی اینجا پیش میاید: چه فرقی هست بین شما با اسیر کشان؟ چرا شما هم مثل حکومت موافق اسیر کشی و نا مدافع اسیران هستید؟ آیا این همکاسگی با اسیر کشان نیست؟ چرا؟ آیا درک این مسئله که حقوق زندانی و حقوق تبعیض دیده، هر دو از طرف حکومت نقض میشود ، خیلی سخت است؟

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
حیدر بابا خیلی‌ وقت بیدار شده و دیگر با هیچ لالای دلفریب به خواب نمیره،وضع به جای رسیده که لرها به انتقال آبشان به اصفهان تجمع و اعتراض میکنند و یا اعتراضات بختیاریها مازندرانیها به سریالها...در این اوضاع من ترک نقش فردین را بازی کنم یا فقط حواسم به کلاه خودم باشه که باد نبره،تجربه‌ هشت سال جنگ و به نوع دوران انقلاب و دوران مشروطیت نشان داد که من فردین ترک یه بازیچه رفاقت بودم و به تعبیری آن کلمه‌ام کرده بودند و اینو علناً در باشگاهای ورزشی با وقاحت تمام بر رویم فریاد زدند ترکه صداش...

عدم انتشار شده: 
false
نظر: 
تا زمانیکه فاشیسم فارس به بهانه تمامیت ارضی،، در اشکال مختلف مثل سلسله معدوم پهلوی، و جمهوری خونخوار اسلامی، نفس ملیتهای مختلف ایران را بگیرد، سخن گفتن از دموکراسی و حقوق بشر هذیانی بیش نخواهد بود. تا زمانیکه نژاد پرستان افراطی فارس زبان ... غیر علمی... خود را بصورت ایده ئولوژی عصر فئودالیسم ، بمردمان ایران زمین تحمیل بکنند، سخن گفتن از فرهنگ و تمدن حرف مفت خواهد بود. تا زمانیکه ملت ترک، بلوچ، عرب، کرد، ترکمن .. و سایر خلقهای ایران از حقوق ابتدائی و زبان مادری خود محروم باشند، سخن گفتن از آزادی خنده آورترین چیز خواهد بود.

افزودن نظر جدید

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA ی تصویری