رفتن به محتوای اصلی

دیاگرام شمار سلاحهای هسته ای در جهان
22.10.2010 - 06:50

شصت و چهار سال پیش سربازان ارتش آمریکا برای اوّلین بار در تاریخ، در ششم آکوست، 15 دقیقه بعد از ساعتِ شش بامداد بُمب اتمی را بر فراز شهر جنوبی ژاپن "هیروشیما " رها کردند که صد و چهل هزار نفر جان باختند. سه روز بعد از آن با انداختن دوّمین بُمب اتمی بر آسمان شهر "ناکازاکی" هفتاد و سه هزار نفر قربانیان اوّلیّهءِ آن بودند. به نقل قول از افراد بازمانده و شاهدانِ عینی این فاجعهءِ تاریخی، آن روزها در ژاپن هفت رودخانه انباشه از اجساد مردم بی بی گناه بودند. جهنم متاقیزیکی را بطور مجسم به نمایش میگذاشته است. پیامد این دو بُمب اتمی از آن زمان تا کنون در مجموع بیش از چهارصد هزار نفر قربانی میباشد. سیاست مداران آمریکا تا به امروز بر این عمل غیر انسانی خود به بهانهءِ هر چه سریعتر و بطور ناگهانی پایان دادن به جنگِ دوّمِ جهانی در شرق دور، این فاجعه را توجیه و بر آن سرپوش میگذارند.

همین امروز با وجودِ 440 تأسیسات اتمی ساخته شده و یا در برنامهءِ ساخت، خطر جنگ اتمی جهانی پایان نیافته و سیاست مداران همچنان تلاش دارند که با تکیه بر بمب های اتمی با قدرتمندی بر کرسیِ سیاست فرمانِ نادرست و ناروا برانند.

 Missing media item.

 ◄ چهار سناریوی پیش رو

اگر خلع سلاح های اتمی در سطح جهانی صورت نگیرد، و بجای انرژی هسته ای، انرژی تجدید پذیر جانشین نشود، در آینده خطرات اتمی وقوع چهار سناریو پیش بینی میشود: 1- جنگ اتمی در بین قدرتهای اتمی 2- ترویست ها و بمب اتم 3- حمله به تأسیسات اتمی 4- خطر سلاح اتمی ساخت بازار آزاد:

1- جنگ اتمیِ فراگیر بین قدرتهایِ اتمی: در دورانِ جنگِ سرد فقط ثانیه ها تعیین کننده بود که جنگی اتمیِ گسترده بین کشورهای غربی به سرگردگی آمریکا، پیمان ناتو، با فرانسه در مقابلِ اتحّاد جماهیر شوروی سابق و کشورهای عضو پیمان ورشو شعله ور شود. نمونهءِ بارزِ آن جایگزینیِ راکتهای میانبُرد شوروی در خاکِ کوبا در سال 1961 میلادی است که با اخطاریه رئیس جمهور وقت آمریکا John F. Kennedy به شوروی سریع آنها را جمع آوری کردند. و سایر مثالهای عینی دیگر.

▬ بعد از فروپاشیِ شوروی و پایان یافتن جنگ سرد، نه اینکه خطر جنگ اتمی بر طرف نشده، تازه احتمال عملی شدنِ آن هم چند برابر شده است. در تابستان 2008 میلادی مسئلهء گرجستان بار دیگر بلوک غرب و ناتو را در مقابل ارتش روسیه قرار داد، درگیریهای بسیار خطرناک بین دو کشور اتمی" هندوستان و پاکستان" در سال 2002 میلادی، مشکلات اتمی با کرهء شمالی، آفریقای جنوبی، برزیل، لیبی، سوریه، رژیم اسلامی تهران، و سایر کشورهای جهان سوّم دیگر که در صف پیوستن به قدرت اتمی ایستاده اند، وجود مواد اوّلیّه و برنامه ها برای ساختن بُمب های اتمی کوچک و بزرگ در بازار آزاد، امنیّت و صلح فراگیر جهانی را تهدید میکنند.

▬ فاکتور مهّم دیگر جنگ اتمی در خاورمیانه هست: فقط کافی هست که چند تا از کشورهای عربی خاورمیانه به تکنولوژی هسته ای دسترسی پیدا کنند. پیشنهادِ عربستان سعودی مبنی بر اینکه خاورمیانه به منطقه ای آزاد و بدون سلاح اتمی تبدیل شود، از سویِ آمریکا و اسرائیل تا کنون پذیرفته نشده است. البتّه میشود دلیل رد کردن و نگرانی کشور و مردم اسرائیل را درک کرد، زیرا درست چندی بعد از اعلامِ کشوری بنام اسرائیل در سال 1949 میلادی ارتش مجهّز شش کشورِ عربی به مردم اسرائیل حمله کردند و در ادامه جنگهایِ دیگری را هم به دنبال داشته است. بنا براین تا در کنار کشور اسرائیل دولتِ مستقلِ فلسطین ایجاد نشود و جهان عرب وجود کشور اسرائیل را به رسمیّت نشناسند و صلحی پایدار برقرار نگردد این خطر پیوسته ملّتِ اسرائیل را تهدید خواهد کرد. سیاست نظام ولایت فقیه اسلامی با شعار پاک کردن کشور و ملّت یهود از کرهءِ زمین حقوقِ برخورداریِ کشور اسرائیل از سلاحِ اتمی را تأیید میکند. اضافه بر اینها گمانی زنی ها و علائمِ جدی هست که کشور سوریه بر رویِ ساختنِ بُمب اتمی و مخفی خود بطور جدی با برنامه ریزی فبلی کار کرده است.

2- سناریوی دوّم بمب اتم در اختیار تروریست هاست: هیچ بعید نیست که امروز و یا فردا بمب اتم در اختیار تروریست ها از هر نوع آن بویژه تروریستهای بنیادگرای اسلامی قرار گیرد ! بنیادگذار بمب هسته ای پاکستان "قادرخان" برنامهء ساختن بمب اتمی را در اختیار کشورهایی مانند لیبی، کرهءِ شمالی، رژیم ولایت فقیه تهران، حتی در مواردی در احتیار ترویست های اسلامی گذاشته است. شاید گروههای رادیکال اسلامی اکنون این تکنولوژی را آمادهء بکار گیریِ ناگهانی در اختیار خود دارند و منتظر زمانِ مناسب هستند. بعد از عملیّات تروریستی 11 سپنامبر 2001 در ایالات متحدهءِ آمریکا، خطر حمله و اقداماتِ کوچک و بزرگ اتمی بوسیلهءِ تروریستهای اسلامی در افکار عمومی و در محافلِ سیاسی به امری واقعی و امکان پذیر جا افتاده است.

▬ برای ساختن بمب اتمی با تکنیک پیشرفته و کار آوری بالا، فقط 20 کیلوگرم اورانیوم غنی شده و یا 5 کیلو گرم پلوتونیوم لازم هست که با شرایطی که امروز وجود دارد، بدست آورنِ آنها در بازار آزاد چندان سخت نیست. تنها کشور لیبی به اندازهءِ کافی اورانیوم در اختیار دارد. در سال 2004 میلادی همین کشور 16 کیلوگرم اورانیویوم درصد بالا غنی شده را به روسیه تحویل داد و طرح بدست آوردنِ آن در سایتِ یک شبکیّهءِ کامپیوتری کشور سویس پیدا شد و معلوم گردید که قادر خان پاکستانی طراح آن بوده است. سیاست مداران درجهءِ یک، افراد عادی، و شرکتهایِ اقتصادیِ غرب خود در انتقال و تهیهءِ موادِ اوّلیّه برای ساختنِ بمب اتمِ تروریستها، دخالتِ مستقیم و با واسطه دارند.

▬ از سال 1993 تا کنون سازمان انرژی اتمی سازمان بین الملل فقط آمار رسمی 550 مورد از داد و ستد مواد هسته ای رادیو آکتیو را در بازار آزاد گزارش داده است. بدون شک رقم غیر رسمی آن بیشتر میباشد. در 20 مورد آن مواد هسته ای با غنی شدهءِ بالا بوده است. سازمان تروریستی القاعده در سال 2009 در یک مصاحبه ای تهدید کرد که بوسیلهءِ افراد سطح بالایِ در ارگانِ سلاحهایِ اتمیِ پاکستان (از همکاران نزدیک تیم اتمی قادر خان)، میتواند، سلاح اتمی این کشور را برعلیهِ آمریکا و نیروهای ارتشیِ آن بکار گیرند .

3- سناریوی سوّم: حمله به تأسیساتِ اتمی بویژه در کشورهایِ غربی میباشد. اتفاق افتاده است که 50 نفر از مرز حفاظتی تأسیسات اتمی عبور کرده اند و بدون هیچ مشکلی با حضور خود در محوطهء درونی، حتی خود را تا برج فرماندهی راکتها رسانده اند، خوشبختانه این افراد تروریست نبودند. در انگلستان افرادِ عضو حفاظت از محیطِ زیست بدون ممانعتی خود را در ساختمانِ رآکتورها رسانده اند و تازه بعد از 25 دقیقه نگهبانان خبر را دریافتند. مثالهای دیگر همه حاکی از بی ثباتی در کنترل ایستگاههای اتمی میباشند.

▬ بعد از 11 سپتامبر 2001 میزان و درصد امکانِ حمله به تأسیسات اتمی بالا رفته است. برای تروریستهای اسلامی چه فرقی میکرد که آن هواپیماهای ربوده شده را که در آن برجهای دو قلو فرود آوردند، در دو تأسیساتِ اتمیِ آمریکا بر زمین میزدند !. طبق اعترافات زندانیانِ عضو نزدیکِ سازمان تروریستی القاعده، تأسیسات اتمی از مکانهای و هدفهایی هست که در برنامهء مقدم حملهء تروریستی آنها میباشد. سال 2004 حمله به دو تأسیسات اتمی آمریکا در برنامهء اصلی القاعده بوده است. از همهء اینها گذشته در هیچ کشوری با پیشرفته ترین تکنولوژی در حالت عادی هم امنیّتِ تضمین شده ای برای تأسیسات اتمی وجود ندارد. از جمله حادثهء چرنوبیل و امثال آن در جهان.

4- سناریوی چهارم، ساختن بمب از طرق ساده و غیر معمول که آنرا " بمب کثیف" می نامند: نروریستها و کشورهای جهان سوّمی اگر امکان دستیابی به تکنولوژی بمب اتمی واقعی را نداشته باشند، به راههای غیر معمول دیگرسلاحهای نابود کننده میسازند، مثلأ در مسکو در گوشه ای از مکان بزرگداشت ارتش برای سربازانی که در جنگهای بزرگ در راه میهن جان فدا کرده اند، بُمب گذاشته بودند که بیش از 680 ار بین رفتند. ابری از دود آمیخته با رادیو آکنیو آسمان این شهر را فرا گرفت. آب دیگر قابل استفاده و نوشیدن نیست و سایر عوارضی که اشعه های رادیو آکتیو برای مدّت طولانی بر جای میگذارند. این بمب از 2.3 (دو و سه دهم) کیلو گرم اورانیوم غنی شدهءِ سطح بالا، و 20 کیلوگرم مواد رادآکتیو دار باقیمانده از پزشکی با 500 کیلوگرم موداد منفجره تشکیل شده بود که برای ساختن آن تکنولوژیِ پیشرفته ای لازم نبوده است.

▬ با وجود قرارداد ها در سال 1963 و در سال 1968 میلادی بین قدرتهای اتمی: آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، و بریتانیا که مبنی بر منع گسترش سلاحهای اتمی بود، همچنین قراردادهای 1995، 1996، و قرارداد 24 سپتامبر 2009 شورای امنیّت سازمان بین الملل که ممنوعیّت و خلع سلاح هسته ای را با شعار " جهانی بدون سلاح اتمی"به تصویب رساند و نزدیک به 200 کشور جهان آنرا امضاء کرده اند، امّا متأسفانه امروز دیگر استفاده مسالمت آمیز از انرژی اتمی، با استفادهء آن در ارتش و نظامیگری با ساختن بمب اتم و در راههای نابود کنندهء دیگر امری جدا شدنی نیست، کوتاه سخن « استفاده از انرژی هسته ای قدم گذاشتن به آغاز ساختن بمب اتم هست ». از این گذشته امکان جلوگیری از انتقال دانش تکنولوژی و مواد رادیو آکتیو به کشورهای جهان سوّمی وجود ندارد، تنها راه چاره برای جلوگیری از خطرات اتمی، برون رفت از انرژی هسته ای و پیوستن به تکنولوژی تجدیدپذیر میباشد .

◄ در دیاگرام کشورها و تعداد در اختیار داشتن بمب اتمی آنها را نشان میدهد، این آمار مطابق داده های از سال 2002 تا 2009 میلادی میباشد، که امروز امکان اضافه شدن بر تعداد بمب اتم وجود دارد. ارقام داده شده است از مجموعهء بمب اتمی آماده شده و در حالت رزرو میباشد، مثلأ از 12980 بمب اتمی کشور روسیه مطابق با جدول 4830 عدد آن آمادهء فوری بکار گیری میباشد، و بقیه رزرو هستند، از 9700 بمب اتمی آمریکا، 2700 عدد آن آمادهء کامل هست. در مجموع طبق این جدول اکنون 23408 بمب اتم در جهان وجود دارد.

◄ قدمهایی که باید برای جهانی بدون سلاحهای اتمی برداشته شود:

1- تغییر دادن برنامه استراتژیک سازمان ناتو NATO که رسمأ اعلام بدارند که از هر گونه حملهءِ سلاح اتمی برای همیشه چشم پوشی کرده است

2- رأی ندادن و یا خروج بعضی از کشورهای اتحادیهءِ اروپا، و کشورهای عضو پیمان ناتو، از جمله کشور مهمی مانند آلمان از این ارگان، به مناسبت بکارگیری سلاحهای هسته ای در شرایط جنگ و در موارد دفاعی.

3- بجای برنامه ریزی و حمایت از استفاده از انرژی اتمی برای مصرف مسالمت آمیز، کسب انرژی از تکنولوژی انرژی تجدید پذیر مانند: خورشید، باد، آب، و منبع تجدید پذیر انرژی غیر فسیلی طبیعی،

4- ممنوعیّتِ تحویل دادن دانش و ابزارهای تکتولوژی هسته ای به کشورهایی که از کنترل ایستگاههای اتمی بوسیلهءِ IAEOسازمان انرژی اتمی جهانی جلوگیری میکنند

5- پنچ قدرت رسمی اتمی: آمریکا، روسیه، فرانسه، چین، و بریتانیا، همچنین قدرتهای اتمی دیگر مانند پاکستان، هندوستان و کشور اسرائیل خلع سلاح هسته ای را در انظار جهان و سازمان ملل بپذبرند زیر نظر و کنترل سازمان ملّل به نابودی سلاحهای اتمی خود اقدام نمایند.

6- پس از به اجرا در آمدن مورد شمارهء 4، مجازات و بایکوت بدونِ استثنای هرکشور عضو سازمان بین الملل که سلاح اتمی نزد آن پیدا شود و یا تلاش در بازسای و ساختن دوبارهءِ آنرا داشته است.

7- برون رفت از کسب انرژی بوسیلهءِ تکنولوژی هسته ای، حتی در شکل و شعار استفادهءِ مسالمت آمیز از آن. ممنوع کردن ساختن جدید هر گونه تأسیساتِ اتمی در جهان با نظارت سازمان بین الملل.

◄ انرژی هسته ای و جمهوری اسلامی

▬ برنامهءِ انرژی هسته ای جمهوری اسلامی تهران، فقط یک جریان سیاسی است که قصد بهره برداریهای فراوانی ار آنرا دارد. اگر حکومتی در واقعیّت به فکر سرزمین و بهبودی روزگار شهروندان خود باشد، بویژه اگر قصد فن آوریها و توسعهءِ اقتصادی را داشته باشد، در عوض تشویق و پشتیبانی، نخبگان آن سرزمین را منزوی، زندانی، و اعدام نمیکند. در جهان امروز سرمایه های اصلی هر کشور و نیروهای محرکهء هر گونه توسعه، نیروی انسانی آزموده با مهارتهای علمی و فنی آن کشور میباشد. وجود دانشگاههای بر پایه لائیسم و سکولاریسم راسیونال با استادان ورزیده مسلط به دانش روز جهانی، ایجاد زمینه رشد خلاقیّت ها برای نسل جوان و دانشجوی آن کشور، ایجاد محیط کار و پژوهش برای آنها، ارتباط و داد و ستد دانش و استادان برجسته با مؤسساتِ علمی و تحقیقی و دانشگاههایِ پیشتاز جهان میباشد.

▬ سرزمینی که هر ساله صدها هزار نفر دانش آموختگان و نیروی انسانی ماهر و روشنفکر را به خارج از کشور فراری میدهد و یا آنها که در خارج هستند نمیتوانند در درون کشور بازگشت و به میهن خود خدمت کنند، حاکمانِ بیخرد آن به فکر امروز و فردایِ این سرزمین و نسلهای امروز و آیندهء آن نیستند. این حاکمان پا و سر میشکنند تا گروه و تبار ما از کاروان جهان عقب بماند، این پا و سر شکنان واپسگرا را باید از میان برداشت.

Nasser.karami@gmx.de

|اکتبر| 2010| آلمان|

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.