رفتن به محتوای اصلی

آیا انرژی اتمی دیگر آینده ای دارد؟
20.03.2011 - 17:10

پیشگفتار:

■ ▬ انرژی Energie: این واژه در مفهوم علمی و مدرن امروزی برای اوّلین بار در قرن نوزده (1802) میلادی از سوی توماس یونگ Thomas Young انگلیسی تبار پیشنهاد شد. تعریف او از "واژهء انرژی" به ماشین هایی گفته میشد که که عامل کار و یا تولید کار میکردند. 1829 میلادی، بوسیلهء Jean V. Poncelet فرانسوی تبار تعریف "توان و استعداد تولید کار از انرژی" ( انرژی= کار) را برای اولین بار به واژهء انرژی نسبت داده شد که بعد از آن" انرژیِ مکانیکی" بر سر زبانها افتاد.

▬ اصطلاح امروز انرژی در واقع از واژهء یونانی Energiea گرفته شده است که ارسطو فیلسوفِ یونانی آنرا در دورهء آنتیک در مباحثِ فلسفی پیرامون - و گیتی شناسی بکار برده است. از دیدگاهِ ارسطو انرژی "روح خدایی" است که تنها بوسیلهءِ آن میتوان به حقیقت نزدیک شد. به عقیدهء او تمام اجسام و پدیده ها در شرایطِ ممکنِ خود در حالِ گذار به اثرگذاری و نزدیکی به حقیقتِ مطلق هستند. این قانون فلسفی ارسطو، همان اصل اوّل دیالکتیک شناخته شده است که گوید: هیچ پدیده ای راکت و ایستا نیست و مدام در حالِ تغییر و تحول هست، پیوسته در حالِ شدن و تکامل میباشد.

▬ با برجسته شدن تئوری ترمودینامیک در قرن نوزده واژهءِ انرژی مفهوم جدیدِ" انرژی گرمایی و حرارتی" را بخود گرفت و پی برده شده که «گرما و حرارت» فرمِ دیگری از انرژی میباشد. با اختراع ماشین بخار انرژی حرارتی یا" انرژی ترمی" مطرح گردید.

▬ 1847 میلادی Hermann Helmholtz فیزیکدانِ آلمانی قانونی را برای حفظ و نگهداری انرژی آورد که: «انرژی را نمیشود از بین برد و نمیشود آنرا تولید کرد». انرژی وجود دارد و فقط در اشکال و فرمهای مختلفی خود را نمایان میکند، در نتیجه اوّلین قانون و یا معادلهءِ دانش ترمودینامیک تولد یافت. پس از آن در مرحله ای دیگر بر پایه همین قانونِ فیزیکدانِ آلمانی، دستگاههایی ساخته شد که بدون نیاز به انرژی کار میکردند، کافی بود که برای بار اوّل این دستگاهها به حرکت در آیند، بعد از آن بنا به ساختار آنها بطور خودکار برای همیشه در حرکت میماندند و نیروی کار تولید میکردند.

▬ آلبرت اینشتین، دانشمند و فیزیکدانِ یهودی تبار آلمانی (1879- 1955) میلادی با تئوریِ نسبیّت (Relativitätstheorie) با فرمول { E= m.c2} خود ثابت کرد که رابطهء مستقیمی بین انرژی و جرم جسم وجود دارد و انرژی برابر هست با: [جرم اجسام ضربدر سرعت نورخورشید به توان دو]. با این نظریهء جدیدِ آلبرت اینشتین این سئوال بنیادی مطرح شد که آیا وقوع آتش فشانها و انفجارهای بسیار قوی و بزرگ اوّلیّه از چند میلیارد سال پیش باعث پیدایشِ وجودِ اونیورزوم ، جهانِ هستی در نتیجه اجسام شده است ؟، و اکنون این اجسام در فرمی از انرژی گازی و سیّال ( Kondensieren) در حالتِ مایع و منجمد شدهءِ آن هستند؟. آیا خورشید و ستارگان امروز هم مجموعه ای از انرژی سیّال انرژی زا میباشند ؟.

▬ در نهایت دانشمندان فیزیک در رابطه با انرژی، گیتی را یک سیستم بسته می پندارند که طی رویدادِ یک سلسله از تحولات در زمانی بسیار دور، به "مرگ گرماییِ جهانِ هستی"، یا به عبارتی درست تر به سردیِ کاملِ گیتی خواهد انجامید که باعث از بین رفتن جانداران در اثر کمی دما و تاریکی مطلق خواهد شد. با این تئوری میشود گمان برد که ساختار جهان امروز امری اتفاقی است و نه ساختهءِ نیرویی متافیزیک، که در شرایط خاصِ قوانینِ فیزیکیِ یکنواخت بازگشت پذیر میتواند استحکام داشته باشد که تا انتهای این پروسه انسان امروز به عنوان موجودی بسیار ریز در سامانهءِ آن نقشی را هم میتواند داشته باشد.

▬ انرژی در فرمهای: انرژی مکانیکی (پتانسیلی، انرژی حرکتی، انرژی ذخیره ای)، انرژی حرارتی یا گرمایی، انرژی الکتریکی، انرژی شیمایی، انرژی هسته ای (شکافت هسته در تأسیساتِ اتمی)، انرژی اشعه ای ( انرژی الکترومغناطیسی) که در نور خورشید هست و بوسیلهء دستگاه فتوولتایک مورد استفاده قرار میگیرد.

منابع انرژی، چگونگی کسب و بکار گیری آنها ،

▬ در پراتیک انرژیهای: مکانیکی، گرمایی، الکتریکی برای تولید کار، حرارت دهی و نور رسانی بکار گرفته میشوند. انرژیهای: « شیمایی، انرژی هسته ای، و انرژی اشعه ای خورشید» قبل از بکارگیری باید در فرمهای مکانیکی، ترمی، و یا الکتریکی تغییر داده شوند. برای نمونه از نور خورشید میشود در فرم حرارتی و گرما رسانی ( گرم کردن آب) و یا در فرم تولید الکتریسته و برق استفاده کرد. در اروپای مرکزی در سال میزان تابش نور خورشید بر یک متر مربع 1000 kWh انرژی میباشد.

▬ اجسام و یا پدیده های انرژی زا در طبیعت (انرژی فسیلی) چیزی جز انرژیِ ذخیره شدهءِ تابش خورشید در آن اجسام نیست. ذغال سنگ (جنگل و سایر گیاهان دفن شده در میلیونها سال)، موادِّ نفتی و گازی، هم از تجزیه و ترکیباتِ شیمایی موجودات و حشراتِ ریز و درشت در دریاهای قدیمی دفن شده، هستند. انرژیهای فسیلی مذکور تجدید پذیر نیستند و با یکبار آتش زدن و مورد استفاده قرار گرفتن دیگر در دسترس نخواهند بود .

▬ انرژیهای تجدید پذیر به منبع انرژیهایی گفته میشود که حداقل تا زمانی بسیار طولانی پایان ناپذیر میباشند، مثلأ نور و اشعه های خورشید پیوسته میتابند و طبقِ پیش بینی هایِ ارگانها و انستیتوتهای آینده نگری کرهء خورشید تا 5 میلیارد سال دیگر وجود دارد و همچنان انرژی تولید میکند.

▬ تنها خورشید این گلولهء آتشین میتواند ده هزار بار بیشتر از مجموعهءِ انرژی مصرفی بر روی کرهءِ زمین که امروز کُلِ ساکنین جهان نیاز دارند را تأمین کند. خورشید ظرفیّت تولید و باز تولید انرژی ایی را که 100 میلیون تأسیسات اتمی با مدرنترین و کارآورترین تکنولوژی تولید میکنند را دارد. برای استفاده از این حجم عظیم ظرفیّت انرژی خورشیدی سیاست گذاری با برنامه ریزها و سرمایه گذاریهای حساب شده و رشد تکنولوزی پیشرفته را نیاز دارد. اگر مؤسساتِ تولیدِ برق امروز به مناسبتِ ورشکست نشدنِ کُنسِرنهایِ تولید انرژی خود با حکومتهایِ وقت تصمیماتِ پُشتِ پرده نگیرند و با هم ساخت و باختی نداشته باشند.

▬ انرژی بادی و انرژی بیو ( درخت، چوب، و گیاهان دیگر، غلات،) هم انرژی خورشیدی هستند که در فرم دیگر نمایان میگردند که با برنامه ریزیهای دقیق میتوانند تا نور و انرژی خورشیدی هست، انرژی تولید کنند. درختان زنجیر وار رشد میکنند و با حذب گاز کربنیک CO2 هوا در مقابل در طبیعت اکسیژن آزاد و پس میدهد. و یا مقدار گاز کربنیکی را که هنگام سوختِ تولید میکند آورند خود جبران و اضافه بر آن برای تندرستیِ محیطِ زیستی اکسیژن بیشتری به گردش کار در طبیعت تحویل میدهند.

▬ "انرژی میان زمینی" و یا" انرژی ژئو ترمی" هم یکی از انرژیهای تجدید پذیر فراوان در لایه هایِ درونیِ زمین میباشد که امروز بهره برداریهای بسیاری از آن میشود. انرژی آب که بوسیله توربین ها تولید برق ممکن میشود.

صنعتی شدن و افزایش انرژی مورد نیاز ،

طبیعی هست که از آغاز عصر صنعتی به تولیدِ نیرویِ کار فراوان در نتیجه به انرژی که مولّد کار هست نیاز بالا رونده ای داشته است. تکنولوژی وابسته به موادِ نفتی و گازی از سال (1859 میلادی) رونق و شتاب گرفت. اگر کشورهای صنعتی در اوایل قرن نوزده به 20 میلیون تُن مواد نقتی احتیاج داشتند، 1960 به 1051 میلیون تُن، 1980 میلادی به بیش از سه و نیم هزار میلیون افزایش یافت. امروز هم رشد فراگیر، توسعهء صنعتی، تکنولوژیِ مدرن، افزایش تولیدی در عرصه های مختلف، و بالا بردن استاندارد زندگی در عصر فراصنعتی بدونِ دسترسی به انرژیِ کافی و بدونِ وجودِ منابع انرژیِ ذخیره شده امکان پذیر نیست.

▬ کشورهایِ صنعتی برای تأمینِ انرژیِ فسیلیِ خود که نیاز به آن روزانه افزایش می یابد، جنگهایِ نظامی منطقه ای و جنگهای سیاسی در بین خود راه می اندازند، برای چنگ اندازی بر منابع انرژی و تأمینِ امنیّتِ راههایِ ترانسپورت خشکی و دریایی با فرستادنِ ارتش خود در دیگر قاره ها و در سرزمینهای دیگر حکومتها را پایین می آورند و حکومتهایِ دست نشاندهء خود را بر تخت مینشانند، دوران استعماری و دیکتاتوری کهن و با اشکال دیگر امروز آن، همه برای دست یابی به انرژی و منابع طبیعی کشورهایِ نفت خیز مستعمره بوده است. امروز هم کشورهای صنعتی به مسئلهء دمکراسی و حقوق بشر در کشورهایِ دارایِ موادِ نفتی و انرژی و منابع دیگر که اغلب دیکتاتور و بنیادگرای استبدادِ اسلامی هستند هیچ توجهی ندارند. آنها فقط یک طرفی و یا گروهی را میخواهند که در پانویس قراردادهای انرژی و اقتصادی امضایی بگذارند، این طرف قرارداد چه کسی و چه فرهنگ سیاسی و دارای چه اندیشه ای باشد مهم نیست.

فاکتورهایی که به تکنولوژی انرژی هسته ای دامن زد ،

1- گنجانیدنِ مواد خام نفتی در صنعت انرژی از دورانِ صنعتی شدن 2- جایگزین کردن مواد نفتی بجایِ ذغالِ سنگ در کشورهایِ اروپای غربی و کشور ژاپن 3- در نتیجهء فاکتورهای 1 و 2 ، وابسته شدن هرچه بیشتر کشورهایِ صنعتی به وارد کردنِ موادِ نفتی. درصد وابستگی: [ژاپن 100%، اروپای غربی 75% ایالات متحدهءِ آمریکا 65%] 4- افزایش وابستگیِ کشور ایالاتِ متحدهءِ آمریکا به موادِ نفتیِ خاورمیانه و خاور نزدیک، 5- تأسیس سازمانِ نفتی اُپیک (OPEC ( در سال 1960 میلادی که کنترل در قیمت گذاری و در گردش کار و تولید و استخراجِ منظم و با برنامهءِ موادِ نفتی و دخالت دادن آن در موضع گیریهایِ سیاسی را بدست گرفت 6- بحران نفتی 1973 میلادی که کشورهایِ صنعتی بویژه اروپای غربی و ژاپن را به زانو در آورد 7- بکار گیری انرژی بجای اسلحهءِ سیاسی از سویِ کشورهایِ نفت خیز اسلامی بنیادگرا و ضد استعماری 8- رو به اتمام نهادنِ منابع انرژیِ فسیلی (نفت، گاز، ذغال سنگ،...).

9- محدویّت یا توسعهء مشروط به تناسب وجودِ انرژیِ فسیلی وارداتی 10- محدویّت در تولید کالا و در نتیجه کاهش واردات که شتاب رشدِ اقتصادی و حضور در عرصهءِ اقتصاد جهانی با سیاستِ بازار کار درونی را برایِ چند کشور کم رنگ و بحرانِ اقتصادی را شامل میشد 11- نبود امنیّت در استخراج و ترانسپورتِ موادِ نفتیِ بدونِ گُسست برایِ کشورهایِ صنعتی 12- انرژیِ اتمیِ محصول خودی و میهنی هست که استقلالِ سیاسیِ ملّی، استقلال در صنعتِ انرژی را برایِ هر یک از کشورهایِ صنعتی به همراه خواهد داشت 12- افزایشِ کشورهایِ صنعتی و در حال رشد ( چین، هندوستان، برزیل،...) که نیاز افزاینده این کشورها به انرژی به رقابت و بحران در بینِ کشورهایِ صنعتی در بازار سیاسی رقابتی انرژی دامن گسترده زده است 13- افزایش جمعیّت کرهء زمین، بالا رفتن استاندارد زندگی که مصرف انرژی را بالا برده است،

14- برای سلامتی طبیعت ( گمان میرفت که انرژی هسته ای بر عکس مصرف انرژی فسیلی محیط زیست را آلوده نمیکند و باعث تغییر دمای و اختلال در طبیعت نمیشود و آنرا نجات میدهد). 15- انرژیِ اتمی ارزان قیمت و پایدار بدونِ گُسل هست در نتیجه یک فاکتور بسیار مفید در گردشِ اقتصادِ ملّی هست و بدونِ انرژیِ اتمی همهء ساختارها بهم خواهند ریخت 16- دسترسی به تکنولوژ ایی که تولید انرژی در حجمی که اقتصاد و تکنولوژی رقابتی در جهان امروز نیاز دارد را پاسخ دهد 17- بکار گیری انرژی اتمی فقط برای گذار از انرژی فسیلی به انرژی تجدید پذیر طبیعی است 18- ادعا میشد که استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی چه از نظر نظامی و در امنیّت فنّی قابل کنترل صد در صد هست 19- برای زباله های رادیو آکتیو دار انرژیِ اتمی راهِ حلّهایِ مطمئنی وجود دارند 20- و سایر فاکتورهای آینده نگری دیگر که به بکار گیری انرژی هسته ای دامن زد.

بکار گیری انرژی هسته ای ،

آلترناتیو انرژی با چاره جویی برای حلِ مشکلات و پیشنهاداتِ در 20 فاکتورهای پایه ای در بالا مذکور برای کشورهایی که با آنها روبرو بودند عبارتند از: //صرفه جویی در مصرف انرژی/ استفاده از انرژی هیدروژنی/ کسب انرژی از همجوشی و گداخت هسته ای (فوزیون) / استفاده از انرژی تجدید پذیر (خورشید، باد، آب، ...) / مدرن کردن تکنولوژی انرژی و بکارگیری سیستمها و مدلهای پیشرفته برای کسب و صرفه جویی در انرژی/ و دست آخر شکافت هسته ای برای کسب انرژی اتمی بود //. که اوّلین استفاده از شکافت هسته ای یا انرژی اتمی در جنگ دوّم جهانی برای نابودی انسانها بکار گرفته شد.

▬ انرژیِ اتمیِ صلح آمیز در عرصهءِ گلوبال 1950 میلادی یا سرمایه گذاری یکهزار میلیارد دلار از سوی آیالات متحده آمریکا آغاز شد. 90 درصد بودجهءِ پژوهشی و تحقیقات توسعهء فراگیر از سوی کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اروپا در انرژی اتمی سرمایه گذاری شد. اتحادیّهءِ اروپا با تأسیس سازمان Euratom « همبستگی اتمی اروپا » در سال 1957 میلادی از سال 1994 تا سال 2013 نزدیک به پانصد میلیارد یورو در بخش پژوهشی انرژی اتمی سرمایه گذاری کرده است.

▬ از 1950 میلادی به بعد نه اینکه استفاده از انرژی اتمی به بخش قابل توجهی از نیازهایِ انرژیِ موردِ نیاز کشورهایِ صنعتی پاسخ داد، بلکه آنرا یک انقلاب بزرگ علمی، و این تکنولوژی را از برجسته ترین دست آورد هایِ تا کنون نیروی انسانی میشناختند و این احساس را به شهروندان میدادند که وارد فاز جدید جاودانیِ بدونِ بازگشت از دورانِ تاریخیِ تکاملِ جهانی نایل آمده اند. گرچه دانشمندان فیزیک و حکومتها به ریسکها و خطرات این تکنولوژی از همان آغاز بخوبی آگاه بودند، ولی رویکرد به انرژی اتمی و ساختن تأسیسات جدید با بحران نفتی 1973 در کشورهای صنعتی و یا کشورهای که دارای این تکنولوژی بودند افزایش بیشتری بخود گرفت.

جنبش اعتراضی مردمی و سازمانها بر علیه انرژی اتمی ،

▬ شهروندان با پی بردن به خطرات آشکار گشتهءِ ( چرنوبیل) این تکنولوژی در اثر اتفاقات و انفجار در تأسیسات اتمی در کشورهای مختلف از همان سالهای 1950 بر حکومتها فشار آوردند که این صنعت انرژی را از گردش اقتصاد انرژی خارج و در انرژی تجدید پذیر طبیعی بیشتر سرمایه گذاری کنند. با اعتراضات مردم، حکومتها سیاست انرژی آلترناتیو سازی برای انرژی اتمی را در محور کار خود قرار دادند. کشور اطریش از سازمان اتمی اروپا بیرون آمد، کشور آلمان در سال 2002 حکومت سوسیال دمکراتها و سبزها قانون برون رفت از انرژی اتمی را امضاء کردند، که حکومت کنونی آنرا لغو و آنرا به مدت 12 سال تمدید کرد، امّا با زلزلهء جدید و پیامدهای خطرناکِ آن در تأسیساتِ اتمی فوکوشیمای ژاپن این قانون را به مدّت سه ماه برای تجدید نظر دوباره معلق کرده اند.

▬ کشور آلمان با داشتن مقام اوّل در تکنولوژی انرژی تجدید پذیر، اکنون 12 تا 20 درصد انرژی مورد نیاز خود را بوسیلهء انرژی تجدید پذیر تولید میکند و تا سال 2030 بیش از 60 درصد و تا سال 2050 بطور کامل و بدون شک 100 درصد انرژی مورد نیاز خود از طریق انرژی تجدید پذیر تأمین و اضافه بر مقدار مصرف مورد نیاز، برای فروش هم تولید خواهد کرد. کشور آلمان درصدد ساختن و طرح تأسیسات اتمی دیگری را ندارد و با تلاش شبانه روزی افکار جمعی این کشور هست که هرچه زودتر از صنعت انرژی اتمی بطور کامل عبور کند. این کشور اکنون دارای 17 رآکتور اتمی هست که ظاهرأ 5 تای آنرا جدیدأ از کار انداخته، و 19 تای آنرا که قبلأ از دور خارج کرده بودند.

▬ در مقابل جمهوری خلق چین در حال ساختن 16 تأسیسات اتمی میباشد و 35 رآکتور دیگر در طرح ساختن دارد/ کشور هند با داشتن 17 تأسیسات اتمی 6 رآکتور اتمی در حال ساخت و 23 رأکتور دیگر در برنامهء پیاده کردن دارد/ کشور ژاپن با داشتن 53 تأسیسات انرژی اتمی، 2 رآکتور میسازد و 13 تای دیگر در طرح ساختن دارد/ کشور روسیه با داشتن 31 تأسیسات اتمی، 9 رآکتور در حال ساخت و 7 تای دیگر در طرح و برنامه دارد/ بریتانیا با داشتن 19 تأسیساتِ اتمی برنامهءِ ساختن 4 رآکتور دیگر را دارد/ ایالات متحدهءِ آمریکا با داشتن 104 تأسیسات اتمی، 1 رآکتور در حال ساختن و 11 دیگر در برنامهء خود دارد.

زیانها و برآیند فاکتورهای منفی از بکارگیری انرژی اتمی ،

◄ برای تبلیغ علیه گسترش برنامهء اتمی نظام جمهوری اسلامی و به عنوان یک فرد که بر ضد انرژی اتمی هست، سال گذشته در حد توانِ خویش در دو نوشتار به زیانهای جبران ناپذیر و بدونِ آیندهءِ تکنولوژی انرژی اتمی با چگونگی برون رفت از آن پرداختم ( آدرس لینک این دو نوشتار در پانویس همین مقاله در دسترس هست، که مطالعهء آن تکمیل همین مقاله و در محموع مفید واقع خواهد شد) که دیگر به پرداختن به آن مضوعاتِ مطرح شده در آنها نیازی نیست.

◄ امّا در مجموع میشود گفت انرژی اتمی که در حال حاضر فقط 2% درصد از برق و انرژی جهانی را تأمین میکند، علاوه بر آنکه در درازمدّت نتوانست به 20 علل مفید و آینده نگریِ در بالا مذکور که به بکارگیری این دانش فنآوری دامن زد پاسخی دهد، تازه خسارات و خطرات جدی و حیاتی، بیمارهای چندگانه، اثرگذاریهای نامطلوب اجتماعی، برای جهان امروز و نسلهای فردا بجا گذاشته است. به عبارتی دیگر در پیامد ساخت تأسیسات انرژی هسته ای کرهءِ زمین را بُمب گذاری و روزگار ساکنان زنده و بیجان آنرا بر لب پرتگاه بود و نبود قرار داده اند.

◄ هیچ دانشمندی و هیچ کشور صنعتی ایی نمیتواند امنیّت و ایمنی هیچ فن آوری و تکنولوژی ایی را تضمین کند. از این گذشته پدیدار زلزلهءِ جدید در ژاپن و بحران تأسیساتِ اتمی فوکو شیما نشان داد که هیچ تکنولوژی ایی با هر سطح و گرادی از فن آوری در مقابل رُخدادهای قهر آمیز طبیعی امنیّت و مصونیّت کافی برای هستی و محیط زیست را ندارد. آنهم در کشوری مانند ژاپن که از بهترین استاندارد امنیّتی تکنولوژی اتمی در جهان برخوردار هست!. تا کنون آخرین درجهء امنیّتی در مقابل زلزله برای تإسیساتِ اتمی 8 ریشتر پیش بینی شده بوده است، امّا مشاهده شد که زلزلهء جدید ژاپن بالای ریشتر 9 بوده است و بعید نیست که در آینده از این رقم هم بالاتر باشد.

◄ یا فرض را بر این بگذارید که ده تا از رآکتورهای ژاپن با این زلزله کامل بهم می ریخت چه فاجعه ای بزرگ کرهءِ زمین و آب اقانوسها و آبهای زیر زمین اندوخته را شامل میشد. فرض دیگری را بر این بگذارید که یک هواپیمایی به ناگهان و کاملأ بطور اتفاقی بر پشت بام و یا سقف یک رآکتور اتمی در آلمان و یا در فرانسه پایین بیاید، یا در کشور فرانسه که 80% انرژی و برق خود را از انرژی اتمی تولید میکند، یک سونامی و یک سیل عظیمی و یا هر اتفاق نابهنگام قهر آمیز دیگری رُخ دهد، آیا وسعتِ خرابی و ویرانگری آن بویژه در قارهء اروپا قابل پیش بینی هست ؟. با گرم شدن کرهءِ زمین و تشنج در اتمسفر، انتظار رویداهای قهر آمیز طبیعت را باید داشت و منطقهءِ جغرافیایی خاصی هم از آن در امان نیست ،

◄ اگر دانش این تکنولوژی در دسترس ترویستها و حکومتهای بینادگرا باشد ( که گویند هست) چکار باید کرد ؟ بر ساخت بمب های اتمی چه کسی نظارت و آنها را میتواند کنترل کند ؟. آیا 11 سپتمامبر برای آن تروریسیتهای اسلامی فرق میکرد که آن هواپیماها را در چند تأسیسات اتمی آمریکا فرود آورند ؟

◄ در برابر اشعه تفاله های رادیو آکیتو باقیمانده از انرژی اتمی که شاید از 1 میلیون تا 2.5 میلیون سال این تفاله ها اشعه های زیانبار را با خود حمل میکنند تا کنون راه حلّ منطقی و انباری با امنیّت وجود ندارد و با دفن کردن که رادیو آکیتو آنها از بین نخواهد رفت !.

◄ اگر از گران بودن و مصرف زیاد آب تکنولوژی انرژی اتمی هم چشم پوشی شود، فلز اورانیوم هم مانند انرژیهای فسیلی تمام شدنی هست و همین امروز بازار خرید و فروش آن دچار بحران هست. از این گذشته برای پیدا کردن اورانیوم با کندن لایه های زمین این ریسک و احتمال هم وجود دارد که لایه های اورانیوم زای زمین به آبهای ذخیره ای زیر زمین هم برسد و آنرا هم آلوده کنند.

◄ سالهاست که کشورهای صنعتی با سیاست کسب انرژی هسته ای خود به شهروندان و به سایر جهان اظهار داشته اند که نیروگاههای هسته ای را تحت کنترل دارند و حادثه و اتفاقی نخواهد افتاد و امنیّت کامل برقرار خواهد بود، امّا آمار زیر که در نیروگاههای اتمی رخ داده که خساراتِ طبیعی و قربانیان فراوانی را به همراه داشته و خواهد داشت، نشان میدهد که چنین نبوده و نیست و هر آنچه تا کنون گفته اند همه دروغ محض میباشد:

سال 1957 در Sellafield انگلستان / 1957 Majak در شوروی سابق/ 1969Lucens در سویس/ 1977 Bohunice در چکسلواکی/ 1980 Saint Laurentدر فرانسه / 197Harrisburg در آمریکا / 1986 Tschernobyl در شوروی سابق / 1992 در Barsebäck کشور سوئد / 1987 د Biblis آلمان / 1999 در Tökai-muraژاپن/ 2000 Temelin جمهوری چک / 2004 Mihama در ژاپن / 2006 درKosloduj بلغارستان / 2006 در Forsmarkسوئد / 2008 Brunsbüttel در آلمان / 2008 Tricastin در فرانسه / 2010 در Gronau آلمان / ماه مارس 2011 در فوکوشیمای ژاپن/ و سایر حوادث ریز و درشت دیگر که به ثبت نرسیده اند.

تنها آلترناتیو: انرژی تجدید پذیر و توسعهء فن آوریهای تولید انرژی است ،

تکنولوژی و صنعت انرژی در عرصهء گلوبال، عصر استفاده از انرژی فسیلی را آغاز کرد و کم و بیش همچنان از استفاده از آن ادامه میدهد امّا همه میدانند که این منابع انرژی تمام شدنی هستند، جوامع صنعتی عصر اتمی و انرژی اتمی را هم بجای آلترناتیو انرژی فسیلی بر اقتصاد کشورهای خود استوار کردند، ولی امروز بر کسی دیگر پوشیده نیست که زمان و دوران عصر اتمی و انرژی هسته ای هم پایان پذیرفته است، اتفاق در نیروگاه اتمی فوکوشیما نقطهء عطفِ اتمام این تکنولوژی میباشد. تنها انتخاب فقط دانش و تکنولوژی انرژی تجدیدپذیر طبیعی خورشید در اشکال مختلف آن هست. گذار هر چه زودتر از انرژی هسته ای به انرژی تجدید پذیر، نجات این کشتی کرهءِ زمین در حال غرق و اتمسفر سم آلود آن هست که 8 میلیارد مسافر دارد.

◄ بدون شک هستی و انسانهای امروز وارد عصر جدیدی شده اند که از صنعت و تکنولوژی انرژی فسیلی و انرژی اتمی اگر کامل عبور نکرده باشد ولی قدمهای آخری را بر میدارند. تجربه نشان داد که پروسهء تاریخی و تکاملی انسانها خطی نبوده و نیست، بلکه یک چرخش دایره ای هست که امروز به همان نقطه ای رسیده است که حرکت اوّلیّهءِ خود را آغاز کرده است.

◄ جوامع انسانی و پیشرفته امروز مانند دوران اولیّه با سه فاکتور: {طبیعت، تکنولوژی راسیونال و محیط زیستیِ سازگار، و ساختار اجتماعی} روبروست با این تفاوت که دیگر اندیشه های کهنه شدهءِ متافیزیکی دینی نقشی را نمیتوانند بازی کنند. در همین راستا شرکتهای بزرگ برق و انرژی اروپا، علاوه بر چاره جویی و توسعهء فراگیر دانش انرژی تجدید پذیر در کشورهای مطبوع خود، در صحرا و کویرهای شمال آفریقا و شرقِ نزدیک، پروژه ای را به مساحتِ 90000 هزار کیلومتر مربع با سرمایه گذاری اولیّه 400 میلیارد یورو، تدارک دیده اند که باید حداقل در فاز اوّلیه 15% برق و انرژی مورد نیاز قارهء اروپا را بوسیله انرژی تجدید پذیر خورشید تأمین کند .

برنامهء انرژی اتمی نظام جمهوری اسلامی ،

کشور ژاپن در مقام سوّمین قدرت اقتصادی و تکنولوژی پیشرفتهء جهانی از خود منابع انرژی فسیلی ندارد و 100% به انرژی بیگانه وابسته است، اروپای غربی قطب دیگر اقتصاد و تکنولوژی 75% از مورد نیاز خود را باید وارد کند، ایالات متحدهءِ آمریکا با این وسعت جغرافیایی با صنعت و تکنیک بالا و قدرت جهانی باید 65% از انرژی مورد نیاز خود را از بیرون خریداری و وارد کند، از اینها گذشته خطرات و نا امنی راههای طولانی ترانسپورت و با وابستگیها و مشکلات دیگر، یا کشور چین و هند با این جمعیّتها و رشد اقتصادی سالانهء آنها، اگر همهءِ این کشورهای نامبرده به ناچار به انرژیِ اتمی روی آورده اند، دلیلی برای این رویکرد خود دارند، براستی آیا کشور ما ایران با داشتن بخش قابل توجهی از منابع انرژی، که خود صادر کنندهء انرژی هم هست، به انرژی اتمی نیازمند هست،

◄ آیا در حقیقت برنامهء اتمی نظام جمهوری اسلامی، برای پیشرفت و توسعه در تکنیک و اقتصاد، بالا بردنِ استانداردِ زندگی، رفاهِ اجتماعی عمومی، امنیّتِ ملّی، و برای ارزانی داشتن جایگاهی شایستهء به شهروندان ایرانی و کشور ما در خانوادهء جهانی است ؟. آیا کشور ما به آن درجه از رشدِ اقتصادی و تکنیکی رسیده است که منابعِ انرژیِ کشورمان پاسخگویِ انرژی موردِ نیاز آن نیست ؟. آیا هدفِ نظام جمهوری اسلامی از برنامهء اتمیِ خود استفادهء صلح آمیز هست ؟ آیا براستی نظام جمهوری اسلامی جرأت و توانِ آنرا دارد که به کشور اسرائیل و یا به کشور دیگری گردنکشی و به متر مربعی از سرزمینهایِ آنها تعرض کند !.

◄ برنامهء انرژی اتمی ایران که در سال 1972 با تکنولوژی و استاندارد کشورهای صنعتی و غربی در جنوب کشور آغاز شده بود و روحانی روح الله خمینی آنرا بعداز انقلاب 57 حرام اعلام کرد، پس چرا نظام اسلامی آنرا در برنامهء خود قرار داد. آنچه که مسلم هست هدفِ سردمدارانِ نظام اسلامی از برنامهء اتمی فقط یک تبلیغِ سیاسی در جهان و از آن به عنوان ابزار و چماقی برای سرکوب و برایِ استحکامِ استبدادِ دینی در ایران میباشد. فرهنگِ دین سالاری، قانونِ اساسی، دستگاهِ ولایتِ فقیهِ دیکتاتورِ نظام جمهوری اسلامی با فن آوریهایِ علمی امروز در تضادِ کامل هست.

◄ سرمایه هایِ ملّیِ هر کشوری در جهان امروز که از دورانِ انرژی فسیلی و اتمی عبور کرده است توسعهءِ نیرویِ انسانیِ ماهر، اندیشهءِ راسیونالیسم، فن آوریهایِ جدید، نخبگان علمی، فرهنگی، ادبی، سیاسی، و برنامه ریزانِ متخصص آن میباشد که نظام جمهوری اسلامی این طبقه از ایرانیان را در طول 30 سال، زندان، اعدام، خانه نشین، فراری داده است و بجایِ آنها بسیجی و سپاه پاسدار مکتبیِ ایدئولوژیک و جوّ ترور را بر جامعه حاکم کرده است. بدون دمکراسی، آزادی، سکولاریسم، ساختارهای مدرن، و سیستمهای آزمون شده، آموزش و پرورش بر اساسِ اندیشهء لائیسیته، صحبت از انرژیِ اتمی و سایر فن آوریهایِ آینده نگر و شکوفا کردن جامعهءِ ایران به میان آوردن، فقط و فقط روضه خوانی و نوحه سرایی در باد و هواست.

◄ از همهء اینها گذشته نیروگاههایِ اتمیِ ساختِ شورویِ سابق و روسیهءِ امروز از امنیّت برخوردار نیستند و استانداردهایِ امروزِ جهان را ندارند. امّا فرض را بر این میگذاریم که نیروگاهِ اتمی بوشهر از همین فردا شروع بکار کند، طول عُمر نیروگاههایِ روسیه بیشتر از 30 سال نیست، یعنی این نیرو گاه اگر سالم بماند، صرف نظر از مراحل و مخارج:[ ساخت، بهره برداری، تعمیر، نوسازی، خراب کردن] دست آخر بعد از 30 سال آنرا باید روسی ها خراب کنند و فقط مخارج از بین بردنِ این نیروگاه به اندازهء همهء مخارجِ تا لحظهءِ خرابی آن میباشد، اضافه بر آن در 30 سالِ آینده انرژی فسیلی رو به اتمام کامل و شاید هم جهان از انرژیِ اتمی گذر کرده باشد و دنیایِ صنعتی تا آن زمان حداقل 70% از انرژی خود را از طریقِ انرژیِ تجدید پذیر تأمین میکند،

ولی کشور ما ایران با توسعه نیافتگی دیگر نه انرژیِ فسیلی دارد و نه انرژی اتمیِ و نه از تکنولوژیِ انرژی تجدید پذیر بر خوردار هست. آیا میشود تصور کرد که ملّت و کشور ما در آیندهءِ نه چندان دور در چه شرایطِ وحشتناکی قرار خواهد گرفت !، آیا آنوقت دیگر دعا و ثنا خواندن و از فرهنگ و از کتاب متافیزیک دینی حرف زدن دردی را دوا خواهد کرد !!!. این وظیفهء روشنفکران، روشنگران، و قشرِ متخصص و فنّیِ ایرانی هست که بجایِ پرداختن به مسائل نظریِ بیفایده و بحثهایِ دینیِ کهنه شده، بجایِ بحثهایِ قومی و قبیله ایِ فرساینده و بازدارنده به مسائلِ مبرم روز و آینده نگر بپردازند و هم میهنان را بدونِ سانسور در جریان این مسائلِ حیاتی قرار دهند.

◄ قطعأ کشور ما به انرژی اتمی این دانشِ از مدل افتاده که به دیروز تعلق داشت نیازی ندارد و بطور کلی راه اندازی نکردنِ نیروگاهِ اتمی بوشهر با تحمّل هر خساراتِ مالی بسودِ کشور ماست. آنچه نیاز مبرم و صد در صد امروزِ میهن ماست، جایگزینی تکنولوژی تجدید پذیر [ خورشید، باد، آب، و بیو انرژی و سایر منابع و روشهایِ کسب انرژی طبیعی] میباشد.

◄ مناسب ترین استراتژیِ اقتصاد و دانشِ انرژی برایِ کشور ما «عبور بدون و چرا از انرژی اتمی» با گذار و جهشِ مستقیم از انرژیِ فسیلی به انرژیِ تجدید پذیر با استانداردِ دانش و فن آوریهایِ روزِ جهانی میباشد که باید از درآمد مالی انرژیِ فسیلی ( تا تمام نشده) امروز سرمایه گذاری شود. تأسیسِ یک دانشکدهءِ انرژی برایِ پژوهشِ پیگیر با تربیّت و توسعهءِ کادرِ نیرویِ انسانی ماهر در این رشته و تحقیق در ساختِ تکنیکِ دستگاههایِ مورد استفاده صنعتی و گرما رسانی و ابزاراهایِ خانگی و غیره، یکی از استراتژیهایِ بنیادی و حیاتیِ امروز و فردایِ کشور ماست.

◄ انقلاب 57 و خود وجودِ نظام جمهوری اسلامی به مانندِ یک سونامیِ در تاریخ بیمانند به مدّتِ 30 سال هست که دشت و کوههایِ سر به فلک کشیدهءِ ایران را هم فراگرفته و همهء دار و ندار ما را با خود ریشه کن کرده و برده است، دیگر به نیروگاههایِ اتُمی آن که هریک خود یک بُمبِ اتُمیِ جاودانی هستند، نیازی نیست.

◄ برنامهءِ انرژیِ اتُمی رژیمِ جمهوری اسلامی فقط یک ژستِ سیاسیِ آخوندی و یک پوسته و پوششی هست که بر پیکرِ نظام ولایتِ فقیه کشیده شده است تا افکارِ واپسگرایی و استبدادِ سیاهِ دینی با فرهنگِ قرونِ وسطاییِ خود را از جهان پنهان بدارد، که بله ما هم از جهان امروز کمی می فهمیم، ولی رهبرانِ این نظام اسلامی هنوز نمیدانند که داشتنِ اندک درکی از جهان امروز، احترام به آزادی، به کرامتِ انسانی، رعایت حقوق بشر، رعایتِ حقوقِ فردی و شهروندی، خردگرایی، گردن نهادن به دمکراسی،راسیونالیسم، پلورالیسم، و پذیرش سکولاریسم با آزادی ادیان و اندیشه میباشند.

◄ این نوشتار را با گفته ای از آلبرت اینشتین دانشمندِ فیزیک به پایان میبرم که در رابطه با از سر گیری انرژیِ اتمی، با طعنه ای تلخ گفت: [ حتّی هیچ موش عاقلی در فکر ساختن تله ای که خود در آن گرفتار آید نمی افتد ].

Nasser.karami@gmx.de

|ماه مارس|2011 | آلمان|

|ناصر کرمی|مشاور انرژی، آلترناتیو انرژی| در امور ساختمانی|

...............................................................

[1] ▬ دیاگرام شمار سلاحهای هسته ای در جهان در لینک زیر:

http://iranglobal.info/node/32032

[2] ▬ دیاگرام و میزان تولید اورانیوم درجهان در لینک زیر.

http://iranglobal.info/node/32033

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.