رفتن به محتوای اصلی

شاه رفت، شیخ هم باید برود!
11.02.2014 - 06:17

در دهه پنجاه، هنگامی سروکله مدرنیته نمایان تر شد که فقر در جامعه بیداد می کرد و روستائیان خانه خراب به حاشیه شهرها و زندگی الونکی رو آوردند. سمت گیری آمرانه بسوی "تمدن بزرگ" در دستور کار قرار گرفت؛ ولی نیروی محرک تحول، مردمی گرسنه و محروم از آزادی و پیش شرط های لازم برای ارتقاء آگاهی ملی، شعور سیاسی و دمکراتیک بودند.
تناقض فقر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی پائینی ها با سمتگیری بورکراتیک ارتجاعی شاه اسلام پناه روزبروز برجسته تر میشد. دو نیروی ارتجاعی که صاحب تریبون بودند (شاه و شیخ) مردم را تحت نفوذ سیاسی فرهنگی قرار داده و در برابر هم صف آرائی کردند. شیوخ سیلی خورده از انقلاب مشروطه، در انتظار فرصت برای انتقام گیری بودند و بن بست سیاسی رژیم سلطنتی و شورشیان حاشیه نشین شهری فراموش شده و سرخورده از راه "تمدن بزرگ"، پیاده نظام لشکر اسلام را تشکیل دادند.
اسلامگرایان توانستند تحقیر و سرخوردگی اقشار حاشیه نشین جامعه را از نظر سیاسی نمایندگی کنند و ظرف مناسب برای چنین پروژه ای در جمهوری اسلامی تبلور یافت!
انقلابی که علیه بیدادگری آغاز شد، در منجلاب بردگی سیاسی، اجتماعی، آئینی، فرهنگی و دینی فرو رفت و بازگشت به عصر شترچرانان عربستان ، نمود سیاسی – فرهنگی انتقامجوئی تحقیرشدگان و سرخوردگان جامعه در دهه پایانی دیکتاتوری محمدرضا پهلوی بود.
در جریان انقلاب بهمن 1357 نیروئی که سازماندهی، امکانات، تریبون و پشتوانه جهانی داشت، بر موج سوار شد و مردم را بسوی منجلاب حکومت اسلامی هدایت کرد! وقتی مردم بخود آمدند که تا گردن در منجلاب فرو رفته بودند.
35 سال از روزهای سمتگیری بسوی منجلاب جمهوری اسلامی می گذرد و ملت ایران توانسته است با زیگنال های پی در پی مخالفت خود را با سلطه اسلام و اسلامگرایان اعلام کند و حتی شعار آلترناتیو جمهوری ایرانی را در برابر  جمهوری اسلامی قرار داد.
مردم با شعار جمهوری ایرانی به تفرقه طلبی،ایران ستیزی دینی، فرهنگی، نژادی، شقه شقه کردن ملت ایران بر مبنای دین، باور، نژاد، قومیت و تبار نه گفته اند و چتری فراگیر برای ملت ایران مطرح کرده اند.
اما شاه و شیخ و دنبالچه های شان با ماسک های مختلف، بر سر راه بمیدان آمدن جنبش ملی، قدرتگیری جنبش های اجتماعی و خودمدیریتی دمکراتیک شهروندی در ایرانی آزاد و دمکراتیک سنگ اندازی می کنند.

35 سال پیش شاه رفت، اکنون شرایط برای رفتن شیخ هم بلوغ یافته است و باید به تاریخ خونبار استبداد در ایران خاتمه داد!

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

اقبال اقبالی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.