رفتن به محتوای اصلی

گزارش شکنجه‌های هولناک در آستانه نشست ژنو ۲و انتشارهمزمان عکس های مشکوک از سوی رژیم آخوندی
22.01.2014 - 06:42
تفسیر از:
کیانوش توکلی

 

انتشار برخی عکس ها ی مشکوک در شبکه های اجتماعی 

در کنار این عکس نوشته شده بود:

فروش زنان به عنوان کنیز با دستان زنجیر شده، نمونه ای دیگر از جنایات تروریست های مورد حمایت غرب در سوریه ولی مهدی وزیری بر این نظر است که 

در وحشی بودن مسلمانان تندرو و القاعده شکی نیست ولی این عکس صحنه ای مثل تعظیه خودمون هست که در عراق و سوریه و لبنان مرسوم است به محیط اطراف تصویر توجه بفرمائید.
 
از سوی دیگر به نوشته اضغر جیلو فعال سیاسی ساکن لندن:
"‎این عکس وعکس دلخراش کودکان اعدام شده مسلمانان میانمار درست در زمانی منتشر میشود که اسناد معتبر جدیدی در مورد کشتارسیسیتماتیک مخالفین حکومت اسد در ابعاد انبوه منتشر شده است. ایا واقعن کسانیکه این عکسها را با نیت البته خیر از سایتهای وابسته به منابع خبری تبلیغاتی حکومتی در ایران بر داشته و در شبکه هایی مثل فیس بوک باز نشرمیکنند اعتبار وصحت این عکسها را مورد جستجو و کنکاش قرار میدهند؟ من تردید دارم که چنین بکنند؟ در وقوع چنین رخدادهایی به دست گروههای افراطی متعلق به هر دین وآیینی مناقشه ای نیست اما بر اساس چنین داوری کلی نمیتوان بدون تامل ودرنگ وبی هیچ تحقیقی، صحت رویدادهایی را که د راشکال مختلف خبری وتصویری به دست ما میرسند را مسلم دانست.ا تحقیق و جستجوی در میزان صحت این شواهد، خصوصن از کسانیکه مدعی کار روزنامه نگاری هم هستندبیشتراز بقیه انتظار میرود. خصوصن اغلب ما شاهد اقدامات و فعالیتهای پیچیدهبلیغاتی حکومت بشار اسد وحامیان روسی وایرانی آن برای بی اعتبار کردن مخالفین حکومت کشتار در سوریه و برونزا معرفی کردن آنان هستیم. زشد و گسترش گروههای افراطی سنی مذهب در سوریه وابسته ونا وابسته به القاعده و یا کشور عربستان وغیره از یکسو نتیجه مستقیم ناتوانی وانفعال دموکراسیهای غربی و جامعه جهانی در حفاظت از جان و زندگی میلیونها سوری از گزند دستگاه کشتار سیستماتیک حاکم بر سوریه است و از سوی دیگر به دلیل حمایتهای بسیار فعال، موثر و همه جانبه حکومت ایران و روسیه و بعد هم چین از حکومت بشار اسد است. ما حقیقتن خود را در کدام سوی این معادله میدانیم؟‎"

Missing media item.

 

بنابر نوشته بی بی شی :

مجموعه عکس: اجساد سوری‌های شکنجه‌شده

  • در گزارشی که توسط سه دادستان سابق دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی تهیه شده، عکس های تکان دهنده ای وجود دارد که به عنوان سند شکنجه و کشتن ۱۱ هزار زندانی در سوریه مطرح شده است.
  • عکس هایی از گزارش "قیصر" درباره شکنجه در سوریه
    گزارش این سه حقوقدان بر مبنای اظهارات و شواهدی تهیه شده است از طریق یک عضو ارتش سوریه در اختیار آنان قرار گرفته است. این فرد، که اخیرا به خارج گریخته در طول خدمت به عنوان عکاس دژبانی، به جمع آوری اسناد و مدارک برای آنان مبادرت کرده است.
  • عکس هایی از گزارش "قیصر" درباره شکنجه در سوریه
    بیشتر اجسادی که در عکس ها دیده می شوند، مردان ۲۰ تا ۴۰ ساله اند. در بسیاری از آنها نشانه های گرسنگی و شکنجه دیده می شود، از جمله سوختگی، کبودی، زخم و نیز نشانه هایی از مرگ در اثر خفگی یا شوک الکتریکی.
  • عکس هایی از گزارش "قیصر" درباره شکنجه در سوریه
    فردی که این عکس های را گرفته و به نام مستعار قیصر از او نام برده می شود، می گوید که گاهی در روز از ۵۰ نفر را عکسبرداری می کرده است. به خانواده های قربانیان گفته می شد که آنان در اثر حمله قلبی یا مشکلات تنفسی جان باخته اند.
  • عکس هایی از گزارش "قیصر" درباره شکنجه در سوریه
    حکومت سوریه همواره اتهام شکنجه مخالفان خود را رد کرده است. در هفته جاری دولت سوریه در مذاکرات صلح که در سوئیس انجام می شود، شرکت می کند.

آمریکا و سازمان ملل متحد در واکنش به گزارش‌های اخیر درباره این‌که سوریه از ابتدای اعتراض‌ها تا کنون حدود ۱۱ هزار بازداشت‌شده را شکنجه و اعدام کرده است، آن را 'هولناک' خوانده‌اند.

کلیک این گزارشرا سه حقوقدان بین‌المللی مبتنی بر مدارک به‌دست‌آمده از یک عکاس سابق ارتش سوریه تهیه کرده‌اند که به گفته آنان نشان‌دهنده شکنجه و جنایت سازمان‌یافته در آن کشور است.

در آستانه کنفرانس ژنو ۲ برای یافتن راه‌حلی برای بحران سوریه، ایالات متحده گفته است که این گزارش‌ها ضرورت برکناری بشار اسد از ریاست جمهوری سوریه را برجسته‌تر کرده است.

یک سخنگوی دولت سوریه این گزارش‌ها را بی‌اعتبار خوانده است چون با حمایت قطر منتشر شده که از شورشیان حمایت می‌کند.

هیئت‌های دیپلماتیک کشورهای دعوت‌شده به کنفرانس ژنو ۲ برای سوریه امروز سه‌شنبه (۲۱ ژانویه - اول بهمن) عازم شهر مونترو در ژنو بوده‌اند تا روز چهارشنبه این نشست آغاز شود و برای دو روز بعد هم در شهر ژنو ادامه پیدا کند.

این نشست قرار است برای درگیری سه ساله در سوریه راه‌حلی پیدا کند؛ بحرانی که تاکنون جان دست‌کم صد هزار نفر را گرفته و میلیون‌ها نفر را آواره کرده است.

جیم میور، خبرنگار بی‌بی‌سی در بیروت، می‌گوید انگیزه سیاسی انتشار این گزارش‌ها که با حمایت قطر و درست پیش از نشست ژنو ۲ صورت گرفته، واقعیت روایت‌شده در مستندات را کم‌رنگ نمی‌کند.

تاکید سازمان ملل بر 'لزوم تحقیقات بیشتر'

هیات دولت سوریه

گزارش حقوقدانان بین المللی آگاهی مقامات دولتی از کشتار زندانیان را قطعی دانسته اما شواهدی از صدور دستور اسد در دست ندارد

این عکاس که از او فقط به عنوان قیصر نام برده شده، از سوریه فرار کرده است و گزارش شده که همراه عکاسان دیگر، حدود ۵۵ هزار عکس دیجیتالی از حدود ۱۱ هزار فرد بازداشت‌شده را مخفیانه به خارج از سوریه برده است.

ماری هرف، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است که این گزارش، "نشان می‌دهد که چه‌قدر مهم است [در نشست ژنو ۲] پیشرفتی حاصل شود. وضعیت در سوریه چنان هولناک است که باید یک گذار سیاسی و انتقال قدرت در سوریه صورت بگیرد و باید حکومت بشار اسد را از قدرت کنار بگذاریم."

این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته است که آن‌چه در تصاویر منتشر شده دیده می‌شود، می‌تواند اقداماتی باشد که جنایت بین‌المللی سنگین شناخته شوند و عاملان آن باید در این‌باره محاکمه شوند.

پیش‌تر ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه بریتانیا، در واکنش مشابهی در مجلس عوام این کشور گفته بود: "من زیاد از این مستندات دیده‌ام. آنها هولناک هستند. مهم است کسانی که مرتکب چنین جنایاتی شده‌اند، در این باره محاکمه شوند."

روپرت کالویل، سخنگوی ناوی پیلای، رئیس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد، به خبرگزاری فرانسه گفته است: "این گزارش به‌شدت هشدار می‌دهد. اگر وسعت ادعاشده این مرگ‌ها در دوره بازداشت تایید شود، واقعا هولناک است."

به گفته سخنگوی خانم پیلای، "اتهاماتی چنین جدی را نمی‌توان نادیده گرفت و روشن است که تحقیقات بیشتری در این باره لازم است."

'تصاویر تکان‌دهنده'

اسلامگرایان

شبه‌نظامیان اسلامگرای افراطی نیز به نقض فاحش حقوق بشر و ارتکاب جرایم جنگی متهم شده‌اند

گزارش مورد اشاره به سفارش یک موسسه حقوقی بریتانیایی به نمایندگی از سوی دولت قطر تدوین شده و قرار است محتوای آن در اختیار سازمان ملل متحد و گروه‌های ببن‌المللی مدافع حقوق بشر قرار گیرد.

سر دزموند دی سیلوا، دادستان ارشد دادگاه بین‌المللی رسیدگی به جنایات جنگی در سیرالئون، سر جفری نایس، دادستان ارشد دادگاه رسیدگی به جنایات جنگی اسلوبودان میلوسویچ، رئیس‌جمهوری سابق یوگوسلاوی، و دیوید کرین، دادستان پرونده چارلز تیلور، رئیس‌جمهوری سابق لیبریا در دادگاه ویژه سیرالئون، این گزارش را تهیه کرده‌اند که بخش‌هایی از آن روز سه‌شنبه منتشر شد.

روزنامه بریتانیایی گاردین و شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان آمریکا به گزارش این سه حقوقدان دسترسی داشته‌اند و آن را منتشر کرده‌اند.

گزارش حقوقدانان بین‌المللی، آگاهی مقامات دولتی از کشتار زندانیان را قطعی دانسته اما شواهدی از صدور دستور اسد در دست ندارد.

در تهیه این گزارش، سه متخصص تحقیقات جنایی و امور پزشکی قانونی به بررسی حدود پنجاه هزار تصویر مربوط به حدود ۱۱ هزار تن از بازداشت‌شدگانی پرداختند که در بازداشت جان خود را از دست داده‌اند.

جنگ داخلی سوریه هزاران کشته، صدها هزار آواره و ویرانی گسترده بر جا گذاشته است

به گفته نویسندگان گزارش، نتیجه‌گیری این سه متخصص "در مجموع نشان می‌دهد که تعداد قابل‌توجهی از این افراد هنگام مرگ دچار لاغری مفرط بودند و در مورد تعدادی از آنان، قبل از مرگ دستشان بسته بود یا به شدت با جسمی مانند ترکه مضروب شده بودند."

روزنامه گاردین به نقل از دزموند دی سیلوا، یکی از سه نویسنده گزارش، نوشته است که "شواهد به دست آمده حاکی از کشتار در مقیاس صنعتی است."

به گفته او، "این شواهد از نوعی است که پیش از این در اختیار نبوده و براساس آنها می‌توان دادخواستی محکم علیه مرتکبان این جنایات تهیه کرد."

رسیدگی بین‌المللی به اتهام جنایت علیه بشریت توسط بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و برخی دیگر از مقامات حکومت آن کشور به دلیل اینکه سوریه پیمان عضویت در دادگاه کیفری بین‌المللی را امضا نکرده، به طور مستقیم قابل پیگیری نیست.

تنها راه برای پیگیری چنین پرونده‌ای، ارجاع آن از سوی شورای امنیت سازمان ملل به دادگاه کیفری بین‌المللی است که با توجه به حق وتوی روسیه به عنوان حامی حکومت سوریه، امکان صدور چنین مصوبه‌ای از سوی شورا تا کنون وجود نداشته است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
ویژه ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.