رفتن به محتوای اصلی

بگذارید رژیم جمهوری اسلامی پابرجا بماند
18.12.2013 - 11:11

 

احساس میکنم این زهرخند روزگار است بر من و دیگرانی چون من. مایی که زمانی سرنگونی طلب بودیم، امروز از ترس بدتر شدن اوضاع نظر دیگری داریم. ایکاش ما انقلابیون سال 57 شعور امروز را داشتیم و به دنبال اصلاح  آن و نه سرنگونی می بودیم.

امروز که به سرنوشت لیبی و مصر و بخصوص عراق و سوریه می نگرم، از تصور سرنوشتی مشابه برای ایران مو بر تنم راست میشود. میدانم که بلافاصله پس از گفتن این حرفها، اگر مخالفین گفته های من حرف از خستگی و بریدگی کسانی مثل من به میان نیاورند (خوشبختانه ادبیات اوایل انقلاب کم جان تر از آن شده که وصله «نوکر آخوند» به امثال من بزند) – اما شروع میکنند به شرح این که «چرا در صورت سرنگونی رژیم ایران ما مانند عراق و سوریه و .. نخواهد شد». در پاسخ خواهم گفت که اگر تضمینی بر این سخن بود که سرنگونی رژیم اسلامی با کمترین هزینه انجام میشد و ایران ما تکه تکه نمیشد مثل همین عراق یا لیبی و سوریه امروز، من هم از ایده سرنگونی پیروی میکردم. مشکل اینجاست که اولا.. این توانایی در مخالفان جمهوری اسلامی وجود ندارد که آنرا سرنگون کنند لذا حنجره سرنگونی جر دادن در این مورد آب در هاون کوبیدن است. خوش خیالی های اوایل انقلاب که اینها سه چهار ماه دیگر خواهند رفت دیگر نباید فکر غالب ما باشد. ثانیا من هیچ گونه «تضمینی» را در این مورد نمی پذیریم. هیچ تضمینی وجود ندارد که در صورت درگیری با حکومت مرکزی مانند آنچه که در سوریه در جریان است،  ایران مثل سوریه یا عراق (به عقیده من بدتر از آنها) نشود و هیچ ریسکی را نباید قبول کرد. این گونه سرنگونی برای رسیدن به آزادی ارزش هزینه اش را ندارد.  

امروز آخوندها میدزدند و میبرند. در رژیم آینده هیچ تضمینی نیست که ندزدند و نبرند. خر همان است و فقط پالانش عوض میشود. وقتی یک عادتی بر مردمی غالب شد از میان بردن رژیم ها و حکومت گران تاثیر چندانی بر عادات زشت ندارد بلکه زمان و تربیت لازم است. آخوندها دیکتاتور هستند. آری، تضمینی نیست که رژیم آینده ایران چنین نشود. سرنگونی همراه خشونت با خشونت ادامه پیدا خواهد کرد و وقتی شیرازه امنیتی، انتظامی و نظامی کشور از هم بپاشد، رژیم تازه برای جمع و جور کردن آن با مشکلات زیادی دست به گریبان خواهد بود و وضع بدتر از جمهوری اسلامی خواهد شد. هر ولایتی برای خودش حاکمی و سیستم امنیتی و نظامی خودش را خواهد داشت و این بجز بلبشو نیست. اوایل انقلاب و این که تا دوسال حکومت مرکزی نفوذی در کردستان نداشت یادآور خوبی است.  آخوندها به زندگی خصوصی مردم و نوع پوشش آنها کار دارند. آری.. این تنها موردی است که میتوان تضمین کرد که در صورت سرنگونی آخوندها بدست خواهد آمد. اما پذیرش ریسک بزرگ سرنگونی رژیم و پیامدهای آن بخاطر این مساله به نظر من ارزش امتحانش را ندارد.

پس از 33 سال تجربه سیاسی به این نتیجه رسیده ام که بهترین راهکار سیاسی نگهداشتن چارچوب رژیم اسلامی و تلاش در جهت اصلاح آن است. مخالفین داخلی و خارجی باید تضمین کنند که قصد براندازی رژیم را نخواهند داشت و سیستم امنیتی کشور را زیر سوال نخواهند برد. در عوض رژیم نیز در مورد نوع پوشش مردم و زندگی خصوصی شان دخالتی نکند تا مردم نفسی بکشند.

آزادی های سیاسی و اجتماعی بیشتر بهتر است در روندی آهسته و در طول زمان انجام شود. بگذار این کار دهه ها طول بکشد، سی سال، چهل سال، اما در اثر یک جنگ داخلی که در نتیجه یک حرکت سرنگونی طلبانه بوجود می آید کشور دچار هرج و مرج هایی مثل سوریه نخواهد شد و مردم یکدیگر را قتل عام نخواهند کرد و خرابی بوجود نخواهد آمد. نتیجه چنین استراتژی این خواهد شد که آن ایرانی که ما آرزو داریم، برای فرزندان و یا نوه های ما فراهم خواهد شد. بگذار چنین باشد. رسیدن به آزادی دیرتر، اما کامل تر و همراه با امنیت و رفاه بهتر خواهد بود. بگذار نسل حکومت گران و حکومت شوندگان امروز به دیار هزار سالگان کوچ کنند و فرزندان آنها که باهم مشکلی ندارند در کنار هم زندگی کنند. بگذار نسل اهل جبهه ملی و 28 مرداد بهمراه سلطنت طلبان مخالفشان و بحث های بی پایان و ویرانگر شان به زیر خاک برد و اثری از آنها و بحث هایشان نماند. بگذار نسل آخوندها و مخالفانشان و عقده ها و مطالبات شان و حس انتقام جویی های شان  به زیر خاک برود. بگذار نسل توده ای، مجاهد، فدایی و دیگر مدعیان میدان به زیر خاک برود. بگذار دهه هایی بگذرد و نشانی از آنها نماند آنچنانکه نشانی و صحبتی از مشکلات بین حکومت گران قاجار و رعیت زیر فرمان شان در دوران پهلوی جز در کتب درسهای تاریخ نبود و فرزندان آنها دنیای دیگری را ساختند خالی از عقده ها و درگیری ها. بگذار نسل دیروز و امروز ایرانیان، از آخوندهای حکومت گر گرفته تا بچه بی پناه گل فروش سر چهار راه، مشکلات عدیده و بی پایان شان را با خود به زیر خاک ببرند تا نسل آینده فارغ از این درگیری ها ببیند چه آینده ای را برای خود میتواند رقم زند.

هرچه رژیم اسلامی از تهدید سرنگونی که کابوس هرشب خامنه ای هاست بیشتر خیالش راحت شود، بندهای اسارت بر گردن مردم شل تر خواهد شد و نفسی به آسودگی خواهند کشید و شرایط تغییر زودتر فراهم خواهد شد. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

محسن کردی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.