رفتن به محتوای اصلی

گازگرفتگی دختران دانش آموز؛ این بار در تهران
28.11.2013 - 13:07

طبق آمار ارائه شده توسط وزارت آموزش و پرورش، یک سوم کلاس های درس مدارس ایران فاقد سیستم حرارتی استاندارد و امن هستند  و بیش از 4 میلیون دانش آموز این کلاس ها در فصل سرما در معرض خطر آتش سوزی قرار دارند.  15 آذر سال گذشته آتش گرفتن بخاری کلاس درس مدرسه شین آباد منجر به مرگ دو تن و سوختگی شدید سایر دختران کلاس چهارم ابتدایی مدرسه  شد. روز سه شنبه این هفته (5 آذر)، این بار در مدرسه ای در تهران 27 دانش آموز دچار گازگرفتگی شدند.

اتفاقی است یا نه، این بار نیز دانش آموزان دختر و محصل دوره ابتدایی اند. سن آن ها 10 تا 13 سال اعلام شده و در مدرسه ابتدایی «شاهد امام علی» واقع در منطقه محلاتی تهران درس می خوانند. طبق خبر، ماموران اورژانس پس از مطلع شدن از گازگرفتگی کودکان با آمبولانس به مدرسه رفته اند و کودکانی را که علائم مسمومیت داشتند مورد معاینه قرارداده اند. خبر به نقل از اورژانس تهران اعلام شده و انعکاس محدودی یافته است.

انتشار این خبر آن هم به شکلی کلی و سربسته در حالی صورت می گیرد که آتش سوزی سال گذشته در مدرسه شین آباد و وضعیت دانش آموزان سوخته ی این مدرسه و ناایمنی سیستم گرمایشی مدارس هنوز مورد بحث رسانه هاست. آن آتش سوزی روز 15 آذر سال 91 روی داد و به مرگ دو تن از دانش آموزان انجامید. تا کنون بر روی چند تن از دانش آموزان بازمانده که دچار سوختگی درونی و بیرونی شدید بودند چندین عمل جراحی صورت گرفته و با این حال گفته می شود احتمال این که آن ها سلامتی خود را بطور کامل بازیابند، زیاد نیست.

وضعیت مدارس

به گفته ی معاون نوسازی و بازسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش، 150 هزار کلاس درس در مناطق محروم و 200 هزار کلاس درس در سراسر ایران سیستم گرمایشی استانداردی ندارند. در پی حادثه مدرسه شین آباد، روزنامه خراسان گزارشی از چند مدرسه در شهر مشهد منتشر کرد. گزارش حاکی است تعداد کمی از مدارس این شهر به سیستم گرمایشی مرکزی مجهز هستند.

طبق مقررات آموزش و پرورش، استفاده از بخار گازی در مدارس ممنوع است. با این حال خبرنگار مشاهده می کند که اکثر مدارس از بخاری گازسوز استفاده می کنند و حتی اگر اتفاقی مانند آتش سوزی رخ ندهد، هوای نامناسب کلاس می تواند به مسموم کردن تدریجی کودکان بیانجامد. در چند کلاس یک مدرسه غیرانتفاعی اصولا هیچگونه وسیله گرمازایی نیست و دختران با کلاه و پالتو و ژاکت سرکلاس نشسته اند.

دریک کلاس درس دیگر، که به نوشته خبرنگار بیش از 6 متر مربع وسعت ندارد، بخاری گازی به نیمکت دانش آموزان چسبیده که دانش آموزان را هر لحظه در معرض خطر سوختگی دست و پا و آتش گرفتن لباس هایشان قرار می دهد. در سرویس بهداشتی مدرسه برای جلوگیری از یخ زدن لوله های آب بخاری گازی گذاشته شده است اما دودکش ندارد. خبرنگار در سطح شهر تنها به 2 مدرسه بر می خورد که دارای سیستم گرمایشی مرکزی هستند

18 دیماه سال گذشته و یک ماه پس از حادثه شین آباد، 9 دانش آموز پسر دوره ی ابتدایی مدرسه معاد شهر اندیشه در شهریار دچار گازگرفتگی شدند. این مدرسه از قضا دارای سیستم گرمایشی مرکزی است که موتورخانه آن در نمازخانه تعبیه شده است. به گفته ی مسئولان، پیمانکار به جای 2 دودکش، یک دودکش نصب کرده است و هوای نمازخانه بطور معمول نیز نامناسب است. طبق خبر، معالجه این دانش آموزان در مدرسه صورت گرفته و نیازی به انتقال آنان به بیمارستان نبوده است.

اقدامات وزارت آموزش و پرورش

روز 29 آبان، رئیسی نوسازی و بازسازی مدارس وزارت آموزش و پرورش اقدامات این وزارتخانه در راستای ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس را در یک مصاحبه اعلام کرد. او گفت 300 هزار بخاری موجود در مدارس تعمیر شده است و افزود: «البته من این نکته را می پذیرم چون تعمیر و نگهداری تجهیزات در مدارس جدی گرفته نمی شود، بخشی از بخاری ها از رده خارج شده است». با این حال او معتقد است که مشکل تنها استاندارد بودن منبع حرارتی نیست، «بسیاری از حوادث که تاکنون در مدارس رخ داده، ناشی از خطای انسانی و معلول یک تصمیم نادرست بوده است».

رئیسی علت وضعیت فعلی را رشد ناگهانی جمعیت در برهه ای از زمان می داند: «در برهه ای از زمان به علت انفجار جمعیت، بار جمعیتی بالا رفت و برای این افراد فقط کلاس درس ساخته شد و بویژه در مناطق محروم و روستایی به امکانات و تجهیزات جانبی توجه نشد». او اعلام کرد دولت برای حل این مشکل، 100 میلیون تومان اعتبار به وزارت آموزش و پرورش تخصیص داده است. این مبلغ ده درصد اعتبار لازم برای ایمن سازی سیستم گرمایشی مدارس است.

جزئیات حادثه سه شنبه در مدرسه ابتدایی «شاهد امام علی» پوشیده است. درباره علت گازگرفتگی دختران دانش آموز تنها به ذکر این مساله بسنده شده است که نشت منواکسیدکربن در اثر «نقص در سیستم گازرسانی» بوده است. طبق خبر، اقدامات درمانی در محل انجام شده و نیازی به انتقال کودکان به بیمارستان نبوده  است. 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
وبلاگ میترا فخیم

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.