رفتن به محتوای اصلی

بخاری های نفتی و جان بیش از 4 میلیون دانش آموز
01.10.2013 - 09:39

بخشی از عواید دو کنسرت شهرام ناظری (28 و 29 شهریور سالن میلاد نمایشگاه بین المللی در تهران) به دختران حادثه دیده در آتش سوزی مدرسه شین آباد اختصاص خواهد یافت. شهرام ناظریدر این باره گفت: «با توجه به اینکه در آستانه شروع سال تحصیلی جدید هستیم تصمیم گرفتم یادی از دختران آسیب دیده روستای شین آباد بکنم که بدانند هنوز هم به یاد آنها هستیم و هیچ گاه این حادثه را فراموش نخواهیم کرد».

روز 15 آذر سال 91، بخاری نفتی کلاس چهارم مدرسه شین آباد آتش گرفت. دانش آموزان بدرجات مختلف دچار سوختگی شدند. دو تن از آنان در اثر شدت جراحات جان خود را از دست دادند و پوست، گوشت و اعضای داخلی سایر دانش آموزان بدرجات مختلف سوخت. 12 تن از آنان جراحات سختی برداشته و هنوز درگیر معالجه هستند. روزنامه شرق در آستانه سال تحصیلی جدید گزارشی از وضعیت کنونی قربانیان آتش گرفتن بخاری نفتی مدرسه شین آباد منتشر کرده که در آن خبرنگار چهره های دختران را توصیف کرده است:

سیما شادکام: «چهره‌اش عجیب‌تر از آن چیزی بود که تصور می‌کردم. ابروهایش نصفه شده بود. لاله‌های گوشش کامل نبود. از بینی تنها یک بند انگشتی باقی مانده بود. دست‌ها مچاله و صورتش به شکلی بود که حتی ایده‌آلیست‌ترین ذهن‌ها هم نمی‌توانست تصور کند»

نادیا صالح: «گوشت‌های اضافه صورتش را تصرف کرده‌اند»

و سایرین: « آمنه و اسرین چهره‌ای عجیب‌تر از سیما و نادیا دارند. آمنه پیراهن سبزی پوشیده است و اسرین پیراهن صورتی. از مجموع 28 دانش‌آموز آسیب‌دیده در حادثه آتش‌سوزی مدرسه ابتدایی انقلاب‌اسلامی شین‌آباد، دو دانش‌آموز یعنی سیران یگانه و سارینا رسول‌زاده فوت کردند. از مجموع 26 دانش‌آموز دیگر 14 دانش‌آموز وضعیت بهتری دارند و آثار کمی از سوختگی در بدن و صورت آنها مانده است. اما 12 دانش‌آموز دیگر یعنی فریده امیدوار، آمنه راک، نادیا صالح، مبینا پرکم، آمنه اسماعیل‌پور، مهناز محمدپور، سیما شادکام، سیما مرادی، آرزو طاهرآبادی، شادی ابراهیمیان، اسرین معروفی و اسمعه دروی اوضاع مناسبی ندارند و هرکدام آثاری سوختگی در صورت، گردن، دست و بدن خود دارند».

در ادامه گزارش می خوانیم که دختران از ساختمان مدرسه بدشان می آید و حاضر نیستند از مقابل آن رد شوند. سیما از آینه متنفر است و از اجاق روشن می ترسد.

مسئولان

درپی حادثه آتش سوزی، قول پرداخت دیه و هزینه معالجه کودکان داده شد اما عمل به این وعده زمان زیادی طول کشید و به گفته خانواده های دختران  و نماینده پیرانشهر در مجلس، هنوز برخی عملی نشده اند. اردیبهشت امسال وزیر آموزش و پرورش در دیدار با دانش آموزان و خانواده هایشان به آن ها قول داد دولت هزینه درمان دانش آموزان را بطور کامل پرداخت خواهد کرد.

حالا در پایان شهریور خانواده دختران می گویند بسیاری از وعده هایی که آموزش و پرورش برای حمایت از بچه ها داده اجرا نشده اند. پدران دختران می گویند سه ماه است هزینه هایی که برای مداوای بچه ها انجام داده اند، پرداخت نشده است.

گزارش شرق در ادامه درباره تاثیر حادثه بر زندگی خانواده های دختران نوشته است. پدر سیما که قبل از حادثه در اربیل راننده لودر بوده و درآمد مناسبی داشته بخاطر وضعیت سیما و سفر به سایر شهرها برای مداوای او شغلش را از دست داده است. در مجموع پدر شش تا از 12 دختری که سخت آسیب دیده اند و معالجه شان ادامه دارد، در پروسه بیکار شده اند.

اسفند سال گذشته، رئیس هیات مدیره بیمه ایران در جلسه ای در پیرانشهر که با حضور مقامات دولتی برگزار شد، گفته بود 50 میلیون تومان به بیمه عمر و پس انداز کلیه حادثه دیدگان شین آباد و خانواده های آنان اختصاص داده است. روز 29 شهریورسال جاری، نماینده پیرانشهر به خبرگزاری مهر گفت بیمه عمر که قرار بود به حساب کودکان ریخته شود هنوز واریز نشده است. او از دولت جدید خواست مستمری ویژه ای به این کودکان اختصاص دهد.

هنرمندان

پس از آتش سوزی در مدرسه شین آباد و انتشار خبر و عکس های کودکان سوخته در رسانه ها، هنرمندان فراخوان کمک به قربانیان این آتش سوزی و آتش سوزی سال 85 در مدرسه درودزن مرود دشت را دادند و توانستند مبلغ قابل توجهی پول برای معالجه دختران جمع آوری کنند. گرچه بر پیشانی صفحه فیس بوکی صدای وطن که پس از حادثه شین آباد ایجاد شد، نوشته شده فراخوان عامی برای «کمک به هموطنانی است که در این روزگار سخت دست یاری من و تو را طلب میکنند» اما دختران شین آباد و داشن آموزان سوخته در آتش سوزی سال 1385 در درودزن پیرانشهر در آن برجسته اند.

در صفحه اسامی تعداد دیگری از هنرمندان پشتیبان حرکت اعلام شده است: «مهتاب کرامتی ، آناهیتا نعمتی ،مهتاب نصیرپور،بهنوش طباطبایی ،مهناز افشار ، مهران مدیری ، بهرام رادان، مهدی مهدوی کیا،علی کریمی،احسان علی خانی،فرزاد حسنی ، علی ضیا،مهدی پاکدل ،بابک جهانبخش ،گروه فتیله ها،سامان گوران و … برای هرگونه کمکی به خصوص برای بهبودی کامل دانش آموزان مدرسه درودزن اعلام آمادگی کرده اند

 انجمن «حمایت از کودکان توانیاب»، انجمنی رسمی و ثبت شده در وزارت کشور، اعلام آمادگی کرد به عنوان مرکز اهدای کمک های مردمی معرفی شود. مجله «سیب سبز» در حمایت از دانش آموزان سانحه آتش سوزی فراخوان داد: کمک کنید بچه ها دوباره لبخند بزنند. رسانه هایی که به مسائل اجتماعی توجه نشان می دهند، با خبررسانی مداوم درباره بچه ها نمی گذارند مساله فراموش شود.

تصاویر دختران مدرسه شین آباد و داستان بخاری نفت سوز کلاس های درس به نماهنگ «از چی بگم …»، کاری از «یاس»، راه یافت؛ که بخشی از شعر این نماهنگ برای قربانیان بخاری نفتی مدارس است:

«چراغ افتاد توی کلاس و گور گرفت
آتشی که پوست بچه‌ها رو مثل گرگ گرفت
یه طفل معصوم با داد و فریاد گفت زود
بدوین سمت در ولی‌ در هم قفل بود
چشمام خشک شد یه کم بهم اشک بده ایزد
این بچه‌ها با کدوم دست مشق بنویسن؟»

7 شهریور بهرام رادان اعلام کرد 50 میلیون تومان پول برای معالجه کودکان جمع آوری شده است. این نوشته گزارش گونه حاکی است که ابتکار هنرمندان چندان مورد استقبال مسئولان قرار نگرفته است: «به طرق مختلف تحت فشار قرار گرفتیم»، و «همه سعی داشتند ما را به عقب ببرند و دست آخر وقتی چند تن از هنرمندان محبوبمان شخصا به این مناطق رفتند تا مستقیم با آسیب دیدگان صحبت کنند، با برخورد تند و زننده مسوولان شهری به خصوص در شین آباد مواجه شدند که آنها را از این مهم برحذر کردند که ما به کمک شما احتیاج نداریم!»

200 هزار کلاس درس

 روستای شین‌آباد دارای لوله کشی گاز است ولی در مدرسه از بخاری نفتی استفاده می‌شده است. معاون عمرانی وزارت آموزش و پرورش پس از حادثه علت این امر را مقرون به صرفه نبودن استفاده از سیستم حرارت مرکزی برای یک یا دو کلاس درس از نظر اقتصادی دانست. به گفته خضري نماينده پيرانشهر در مجلس شوراي اسلامي، تعداد دانش آموزان كلاسی که آتش گرفت بیش از ظرفیت آن بوده است. کلاس گنجايش 37 دانش‌آموز را نداشته است. به نظر وزیر آموزش و پرورش نمی‌توان دقیقا گفت اشکال از کجا بوده است، «تمام مسئولان باید دست به دست بدهند تا جایی که ممکن است مشکلات این چنینی به وجود نیاید چون در این خصوص نمی توان شخص خاصی را مقصر دانست».

اما پیشگیری از وقایع مشابه مستلزم تغییر سیستم گرمابخشی کلاس های درسی است که از بخاری نفتی استفاده می کنند. تعداد این کلاس ها در مناطق محروم 150 هزار است. به گفته ی مرتضی رئیسی رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، 200 هزار کلاس درس در کشور از بخاری نفتی کاربراتوری استفاده می کنند که جایگزینی آن ها با سیستم حرارت مرکزی نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است. خبرگزاری فارس در ادامه به نقل از رئیسی نوشته است اوائل سال جاری پرداخت 200 میلیارد تومان یعنی یک پنجم مبلغ تصویب شده اما تا کنون از پرداخت این مبلغ خبری نیست.

200 هزار کلاس درس که برخی از آن ها دو شیفته اند. میزان مدارس دوشیفته در مناطق مختلف از زیر 10 درصد تا بالای 50 درصد متفاوت است. اگر بطور متوسط 20 درصد کلاس ها دو شیفته باشندد و در هر شیفت، نه مانند مدرسه شین آباد 37 دانش آموز، بلکه 20 دانش آموز در هر کلاس باشند، هر روز 4 میلیون و 800 هزار دانش آموز با این خطر مواجه هستند که یک بخاری نفتی سرنوشت شان را به سرنوشت دختران کلاس چهارم مدرسه شین آباد بدل کند.

در ادامه خبر فارس آمده است که سازمان نوسازی مدارس کشور با اعتبارات مربوط به خود 45 هزار بخاری برقی تابشی خریداری کرده است که با اولویت به استانهایی که بیشترین نیاز را دارند، ارسال و جایگزین بخاری های نفتی شود».

سال پیش کانون صنفی معلمان پس از حادثه شین آباد در بیانیه ای حوادث مشابه سال های اخیر را برشمرده  و پرسید: بودجه کشور کجا مصرف می شود و «چه اموری واجب‌تر از رفع کمبودهای مدرسه مناطق محروم می‌توان برای مصرف بودجه یافت؟»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
http://mitrafakhim.wordpress.com/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.