رفتن به محتوای اصلی

آیاایران همسایه ابزاری روسیه است؟
27.09.2013 - 19:09

دو حکومت روسیه و جمهوری اسلامی  در طی 35 سال گذشته ،همواره از یک ودیپر به شکل ابزاری بهره جسته اند ودرمیان آنها هیچگاه صداقت وجود نداشته است!

ایران از روسیه بعنوان مدافع خویش در برابر امریکا و اروپا بهره جسته است و در عین روسیه نیز از ایران بعنوان خط مقدم جبهه خود علیه رقبای خویش نام برده است!

چرا روسیه از توافق ومذاکره جمهوری اسلامی با امریکا خشنود نیست؟

روسیه تزاری و سپس کمونیستی و اینک سرمایه داری ،همواره ایران را جزئی از منافع بلند مدت استراژیکی خود ارزیابی کرده اند.

روسیه همواره با حمایت های ابزاری خود از جمهوری اسلامی، تلاش ورزیده است تا ایران در محاصره اقتصادی بسر ببرد تا از این راه در اتحاد با روسیه قرار داشته قرار داشته باشد.

در صورت توافق ایران با امریکا و اروپای غربی ، گاز ایران که دومین ذخائر جهان را دارا می باشد به اروپا سرازیر خواهد شد و آنگاه انحصار صادرات گاز روسیه به اروپا از بین خواهد رفت!

روسیه با عدم فروش موشک های اس ـ300 به جمهوری اسلامی ، عملا  ایران را به بازی گرفت!

اقتصاد روسیه هم اکنون به شدت در سرمایه مالی سرمایه داری جهان در آمیخته شده است و به نوعی روسیه را وابسته به غرب کرده است و بدین خاطر جلب رضایت غرب برای مسکو بسیار حیاتی است.

اقتصاد ایران پس از انقلاب مشروطه که روسیه تزاری مخالف آن جنبش و دولت بریتانیا موافق آن  بود ـ در سرمایه داری غرب آمیخته شده است ،بنابراین اقتصاد ایران در حیات خلوت غرب پرورانده شده است!

ایران در دوران اتحاد جماهیر شوروی که هنوز جمهوری های ارمنستان ، آذربایجان  در غرب  ایران و جمهوری ترکمنستان در شرق ایران استقلال نیافته بودند بعنوان همسایه جغرافیائی ایران محسوب می شدند اما پس از استقلال جمهوری های یاد شده، روسیه دیگر همسایه جغرافیائی  و ژئوپلوتیک نیست!

روسیه با همسایه قلمداد کردن خود با ایران ، ابتدا به استقلال جمهوری های آذربایجان و ارمنستان بی احترامی کند وسپس خود را قیم ایران جا می زند!

ایران اسلامی در طول 35 سال گذشته همواره به مثابه اهرم فشار از جانب روسیه علیه غرب بکار گرفته شده است!

روسیه به لحاظ تاریخی  همواره نزد ایرانیان بعنوان یک مانع عمده عقب ماندگی  محسوب می شود و به همین لحاظ در بینش ایرانی ها دو دولت خارجی روسیه و انگلیس مسبب رشد و تکامل سیاسی و اقتصادی بوده اند!

ضف امریکای ناکام در صحنه سیاسی جهان به تقویت سیاست های روسیه  در منطقه تبدیل شده است!

"به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روحانی با قدردانی از پیام تبریک پوتین و حضور نماینده این کشور در مراسم تحلیف ریاست جمهوری ایران تصریح کرد: کشور روسیه به عنوان همسایه بزرگ ایران همواره مورد توجه همه دولت‌ها در ایران بوده و دولت جدید نیز در صدد توسعه و گسترش این روابط در تمامی عرصه‌ها است."

آیا روسها بالاخره به آبهای گرم خلیج فارس رسیدند!

به گزارش یک روزنامه روسی ولادیمیر پوتین در نظر دارد به ایران پیشنهاد ساخت یک رآکتور هسته‌ای و نیز تحویل سامانه اس − ۳۰۰ را بدهد. یک نماینده دوما نیز خواستار تحویل سلاح به ایران در صورت حمله آمریکا به سوریه شده است

در سال گذشته ،بالاخره آرزوی دیرینه روسها به واقعیت پیوست و کشتی آنها به آب های گرم خلیج فارس رسید!

حکومت اسلامی که در انقلاب 57 با شعار " نه شرقی ،نه غربی " به قدرت رسید ، تاکنون بیشترین خدمات را هم به شرق و غرب نموده است.

کشورهای بزرگ برای خود اهداف بلند مدت تعیین می نمایند .برای مثال امپراتوری روسیه، توسط تزارها همواره آرزو داشتن تا به آبهای گرم اقیانوس هند و به تعبیری آبهای جنوب ایران برسند.  وصیت نامه پتر کبیر گویای این موضوع است . واقعیت های تاریخ معاصر نشان میدهد که آنها برای رسیدن به مطامع خود همیشه از یک برنامه ریزی بلند مدت اما دقیق پیروی کرده اند.

ناوشکن شاپوشنیکوف در بندرعباس؛ گسیل ناوگان روسیه به‌ منطقه

همزمان با گسیل ناوگان روسیه به آب‌های خاورمیانه و مدیترانه، فرمانده منطقه یکم نیروی دریایی ارتش ایران از پهلو گرفتن ناوشکن مارشال شاپوشنیکوف در بندرعباس خبر داد. برخی منابع این تحرکات نظامی را از جمله با بحران سوریه مرتبط دانسته‌اند..رادیو فردا

سالیان دراز است که جمهوری اسلامی ایران در رویای خام خود در به دست گرفتن آقائی جهان، بخش عمده ای از ثروت های ملی ایرانیان را در کشورهای مختلف و بخصوص خاورمیانه به باد می دهد. ولی  روسیه کاپیتالیستی نیز همین هدف را دنبال می کند و در پیشبرد آرزوی خود ملاحظه ای هم ندارد.

«خبرگزاری فارس: به گفته نماينده روسيه در ناتو، ادامه اقدامات خصمانه آمريكا و ساير اعضاي ناتو در قبال روسيه، ممكن است بر مواضع مسكو در خصوص مسئله ايران تاثير بگذارد، هرچند فعلا تصميمي در اين رابطه گرفته نشده است

به گزارش فارس به نقل از روزنامه گازيه تا، ديميتري راگوزين، نماينده دائم روسيه در بروكسل اعلام كرد، ادامه اقدامات خصمانه از سوي آمريكا و ساير كشورهاي عضو ناتو در قبال روسيه، مسلما عواقب جهاني در پي داشته، از جمله ممكن است روي موضع گيري مسكو در خصوص مسئله ايران تاثير گذار باشد. »

مدتهاست که ایران توسط روسیه به وسیله ائی برای فشار بر روی غرب مبدل شده است. چاره مبارزان آزادیخواهی در مبارزه با این شرائط ویژه چگونه باید باشد؟آیا در ضدیت با روسیه باید یک راست به آغوش غرب رفت؟تجربه تاریخی وخرد مندانه کدام راه را به ما نشان می دهد تا آن را بر گزینیم تا سعادت و سربلندی و آزادی مردم ایران تامین گردد!

در حال حاضر باردیگر موقعیت سوق الجیشی ایران به هر لحاظ به عصر قاجاریه برگشته است و روسها باردیگر در تلاشند تا همچنان ایران را زیر نفوذ تزار ها نو پای کرملین نگاه دارند!در جریان این کشمکش ها تمام چپ های سنتی به کمک روسیه قدرتمند و نوین شتافته اند و همان مبارزه ضد امپریالیستی دوره گذشته را زیر چتر احمدی نژاد و روسیه نوین ادامه می دهند. شعارهای ضد امپریالیستی و ضد اسرائیلی چپ های سنتی از همان جنسی است که رژیم اسلامی بهره می گیرد اما بدون شعائر اسلامی که حکومت اسلامی به خدمت گرفته است .جنسیت فکری و نظری بخش وسیعی از چپ های سنتی بجای مانده از دوره جنگ سرد از همان جنسیت بخش های و سیعی از حکومت اسلامی به ظاهر ضد امریکائی است که در پشت صحنه به گفته هوشنگ امیر احمدی میان ایران اسلامی و امریکا دائما در حال رفت و آمد هستند تا ایران جای اسرائیل را بگیرد (ایران مدعی است که اسرائیل دیگر موقعیت استراژیک و فلسفه بوجود آمدنش را در منطقه خاورمیانه از دست داده است واین نظریه در میان بعضی از سیاست مداران غربی نیز طرفدارانی دارد) و بدین خاطر امریکا دیگرلازم نیست از اسرائیل حمایت بکند بلکه از ایران اسلامی که از ذخائر نفتی و گازی و استراژیکی حساس برخوردار هست باید حمایت نماید.

«وزیر خارجه اسرائیل گفت  تمامی وعده ها و تعهداتی که به اسرائیل داده شده، «تنها حرف است و بس.» لیبرمن که در نشستی دیپلماتیک سخن می گفت، ادعا کرد که برخی از همتایان اروپایی وی از میان رفتن اسرائیل را «مفروض» می شمارند.»

http://ir.voanews.com/content/israel-lieberman/1563511.html

ایران اسلامی حاضر است در صورت به توافق رسیدن با امریکا تمام پیمانهای خود را با روسیه  بهم بزدو تا با داشتن سلاح اتمی و غرور اسلامی برای مانور دادن به کشور های عربی منطقه خاورمیانه به آغوش امریکا برود اما اسرائیل در این نزاع ها و رفت آمد ها بی تابی می کند تا جایگاهش حفظ گردد که در این مورد هیچ تردیدی نیست.

همانطور که می دانیم یکی از اهداف اساسی انقلاب مشروطیت در بیش از صد سال پیش پایان دادن به منافع و تسلط بدون حد ومرز روسها برایران قاجاریه بود. روسیه تزاری توسط قزاق هایش از محمدعلی شاه حمایت می کردند و آزادیخواهان ایران را نیز سرکوب می کردند.همچنانکه روسیه در 34 سال گذشته از حکومت آخوندها حمایت بعمل آورده است ودر تمام رای گیری های سازمان ملل مبنی بر نقض حقوق بشر به نفع جمهوری اسلامی رای داده است وهیچگاه از حقوق مدنی و دمکراسی در ایران دفاع نکرده است.آنروز ها روسیه تزاری به غولی غیر قابل کنترل تبدیل شده بود و امپراتوری روسیه از شرق و غرب و جنوب تا شمال دائما در حال پیشروی سعوبانه بود.رسید ن به آب های گرم خلیج فارس ایران، آنها را آرام نمی گذاشت.

استعمار انگلیس برای مهار روسیه تزاری به هر د ست آویزی متوسل می شد.انگلستان که باطنا از انقلاب مشروطیت که در راه استقلال و حکومت قانون قدم برمی داشت ناراضی بود اما چون می دید انقلاب مشروطیت برعلیه تسلط روسیه بر ایران است از آن دفاع می کرد تا آن انقلاب به پیروزی برسد تا حضور بی چون و چرای روسیه تزاری پایان یابد.در نزد انگلیسیها کنار آمدن با رهبران انقلاب مشروطیت که از کشورهای اروپائی آنروز الهام می گرفتند ودر فرنگ تحصیل کرده بودند بسیار آسان می آمد تا امپراتور روسیه تزاری!در آنروزها استعمار انگلیس بر هندو ستان نیز تسلط یافته بود و هند را استعمار و استثمار می کرد اما در عین حال هند را صنعتی نیز کرده بود.

در همین رابطه کارل مارکس از استعمار انگلیس در هند چون سرمایه داری را بوجود می آورد و طبقه کارگر در هند متولد می شد ،حمایت می کرد.اینک نیز روسیه همان نقش ارتجاعی دوره تزار ها را که در قرارداد 1928 میلادی موظف شده بود تا از وراثت سلطنت تنها در خاندان قاجاریه حمایت نماید باردیگر به همان شیوه برحفظ حکومت اسلامی بر ایران متعهد شده است و به نارضایتی مردم ایران از حکومت آخوند ها وقعی نمی گذارد چراکه خود روسیه نیز فاقد دمکراسی واقعی در کشورش است.در رابطه حمایت های روسیه از بقای جمهوری اسلامی، حکومت روسیه دائما در حال تجهیز آخوند ها به راکت های ماهواره ائی و سلاح های فوق پیشرفته ائی است که ایران را وسوسه می سازد تا به جنگ غرب و اسرائیل برود.

در نهایت روسیه در اندیشه وجه المصالحه قرار دادن ایران و عنصری برای باجگیری از غرب به حساب می آورد!اگر انگلیس موذیانه در جهت منافع خویش از انقلاب مشروطیت که علیه حاکمیت بلامنازع روسیه بود ، حمایت می کرد اینک نیزغرب از جنبش آزادیخواهی مردم ایران هرچند بنظر بعضی ها ظاهری نیزمی باشد از جنبش آزادیخواهی مردم ایران که علیه منافع استراژیک روسیه نیز می باشد ، حمایت می کند.مشروطه خواهان از تضاد های انگلیس و روسیه تزاری در ایران بخوبی بهره بردند تا به اهداف ملی و آزادیخواهی مشروطیت دست یابند.شایسته است که آزادیخواهان کنونی رهائی مردم ایران از تضاد های غرب و روسیه حامی استبداد در ایران با حفظ استقلال سیاسی بهره ببرند تا به اهداف آزادی و دمکراسی و سعادت مردم رنجدیده ایران دست یابند!

در همین راستا نیروهای سیاسی به اصطلاح اپوزیسیون همچنان در حال " چه کنم و چه کنم " گرفتار آمده اند وآنها اگر به شاه سلطان حسین صفوی می خندند اما خودشان از او ضعیف تر شده اند!

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.