رفتن به محتوای اصلی

درخواست روحانی از سپاه در اجرای پروژه‌های ملی‌
18.09.2013 - 13:21

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران نهادی است که پس از انقلاب بنیان گذاشته شد و در دوران جنگ هشت ساله با عراق به یک ارتش تبدیل شد و در حالی‌ که آیت الله خمینی در وصیتنامه خود،سپاه و سایر نهادهای نظامی را از دخالت در سیاست و اقتصاد باز داشته بود،سپاه در زمان رهبری آیت الله خامنه‌ای و ریاست جمهوری هاشمی‌ رفسنجانی‌ ،تحت عنوان جهاد در عرصه باز سازی ،با تأسیس قرارگاه خاتم الانبیا وارد فعالیتهای اقتصادی شد.
جهاد برای باز سازی به سپاه فرصت داد ،از طرح‌های عمرانی وارد سد سازی و پروژه‌های نفت و گاز شود و هنوز آمار دقیقی‌ از طرح‌های اجرایی در دست سپاه منتشر نشده است.
اما جدیترین حضور سپاه در فعالیتهای اقتصادی سرمایه گذاری کلان در خرید سهام شرکت مخابرات ایران که در مهرماه سال هشتاد و هشت رخ داد بوده، معامله‌ای به ارزش هفت هزار و هشتصد میلیارد تومان.
تنها سه ماه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال هشتاد و هشت در حالی‌ که اعتراض‌ها ، بازداشتها و محاکمه‌ها ادامه داشت و سپاه به عنوان مسئول برقراری امنیت و آرامش کشور به خیابان‌ها آمده بود ،احمدی نژاد باج بزرگی‌ داد و یک سپاهی را وزیر نفت کرد،رستم قاسمی که در دوران طلائی در آمدهای نفتی‌ ایران ، از فرماندهی قرگه خاتم الانبیا به وزارت نفت آمد، اما دوستی‌ سپاه و احمدی نژاد طولانی نبود، آنها در یکی‌ دو سال آخر دولت احمدی نژاد از هم جدا شدند و احمدی نژاد از برادرانی که اسکله‌های قاچاق دارند به شدت انتقاد کرد.
سپاه در انتخابات سال نود و دو تظاهر به بی‌ طرفی‌ میکرد، اما هم محسن رضائی و هم محمد باقر قالیباف هر دو از فرماندهان ارشد سپاه بودند که هر دو از حسن روحانی شکست خوردند و حالا حسن روحانی سپاه را سرمایه اجتماعی خوانده و از آنان دعوت کرده که تا در اجرای پروژه‌های ملی‌ و مبارزه با قاچاق کالا ، که با ارزش پانزده میلیارد دلار در سال اقتصاد ایران را به شدت آسیب پذیر کرده است ،به دولت و کشور کمک کنند.
این در حالی‌ است که سپاه پیش از این دعوت هم در فعالیتهای حضور داشته است، به طور مثل در پروژه پارس جنوبی ،که بیژن نامدار زنگنه می‌گوید در هشت سال دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد هیچ پیشرفتی نداشته است و تنها هدف حسن روحانی از بیان این سخنان خواستار کمرنگ شدن حضور سپاه در عرصه اقتصادی و سیاسی بوده است تا بتواند بعضی‌ از نقاط اقتصادی را که در توان ملت است را به بخش خصوصی واگذار کند تا سپاه با بخش خصوصی رقابت نکند و در سیاست هم از افراد زبده و با سواد برای حل مسائل داخلی‌ و خارجی‌ استفاده کند.
اما از این دیدار و طرح این درخواست شاید رابطه ریاست جمهوری جدید و نهاد پر قدرت سپاه باز کمرنگ و تاریک شود .نقشی‌ که هیچ وقت پایان نیافته بود تا بخواهد دوباره آغاز شود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.