رفتن به محتوای اصلی

ژورنالیسم یعنی همین!
09.07.2008 - 12:21

آیدین تبریزی

امريکا و صداي امريکا یا تريبوني براي سلطنت پهلوي

آقای ناصر مستشار عزیز،

نمی دانم پانوشت مقاله را دیده اید یا نه. من در آنجا توضیح داده ام که عنوان اصلی «آمریکا و صدای آمریکا» بوده و من با مسئولیت خودم آنرا تغییر داده ام. در ژورنالیسم همواره باید مهمترین بخش یک خبر یا مقاله را هایلات کرد تا هم نظر نویسنده را کامل نشان دهد و هم خواننده را جذب کند. اگر به خبری که روز منتشر کرده نگاه کنید، نه در تیتر و نه در خلاصه هیچ اشاره ای به محتوای مقاله وجود ندارد! و انگار مقاله ای شاعرانه در وصف صدای طبیعت نوشته شده است؟! من به این شکل از انتشار خبر، «سانسور مدرن» نام می نهم...

یعنی در فضای انفجار اطلاعات که زمان محدود است و مقالات و اخبار بسیار زیاد، اگر تیتر و خلاصه خبر را خنثی و کسل کننده بنویسید، دیگر مطمئن خواهید بود که تعداد کمی رغبت خواهند کرد که محتوا را هم بخوانند! من این مشکل را قبلا با سایتهای دیگر داشتم و وقتی مقاله ای را برای چاپ می فرستادم معمولا بخشی از مقاله را در خلاصه می آوردند که هیچ رغبتی در خواننده برای خواندن بقیه مطلب ایجاد نمی کرد ولی وقتی اولین بار با ایران گلوبال آشنا شدم، با قضیه ای متفاوت روبرو شدم و همواره مهمترین و جذاب ترین و جنجالی ترین بخش مقاله ام به عنوان خلاصه انتخاب می شد. ژورنالیسم یعنی همین. شما باید مهمترین بخش یک مقاله یا خبر را در تیتر و خلاصه بیاورید تا خواننده بداند که در داخل خبر چه موضوعی بحث خواهد شد تا علاقه مند به دنبال کردن آن باشد. بنابراین فکر می کنم آقای امینی زاده از اینکار من راضی خواهند بود که لپ کلامشان را در تیتر و خلاصه خبر چنان چیده ام که مخاطبان بسیاری را به خواندن مقاله اش جذب کند. مگر آنکه ادعا شود که منظور ایشان آن نبوده که من در تیتر آورده ام که با توجه به جملات صریح که من یکی از همانها را بدون تغییر به تیتر اضافه کرده ام اصلا قابل تشکیک نیست. تصور من این است که مسئولان سایت روز این تیتر و خلاصه را به آقای امینی زاده تحمیل کرده اند ولی یا باید یک نظری را منتشر کرد و درست منتشر کرد و یا منتشر نکرد. شترسواری که دولا دولا نمی شود.

معترضین توضیح دهند که چگونه یک عبارت اگر در تیتر آورده شود باعث ناسالم شدن جو سایت می شود ولی اگر همان عبارت در داخل متن باشد دیگر اشکالی ندارد؟! به هر حال مسئولیت تیتر با شخص من است و در پانوشت آن را بر عهده گرفته ام. اگر ما دموکراسی می خواهیم باید تحمل انتقادات بسیار شدیدتر از این را هم داشته باشیم. حرف باید صریح و بی پرده زده شود با تقیه و استخاره و ایهام و ایجاز نمی شود کار سیاسی کرد و چنین شیوه ای ما را به دموکراسی نخواهد رساند. نگاهی به دور و برتان در کشورهای دموکرات بیاندازید تا ببینید که اپوزیسیون با چه صراحتی حکومت را نقد می کنند. به انتقادات مخالفان بوش نگاهی بکنید. حالا شما بگویید که این حرف را نباید زد به فلانی بر می خورد ... این خبر که تابناک منتشر کرده را بخوانید:

http://tabnak.ir/pages/?cid=13513

«جورج بوش؛ نام فاضلابي در آمريکا»

گروهي از ساکنان شهر «سان فرانسيسکو» در غرب آمريکا، در نظر دارند براي قدرداني از رئيس‌جمهور خود «جورج بوش»، يکي از مراکز تصفيه فاضلاب شهري را به ياد او نامگذاري کنند.

«مک کانل» در حال حاضر به جمع آوري امضا براي برگزاري همه پرسي درباره اين طرح مشغول است.

«مک کانل» در ادامه مي‌افزايد: فکر مي‌کنيم تميز کردن کثيف‌کاري‌هاي آقاي «بوش» ده تا بيست سال طول بکشد. وظيفه تصفيه‌خانه فاضلاب تميز کردن خرابکاري‌هاست. به همين خاطر فکر مي‌کنيم اين کار، تقدير بجايي است.

ناصر مستشار

امريکا و صداي امريکا یا تريبوني براي سلطنت پهلوي

آقای آیدین تبریزی بهتر است شما در درج مقالات از منابع اصلی ـ امانتداری را رعایت نمائید؟ برای اینکه تیتر مقاله آقای مهدی امینی در سایت اینترنتی "روز" اینگونه (امريکا و صداي امريکا مهدي اميني زاده)است نه آنطوریکه شما اینگونه (امريکا و صداي امريکا یا تريبوني براي سلطنت پهلوي ؟) مرقوم فرموده ایدودر سایت ایران گلوبال به چاپ رسانده اید ،پس بهتر هست است که تیتر اصلی را به چاپ برسانید تا اتمسفر مباجثات همچنان سالم بماند!!!

منظر جاوید

هر چه "ایران گلوبال" پیر تر می شود ؛سایت ویزگی جدید تری کسب می کند و جذاب تر می شود. اکنون اعضای مدیریت سایت ؛ دیگر کپی کننده خشک و خالی نوشته سایر سایت ها ویا مقالات ارسالی نیستند بنظر من کادر قوی مدیریت ایران گلوبال و همچنین برخورد های فعال و انتقادی نویسدگان و کامنت نویسان دائمی سایت؛ موجب جذابیت این سایت شده است؛ بنظر من پانوشتهای و یا پیش نوشتهای : آیدین تبریزی ؛ ازاده سپهری ؛ قویدل ؛ حبیب تبریزیان ؛ کیانوش توکلی ؛ بهمن ازادگر و کیومرث نویدی و سایر همکاران این سایت ؛ کاربران جدیدی که بطور اتفاقی وارد این سایت می شوند را به کاربران دائم و سپس به نویسندگان سایت ارتقاء می دهد . به قول معروف در ایران گلوبال کسی قادر نیست که یکطرفه به قاضی رفته و راضی بر گردد. هر نظری مورد کاوش و بررسی چند جانبه قرار می گیرد . بایستی به این سایت کمک کرد . منظور از کمک دقیقا کمک مالی است که می تواند به گسترش تیراز سایت کمک کند. خاطر نشان می کنم که مهم" کمک" است نه میزیان کمک" لطفا دست به جیب ببرید و هر مبلغ کوچکی هم شده ؛ خودداری نکنیم و به خود نگوئیم که وضع من خراب است بگذار فلانی که درآمد خوبی دارد ؛ مبلغ کلانی را کمک کند . فرض کنیم که شمایی که روزانه به سایت سر می زنید ؛ مثلا رفته اید سر کوچه یک روزنامه خریده اید باور کنید اگر طرفدار دمکراسی در ایران هستید . این کمک شما موثر است . از قدیم گفته اند که از" خرد" است که" کلان" بر می خیزد

برای پشتيانی از فرهنگ گفتگو می توانيد کمک های مالی خود را به حساب زیر واریز کنید: :

Keianosh Tavakkoly

Bank: Nordea

Kontonummer: 0756177265

IBAN: DK 332000 0756177265

S.W.I.F.T.: NDEADKKK

Danmark

کیومرث نویدی

سفری از برهوت پریشانی به ماندآب اندیشه

حضرت استادی محمد امینی ۱ ـ دکتر اردلان از تفاوت ژنتیک مردمان کویرزی با مردمان دیگر سخن نگفته است؛ اینقدر (به قول خودتان در روم انجمن سخن)خِلط مبحث نکنید. ۲ ـ دکتر اردلان نگفته
است که مار و عقرب فقط در کویر وجود دارند؛ گفته است در کویر فقط مار و عقرب وجود دارند. البته سوسمار و سوسک را فراموش کرده
اند. غیر از این سخن ایشان، یک نگاه کلی
ست به تأثیرات اکولوژی بر تمدنها و فرهنگ
ها و صحرا را در معنای کویر گرفته
اند. ۳ ـ

۳ ـ فعلا وقت ندارم. به زودی پاسخی کلی
تر به مقاله
تان خواهم داد و به قانعی
فرد نیز. به عنوان یکی از سردبیران روم پالتالکی کنگرة ملیت
های ایران فدرال، اما، از شما و از ایشان هم، برای مناظره
ای در این روم با خود من دعوت می
کنم؛ امیدوارم این دعوت را قبول فرمائید. مرا در روم انجمن سخن راهی نیست؛ دوبار که داوخواهانه به آن روم سری زدم و سخنی گفتم، حضرت ارس، به شتاب روم را بستند و بار دوم از من خواستند دیگر به روم مبارک ایشان سر نزنم. اما قدم شما در روم کنگرة ملیت
های ایران فدرال بر کف اطاق خواهد بود. بفرمائید.

و فقط بنویسید کدام شنبه وقت دارید. دو هفتة متوالی (این شنبه و شنبة بعد روم سخن
ران دارد.)

شاهین

امريکا و صداي امريکا یا تريبوني براي سلطنت پهلوي

عجیب است

این گونه تعابیر دیگر دارد تهوع آور می شود. بجای پاسخ به موارد مطرح شده با تهمت زدن و چسباندن صدای آمریکا به سلطنت طلبان میخواهند از زیر تیغ انتقاد بگریزند. یعنی شما می فرمایید که دکتر یزدی و سحابی و غیره همه کارشان درست و هیچ مشکلی هم بجز غرض روزی در میان نیست؟ آیا واقعیت این نیست که این شما هستید که تعصب دارید و انتقاد از محبوب های تان را بی نمی تابید؟

بهراد

امريکا و صداي امريکا یا تريبوني براي سلطنت پهلوي

اینکه انتشار دهنده این مقاله در ایران گلوبال به چه معتقد است و یا چه برداشتی از یک مقاله دارد مسئله ی خودش است و نباید به خود اجازه میداد مقاله و یا تیتر مقاله دیگری را دستکاری کند. میتوانست نظر شخصی خود را بصورت کامنت بنویسد. اینکه بعد از تذکر بجای این " خطا " در صدد ماله کشی و توجیه برآمده دیگر عذر بدتر از گناه است. اگر این " امانت داری " ها ادامه یابد باید مقالات را در جای دیگر جستجو کرد و خواند

نا صر مستشار

امريکا و صداي امريکا یا تريبوني براي سلطنت پهلوي

تحلیل منطقی جناب منظر جاوید را با مقاله بالا مرتبط تشخیص دادم:

من نمی دونم انگیزه شخصی بنام" پیام" در جهت خراب کردن مبارزان دانشجویی که اینک بدور صدای امریکا حلقه زده اند چیست؟

واقیعت این است که در حالی که اپوزیسیون بی رمق ایرانی در خارج کشور بجان هم افتاده است ؛ صدای امریکا بی سرو صدا بسمت ایجاد یک الترناتیو پیش می رود

مدت هاست نخبگان جنبش دانشجویی دیگر توانی برای ادامه کاری در داخل نداشتند و طبق اخبار جست و گریخته بیشتر خوراک اطلاعاتی می شدند؛ تا....... از این رو نا گزیر تن به همکاری می دادند.... . خروج انان کار بسیار عاقلانه و انسای بود چرا که مبارز در شرایط استبدادی؛ انسان را فرسوده می کند و چنین زندگی نمی تواند ابدی باشد؛ بایستی مثل دو ماراتون دست به دست بچرخد .

99 در صد ایرانیان خارج کشور؛ امروز دیگر پناهنده محسوب نمی شوند . هر چند با کیس پناهندگی از کشور خارج شده اند ولی به دلیل اینکه اپوزیسیون بد عمل کرده بود ..... ؛ حتی در شرایط امن خارج کشور حاضر به هیج کار سیاسی نیستند براستی چرا باید یک سری فقط در داخل مبارزه کنند؛ بقیه در داخل و خارج کشور کیف دنیا را ببرند.

. برخی از این دانشجویان مرتب مورد اذیت و ازار ماموران اطلاعاتی رزیم قرار می گرفتند ؛ برخی ها نا گزیر به همکاری می شدند زمانش بود که به خارج بیایند؛ حتی اگر اسانلو را هم بتوان خارج کرد؛ این بسو جنبش کارگری ایران است.

از سوی دیگر طبق گزارشاتی که از ایران می رسد صدای امریکا پر بیننده ترین تلویزیون در داخل ایران است یعنی اکثر کسانی که ماهواره دارند هر شب سری به این کانال می زنند . این کانال برنامه های متنوعی دارد بویزه برنامه شباهنگ حتی برای ما که در غرب زندگی می کنیم ؛ بسیار دیدنی است.

در دهه 60 پس از سرکوبی مجاهدین و خروج رهبری و تشکیل شورای ملی؛ سیاست مجاهدین خروج همه ی مجاهدین از کشور و تشکیل ارتش ازادی بخش به مثابه آلترناتیو بود . امروز به دلایلی که بر همه روشن است آلترناتیو مجاهدین دود شد و به هوا رفت ؛ نه از آن " ارتش" خبری است و نه دیگر کسی برای ان شورا ملی تره هم خرد نمی کنند .

تشکیلات صدای امریکا هم تا زمانی که بحران هسته ای بین ایران و امریکا موجود است ؛ پیش خواهد رفت و در صورت توافق بین این دو کشور ؛ این تشکیلات بر چیده خواهد شد و در حد یک صدای امریکا معمولی و شباهنگ عمل خواهد کرد . بنابراین بایستی آگاهانه از این امکانات بی نظیر صدای امریکا بسود جنبش دمکراسی خواهی سود جست و برنامه ریزان صدای امریکا را متوجه کرد که استفاده بیش از حد از تحلیلگران کلیشه ای به ضرر امریکاست . برخی از این تحلیل گران واقعا از اوضاع ایران پرتند و تمام غم انان برگرداندن نظام پادشاهی است بهر حال بقیه تحلیل گران و چهر های اپوزیسیون بایستی از امکانات صدای امریکا سود جویند . این صدا را بایستی به صدای همه مخالفین دمکرات رزیم بدل کرد.

طبیعی است که در صورت تداوم بحران ایران با غرب ؛"صدای امریکا" یگانه آلترناتیو ایران خواهد بود و این برای اپوزیسیون ایران جای تاسف خواهد بود که از خود چیزی برای ارائه نخواهد داشت . بنابراین" برادران " اپوزیسیون درگیری درونی بس است و از بحران غرب با رزیم بایستی بسود دمکراسی در ایران سود جست.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.