رفتن به محتوای اصلی

تاریخ بدون حضور ماهم ورق خواهد خورد!
21.11.2008 - 08:56

کیانوش توکلی

درهای بیشتری به روی ما باز شده است

مازندانی ها ضربه امثلی دارند که می گویند: "آفتابه و لنگ هفت دست ؛ از شام و نهار خبری نیست" اری درهای بیشتری امروز برای مخالین سکولار ایران باز شده است ولی "اصل کاری " یعنی جنبش مردمی در داخل کشور غایب است .

در های بیشتری برای مخالین باز شده است ولی در جبهه تبعیدیان و مهاجرین سیاسی خارج از کشور ، صف بندی جدیدی شکل گرفته است و از یک طرف حماقت دیپلماتیک احمدی نژاد همزمان در کنار آن، تشدید خفقان وبگیر و به بند ها!

از سوی دیگر پیدا شدن نیروهایی که خود را هویت طلب می نامند ؛ خطر حمله اسرائیل و یا امریکا و... موجب نگرانی اکثریت مخالفین سکولار از جمله مشاوران دیروز رضا پهلوی و تلاش گران مشاوران سلبق وی شده است.

بنابراین آقای رضا پهلوی قبل از هر چیزی بایستی با این عده که برخی ها آشکارا دیگردر صف " اپوزیسیون " نیستند _تعیین و تکلیف نمایند.

اما در مورد "اپوزیسیون نوین":

در گذشته برخی ها فکر می کردند که اگر" مرز" جمهوری و سلطنت ،برای اتحاد عمل نیروهای مخالف برداشته شود؛ کار رژیم تمام است ! نشست برلین در واقع با این آرزو شکل گرفت و شکست آن بر خلاف برخی ها که کم کاری مسئولین را دلیل این شکست می دانند، نبود .طبیعتا در هر تلاش سیاسی ، یک عده جاه طلب کم کار ولی "بلند آوزاه" وجود دارند .با این وجود ،این "نشست برلین" حدود 200 تا 300 فعال سیاسی خارج کشور را در پیرامون خود فعال کرد ،و درهمین حد هم در ابتدا خوب عمل کرد.

گفته می شود این اپوزیسیون" نوین" بود و با اپوزیسیون " سنتی" فرق داشت !!در حالی تنها فرق این بود که آنان شکل نظام را برای اتحاد عمل امروز پیش شرط قرار نمی دادند.

وگرنه به لحاظ دیدگاهی با بقیه تفکرات اپوزیسیون همخوانی داشت و دیدگاه های اصلی آنان چندان فرقی با گذشتگان نداشت.

نتیجه آن که بایست صبور بود و منتظر مردم ماند و تا آن زمان با همه وسایل اخبار و اطلاعات درست را به مردم رساند آرمان گرایی در هرشکلی را کنار گذاشت و با واقعیت های امروزی اشنا شد. تجربیات خود را انطور که است در اختیار نسل جوان قرار داد و تئوریهای و دیدگاههای جدید جهانی راترجمه کرد و امکانات حمایتی خارج کشور را برای مبارزان داخل را گسترش داد .... دیر و یا زود روزی بساط کهنه پرستان بر چیده خواهد شد و تاریخ بدون حضور ماهم ورق خواهد خورد.

ناصر مستشار

درهای بیشتری به روی ما باز شده است

در واقع شکل گیری اپوزیسیون نوین می توانست در پرتو نشست های برلین ، لندن و پاریس شکل بگیرد اما فرقه بازی و قدرت طلبی بعضی از سردمداران آن حر کت مانع افق های روش همکاری جمهوری خواهان و مشروطه برای سرنگونی حکومت اسلامی گردید.بر پا کنندگان آن نشست ها متاسفانه مانند گذشته همچنان از سرشت سنتی اپوزیسیون کهنه اندیش رنج می بردند و عاقبت آنهمه تلاش های تئوریک و بحث ها و گفتگوهای پیگیرانه نیروهای سیاسی را به تاسیس یک تلوزیون یک ساعته بنام همبستگی هما منتهی نمودند.انگا آقایان شهرام همایون و ضیاء آتابای نیز برای براه انداختن کانال های تلویزیونی خود ابتدا در چندین شهر نشست برگزار نمودند تا برنامه تلوزیونی خود را راه بیاندازند؟بهتر این بود که نقش آفرینان فرقه ائی همبستگی هما از همان اول نیت پلید خود را با شرکت کنندگان آن نشست ها در میان می گذاشتند تا اینقدر مردم را در سایه شکست های پی درپی ـ آخرین انرژی نیروها رامعطل و نا امید نکنند

قواعد دمکراسی در جهان حکم و ایجاب می کند تا همه نیروهائی که به دمکراسی اعتقاد دارند بتوانند برای رسیدن به دمکراسی در سرزمین و جامعه ائی معین بتوانند در کنار یک دیگر منوط و مشروط به لحاظ نمودن قراردادهای دمکراتیک برای رسیدن به آزادی و نبرد با استبداد پیکار نمایند .در ایران نیز نیروهای مشروطه خواه بخشی از نیروهای سیاسی ایران را تشکیل می دهند که نمی توان آنها را برای رسیدن به دمکراسی کنار گذاشت و یا به حساب نیاورد.بخش معینی از نیروهای سیاسی مشروطه که اینک برای دمکراسی مبارزه می کنند در واقع به لحاظ تاریخی می توانستند قبل از انقلاب ارتجاعی و اسلامی ،حرکت سیاسی خود را آغاز نمایند که استبداد سیاسی شاه حتی آنها را نیز تحمل نکرد! اگر بخش های شاه الهی این جریانات که از گذشته تا کنون به دمکراسی اعتقاد نداشته و ندارند و در آینده نیز نخواهند داشت کنار بگذاریم

قواعد دمکراسی در جهان حکم و ایجاب می کند تا همه نیروهائی که به دمکراسی اعتقاد دارند بتوانند برای رسیدن به دمکراسی در سرزمین و جامعه ائی معین بتوانند در کنار یک دیگر منوط و مشروط به لحاظ نمودن قراردادهای دمکراتیک برای رسیدن به آزادی و نبرد با استبداد پیکار نمایند .در ایران نیز نیروهای مشروطه خواه بخشی از نیروهای سیاسی ایران را تشکیل می دهند که نمی توان آنها را برای رسیدن به دمکراسی کنار گذاشت و یا به حساب نیاورد.بخش معینی از نیروهای سیاسی مشروطه که اینک برای دمکراسی مبارزه می کنند در واقع به لحاظ تاریخی می توانستند قبل از انقلاب ارتجاعی و اسلامی ،حرکت سیاسی خود را آغاز نمایند که استبداد سیاسی شاه حتی آنها را نیز تحمل نکرد! اگر بخش های شاه الهی این جریانات که از گذشته تا کنون به دمکراسی اعتقاد نداشته و ندارند و نخواهند داشت به کنار بگذاریم و بخش های فسیل شده اپوزیسیون سنتی و کهنه اندیش را که به دمکراسی اعتقادی ندارند را نیز از جنبش فراگیر آتی کسر نمائیم شاید بتوان نیروهای وفادار به دمکراسی را در اپوزیسیون نوین علیه حکومت اسلامی گرد آورد.

مازیار

به یاد فریدون فرخزاد

دوران نوجوانی من مصادف با بلوغ هنری هنرمند فرهیخته فریدون فرّخزاد بود. روحش شاد که در افشای سردمداران این حکومت ضدّ مردمی حتیّ یکدم هم ترک اولی نکرد و تردید بخود راه نداد.او انسانی بغایت مهربان و مردم دوست بود. روشنفکری با افق دید وسیع که در واقع به اینده تعلّق داشت و آرزویی جز سر بلندی ایران و زدودن فرهنگ آن از جهل و خرافات نداشت. فریدون فرخّزاد و روح بی آلایش او در زمان حیاتش بسیار مورد گستاخی و هتک حرمت قرار گرفت ولی با صبر بسیار همه انها را به جان خرید ولی روش خود را جهت باروری فرهنگی جامعه تغیر نداد. فراموش نکنیم که وی حق بزرگی بر گردن جامعه هنری کشور در سالهای مدرنیزه شدن ایران ایفا کرد. بسیاری از هنرمندان دهه 50 از قبل حمایتهای فریدون به شهرت رسیده و توانستند در این راستا کارهای ارزشمندی هم ارائه کنند.

سامان باربد

آقای نویدی. آنچه گفتم شرحی از یک میهن است

آنچه گفتم شرحی از یک میهن است

سوسنی با ده زبان، خود، یک تن است

شک نباید کرد؟ دیدی یار ما

تا چه حد "خود" بود در دیدار ما

"صدهزاران بار ببریدم امید

از که؟ از شمس این زمن باور کنید"

مزدک

درهای بیشتری به روی ما باز شده است

گرفتاریهای غرب با حرامیان اسلامی و وضعیت عراق و افغانستان و در گل ماندن غرب و بخصوص آمریکا بر اثرهزینه زیاد و بحران اقتصادی غرب سبب گشته که غرب تمام نیروی خود را برای حل مشکلاتش با ایران در اینده بکار بندد.یکی از مهمترین ابزاریکه غرب میتواند از آن برای فشار بر حرامیان اسلامی استفاده کند مخالفین است....

از طرف دیگر مخالفین رژیم هم برای پیروزی بر حرامیا اسلامی به قدرت و موقعیت غرب احتیاج دارند.یکی از بهترین راهها برای استفاده مثبت مخالفین از امکانات غرب منسجم بودن آنهاست.ایرانیان وطن پرست و دمکرات و سکولار باید با هر عقیده و مرامی سعی در نزدیک شدن به یکدیگر و تفاهم بر سر کمینه ها نمایند.چون در صورت تشکیل شورای رهبری مورد توافق اکثریت ایرانیان وطن پرست و دمکرات و سکولار میتوانند بطور جدی با غرب برای از کار انداختن ماشین ترور و جنایت وتجاوز خوکان اسلامی وارد مذاکره شوند.در آن صورت است که غرب هم بنابر منافع خود با چنین شورایی که اکثریت میهن پرستان دمکرات و سکولار رادر بر دارد بطورجدی همکاری خواهد کرد.اصلی ترین هدف در حال حاضر نجات از شر حرامیان اسلامی و تشکیل دولتی موقت و شورایی است برای نوشتن قانونی اساسی جدید.در گیر شدن در بحثهایی چون نوع حکومت و یا بحثهای ماراتونی با قوم و قبیله گرایان و مزدوران و عوامل اطلاعات حرامیان اسلامی و بیگانه پرستان جز اتلاف وقت و سرمایه و پراکندگی و دشمنی و کینه نخواهدانجامید.بنابراین تمام وقت را باید روی نزدیکی و اتحاد گروهای وطن پرست و دمکرات و سکولار برای رهایی ایران از شر خوکان و حرامیان اسلامی گذاشت.

کیومرث نویدی

آقای آسو صالح لینکی را که وعده داده اید در پایان بیاورید فراموش کرده اید. این کشف می تواند مهمترین کشف باستان شناسی تاریخ ایران باشد. چرا که هیچ مدرک کتبی از خط و زبان ماد تا کنون به دست نیامده است. لطفا همه اطلاعاتتان را در این مورد در میان بگذارید. این بر عهده مردم سنندج است که اجازه ندهند اشیا یافت شده سر از بازارهای عتیقه در آورند. امید که نگذارند.

افشین

[گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل] [گل] ما هستيم را به گوش دشمنان اين آب و خاک برسانيم ...... جمعه اول آذر ساعت 11 قطعه ۵۰ بهشت زهرا آرامگاه جانباختگان راه وطن - قطعه شهدا - گرد هم خواهيم آمد تا يادشان را گرامي بداريم و از جانبازان جنگ ايران با اعراب حمايت کنيم ..... وعده ديدار ما در تهران بهشت زهرا قطعه ۵۰ در اهواز قطعه شهدا در شيراز قطعه شهيدان در قم قطعه شهدا در آبادان قطعه شهداي سينما رکس [گل] خداوند نگهدار ایران باد [گل] ما هستيم [بدرود]

یک ایرانی

درود به مجید شریف که واقعا شریف و متواضع و کاری بود.

اما خواندن دوباره این شعر شاملو می تواند به ما یادآوری کند که حقیقتاً چقدر روشنفکر ایرانی در آن سالها متوهم بوده است. و این توهم چطور تا مغز استخوان روشنفکران و اهل قلم ها رسوخ کرده بوده است که شاعری چون شاملو ، یک مرد عصبی ، ناصادق و نویسنده درجه دویی که از فرط سطحی نگری سیاسی و از فرط کینه توزی آخوند وار به دستگاهی که او و امثال او را میدان داده بود و تر و خشگ می کرد و حقوق و عرق و سردبیری و پرستیژ مخالفخوانی و قهرمانبازی را با دست و دلبازی بسیار دراختیار او نهاده بود ، باری چنین آدمی ، روشنفکران و نویسندگان را دعوت به دستبوسی ازآخوندها می کرد و خود به سیدعلی خامنه ای ، یک طلبهء مفلوک نیمه ترک نیمه مشهدی دست بیعت می داد. باری شاملو چنین آدمی را به خدایی می رساند و زیر تابوت او دریا را لجنمال می کند و در برابر جرعه ای که مرادش جلال آل احمد نوشیده به حسادت متهم می دارد/

راستی را بیهوده نبود که آخوند ها بر گردهء این ملت سوار شدند و بیهوده نبود که قهرمانان نوک پیکان تاریخ و باقی ماندهء موتورهای کوچکی که قرار بود موتور بزرگ خلق را به حرکت در آورند پشت سر خمینی به نماز ایستادند و به لجنزار خط امام درغلطیدند.

آل احمد نمونهء اعلای یک شبه روشنفکر دروغزن ماکیاولیک بود و شایستهء احترام نیست و بتی که شاملو از او ساخته همدست با بت های دیگر همچنان بر روح و روان روشنفکر عوام ایرانی فرمان می راند و قربانی می گیرد. خیلی ها این روش بت سازی را همچنان توسعه و عمومیت می دهند و شخص شاملو را هم وارد این پانتئون اصنام کرده اند و دست بردار نیستند!

کیومرث تویدی

تأملی بر گفتگوی ادوار نیوز با آقای کورش زعیم در مورد ملیت و قومیت در ایران

آقای ساوالانلی احتمالا می دانید که با بسیاری از سخنان شما موافقم. اما اگر جمهوری اسلامی یک کار خوب کرده نباید آن را نادیده گرفت. اگر کتابهای درسی فارسی برای تاجیکستان و افغانستان چاپ کرده کار بدی انجام نداده. هر چند گمان کنم در این مورد هم بیشتر نیت این رژیم تبلیغ اسلام ناب محمدی باشد. اما محض اطلاعتان عرض می کنم که گلرخسار شاعر تاجیک در دیداری که با او داشتم، به اصرار خود را ایرانی و فارس می دانست و به فارسی هم می سرود. یادش به خیر مدتهاست از او بی خبرم.

جنگ طلبی شریعتمداری ادامه دارد!

چرا اسب ها در سربالائی یکدیگر را گاز می گیرند؟

شریعتمداری: سفر رییس جمهور به بحرین، سفر استانی بود کیهان: حسین شریعتمداری ، مدیر مسوول كيهان ،روز گذشته در غرفه این روزنامه در نمایشگاه مطبوعات به سوالات حاضران جواب داد. در اين گفت و شنود ، يكي از حاضران پرسيد چرا به اصولگرايان انتقاد مي كنيد و ديگري سؤال كرد، چرا از اصولگرايان انتقاد نمي كنيد كه شريعتمداري در پاسخ گفت: شما دو برادر عزيز مي توانيد پاسخ يكديگر را بدهيد و افزود: خبرنگار يكي از رسانه هاي خارجي پرسيد: شما در مقاله اي بحرين را بخشي از خاك ايران دانستيد ولي چند هفته بعد آقاي احمدي نژاد به بحرين سفر كرد، نظر شما در اين باره چيست؟ و مدير مسئول كيهان گفت؛ از نظر بنده سفر آقاي احمدي نژاد به بحرين را بايد يكي از سفرهاي استاني ايشان تلقي كرد.

شریعتمداری: سفر رییس جمهور به بحرین، سفر استانی بود

کیهان: حسین شریعتمداری ، مدیر مسوول كيهان ،روز گذشته در غرفه این روزنامه در نمایشگاه مطبوعات به سوالات حاضران جواب داد.

در اين گفت و شنود ، يكي از حاضران پرسيد چرا به اصولگرايان انتقاد مي كنيد و ديگري سؤال كرد، چرا از اصولگرايان انتقاد نمي كنيد كه شريعتمداري در پاسخ گفت: شما دو برادر عزيز مي توانيد پاسخ يكديگر را بدهيد و افزود: كيهان اصولگرايي را ملاك ارزيابي اصولگرايان مي داند نه اين كه با اصولگرايان به ارزيابي اصولگرايي بنشيند، بنابراين اگر اصولگرايان نيز در مواردي از آموزه هاي اصولگرايي كه همان آموزه هاي اصيل اسلام و انقلاب است عدول كنند به آنان انتقاد مي كنيم.

خبرنگار يكي از رسانه هاي خارجي پرسيد: شما در مقاله اي بحرين را بخشي از خاك ايران دانستيد ولي چند هفته بعد آقاي احمدي نژاد به بحرين سفر كرد، نظر شما در اين باره چيست؟ و مدير مسئول كيهان گفت؛ از نظر بنده سفر آقاي احمدي نژاد به بحرين را بايد يكي از سفرهاي استاني ايشان تلقي كرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.