رفتن به محتوای اصلی

"خود تنظیمی" نام جدید خودسانسوری دردولت اعتدال!
19.08.2013 - 00:32

علی جنتی پسرآیت الله شرور و بدنامی که شهره خاص و عام است و با رأی بالای نمایندگان قلابی مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیرجدید ارشاد وارد دولت اعتدال آقای حسن روحانی شده است ، از طرح جدید خود برای ممیزی کتاب پرده برداشت ، علی جنتی که معلوم میشود درس شیادی و حقه بازی را در نزد پدر به خوبی آموخته است میگوید : نظارت وزارت ارشاد برنشر کتاب ، اجرای قانون است و نمیتوان نام آنرا سانسورگذاشت ! ازگفته ی پسری که پدرش نیزدر مقام مادام العمری شورای نگهبان ، بارها گفته است که سنگسار و بریدن دست وپا و اعدام و کشتار آزادیخواهان و دگراندیشان ایران ، اجرای قانون الهی است نباید تعجب کرد! 

علی جنتی که قبل از انتصاب بعنوان وزیر جدید ارشاد اسلامی ، در مصاحبه با روزنامه نگاران تلاش میکرد بدنامی پدر را از دامن خود بزداید و خود را مستقل از مفاسد پدر وانمود سازد ، اینک پس از انتصاب به مقام وزرات ، نشان میدهد که به مصداق کلام سعدی شیرین سخن "گرگ زاده" ای است به تمام معنی ، گرچه حتی با آدمی هم برزگ نشده است . وزیر جدیدارشاد اسلامی که وظیفه خود را مهار قلم ها و سانسور فکر و اندیشه و  مطبوعات و سد نمودن گردش آزاد اطلاعات در جمهوری اسلامی قرار داده است ، در نخستین مصاحبه خویش با نشریه آسمان ، درمورد ممیزی کتاب چنین میگوید :

« چیزی که الان در ذهنم هست و فکر می‌کنم جزو کارهایی است که باید دنبال کنیم برداشتن ممیزی قبل از نشر است . ما باید چارچوب‌های قانونی را به طور شفاف بیان کنیم و در اختیار ناشران قرار دهیم تا آنها به نوعی خودتنظیمی داشته باشند. به این معنا که خودشان کتاب‌هایی را که تحویل می‌گیرند از این جهت بررسی کنند که با ضوابط همخوانی دارد یا ندارد . خود ناشر وقتی روی کتابی سرمایه‌گذاری می‌کند که سه هزار تیراژ دارد ، می‌داند اگر آن کتاب از چارچوب‌های قانونی خارج بشود سرمایه‌اش دچار مشکل می‌شود و مجبور می‌شود صفحاتی از کتاب را تغییر بدهد تا با ضوابط منطبق شود. لذا از همان اول ناشر این ضوابط را مراعات خواهد کرد. بعد نوبت ممیزی بعد از انتشار می‌رسد.»

 "خودتنظیمی" نام جدیدی است که علی جنتی وزیر جدید ارشاد برای واژه معروف "خود سانسوری" کشف کرده است ، و بموجب طرح "خودتنظیمی" علی جنتی ، ناشران به  مأموران بی جیره و مواجب و سانسورچی وزارت ارشاد اسلامی تبدیل خواهند شد . طرح "خودتنظیمی" علی جنتی که بی تردید حاصل تجربه و برگرفته از رژیم های مخوف دیکتاتوری و فاشیستی قرن گذشته است دارای سه مرحله میباشد :

مرحله اول – خود سانسوری و به تعبیر علی جنتی "خودتنظیمی" از محدود کردن و تحت کنترل در آوردن فکر واندیشه ی نویسنده ، مترجم ، شاعر و  هنرمند و فیلمساز و غیره شروع میشود و اینان باید آثاری تولید کنند و ارائه دهند که به مذاق وزرارت ارشاد اسلامی سازگار باشد و بقول سانسورچیان وزرات ارشاد ، هرآنچه منتشر میشود میبایستی در چهارچوپ فرهنگ انقلابی و اسلامی باشد ! در صورت عدم رعایت چهارچوب تعیین شده ، هر اثر ادبی و هنری ، از طرف وزارت ارشاد میتواند براحتی برچسب "انحرافی " و "ضد اسلامی" و "ضدانقلابی" و غیره بخورد و به تیغه های ماشین سانسور وزارت ارشاد اسلامی سپرده شود . بنابراین بموجب قوانین نظام دیکتاتوری دینی حاکم ، نویسنده و مترجم و هنرمند ، حتی قبل از نوشتن و یا خلق اثر هنری ، مکلف و مجبور به سانسور فکر و اندیشه خود میگردد .

مرحله دوم – علی جنتی از حذف ممیزی قبل از انتشار سخن میگوید ! و وظیفه سانسور را در این مرحله برعهده ناشران قرار داده و آنرا "خودتنظیمی" میخواند! او در توضیح طرح جدید خود که در حقیقت طرح توسعه خود سانسوری و درگیر نمودن ناشران در این امر است ازجمله میگوید : «خود ناشر کتابی را می‌خواند باید بفهمد که این کتاب با مقررات همخوانی دارد یا ندارد. خود او باید قبل از اینکه کتاب را چاپ کند باید به نویسنده بگوید این قسمت را که با مقررات همخوانی ندارد حذف کند.»
بموجب طرحی که علی جنتی برای تشدید سانسور در سر دارد ، برخلاف سابق که نویسنده و مترجم و هنرمند موظف بودند که ابتدا نسخه ای از اثر خود را برای ممیزی(بخوانید سانسور)  در اختیار وزارت ارشاد قرار دهند تا اگر اثر نویسنده و هنرمند ، پس از ماهها و گاهی اوقات سالها ممیزی شدن ! مضر و خطرناک ! تشخیص داده نمیشد و  یا پس از حذف قسمت های "مضر" موفق به دریافت مجوز انتشار از طرف وزارت ارشاد میگردید ، آنگاه کتاب یا اثر هنری در اختیار ناشر قرار میگرفت تا اقدام به چاپ و انتشار آن نماید ! حالا علی جنتی وزیر جدید ارشاد که خباثت و تبهکاری را گویا از پدر خود به ارث برده است ، فکر بکری به سرش زده است که با حذف ممیزی پیش از انتشار ، عملاً ناشران را در موقعیتی قرار دهد که از ترس ضرر و زیان مالی ، فقط اقدام به انتشار آثاری نمایند که صد درصد در چهارچوب فکری وزارت ارشاد باشد . به سخن دیگر طرح جدید وزیر ارشاد دولت اعتدال برای گسترش فرهنگ و هنر و برداشتن محدویت ها که آقای حسن روحانی ، پیش از انتخابات وعده اش را به مردم ایران داده بود این است که : ناشران آزادند بدون ممیزی وزارت ارشاد ، هرچه که میخواهند چاپ کنند ولی اگر نمیخواهند ضرر و زیان مالی کنند باید حواسشان جمع باشد و از چاپ مطالب خلاف قانون خودداری نمایند! چون ممیزی نهائی برعهده وزارت ارشاد است و اگر مطلبی در آن کتاب و اثر هنری چاپ شده یافت شود که برخلاف قانون باشد ! وزارت ارشاد از توزیع آن کتاب یا فیلم و یا اثر هنری جلوگیری خواهد کرد !  

مرحله سوم – هرگاه یک کتاب و یا اثری هنری از دو مرحله "خود تنظیمی" بگذرد ، یعنی  هم نویسنده و هم ناشر "خود سانسوری" را به نحو احسن انجام داده باشند و هیچ نکته شک برانگیزی در اثر ارائه شده به وزارت ارشاد دیده نشود ، آنگاه نوبت به سانسورچیان این وزارتخانه که همگی از مأموران امنیتی جمهوری اسلامی اند میرسد که آن کتاب و یا آن اثر هنری را بازبینی نهائی نمایند تا اگر مورد خلاف "شرع و قانون" در آن ها مشاهده نکردند اجازه انتشار پیدا کنند ! حالا شما خواننده این سطور ، برای یک لحظه خود را بجای یک ناشر ایرانی بگذارید و تصور کنید که درایران صاحب یک مؤسسه انتشاراتی هستید ، آیا شما حاضرید ریسک چاپ چند هزار جلد کتاب با موضوع های تاریخی ، فلسفی ، سیاسی و  ادبی و هنری و یا تهیه یک فیلم  و غیره  را بپذیرید که احتمال دهید وزارت ارشاد اسلامی ، اجازه انتشار این کتابها و فیلم ها را نخواهد داد ؟ آیا کار و کاسبی و سرمایه خود را برای انتشار یک کتاب و یا یک اثر هنری حاضرید به خطر بیندازید ؟ آیا ترجیح نمیدهید که فقط کتابهائی را چاپ کنید که جای هیچگونه شک و شبهه و بدگمانی برای سانسورچیان وزارت ارشاد باقی نگذارید و کتابهائی را که ملیون ها تومان برای چاپ آنها هزینه کرده اید براحتی طعمه تیغ سانسور ارشاد اسلامی نشود ؟

بدین ترتیب طرح پسر باهوش آیت الله جنتی که با نام "خودتنظیمی" وارد بازار دولت اعتدال آقا ی حسن روحانی گردیده است ، طرحی است برای توسعه و گسترش خودسانسوری در میان اصحاب قلم و هنر و فکر و اندیشه که نتیجه ای جز رواج بی فرهنگی و چاپ و نشر خرافات و آثار مبتذل در جمهوری اسلامی ، چیز دیگری دربر نخواهد داشت .  اما علی جنتی ، وزیر جدید دولت اعتدال اسلامی گویا هنوز نمیداند که در عصر انقلاب تکنولوژی گردش سریع اطلاعات ، در عصری که جمهوری اسلامی با توسل به خفقان و سانسور ، سعی در ترویج جهل و ناآگاهی درمیان مردم مینماید ، نسل جوان ایران به دنیای آزاد اطلاعات دسترسی دارد و نیازمندی های فکری و علمی و هنری خود را میتواند از این بانک جهانی اطلاعات آزاد تأمین نماید .

گفته های علی جنتی وزیر جدید ارشاد دولت اعتدال در خصوص سانسور آنقدر رسوا و شرم آور است که خبرنگار میگوید : «در نهایت از حرف‌های شما این نتیجه را می‌گیرم که معتقدید سانسور باید باشد»

و علی جنتی با همان وقاحتی که از پدر به ارث برده است در جواب خبرنگار نشریه آسمان میگوید : « شما اسمش را می‌گذارید سانسور. اما من می‌گویم به یک نوع نظارت و اجرای قوانین معتقد هستم. نمی‌شود اسم اجرای قانون را سانسور گذاشت. بگذارید تعبیر شما را درست کنم . وقتی چراغ قرمز است و شما چراغ را رد می‌کنید دو جور به این مسأله می‌شود نگاه کرد. می‌شود گفت شما را جریمه کردند و می‌شود گفت در مورد شما اعمال قانون کردند. جریمه همان اعمال قانون است . اما یکی می‌گوید جریمه لفظش بد است چون پولی را به زور از کسی می‌گیرند. در حالی که همان اعمال قانون است. در بحث نظارت هم اعمال قانون می‌شود.»

و حرف آخر اینکه ،  وقتی پسر یکی از شریر ترین آخوندهای ذوب شده در ولایت مطلقه خامنه ای به مقام وزارت ارشاد در دولت اعتدال منصوب میگردد تا شیوه جدید "خودسانسوری" را با نام "خودتنظیمی"! به ارباب قلم و هنر  عرضه نماید و آنان را به مشارکت و همکاری با وزارت ارشاد اسلامی ، جهت قفل زدن بر اندیشه و قلم دگراندیشان ایران دعوت نماید ! مفهوم فضای باز سیاسی و اجتماعی که آقای حسن روحانی در جریان "انتخابات" وعده اش را به مردم ایران داده بود ، رفته رفته برای شیفتگانی که در خیال خود اکسیر حیات بخش "اعتدال" را یافته و درباب خواص آن در کوی و برزن جار میزدند ، روشن تر میشود . و امید این است که نهاد های مدنی و شخصیت های علمی و فرهنگی و هنری و دانشگاهی ایران ، به مخالفت با طرح "خودتنظیمی"علی جنتی و دفاع از آزادی قلم و اندیشه برخیزند .

27 مرداد 1392

18 اوت 2013

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.