رفتن به محتوای اصلی

دمکراسی دیجتالی و" نهاد رهبری"
26.12.2004 - 12:28

‏‏يکشنبه‏، 2004‏/12‏/26

اپوزیسیون دمکرات ایرانی در5 سال گذشته، بدون اینکه خود بداند، تغییرات اساسی زیادی کرده است وبطور مثال تشکیلات احزاب از حالت عمودی بشکل افقی در آمده است و تقسیمات جغرافیایی عملا از بین رفته است ورهبری و بدنه تقریبا بطور مستقیم و روزانه با هم در تماس اند و بدون تردید اینگونه احزاب تا دمکراسی مستقیم فاصله چندانی ندارند.

بطور مثال موضوع رفراندم که طرح شد، اعضا احزاب و سازمانهای سیاسی اپوزسیون بدون توجه به اینکه حزب و یا سازمان مربوطه چه می گوید، بطور مستقیم تصمیم گرفته اند که به این فراخوان جواب مثبت و یا منفی دهند و این خود ظاهرا" بحران "های تازه ای رادر درون این احزاب موجب شد ه است.

از سوی دیگر در چند هفته گذشته شاهد گفتگوی های فراوان اینترنتی وهمین طور انتشار صد ها مقاله و مصاحبه در خصوص رفراندم بوده ایم و در این میان ، کار اون لاین ابتکار دیجیتالی جالبی زده است و در مقابل ملاقات کنندگان سایت ، نظرسنجی با 5 الترناتیو را در ارتباط با طرح رفراندم قرارداده است ، نتیجه را همانجا می توان مشاهد نمود که چه تعداد و به کدام الترناتیو رای بیشتر داده اند .

البته چنین نظر سنجی هایی می تواند درون حزبی بوده و کار رهبری را به مدیریت تغییر دهد، یعنی در هر موضوع مهم سیاسی ، نظرسنجی های متناسب با ان موضوع در سایت های درونی نصب شده ووظایف مدیریت اجرایی(رهبری)، شمارش آرا و به اجرا گذاشتند نظرات اکثریت مستقیم اعضا حزب مربوطه می باشد، بعبارتی مقوله رهبری سیاسی و یا هیت سیاسی بی معنی شده است ،هر چند تفکر کهنه در مقابل این رویداد مقاومت می کند.

در صورت تغییر نهاد رهبری به مدیریت اجرایی که موجب راهایی نخبگان و کادر های سیاسی از خرده کاری های بی پایان تشکیلاتی خواهد شد،" رهبران" از طریق سمینارهای اینترنتی نظرات خود را طرح می کنند. البته اموزش و تاثیر گذاری سیاسی در دمکراسی مستقیم دو طرفه خواهد بود و ابزار دیجیتالی مارا به دمکراسی دیجیتالی و نفی دمکراسی نمایندگی و اتوریته رهبری یاری خواهد کرد.

هر چند تنها 6% مردم ایران به اینترنت دست رسی دارند اما فعالان سیاسی خارج از کشورنقریبا 100% دست رسی به اینترنت دارند ویا می توانند داشته باشند. امروز با استفاده از ابزار دیجتالی مثل سایت های درونی و بیرونی ،اطاق های پال تاکی باز و بسته و دیگر چت روم ها و ابزار های دیجتالی؛ این امکان را برای احزاب سیاسی فراهم نموده است که با روش های دمکراسی نمایندگی برای همیشه خدا حافظی نمایند .

واقیعت این است دمکراسی نمایندگی کهنه شده است و اتوریته رهبری به گذشته تعلق دارد وعملا درروند پر شتاب کنونی می تواند به سد و مانعی در مقابل پیشرفت عمل نمایند.

بیاد اوریم که در گذشته احزاب سیاسی هر کدام براساس نیرو و توان مالی، تعدادی کادر حرفه ای در اختیار داشتند وعملا سازماندهی تخصصی و نخبه گرایی را موجب می شدند ولی اکنون احزاب سیاسی بندرت صاحب کادرهای حرفه ای و تمام وقت هستند ؛ در نتیجه رهبران اینگونه احزاب عملا دچار خرده کاری تشکیلاتی شده و فرصت کافی برای مطالعه ندارند و ازدانش روز بدور می مانند ودر نتیجه اتوریته رهبری و سوابق مبارزاتی عملا به یک عامل منفی در روند کار احزاب مبدل شده است.

اکثر رهبران سیاسی دارای شغل و صاحب خانواده اند و بالا بودن سن رهبران ، تحرک گذشته رااز انان سلب نموده است و در دنیایی که 45000 تخصص ثبت شده وجود دارد، نمی شود اچار فرانسه و همه چیز دان بود. این احزاب باید خیلی از کار های تحلیلی و تحقیقاتی را به متخصصان سفارش دهند!

در عصر دمکراسی دیجتالی نیازی به رهبری سیاسی بشیوه سابق نیست، البته پس از هر گنگره و انتخاب یک مدیریت اجرایی کوچک که توسط ابزارهای دیجیتالی ، دمکراسی مستقیم را در احزاب خود جاری خواهند کرد . این تغییر یعنی دمکراسی تمام عیار که میزان هوشیاری احزاب راافزایش خواهد داد و مسئولیت و رهبری را جمعی خواهد کرد و نهاد رهبری سیاسی را منحل می کند و" رهبری " را از بالا به درون تشکیلات و به یک امر دو طرفه مبدل خواهد ساخت ، از چنین تغییر ی خوشحال باشیم .

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.