رفتن به محتوای اصلی

پیامد های حمله نظامی ترکیه در منطقه! سه نشبه 26 فوریه ساعت 21
25.02.2008 - 09:34

ارتش ترکیه اعلام کرد که حمله ارتش ترکیه به شمال عراق بزرگترین عملیان طی دهه گذشته است و تا زمانیکه که خطر پ.ک.ک به طور کامل برطرف نشود این عملیات ادامه خواهد داشت. این درحالی است که آمریکا در خصوص محدود کردن عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق به این کشور هشدار داد و از ترکیه خواست تا عملیات نظامی ترکیه هر چه سریع تر به نتیجه نهایی خود برسد. همچنین دولت عراق از ترکیه خواست با ادامه عملیات نظامی در شمال عراق، امنیت منطقه را تهدید نکند. اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز به ترکیه در خصوص افزایش حملات به شمال عراق هشدار دادند. چراکه نگران افزایش تنش ها در یکی از آرام ترین مناطق عراق هستند. اقدامات اخیر ارتش ترکیه می تواند موجب شورش کردهای مقیم این کشور شود.

 

سه نشبه 26 فوریه ساعت 21 به وقت اروپای مرکزی

مجریانان برنامه :

جهانگیر

شایان

دلیر کردستانی

کیانوش توکلی

 

 ارتش ترکيه وارد خاک عراق شد

  

پس از سقوط حکومت صدام حسین، این نخستین باری است که نیروی زمینی ارتش ترکیه وارد خاک عراق می شود. ترکيه پيش از اين تهديد کرده بود که برای دفاع از خود در قبال عمليات پ کا کا، هر زمان لازم بداند حتی وارد خاک عراق خواهد شد.

 بنا به گزارش تلويزيون ان. تی. وی ده هزار نيروی نظامی ترکيه که در مرز اين کشور با شمال عراق، از مدت ها قبل آماده حمله بودند، وارد خاک عراق شده اند.

 نيروهای نظامی ارتش ترکيه، با حمايت هلی کوپتر های نظامی، برای سرکوب نيروهای مسلح حزب کارگران کردستان ترکيه، پ. کا. کا، پنج شنبه شب وارد خاک عراق شده و ده کيلومتر در شمال عراق پيشروی کرده اند.

 این در حالی است که ارتش ترکیه روز جمعه اعلام کرد در عملیات تهاجمی در خاک عراق، پنج سرباز ترک و دستکم بیست و چهار شورشی کرد کشته شده اند.

 ارتش ترکیه در بیانیه خود تاکيد کرده است که نيروهای ترکيه، در «کوتاه ترين فرصت ممکن» از خاک عراق خارج خواهند شد.

با اين حال، ترکيه هنوز زمانی مشخص را برای خروج از خاک عراق اعلام نکرده است.

 ترکیه تاکيد کرده که هدف از این عملیات سرکوب نیروهای حزب کارگران کردستان پ کا کا است. ترکیه، ایالات متحده آمريکا و اتحادیه اروپا، پ کا کا را یک گروه تروریستی می دانند.

 در همين حال، گزارش شده که عبدالله گل، رييس جمهوری ترکيه، پنج شنبه شب در تماسی تلفنی با جلال طالبانی، رييس جمهوری عراق، او را ازآغاز عمليات تازه نظامی و اهداف آن آگاه و از وی برای ديدار از ترکيه دعوت کرده است.

  

واکنش های اوليه

محمود عثمان، نماينده پارلمان عراق روز جمعه در گفت و گو با راديو فردا، در واکنش به انتشار خبر ورود نيروی زمينی ارتش ترکيه به خاک عراق گفت: «نيروها حدود ۱۰ کيلومتر وارد خاک عراق شده اند. بر اساس آنچه ما شنيده ايم، ترکيه اعلام کرده است که پس از پايان عمليات از خاک عراق خارج می شوند، اما ممکن است طی ماه های آينده نيروهای ترکيه بيشتر وارد خاک عراق شوند.»

وی افزود:«تا به حال خبری از خسارات يا تلفات احتمالی به دست ما نرسيده، اما نيروهای پ کا کا می گويند که خسارت چندانی به آنها وارد نشده است.»

 آقای عثمان گفت:«متاسفانه ترکيه خود را مختار می داند که هرگاه بخواهد به هر اقدامی در خاک عراق دست بزند چراکه از حمايت آمريکا برخوردار است. کاخ سفيد مسئوليت دارد که امنيت عراق را تضمين کند؛ و اجازه چنين اقداماتی را به ترکيه ندهد.»

 وی افزود:«متاسفانه واکنش دولت عراق به اين حملات بسيار ضعيف است. حکومت عراق احتمالا با انتشار بيانيه ای از حمله اخير ابراز نارضايتی می کند، اما اينها کافی نيست. آقای مسعود بارزانی هم همين چند روز پيش از عدم برخورد قاطع حکومت عراق در چنين مواردی ابراز ناراحتی کرده بود.»

 محمود عثمان گفت:«دفعات پيش بمباران هوايی بود، اما اين بار نيروهای ترکيه وارد خاک عراق شده اند. اين بار حکومت عراق حتما بايد کاری بکند؛ چرا که اين حمله به استقلال عراق و مرز اين کشور لطمه می زند.»

 

«خودداری از عمليات نظامی بی تناسب»

 در همين حال، اتحاديه اروپا در واکنش به عمليات نظامی ارتش ترکيه که از پنج شنبه شب در شمال عراق آغاز شده، با انتشار بيانيه ای از ترکيه خواست تا از دست زدن به آنچه آن را عمليات نظامی بی تناسب برای مقابله با پ کا کا درشمال عراق خواند، خودداری کند.

 در اين بيانيه آمده است:«اتحاديه اروپا نياز ترکيه را به مقابله با تروريسم درک می کند، اما ترکيه بايد در عمليات نظامی خود، تناسب را رعايت کند و به حقوق بشر و حاکميت قانون احترام بگذارد.»

 اتحاديه اروپا در عين حال از ترکيه خواسته است که در اين زمينه با شرکای بين المللی خود رايزنی کند.

 بریتانیا هم از ترکیه خواست که هر چه زودتر از خاک عراق خارج شود و توجه شدیدی به عدم آسیب رساندن به غیرنظامی ها داشته باشد.

 همچنین سخنگوی وزارت خارجه آلمان از اتفاق رخ داده ابراز نگرانی کرد و از دولت ترکیه خواست که در مبارزه با تروریسم نهایت دقت را داشته باشد.

 از سوی ديگر ، يک مقام ارشد آمريکايی با اشاره به حمله ترکيه، آن را خبر خوبی ندانست و ارتش آمریکا هم اعلام کرد که حضور ترکیه در خاک عراق مدت زمان محدودی طول خواهد کشید.

 قائم مقام دستيار وزارت امور خارجه آمريکا گفت که حمله زمينی مرحله ای به کلی تازه است.

 وی افزود که پيشتر واشينگتن با ترکيه همکاری کامل کرده بود تا مواضع شورشی های کرد را در شمال عراق شناسايی کند و به ترکيه اين امکان را بدهد که با کمترين تلفات آنها را بمباران کند.

 پيشتر در ساعات اوليه روز جمعه، هوشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق به خبرگزاری رويترز گفته بود که تا اين لحظه نيروهای عراقی گزارشی مبنی بر ورود نيروهای ترکيه به خاک عراق مخابره نکرده اند.

 يک مقام پ کا کا نيز به رويترز گفته است که حمله بزرگی صورت نگرفته است.

 

ترکیه و معضل پ کا کا

 جدایی طلبان پ کا کا در ماه های اخير عمليات تازه ای را عليه دولت ترکيه اجرا کرده بودند.

 به آتش کشيدن شبانه خوروهای دولتی و يا وابسته به مامورين پليس و نيروهای نظامی در استانبول، انتقادهای قابل توجهی را متوجه مقامات نظامی ترکيه کرده است.

 به رغم تدابير پليس، شمار خودروهای سوخته شده از زمان نخستين حمله هوايی ترکيه به پايگاه های کوهستانی حزب کارگران کردستان، پ کا کا در کردستان عراق تاکنون، به بيش از صد و پنجاه دستگاه رسيده است.

بيش از يک صد دستگاه از اين خودروها در استانبول و بقيه در وان، دياربکر، مرسين، آنکارا، آنتاليا، ازمير و آکسارای به آتش کشيده شده اند.

 پليس ترکيه ۷۵ نفر مظنون به دست داشتن در اين آتش سوزی ها را بازداشت کرده است.

 مطبوعات ترکيه بازداشت شدگان را از اعضای گروه «نرون ها» معرفی کرده اند.

 به گزارش پليس ترکيه، پ کا کا عامل آتش سوزی ها است. رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه به نيروهای انتظامی دستور داده برای حفظ امنيت خودروهای شهروندان، اقدامات لازم را انجام دهند.

 آقای اردوغان بمب گذاری و سوزاندن شبانه خودروها را اعمالی تروريستی و نشانه درماندگی پ کا کا دانست.

 آقای اردوغان گفت:«از نوع اين عمل چنين پيداست، اين يکی از اعمال تروريست های تجزيه طلب است. اين ضربه خائنانه نه تنها نشانه درماندگی تشکيلات تروريستی است، بلکه در عين حال بی هدفی آنها را نيز نشان داد. تروريست های تجزيه طلب هرگز نماينده شهروندان کرد ما نبوده و نيستند.»

 پ کا کا مسئوليت بمب گذاری ديار بکر را که به کشته و زخمی شدن ۷۳ تن انجاميد، برعهده نگرفته است.

 با وجود اين، رسانه های وابسته به پ کا کا به آتش کشيدن شبانه خودرو افراد وابسته به پليس و نيروهای نظامی را عمليات اعتراضی جوانان کرد عليه بمباران هوايی مناطق قنديل، محل پايگاه های پ کا کا در کردستان عراق توسط ترکيه، توصيف می کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.