رفتن به محتوای اصلی

بحران جهانی سیستم مالی و خوشحالی زود هنگام رهبران رژیم ما!
16.11.2008 - 09:27

بحران کنونی سیستم مالی غرب که به بدنه اقتصادی آن سرایت کرده، جهان را به ولوله انداخته است. ظاهراً این بحران بسان وقوع طوفان در یک فضای آرام و آفتابی تابستانی رخ میدهد که همه را غافلگیر کرده است.

سردمداران حکومتی ما با نگرشی طالع بینانه، با رمل و اسطرلاب اسلامی خود که پایه نکبت آمیز ترین اقتصاد محتضر میهنمان را گذارده اند، مرگ و فروپاشی امریکا و اقتصاد غرب را وعده میدهند و این در حالیست که خود به راهزنانه ترین و بیرحمانه ترین شکل انباشت سرمایه و سرمایه رانتگرا و رانت خوار میدان داده و آنرا با حجاب اسلامی ملبس کرده اند. اگر در سیستم سرمایه داری غرب بانکها، در جریان رقابتی آزاد سالم برای جلب مشتری ، سیستم خود را ارزانتر و راسیونال تر کرده و نرخ بهره خود را نزدیک به هزینه تأمین منابع اعتباری خود تقلیل میدهند، در ایران اسلامی ما تمام سیستم بانکی به شبکه ائی از نزول پول خوری قرون وسطائی که در دوران رژیم پهلوی کاملاً به حاشیه سیستم مالی و بانکی رانده شده بود، تبدیل شده است و بهره بالای بیست در صد مسئله ائی عادیست ، مقایسه شود با بهره بین 3 ـ 6 درصد در غرب.

موسسات صنعتی مصادره شده و یا با بودجه دولتی ساخته شده ، در ایران اسلامی ما، با شامورتی بازی به اعوان و انصار حکومتی و خارج از هرگونه محاسبات و مناقصات واقعی واگذار میشود تا اخوند زادگان و آقا زادگان حکومتی این موسسات را لینچ کرده ، وسائل و ماشین آلات آنرا بفروشند و زمین های این واحد های صنعتی را به ویلا و... تبدیل کنند و با جزء ناچیزی از بهای وصولی قیمت این موسسات ربوده شده را به دولت بپردازند ... . ارگانهای نظامی برای خود مجتمع های بزرگ صنعتی و موسسات صادرات و واردات و... دایر کرده و از این مجرا شیره مملکت و ملت را میمکند و نام آنرا اقتصاد اسلامی میگذارند. اینها ادعاهای واهی نیست بلکه واقعیت های تلخی است که کسی در میهن ما از آنها بیخبر نیست و نمونه ساده آن اظهارت شخصی از درون حکومت به نامن پالیز دار بود که بیچاره گز نکرده به افشاگری پرداخت و اکنون آب خنک میخورد البته اگر واجبی خور نشده باشد.

آقائی به نام امیر در ذیل یکی از نوشتار های آقای دکتر قاضیان ( سایت دال) در رابظه به توقیف نشریه شهروند چنین مینویسند که بی ربط به موضوع نیست:

 

« آقای قاضيان، آقايون مطبوعات آزاد و حتی نيمه آزاد را دشمن خود اصلي ميدانند و هر چه ميگويند شعار است. احمدی نژاد در يک سخنرانی در مازندران خطاب بمردم ميگويد چرا بايد ثروت 70 درصد مردم در اختيار 30 درصد باشد؟ اين سئول را بايد از خود احمدی نژاد بايد کرد نه از مردم؟ [...] تا چه اندازه؟ اگرآقای احمدی نژاد به گفته های خودش اعتقاد ميداشت کاخ نشينان را بعنوان وزير کشور انتخاب نمي نمود؟. آقای صادق محصولی کاخ نشين چطور ميتواند در پست وزارت کشور نماينده محرومان باشد؟ نکند داخل خانه 40-50 ميليارد تومانيش چادر زده و مثل آدمهاي فقير و بيجاره زندگي ميکند تا درد فقرا را درک کند؟ آقای احمدی نژاد هميشه صحبت از عدالت اجتماعی ميکند، اگر عدالت اجتماعی وجود ميداشت صادق محصولی در دور ايشان سوپر ميلياردر نميشد؟ اينهمه پيمانکارساختماني با 30-40 سال سابقه کار هشتشان گرو نهشان است چطور شده آقای محصولی در مدت 5 سال کار پيمانکاری توانسته اند مبلغ 160 ميليارد تومان (بنا به اظهارنظرخودشان) سرمايه پس انداز کنند؟ اين نشان ميدهد که آقاي محصولي در جريان تمام برنامه ريزيهاي دولت آقاي احمدي نژاد بوده که توانسته بچنين درآمد هنگفتي دست پيداکند (در زمان قبل از رياست جمهوري احمدي نژاد اين خبرها نبوده). آقای قاضيان! قبل از اينکه نمايندگان محترم مجلس براي پست وزارت کشور به ايشان رای اعتماد بدهند ياد آوری ميکنم در صورت چنين اتفاقی مردم مثل زمان آقای کردان مقاومت منفی خواهند کرد و اين موضوع بصورت جوک و SMS در خواهد آمد و بعد از چند ماه وزارت ايشان هم بپايان خواهد رسيد.آمريکا امير*

 

هزیان گوئی نسبت به فروپاشی سیستم سرمایه داری غرب به سران حکومت اسلامی محدود نمیشود.

خود چپ خوانده های وطنی ما نیر، در رابطه با این بحران، از بن بست و بحران نئولیبرالیسم سخن گفته و برای آن بیانیه سازمانی صادر میکنند* بدون اینکه بگویند و بروی مبارک خود بیاورند که: اولاً نئو لیبرالیسم قبل از اینکه از طرف این نو کاشفان کشف و نقد شود از طرف سوسیال لیبرالها و سوسیال دموکراتهائی که خود به سیستم بازار با نظارت دور و نزدیک دولتی معتقد بودند نقد شد. و دوماً بحران کنونی دامان سوئد ، ایسلاند و انگلیس ( حزب کارگر حاکم)سوسیال دموکرات را به همان اندازه گرفته است که گریبان امریکا را ( بگذریم از اینکه حتی در امریکا هم حتی در عصر ریگان و در انگلیس تاچر هم نئو لیبرالیسم هرگز بلا منازع حاکم نبوده است

 چپ وطنی ما فراموش میکند که بگوید: در آن هنگام که او از اقتصاد دولتی، بی توجه به اینکه دولت نماینده ملت است یا مثل حکومت اسلامی ما نماینده آخوند ها، روضه خوانان و مداحان حریص است و یا مثل صدام سر دسته قبیله تکریت و یا مثل موبوتو نماینده فلان قبیله کنگو، و یا دارو دسته الیگارشیک برژنفی و... ، همین نئو لیبرالیسم افسار گسیخته صد ها بار بر چنان اقتصادیات دولتی مورد حمایت آنان رجحان داشت.

سوماً این چپ وطنی چرا به هنگام ریزش دیوار برلین و فروپاشی کمونیسم و صعود مافیای روسی به اریکه قدرت به جای آن و به مثابه وارث به حق و منطقی آن نظام ِتا مغز استخوان فاسد، بیانیه نداد؟**

 آقائی به نام دکتر فرشاد مومنی از استادان دانشگاه تهران د رمصاحبه ائی با سایت تابناک ( سایت دکتر!! پاسدار محسن رضائی) طی مصاحبه ائی طولانی به تحلیل بحران اقتصادی غرب میپردازد که به نظر من مطالعه آن مفید است بدون اینکه با همه نظریات نویسنده موافق باشم فرازی از مصاحبه را در ذیل می آورم:

 «...اوضاع بحراني كنوني اقتصاد آمريكا، مسئله جدي است و به نظر من هر كسي كه اين را ناديده بگيرد، به اندازه‌ آنهايي كه بهاي بيشتر از حد به اين موضوع مي‌دهند، در دور كردن جامعه ما از واقع‌بيني مقصر است. واقعيت اين است كه از سال‌هاي اوليه دهه 1990 تا امروز، برخي از برجسته‌ترين استراتژيست‌هاي خود آمريكا مجموعه آثاري را منتشر كرده‌اند كه محور اصلي آن، آسيب‌شناسي نظام اقتصادي و اجتماعي آمريكاست و در اين زمينه به مسائل بسيار مهم و جدي نيز توجه كرده و هشدار داده‌اند. دليل اين‌كه اين كار را هم كرده‌اند اين است كه اقتصاد آمريكا به طور مشخص به عنوان اقتصاد پيشگام و بقيه اقتصادهاي پيشرفته صنعتي ـ به تبع ـ در معرض يك دگرگوني انقلابي در خلق ارزش افزوده و نظام توليدي منبعث از آن هستند كه چشم‌اندازهاي اين دگرگوني بنيادي، چشم‌اندازهاي بسيار خيره‌كننده‌اي است؛ يعني در عين حال كه بحران در اين اقتصاد جدي است و موضوعيت دارد،‌ آن تحول ساختاري بنيادي هم جدي است و موضوعيت دارد و اگر اين تحول رخ دهد كه البته بخش‌هايي از آن هم تاكنون روي داده است، به طور طبيعي قدرت انعطاف اقتصاد آمريكا و بلوك سرمايه‌داري در رويارويي با شوك‌هاي حتي بزرگتر از اين بحران نيز افزايش پيدا خواهد كرد؛ بنابراين، مسئله، مسئله مرگ محتوم سرمايه‌داري به قاعده‌اي كه ماركس مطرح كرده بود، نيست و به نظر، ظرفيت‌هايي كه انقلاب دانايي آزاد كرده است و در آينده بيشتر هم خواهد كرد، به آمريكا اين مجال را مي‌دهد كه با پرداخت هزينه گزاف ـ كه برخي ابعاد آن را بررسي كرديم ـ بتوانند از عهده اين بحران بربيايند اما آنچه كه به نظر من در اين شرايط بسيار عبرت‌آموز خواهد بود، اين است كه يكي از مهمترين مؤلفه‌هاي پويايي اقتصادي آمريكا كه مي‌تواند شوك‌هاي به اين بزرگي را رد كند ـ هرچند با پرداخت هزينه ـ اجازه فعاليت دادن به نهادهاي تخصصي و مدني و رسانه‌هاي آزاد است كه مسئله مهمي بوده و نشان‌دهنده يك بلوغ فكري و فرهنگي بزرگ است كه اميدوارم استراتژيست‌هاي ايران و مقام‌هاي مسئول در حد اهميت موضوع به اين نكته نيز توجه داشته باشند كه وقتي اجازه بيان آزادانه يافته‌ها به صورت عملي درباره نقاط ضعف نظام اقتصادي، سياسي و اجتماعي آمريكا داده مي‌شود، اين ارزيابي‌ها و نقدها براي استراتژيست‌هاي آمريكايي قدرت پيشگيري از آينده‌هاي محتمل اما نامطلوب را فراهم مي‌كند؛ بنابراين اميدوارم دوستان ما از اين زاويه نيز به اين مسئله نگاه كنند و به جاي اين‌كه ساده‌لوحانه مثلا شعارهايي بدهند و يا جشني بگيرند و سروري برپا كنند، به اين نكته توجه كنند كه اگر آمريكا از صحنه روزگار محو هم شود تا هنگامي كه ما نتوانيم مسائل خودمان را درست ببينيم و عالمانه حل‌وفصلش كنيم، بودن يا نبودن آمريكا چيزي به توانايي‌هاي ما نمي‌افزايد. ما بايد بيش از آن‌كه غصه آمريكا را بخوريم يا از نابودي آن شادماني كنيم، به فكر اين باشيم، از اين رويدادها، چه درسي براي مسايل خودمان پديدار مي‌شود...»

در بخش بعدی این نوشتار به آثار این بحران روی روی وضع اقتصادی میهنمان بویژه سقوط قیمت نفت همچون پیامد این بحران خواهم پرداخت.

 *سایت دالhttp://www.daal.ir/

 **فدائیان خلق (اکثریت):

عصر نئولیبرالیسم به سر آمده است!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.