رفتن به محتوای اصلی

زیاد نخواهید ! عجله نکنید ! مبادا"اعتدال" بهم بخورد !
24.07.2013 - 23:51

انتخاب آقای حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ، در شرایطی که این رژیم ازهرطرف زیر منگنه قرار داشت وحتی دارودسته های ذوب شده در ولایت فقیه نیز در پریشانی و چند دستگی بسر میبردند ، اگر بیشتر از یک عقب نشینی موقتی و ناچاری از جانب خامنه ای و دارو دسته های ولایت مدارارزیابی گردد تا در خلال این فرصت بدست آمده ، صفوف متلاشی خود را سر سامان داده و با قدرت بیشتری در مقابل ملت عرض اندام نمایند ، یک توّهم و خوش خیالی ساده انگارانه ای بیش نخواهد بود ، که اعتدال گرا و اصلاح طلب شدن بیت رهبری جمهوری اسلامی و شخص خامنه ای همانقدر محتمل است که طلوع کردن خورشید ازغرب !

آنچه که هیچکس حتی حکومتگرانی که اندکی شعورداشته باشند ، نمیتوانند انکار کنند این است که رأی مردم به آقای روحانی در انتخابات اخیر ، رأی به تغییر شرایط موجود بوده است ، شرایطی که محصول مشترک سیاست های مشترک داخلی و خارجی خامنه و احمدی نژادها ، نه فقط در طی 8 سال گذشته ، که طی 34 سال حیات ننگین جمهوری اسلامی بوده است ، چرا که وقتی سعید جلیلی  با حمایت بیت رهبری و سپاه و بسیج و آیت الله مصباح یزدی و شبکه نوحه خوان ها وائمه نماز جمعه و سایراهرم های حکومت اسلامی ، موفق به کسب حدود چهار ملیون رأی میشود (اگر آمارارائه داده شده از طرف رژیم دروغگو و متقلب را مبنا قرار دهیم ) حال خود حساب کنید که آقای روحانی اگر آرای مردم ناراضی و خواهان تغییر را در پشت سر خود نمیداشت ، تعداد آرای او در انتخابات اخیر چقدرمیتوانست باشد ؟ به باور من شاید چیزی در حد آرای آقای غرضی ، این را گفتم که معلوم شود رأی به آقای روحانی ، رأی مردم به تغییر شرایط موجود و تغییر سیاست های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی بوده است ، نه برخلاف نظر آن آخوند مردم فریب که مدعی است رأی به آقای روحانی ، رأی به لباس "مقدس" روحانیت و روی آوردن مجدد مردم ایران به این قشر برای حل مشکلات داخلی و خارجی !

پس از پایکوبی های اولیه بمناسبت انتخاب آقای روحانی به مقام ریاست جمهوری و در پاسداری از بسته ی دربسته اعتدال آقای روحانی که هیچکس از کمّ و کیف آن با خبر نیست ، در داخل و خارج از کشور، موجی براه افتاده است که مدام در مورد زیاده خواهی و شتاب زدگی که ممکن است موجب تضعیف رئیس جمهور جدید گردد هشدارمیدهد ! تنها استدلال هوادران این موج هم این است که : اگردر طرح مطالبات ، زیاده خواهی و عجله شود ، نیروهای افراطی  و اقتدار گرا که برای تضعیف دولت اعتدال در کمین نشستنه اند ، جار و جنجال براه خواهند انداخت و بازی اعتدال گرائی را بر هم خواهند زد ! گوئی که هشت سالی که دولت اصلاحات برمسند قدرت اجرائی و قانونگذاری و تا حدودی قوه قضائیه نشسته بود و به اعتراف آقای خاتمی هر9 روز یکبار با یک حادثه آفرینی و بحران سازی مواجه میگردید ، بخاطر زیاده خواهی وشتابزدگی وعمق اصلاحاتی بود که آقای خاتمی در دستور کار دولت خویش قرار داده بود ! کسانی که به بحث های پرهیز از تندروی و رعایت اعتدال دامن میزنند گویا هنوز نمیدانند درمورد دیکتاتوری مذهبی مطلقه ای که مشروعیت خود را از خدای خود ساخته ای که نماینده اش به عنوان ولی فقیه ، حکومت میکند و حتی به قانون اساسی خویش پای بند نیست و"مصلحت نظام" اش را هر روز میتواند به چیزی تعبیر و تفسیر نمود و در جائی جستجو کند ! و در کشوری که سخن گفتن و دفاع ازمنافع ملی و حقوق شهروندی ، میتواند براحتی به براندازی تعبیر گردد وبرای منادیان آن ، میتواند زندان و شکنجه و حصر خانگی بدنبال داشته باشد ، مسئله تند روی و کند روی و زیاده خواهی و کم خواهی  موضوعیت خود را از دست میدهد .   

بدیهی است انبوهی از خواسته های مردم وجود دارند که در فردای تصدی مقام ریاست جمهوری بوسیله آقای روحانی ، از جانب نهادهای مدنی و شخصیت های حقیقی و حقوقی ، در مقابل دولت آقای روحانی نهاده خواهد شد ، اما یکی ازخواسته هائی که چه پیش و چه بعد ازانتخابات و هم در جریان تظاهرات پیروزی آقای روحانی ، توسط مردم و بویژه نسل جوان کشور مطرح گردیده ، خواسته ی آزادی زندانیان سیاسی عقیدتی بوده است که این روزها همه جا صحبت از آن است و میتوان گفت که رفته رفته میرود که به یک خواسته ملی تبدیل شود .

همه میدانیم که ترمیم ویرانی هائی که در دوران هشت ساله ریاست جمهوری احمدی نژاد ، به زیر ساخت های صنعتی و کشاورزی ایران وارد گردیده است  کار یکماه و یکسال نیست ، و کسانی که در جریان مناظره های انتخاباتی وعده میدادند که اقتصاد کشور را میتوانند درعرض چند ماه سر و سامان بدهند و مسئله بیکاری را کنند ، شیادان عوامفریبی بودند که اقتصاد و مدیریت یک کشور را با چماق داری و آدمکشی در خیابانها اشتباه گرفته بودند ! تخریبی که دار و دسته های دزد و غارتگر در زیر ساخت اقتصادی ایران انجام داده اند البته به زمان نیاز دارد ، ولی تعقیب قانونی ، دستگیری و مجازات کسانی که اقتصاد ، کشاورزی و صنعت ایران را به این روز انداخته و دهها ملیون ایرانی را بخاک سیاه نشانده اند به زمان احتیاج ندارد ، به اراده ای ملی واراده اصلاح طلبی واقعی نیاز دارد که حکومتگران اسلامی ایران از هر جناح و دسته ای که باشند فاقد آن هستند ، امیدوارم که آقای حسن روحانی پس از سوگند خوردن و آغازرسمی کار ریاست جمهوری خلاف این را ثابت نمایند تا اینجانب از ایشان عذر خواهی کنم !

همچنین در حوزه دفاع از حقوق شهروندان و اعاده حقوق شهروندانی که حقوق شان در دوران دولت احمدی نژاد و پیش از آن پایمال گردیده است به زمان نیاز ندارد و اگر براستی آقای روحانی و دولت "اعتدال" اراده انجام آنرا داشته باشند میتوانند از همان روزاول تصدی مقام های خود بدنبال انجام آن باشند و از پشتیبانی ملیونها ایرانی که حقوق شهروندی شان در گذشته نقض گردیده است برخوردار شوند ، برای مثال آقای روحانی در قبال مسئله زندانیان سیاسی و عقیدتی و حصر خانگی رهبران جنبش سبز که خواسته آزادی آنان به یک خواسته عمومی تبدیل شده است میتواند سه  رویکرد از خود نشان دهد:

1-      رویکردی که موجب رضایت بیت رهبری ، شخص خامنه ای و باندهای نظامی امنیتی باشد -  در این رویکرد آقای روحانی با گفتن اینکه مسئله زندانیان سیاسی و عقیدتی ، مربوط به قوه قضائیه میباشد ، از خود سلب مسئولیت کرده و نقش خود را ازرئیس قوه مجریه به همان نقشی که آقای خاتمی پس از هشت ریاست جمهوری  به آن اعتراف نمود یعنی "تدارکچی" بیت رهبری پائین بیاورد .

2-      رویکردی که موجب شادی و رضایت مردم و کسانی که حقوق شان ضایع گردیده است شود – در این رویکرد آقای روحانی میتواند به عنوان رئیس جمهوری که سوگند یاد کرده است تا ازقانون اساسی جمهوری اسلامی و حقوق مردم ایران دفاع نماید ، مدعی شود که بموجب همین قانون ، شکنجه جرم و شکنجه گر مجرم و قابل تعقیب قانونی است ، و بموجب همین قانون ،  در جرائم سیاسی و مطبوعاتی ، حضورهیأت منصفه و وکیل متهم از ضروریات است و چون در دادگاههائی که به اینگونه جرائم رسیدگی شده است از هیأت منصفه و وکیل متهمان خبری نبوده است ، بنابراین آن دادگاهها و همچنین احکام صادره از طرف آنها غیر قانونی بوده است .

3-      رویکردی که درآن "اعتدال" یعنی همانجائی که آقای روحانی از آن برخاسته است ، رعایت گردد و کاری نکرد افراطی ها عصبانی شوند و کل "اعتدال گرائی" را به مخاطره اندازند !  – در این رویکرد آقای روحانی با مردم و خانواده های زندانیان سیاسی عقیدتی وکسانی که در حصر خانگی بسر میبرند احساس همدردی خواهد کرد و قول خواهد داد و اظهار امیدواری خواهد کرد که با همکاری سایر مسئولان مملکتی ، راهی را برای حل این معضل پیدا شود !

و در طرف مقابل آقای روحانی و صف اعتدال طلبان ، طیفی از دارودسته های ذوب شده در ولایت قرار دارند که متناسب با میزان ذوب یافتگی شان در ولایت مطلقه خامنه ای ، نظریات گوناگونی را در مورد چکونگی برخورد با زندانیان سیاسی و منتقدین و مخالفان جمهوری اسلامی ارائه میدهند ،  مواضع گوناگونی در مقابل آزادیخواهان و مدافعان حقوق شهروندی اتخاذ مینمایند ، در این طیف از حسین شریعتمداری و سردار نقدی که معتقدند تمام دگراندیشان و منتقدان جمهوری اسلامی ، مفسد فی الارض اند و هرمجازاتی کمتر از اعدام ترحم وشفقت اسلام و رهبر است نسبت آنان ! گرفته تا کسانی مانند عسکراولادی که معتقدند آزادی آن دسته از زندانیان سیاسی و محصورین خانگی که دچار "فتنه" شده اند ، میبایستی مشروط به توبه و تقاضای عفو آنان از رهبرباشد !

و اما رویکرد اصلاح طلبان و هوادران آنان در مورد مسئله آزادی زندانیان سیاسی :

 اصلاح طلبان و هوادارانشان ، هم خواهان آزادی زندانیان سیاسی اند وهم با توبه کردن مخالف اند و درعین حال مایل اند که این مسئله به گونه ای حل وفصل شود که به آبرو وهویت اصلاح طلبی آنان لطمه ای وارد نشود .  شیوه ای که این دسته برای طرح خواسته آزادی زندانیان سیاسی و محصورین در پیش گرفته اند ، نامه نگاری به رهبر و مقامات قضائی جمهوری اسلامی و استفاده از زبان پند و نصیحت است تا شاید روزنه ای به قلب سیاه و پر از کینه و نفرت خامنه ای و گماشته هایش بگشایند و اورا برسرمهر وعقل آورند ، غافل از آنکه جائی که پای قدرت مطلق و جانشینی خدا در روی زمین به میان باشد ، عقل و مهر و محبت را جایگاهی نیست . این دسته از ناصحان جمهوری اسلامی ، گاهی آنقدردر توّهم و خوش خیالی های خود غوطه ور میگردند که برای حل مشکل زندانیان سیاسی و محصورین و ایجاد فضای باز و"آشتی ملی"  پیشنهادهای عجیب و غریبی هم ارائه میدهند ، برای مثال آقای احمد منتظری فرزند آیت الله زنده یاد منتظری ، در نامه ای از روی خیرخواهی برای حل مسئله زندانیان سیاسی ، به خامنه ای ازجمله چنین مینویسد :

« جنابعالی که اکنون بسط ید دارید ، به راحتی می‌توانید با یک تصمیم تاریخی این مسأله را حل نمایید و موجب همدلی اقشار مختلف مردم گردید . آقایان موسوی و کروبی و خاتمی و هاشمی رفسنجانی و حضرتعالی طی این سی سال نخست‌وزیر و رئیس مجلس و رئیس جمهور بوده‌اید . تشکیل یک جلسه ۵ نفره و گفتگوی مستقیم و دوستانه بسیاری از مسائل را حل می‌کند و نور امیدی در قلب همه ملت می‌افکند . این اقدام قدرت و موقعیت شما را بالا برده و نظر دیگران را نیز نسبت به یک حاکم اسلامی بسیار مساعد تر می‌سازد . لابد استحضار دارید که بر اثر برخوردهای ناشایست عده‌ای که به نام اسلام و جمهوری اسلامی انجام می‌شود اعتقادات بسیاری از مردم و بخصوص جوانان سست شده و دین‌گریزی و حتی دین‌ستیزی رو به افزایش است. جنابعالی با یک تصمیم انقلابی یأس و سرخوردگی از اسلام و حاکمیت دینی را تبدیل به امید خواهید نمود .»

فقط یک ذهن خیال پرداز میتواند تصور نماید رهبر دیو سیرتی که دستش به خون هزاران جوان ایرانی آغشته است و کسیکه مسئول ویرانی و تباهی کشور و  ملتی است ، کسیکه دهها روزنامه نگار و  وکیل و کارگر و  دانشجو  و  معلم و استاد دانشگاه و غیره را به زنجیر کشیده است که چرا  به تقلب در  "انتخابات" سال 88 اعتراض کرده اند و کسیکه حتی اجازه نمیدهد زندانیان سیاسی  به دارو درمان دسترسی داشته باشند و عملاً شرایط مرگ تدریجی آنان در زندان ها و شکنجه گاهها بوجود آورده است ، آری چنین رهبر پلید و ضدبشری ، برخی تصور میکنند که میتواند در یک چشم بهم زدن تغییر ماهیت داده و با مخالفان و منتقدان حکومت مطلقه خود به گفتگو  نشیند و  بخاطر ظلمی که برآنان رفته است از آنان دلجوئی نماید ! آقای احمد منتظری حتماً فراموش کرده است که پدر ایشان در  آخرین روزهای حیات خود ، در وصف حکومت خامنه ای گفت که : " این حکومت نه جمهوری است و نه اسلامی " .

سخن آخر – نه آقای روحانی و دولت اعتدالی اش و نه نامه نگاری ها وپند واندرزهای شخصیت های اصلاح طلب ، بدون حضور قدرت مردم در صحنه سیاسی و اجتماعی ایران ، نخواهند توانست آزادی زندانیان و محصورین را میسر سازند ، حضور فعال مردم در صحنه و تبدیل شعار "زندانی سیاسی آزاد باید گردد" به یک خواسته ملی وسراسری است که میتواند خامنه ای و زندانبان ها و شکنجه گرانش را به عقب نشینی  وادار ساخته ، از فشارهای روزمره  برآنان و خانواده هایشان بکاهد و سرانجام موجبات آزادی آنان را فراهم سازد . زندانی سیاسی آزاد باید گردد ، زیاده خواهی نیست و انجام آن به زمان طولانی نیاز ندارد ، آقای روحانی فراموش نکند که بدون حمایت مردم ، هیچ طرح و برنامه دولت "اعتدال"اش پیش نخواهد رفت ، فعلاً جمع کثیری از مردم ایران به هردلیلی  چشم براه اقدامات شما هستند ، نقطه قدرت دولت "اعتدال" شما در اعتماد و پشتیبانی مردم است ، به عنوان قدم نخست ، با پیگری جدی خواسته ی آزادی زندانیان سیاسی عقیدتی ، نشان دهید که لایق اعتماد مردم اید وگرنه در غیاب قدرت وحمایت مردم ، شما نیز بزودی در مقابل قدرت قهار خامنه ای به یک "تدارکچی" بمراتب کوچکتر از آقای خاتمی تبدیل خواهید شد .

و اما اندرزی به شخصیت هائی مانند آقای احمد منتظری که نگران رواج  دین ستیزی و روی گردانی جوانان از اسلام ومسائل مذهبی در میان ایرانیان اند ، برای حفظ احترام دین و باورهای مذهبی ، هیچ راهی وجود ندارد مگر اینکه خواهان جدائی نهاد دین از نهاد دولت شوید ، روند فرار مردم و بویژه جوانان از اسلام و رواج دینداری کاذب و تظاهر به دین حکومتی ، به سرعت ادامه خواهد داشت اگر دینداران و مسلمانان واقعی ایران ، برای جداسازی نهاد دین ازنهاد دولت ، با آزادیخواهان سکولار ایران همراه نشوند و به ولایت مطلقه خامنه ای که مایه ننگ ایرانیان ، دینداران و مسلمانان است پایان ندهند .  هنرمند محترم و با وجدان ، آقای محمد نوری زاد پس از چند سال نامه نگاری و پند اندرز به رهبر قاتلی که ولایت اش مدتها است باطل شده ، تلاش فراوان کرد که رهبر را براه راست هدایت کند ، اما نشد که نشد ، محمد نوری زاد راه خویش را تغییر داد و مسیر دیگری را در پیش گرفت ، نوری زاد در مسیر جدید ، اخیراً با بوسه ای بر پاهای کوچک یک پسر بچه بهائی که پدر ومادرش در اسارت خامنه ای اند ، درحقیقت راه رسیدن به آشتی و وحدت ملی را به ایرانیان آموخت ، اگر دهها نامه نوری زاد در دل سیاه و سنگ خامنه ای اثر نکرد ، بوسه او بر پای یک پسربچه بهائی قلب ملیونها ایرانی را تکان داد ، این هم راهی است که دیگران و از جمله کسانی که نگران بدنامی دین خود هستند میتوانند ازتجربه آقای محمد نوری زاد و مسیری که او طی کرده است بیاموزند .

2 مرداد ماه 1392

24 ژوئیه 2013

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.