رفتن به محتوای اصلی

«گرینویچ انگلیسی و گرینویچ آخوندی»
18.09.2008 - 19:36

چند روز پیش ، در باره عقل، ذکاوت و شعور انسانی ، این نعمت بزرگ ،که طبیعت ، یا پروردگار ،به بشر ارزانی داشته است ، با اتکا ء به مناجات ایکه به شیخ عبدالله انصاری نسبت می دهند ، به دوستان« سایت یولداش » عرض کردم ،که این عارف بزرگ در قرن 12 ، یعنی 900 سال پیش ، آن موقعی که مسلمانان از لحاظ علمی و دانش های زمان خود بر مسیحیان برتری داشتند ، می گوید: « خدا یا آنراکه عقل دادی ، چه ندادی ، آنراکه عقل ندادی ، چه بدادی؟ » اضافه کردم که این عقل و شعور و ذکاوت ، شامل ملت ها هم می شود. البته طبیعت و یا خداوند ، ملتی را با عقل و باهوش ،و ملت دیگری را بدون عقل و هوش ، نمی آفریند، بلکه شرایط اجتماعی و تاریخی است ، که این استعداد بالقوه بشر می تواند در محیط مناسب و آزاد علمی و عقید تی رشد بکند ، یا رشد نکند. ملتها نیز چنین هستند .به همین جهت نیز تمدن های بشری در نکات مختلف در دوران های مختلف رشد کرده اند ،و یا افول کرده و از صحنه تاریخ پاک شده اند.

شما عزیزان حتمأ کلمه گرینویچ را شنیده اید .گرینویچ یک شهرکی در حومه لندن است ،و موزه معروف کشتی سازی و کشتی های معروف تاریخی انگلستان در آنجا قرار دارند. بعلاوه ، خط الطول جغرافیائی ،گرینویچ معروف است ،که کره زمین را ، از طول ، به 180 درجه شرقی و غربی تقسم میکند ، و ساعت بین المللی ، بر مبنای این خط گرینویچ محاسبه می شود . بعلاوه خط الطول جغرافیائی ، همراه با خط العرض جغرافیائی ، یعنی خط استوا ، کره زمین را به شمال و جنوب تقسیم میکند ،و از تلاقی زوایای 180 درجه شرقی و غربی ،و زاوایای 90 درجه شمالی و جنوبی ، نسبت به خط استوا ، ناخدایان کشتی ها ، محل دقیق کشتی خود را در اقیانوس هارا ،می دانند،و این خط فرضی و قراردادی گرینویج از شهرک گرینویچ می گذرد.در سال 1818، کنفرانس بین المللی در واشنگتن ، برگزار شد ،و از آن تاریخ ، تمام ملتها قبول کردند ،که ساعت بین اللملی و محل کشتی هایشان را با خط گرینویج ، به دنیا اعلام بکنند..چرا انگلیسی ها توانستند این کار را بکنند، مثلأ ایرانی های نتوانستند؟آیا بلانسبت از همه هموطنان ، ایرانی جماعت عقل شعور ندارند؟مسلماعقل شعور هم دارند، منتها ، با وجود نظام های مستبد شاهنشاهی و شیخ شاهی ، خط گرینویچ آخوند ی ایرانی ، مثلأ از بندر بوشهر واقع در خلیج فارس ، نمی گذرد ، بلکه از تلاقی حشفه در کشفه می گذرد!!!!شاید برای دوستان یولداش ، این خط گرینویچ آخوندی نا شناخته باشد. اما این داستان نیست بلکه حقیقت است ، که هزاران ساعات از عمر ایرانیان ، از برکت علمای اعلام و آیات اعظام صرف همین گرینویچ آخوندی می شود،که خدمتتان عرض می کنم. به عبارت دیگر ، زمانی که انگلیسی ها ، برای تسلط بر دریا هاو اقیانوس های جهان خط گرینویچ آفریدند ، آخوند های ما خط گرینویچ حشفه درکشفه را آفریدند. آری روحت شاد ای خواجه عبدالله انصاری ، که می گوید خدایا آنان را که عقل دادی ،چه ندادی ،و آنان را که عقل ندادی چه بدادی ؟

وقتی که 13- 14 ساله بودم ، یعنی 54 سال پیش ، شبهای ماه رمضان بعد از افطار ، با هم سن و سال های خودم ، برای سرگرمی ، به مسجد می رفتیم . بعضأ به موعظه آخوند ها هم گوش میدادیم. از دوره کودکی ، نسبتأ کنجکاو بودم ، اگر یک کلمه یاد می گرفتم ، سعی می کردم ، واقعأ آنرا یاد بگیرم . اما در درس عربی ، زیاد شاگرد ممتازی نبودم «.کشت مرا انفعلون ، ینفعلون ، انفعال .»

شب ماه رمضان بود ، مسجد محله مان تا اندازه ای پر بود . یکی از آخوند ها به نوبت خود رفت بالای منبر ، بعداز سلام و صلوات بر خداو انبیا،و پامبر اسلام ،و او لیا حق ، رفت به بحث احکام غسل . چیزیکه در مدارس آنروز هم به ما درس میدادند . آما فرق معلم فقه ما با آخوند این بود ،که آخوند برای فضل نمائی ، مسلسل وار از کلمات عربی با لهجه حجاز استفاده می کرد ،و غا لب مردان کوچه و محله ، که بیسواد بودند ، چیزی نمی فهمیدند . چه باید کرد ؟ مگر امروز می فهمند؟ هر ایرانی هروز حد اقل چند با به قران مجید قسم می خورد ، امٌا چند درصد ایرانی قران مجید را از اول تا آخر خوانده است؟ اگر هم خوانده باشد ، چون در زبان عربی است ، چیزی نمی فهمند . این یک سیاست است ،که باید ملت بیسواد و حتی نا آگاه از دین و مذهب خود باشد ،که تا حضرات روحانیون خود را بنام عالم ربانی و صاحب علم در جامعه جا بزنند .

آخوند بالای منبر ،که سرگرم توضیح و تفسیر غسل بود ، با انداختن صدا در غبغب فرمود:اگر حشفه داخل کشفه بشود ، چه انزال رخ بدهد ، چه رخ ندهد ، غسل واجب است . من نوجوان کنجکاوی ، که در درس هندسه و حل مسائل پیچیده هندسی ، یکی از ممتاز ترین دانش آموزان بودم ، خودم رادر مقابل دو مسئله لاینحل برای خود، دیدم . خدایا ، این حشفه و کشفه چیست ، که این همه اهمیت دارد ،که آخوند بالای منبر ، توضیح می دهد،ونه تنها من ، بلکه شاید هیچکدام ، از حاضران ،نمی دانند؟

با خود گفتم ، حتمأ باید از پدرم بپرسم ،گرنه ، در بین دوست و آشنا خیط می شوم .شب دیر وقت به خانه برگشتم ، پدرم خوابیده بود . صبح هنگام صرف ناشتائی (صبحانه ) از پدرم پرسیدم ، پدر ،حشفه ،و کشفه یعنی چی؟ پدرم سواد خواندن و نوشتن داشت ، ولی عربی اش به آن غلظت آخوند شب گذشته نبود . گفت نمی دانم ،و بعد اضافه کرد ، مگر معلم عربی نداری ، خصوصأ آقای طباطبائی ،که استاد زبان عربی بود . زنده یاد آقای طباطبائی ، که واقعأ از استادان نادر در زبان عربی بود ، یکی از اعضای معروف خانواده طباطبائی های تبریزو از سادات محترم شهر بود ،و در دبیرستان ما ، زبان عربی درس میداد ،و این شخص چند خصوصیات معین و مشخص داشت .اولأ ،با اینکه سید محترم و مئو من بود ، از هرچه آخوند و آخوند جماعت بود ، بیزار بود . می گفت این ها نه تنها بی سواد هستند ، بلکه اصلأ تاریخ اسلام رانمی دانند . تسلط او برزبان عرب آنقدر بود که حتی معروف است ، با روزنامه الاهرام مصر هم مکاتبه داشت وهم مقاله می فرستاد ،و خودش سالها در مصر تحصیل کرده بود .، ثانیأ در کلاس درس همیشه به زبان ترکی آذری صحبت می کرد ،و و همان اندازه که به زبان عرب تسلط داشت ، به زبان فارسی نیز مسلط بود و به سبک قائم مقام فراهانی (صاحب اثر معروف منشا ت قائم مقام ) می نوشت . ، دیگر خصوصیت اش این بود ،که برعکس سایر معلمین ، اصلاأ کروات نمی زد ،و یکی از شخصیت های جبهه ملی بود و به زنده یاد دکتر مصدق ارادت داشت .

ساعت درس عربی بود ، آقای طباطبائی ، از یک عده درس هفته گذشته را سئوال کرد ، بعد ، درس دیگری از کتاب عربی بما تدریس کرد . نوبت به سئوالات دانش آموزان رسید . چند نفر از دانش آموزان سئوال کردند ،و بعد این بار من بودم که دست بلند کردم .مرحوم طباطبائی ،مرا خوب می شناخت ،چون پسر برادرش ، همسایه دیوار به دیوار ما بود . تا انگشت بلند کردم گفت چیه رنجبر ؟ گفتم آقا معنی حشفه ،و کشفه در عربی یعنی چی ؟ تا این دو کلمه از دهان من خارج شد ، پیرمرد مثل یوز پلنگ ، به طرف من حمله ور شد ،و یک چک آبدار ، به گوشم نواخت .با گذشت ، سالهای سال از آن تاریخ ، تا کنون، هرگز نگاه مسخره آمیز دانش آموزان هم کلاسی ام را فراموش نکرده ام ،که چگونه با تمسخر به من نگاه می کردند ،و من چقدر خجالت می کشیدم ؟ کاملأ گیج شده بودم ، از خودم می پرسیدم ،: مگر من چه گناهی کردم ، چه غلطی خوردم ،که مستوجب این تنبیه و تحقیر هستم ؟ پریشب آن آخوند شکمو ، با آن صدای کلفت اش ، این کلمات را با لای منبر ، هی میگفت ، هی تکرار می کرد ، کسی ، به او اعتراض نمی کرد ! من گناه ام چی بود ،که همین کلمات را از معلم زبان عربی می پرسم ،و در عوض این چنین تنبیه و سرشکسته می شوم ؟ غمگین در تنهائی درون خودم نشسته بودم . زنگ پایان درس زده شد . همه شاگردان هم کلاسی ام بطرف در خروجی کلاس رفتیم . اما مرحوم طباطبائی ، به من اشاره کرد و گفت : رنجبر با تو کار دارم ، تو بمان ؟ ترس در دلم نشت . با خود گفتم ، حتمأ اینبار ، می خواهد پوست از کله ام بکند؟ این بارنا خواسته اشک از چشمانم جاری شد . همه همکاسی هایم از کلاس بیرون رفته بودند. ، آقای طباطبائی ، به طرف من آمد و پرسید : این کلمات را کی به تو یاد داده است ؟ کجا این کلمات را خوانده ای ؟ در حالت غم و اندوه ، گفتم آقا پریشب در مسجد بودم ، آخوند این کلمات را می گفت و هی تکرار می کرد : اگر حشفه داخل کشفه بشود ، چه انزال رخ بدهد ، یا رخ ندهد غسل واجب است ؟ من این کلمات را از پدرم پرسیدم ، پدرم نمی دانست ، این پدرم بود که گفت چرا از معلم عربی ات نمی پرسی ؟هنوز جمله ام تمام نشده بود ، دیدم قیافه ا آقای طباطبائی عوض شد . حالت مهربانی و در عین حال تاًسف در قیافه اش ظاهر شد . پرسید چند سال داری؟ گفتم :14 سال ام را هنوز تمام نکرده ام. برگشت گفت هان فهمیدم . این بار به سئوالات ام جواب داد . گفت : در عربی ، بخش انتهائی آلت تناسلی مرد را حشفه ،و بخش ورودی آلت تناسلی زن را ، کشفه می گویند،و بدون قطع سخن اش ، اضافه کرد : وقت مفت داری به مسجد می روی ؟ از این آخوند ها تو چی میخواهی یاد بگیری ؟ تو مدرسه می آئی که این جا یک چیزی یاد بگیری ،و بعدأ با عقل خودت سبک سنگین بکنی و بفهمی . چند هفته بعد ، مرحوم طباطبائی ،نامه ای بمن داد ،که به پدرم بدهم . آن مرد در نامه ایکه به پدرم نوشته بود ، با تمام بزرگواری ومتانت از پدرم معذرت خواسته بود ،که بی گناه ،طفلی را تنبیه کرده بود ،و بعلاوه اشاره کرده بود ،که درس مدرسه برای آموختن ، فقه کافی است ، لزومی ندارد که فرزندتان تحت تاثیر این آخوند ها قرار بگیرد و از درس مدرسه باز ماند .

سالها گذشت ، من ایران را ترک کردم ، مرحوم طبا طبائی ، مرد فرهیخته ، باسواد و مسلمان ، از این دنیا رفت ، انقلاب اسلام ناب محمدی آیت الله خمینی را ندید ، که شاهد باشد ، جهل و بیسوادی آخوندی ، چه ضرباتی به این ملت و مملکت زدند.سه قرن پیش ، انگلیسی ها برای تسلط بر دریا هاو اقیانوس ها ، خط الطول گرینویچ ، یا مدار گرینویچ را آفریدند ، اما خط الطول و خط العرض جغرافیائی ، و یا مدار گرینویچ آخوند ی ما هنوز به محل تلاقی حشفه ، با کشفه محدود می شود ، اگر انزال هم رخ ندهد ، غسل واجب است .

وقتیکه فیزیک گالیله ،و نیوتن ، دانش و آگاهی ما را از جهان هستی و قوانین حاکم در آن را عوض کرد ،از آن زمان تا امروز ، چیزی بر دانش و آگاهی علمای اسلام اضافه نشده است ،و گرنه آیت الله خمینی در آواخر قرن بیستم ، نمی فرمودند ،که «اقتصاد مال خراست !»،و یا در مبارزه علیه روشنفکران و آزاد اندیشان جامعه ایران ، با آن قساوت قلب ، نمی گفتند : بشکنید این قلم ها را . 30 سال حکومت استبدا د جهل و خرافات ، با در نظر گرفتن سرعت انتقال معلومات علمی ، کشف قوانین جدید ،و اختراعات بیشمار در جهان امروز ، صدمات ایکه این نظام در طول 30 سال به ملت و مملکت زده است ، اگر ازصدمات ایکه حمله مغول به ایران زده است بیشتر نباشد ، کمتر نیست .وقتی که علمای انگلستان ، برای سلطه بر دریا هاو اقیانوس ها معیارو محاسبه مدار گرینویچ را اختراع کردند ، گرینویچ آخوند ها ی ما در بعد جغرافیای خط الراُ س حشفه و کشفه می چرخید.بی جهت نیست که امروز شرف ،ناموس مسلمانان ، حتی در وطن شان این چنین مورد تجاوز و مهاجمان اشغالگر بیگانه قرار می گیرند .، آقای رئیس جمهور می فرمایند : مملکت را امام زمان اداره می کند . پس تورم 30 در صدی هم نعوذ بالله کار امام زمان است ؟ اگر مملکت را امام زمان اداره میکند ، پس شما چرا حقوق از خزانه مملکت برمی دارید؟

- پارریس 18 ماه ژوئن 2008

- به قلم کاظم رنجبر . دکتر درجامعه شناسی سیاسی .

- اقتباس با ذکر نام نویسنده آزاد و نام سایت آزاداست

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.