رفتن به محتوای اصلی

در کنسرت کامکارها در لندن چه گذشت؟
29.09.2008 - 21:33

 شنبه شب 27 سپتامبر در مرکز باربیکن لندن چمعیت زیادی برای دیدن کنسرت گروه کامکارها در ساعت 8 شب خود را به آنجا رسانده بودند. کنسرت در سالن شماره 6 که حدود 2000 نفر ظرفیت دارد برگزار میشد، تعدادی از مشتاقان که کمی دیر کرده بودند با شتاب خود را به سالن می رساندند، تمام اسکرین های باربیکن سنتر برگزاری کنسرت را در ساعت 8 وابتدا با نام کامکارها در همه جااعلام میکرد. درصفحه 6 بروشور باخط درشت به زبان انگلیسی نوشته شده بود: ساعت 8 شب، گروه کامکارها / گروه قدسی ارگانر. در قسمت اول معرفی، اسامی گروه کامکارها وبعداسامی گروه دیگرنوشته شده است، در وب سایت باربیکن نیز همین ترتیب وجود دارد، اما برنامه ابتدا با گروه مذهبی قدسی ارگانر شروع شد. آنها با اجرای اشعار مذهبی وشبیه روضه خوانی، حال جمع کثیری از مشتاقان گروه کامکارها را گرفتند. جو سالن بسیار سنگین شده بود. من فکر میکردم شاید اشتباها به سالن دیگری آمده ام، وقتی به اطرافم نگاه کردم دوستانی را آنجادیدم و در سمت دیگر سالن عده ای با لباس کردی نشسته بودند، مطمئن شدم جایم درست است، عینکم را از کیفم در آوردم و زیر نور موبایلم دوباره بروشور را چک کردم، درست بود ابتدا نام کامکارها نوشته شده بود، پس چرااین گروه مذهبی را در رأس برنامه گذاشته بودند؟

 مردم از سالن بیرون میرفتند و صدای اعتراض از همه جا به گوش می رسیدودر بیرون سالن شماره 6 به دنبال مسئولین می گشتند، بالاخره شخصی به اسم استیون دونالد که از مسئولین شب بود، در مقابل اعتراض جمعیت وسیعی در حالیکه دست و پای خود را گم کرده بوده مرتبا اظهارهمدردی و بی اطلاعی میکرد. معترضین خواستار قطع برنامه گروه مذهبی بودند، خواستار این بودند که از جمعیت عذرخواهی شود، خواستار پس دادن پول خود بودند و معتقد بودند که این اطلاعات غلط، پس و پیش کردن این دو برنامه نوعی گول زدن بوده است. بهر حال فرد مذکور خود را فاقد صلاحیت برای هر گونه تصمیم گیری معرفی میکرد، وقتی در مقابل مقاومت مردم قرار گرفت، به جستجوی راه حل با رئیس سنتر تماس گرفت و بعد از افراد خواست که اسم خود را در لیستی بنویسند و فرم اعتراض را پر کنند و به مسئولین بدهند تا هر چه زودتر به خواست این جمعیت پاسخگو باشند.

 گروه قدسی که ترکیبی از 6نفر ترک ترکیه و 4 نفر از کشورهای دیگر بود، در مقابل اعتراض افراد در داخل سالن برنامه خود را تا انتراکت ادامه دادند، وضعیت متشنج کمی آرامتر شده بود ولی آشکارا بسیاری از دوستداران گروه کامکارها، دلخور شده بودند. خانمی میگفت" من ازبچگی طرفدار کامکاران بودم ولی تنظیم برنامه اینچنینی بدون مشورت آنان امکان نداشته است، من دیگر از آنان سلب اعتماد کرده ام، آنان نیازی به بودن در کنار این گروه مذهبی نداشتند، این همه جمعیت فقط به خاطر آنان آمده بودند." دیگری می گفت " کامکارها به محبوبیت خود لطمه زدند". سومی میگفت "در اینجا هم سیاست جمهوری اسلامی پیش رفت، حتی در این مرکز معروف هم ملاحظات دیگری باعث لطمه به گروه کامکارها شد".

 نکته ای که در اینجا قابل توجه است، گزارش نا دقیق بی بی سی http://www.bbc.co.uk/persian/arts/story/2008/09/0… در مورد اعتراض علاقمندان گروه کامکار میباشد. گزارشگر بی بی سی می نویسد"با وجودیکه در بروشور برنامه ها از ابتدا حضور این گروه پیش از اجرای کامکارها قید شده بود، اما بعضی از حاضران در سالن که توقع نداشتند غیر از کامکارها گروه دیگری هم برنامه اجرا کند، در میانه اجرا گروه ترکیه، با سردادن اعتراض سالن را ترک کردند و از مسئولان سالن باربیکن به این خاطر شکایت کردند".اگر به سایت

www.barbican.org.uk/rn

و بروشور باربیکن سنتر مراجعه شود ابتدا نام گروه کامکار نوشته است . در هیچ جایی قید نشده که گروه قدسی قبل از کامکار برنامه اجرا خواهند کرد. توقع معترضین این بود که ابتدا گروه کامکار برنامه اجرا کند و بعد از آن هر کسی دوست داشت میتوانست برنامه گروه دیگر را مشاهده کند. در واقع با قرار دادن گروه مذهبی در ابتدای برنامه یک نوع تحمیل به اکثریت جمعیتی بود که فقط برای اجرای برنامه شاد گروه کامکار آمده بودند.

 ساعت 9.30 قسمت دوم برنامه با اجرای گروه کامکار شروع شد، سالن مملو از جمعیت بود، سالن بیرون کاملا خلوت شده بود، هنوز گروه روی صحنه حاضر نشده بود که تشویق مردم با کف زدنهای ممتد شروع شد. در واقع استقبالی که مردم از کامکارها کردند نوعی اعتراض به سازمان دهندگان این برنامه بود که با تصمیمی غیر محترمانه، خیلی ها را آزرده خاطر کرده بود.

 گروه مثل همیشه علیرغم غیبت بیژن کامکار به علت مریضی، از هماهنگی و نظم خاصی بر خوردار بود، موزیک پر شور و حال آنان، همه را به وجد آورده بود، زنان گروه، زیبایی و ارزش خاصی را به اجرای برنامه داده بودند. در خاتمه برنامه گروه با کف زدنهای ممتد مردم دوباره به صحنه برگشتند و برای بار دوم ترانه "شیرین گیان" را اجرا کردند.

 گروه کامکار، امسال نیزبیشتر ترانه های معروف سابق خود را اجرا کردند. به نظر میرسد که نوآوری در کار این گروه بسیارکند شده است، و شاید احساس همین افت باعث شده است که بپذیرند امسال در شب رمضان بعد از یک گروه مذهبی به اجرای برنامه تکراری خود بپردازد، سالهای قبل صدها نفر با عشق و علاقه به دیدار گروه کامکارها میرفتند، امسال، حتی دختران گروه، تک خوانی نداشتند، حجابها محکمتر بسته شده بودو حتی گروه در آخر برنامه در مقابل تشویق فراوان علاقمندان، ترانه اجرا شده را دوباره اجرا کردند. آیا آنان تمایل قلبی طرفداران خودرا برای ارائه کارهای نوین و حفظ استقلال خود در خواهند یافت؟

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.