رفتن به محتوای اصلی

گزارشي از ديدار با کمسیون حقوق بشر پارلمان آلمان
30.06.2013 - 01:08

کمسیون حقوق بشر پارلمان آلمان: "زندانیان سیاسی آذربایجانی در ایران بدانند که برای ما مهم و محترم هستند و ما برای آزادی آنها تلاش می کنیم."

 دكتر سيمين صبري٬ دكتر احمد يزداني٬ دومان ساوالان و وكيل پرويز يزداني در نشستي دو ساعته با كمسيون خقوق بشر پارلمان آلمانBundestag

روز پنجشنبه بیست و هفت ژوئن پارلمان جمهوری آلمان شاهد دیدار هیئتی از فعالین حقوق بشر آزربایجانی از ایران با رئیس و نمایندگان کمیته حقوق بشر مجلس آلمان بود. در این دیدار که در محل پارلمان آلمان برگزار شد، رئیس کمسیون حقوق بشر مجلس آلمان آقای تام کونیگس و ده نفر از نمایندگان و پرسنل این کمسیون حضور داشتند. دکتر احمد یزدانی، خانم دکتر سیمین صبری، وکیل پرویز یزدانی و سجاد (دومان) رادمهر همگی به نمایندگی ازشورای مدافعان حقوق بشربدون مرز به ارائه گزارش در مورد وضعیت زندانیان سیاسی آزربایجانی در ایران و مخصوصا کادر رهبری تشکیلات " یئنی گاموح" پرداخته وبه سئوالات طرف مقابل پاسخ دادند. آقای تام کونیگس که اطلاعات دقیقی در مورد وضعیت حقوق بشر ایران مخصوصا اقلیتهای ملی داشتند با سوالات ریز و دقیق خود هیئت آزربایجانی را غافلگیر نمودند. بحث و گفتگو درباره تاثیر تحریم ها بر جمهوری اسلامی و همچنین سیاست اروپا در مورد پناهندگان سیاسی از موارد دیگری بود که به آن پرداخته شد. گفتگو ها به زبان آلمانی و انگلیسی بود که به مهمترین آنها اشاره می شود:

احمد یزدانی ابتدا به توضیح کلی در رابطه با وضعیت چند ملیتی ایران و وضعیت تورکان آزربایجانی اشاره کرد. سیاست آسیمیلاسیون رژیم جمهوری اسلامی و تحقیر هدفمند ملیتها مخصوصا تورکها را بازگو کرد.سوالاتی که  شد، در مورد تاریخ سیاست آسیمیلاسیونی در ایران، وضعیت  آزربایجانیهای تهران و...بود. که در پاسخ به نظریه آریاییسم که از دوران رضاشاه به نوعی به ایدئولوژی رسمی دولت تبدیل شد و همچنین ادامه این سیاست رسمی در دوران جمهوری اسلامی اشاره شد.

دومان رادمهر به وضعیت زندانیان سیاسی آزربایجانی بویژه تشکیلات یئنی گاموح، سعید متین پور و بازداشت شدگان مورد دریاچه اورمیه پرداخت. وضعیت غیر بهداشتی زندان تبریز و عدم دستزسی زندانیان به تخت کافی، شکنجه های درون بازداشتگاههای سازمان اطلاعات ایران در تبریز، وضعیت وخیم جسمانی شهرام رادمهر و بهبود قلیزاده، عدم دسترسی به موقع به وکیل و عدم اجازه مرخصی و محدودیت ملاقات مخصوصا درمورد سعید متین پور مورد اشاره قرارگرفت. دومان رادمهر با اشاره به تجربه بازداشت و زندان خود و تاثیری که حمایت نهاد های بین المللی در وضعیت زندانیان دارد، درخواست پیگیری وضعیت زندانیان آزربایجانی از سوی پارلمان و دولت آلمان شد.سوالات متعددی در رابطه با تشکیلات یئنی گاموح، مواضع و سیاستهای آن از طرف رئیس کمسیون حقوق بشر مجلس آلمان مطرح شد که در پاسخ مشی مدنی و غیر خشن تمام فعالین حرکت ملی آزربایجان، و تاکید یئنی گاموح به حقوق بشر و دموکراسی و حق تعیین سرنوشت  فعالیت علنی تشکیلات، نامه دبیر کل تشکیلات به دبیر یونسکو،که به عنوان مصداق تبلیغ علیه نظام تفسیر شده، اتهامات و نحوه دادرسی با دقت مورد بررسی قرارگرفته و گزارش کتبی در مورد "یئنی گاموح" ارائه شد. 

خانم دکتر سیمین صبری با اشاره به تخصص خود در روانپزشکی به اثرات مخرب تحقیر و آسیمیلاسیون در شخصیت فرد اشاره کرد و عنوان کرد که آنچه در ایران در جریان است نوعی نسل کشی فرهنگی است که با بحران هویتی که در پی دارد،یک جمعیت را به بی اعتمادی به خود و دیگران می رساند. وی در پاسخ به این سوال که خود آزربایجانیهای در تبعید چه فعالیتهایی دارند به درخواست تشکیلاتهای آزربایجان جنوبی از دبیرکل سازمان ملل مبنی بر رفراندوم حق تعیین سرنوشت اشاره کرد و گفت که در مورد یئنی گاموح هم تمام این تشکیلاتها بازداشت آنها را محکوم کرده اند.

 

دكتر سيمين صبری همچنین خاطر نشان ساخت که سیاست دولت ایران در قبال ملتهای غیرفارس در این کشور بر اساس بند سی و بند ای ماده دوم کنوانسیون مصوب سازمان ملل تحت عنوان "پیشگیری و مجازات جنایت نسل کشی" نسل کشی تعریف شده است...http://www.hrweb.org/legal/genocide.html

پرویز یزدانی که در پاسخ به سوالی از سوی هیئت آلمانی که فعالین آزربایجانی چه نظری نسبت به نقض حقوق بشر در جمهوری آزربایجان دارند گفت: از نظر ما نقض حقوق بشر در همه جا از جمله جمهوری آزربایجان محکوم است. اما باید دقت کنیم درجه این وضعیت در ایران و جمهوری آزربایجان متفاوت هست، چونکه ما در ایران هم دیکتاتوری و هم راسیسم داریم.
از جمله موارد مطروحه در جلسه، گفتگو در رابطه با نحوه برخورد کشورهای اروپایی با ایران در رابطه با نقض حقوق بشر بود گفتگو و یا تحریم همه جانبه ایران، کدامیک!؟ سئوالی بود که هیئت آلمانی نظر مهمانان آزربایجانی را در این مورد جویا شده و بحث پرداختند.   

در پایان تام کونیگس با اشاره به نحوه ارتباط با مقامات ایران در زمینه حقوق بشر گفتند که: " وضعیت زندانیان سیاسی آزربایجان از جمله یئنی گاموح برای ما با اهمیت هست و برای آزادی آنها تلاش خواهیم کرد."

این دیدار به مدت دو ساعت طول کشید.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

علی رضا اردبیلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.