رفتن به محتوای اصلی

مسائل زنان در آخرین روزهای کابینه‌‌ی احمدی نژاد
28.06.2013 - 15:44

کمتر از یک هفته‌ به تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی بعنوان رئیس جمهور باقی مانده است. با این حال در این آخرین روزهای کابینه‌ی احمدی‌نژاد، تصمیم‌گیری‌ها در زمینه امور مربوط به زنان و خانواده نشان می‌دهد که مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری فعال است. مهمترین مصوبه‌ها "برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده" و "لایحه امنیت زنان" هستند.

"برنامه جامع توسعه امور زنان و خانواده" به پیشنهاد مرکز امور زنان و خانواده توسط هیات دولت تصویب شد. مریم مجتهدزاده معاون رئیس جمهور و رئیس مرکز امور زنان طی گفتگویی به تشریح برنامه جامع توسعه امور زنان پرداخت. محورهای اصلی برنامه عبارتند از تحکیم بنیان خانواده، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ساماندهی امور اقتصادی زنان با تاکید بر مشاغل خانگی برای زنان بدسرپرست و زنان سرپرست خانواده، گسترش فرهنگ عفاف و حجاب، ارتقای سلامت و ارتقای توانمندی زنان مدیر و نخبه، توسعه تعاملات بین‌المللی و تعمیق باورهای دینی. مرکز امور زنان دفتر ریاست جمهوری متولی اجرای برنامه است و وزارت‌خانه‌ها و سایر دستگاه‌های دولتی با آن همکاری می‌کنند. قرار است دستگاه‌های دولتی یک درصد بودجه خود را به اجرای برنامه اختصاص دهند.

مجتهدزاده همچنین از تصویب لایحه‌ی "امنیت زنان" در هیات دولت خبر داد. هدف لایحه این است که از طریق برطرف کردن خلاء قانونی و حقوقی، و برنامه‌های آموزشی و پیشگیرانه، نظام خانواده را تحکیم و حقوق و امنیت زنان را تامین نماید. لایحه در تعریف خشونت، خشونت جسمی، روانی، جنسی و اقتصادی را مد نظر داشته و با استفاده از دو رویکرد حمایت از زنان در معرض خشونت و قربانی، و پیشگیری از خشونت قرار است به مقابله با آن برود. کمیته‌ای ملی برای تامین امنیت زنان ایجاد می‌شود، مراکز درمانی و پزشکی موظف می‌شوند موارد زنان مورد خشونت قرار گرفته را گزارش کنند و در هر حوزه‌ی قضایی مراکزی مختص رسیدگی به پرونده زنان مورد خشونت قرار گرفته ایجاد می‌شود.

در همین حال مدیر کل وزارت بهداشت اعلام کرد دستورالعمل‌هایی در راستای سیاست افزایش جمعیت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده است. یک فوریت طرح سیاست‌های افزایش جمعیت فروردینماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و شامل «رويکردهاي کاهش سن ازدواج، کاهش ميزان طلاق، متناسب سازي اشتغال و سمت مادري، سياست هاي تشويقي فرزندآوري و بهداشت باروري» است. وزارت بهداشت قصد دارد در ارتباط با این طرح، ارائه خدمات پیشگیری از بارداری را هدفمند کند. به این ترتیب که در استان‌هایی که نرخ رشد جمعیت پائین است، دیگر مانند سابق خدمات پیشگیری از بارداری در اختیار زنانی که تازه ازدواج کرده‌اند، قرار داده نشود.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.