رفتن به محتوای اصلی

خانم صدر، شما چرا؟
03.06.2013 - 00:28

اظهار نظرهای جنجال برانگیز خانم شادی صدر در مورد حق تعیین سرنوشت (۱) و اظهار شگفتی از عدم حمایت همگانی از حامیان تفکر تبدیل خوزستان به امارات "عربستان" بیش از اینکه بازگوکننده گفتمان یک فعال "حقوق زن" و "حقوق بشری" باشد، شعارهای پوپولیستی احمدی نژاد را تداعی می‌کند.

ایشان در حالی‌ منتقد گفتمان "دولت-ملت" پهلویسم و تداوم آن است که در سال وقوع انقلاب تنها ۴ سال داشته، که البته میتوان این را به حساب نبوغ و پیشگامی ایشان گذاشت. به عنوان یک عرب خوزستانی که گوشه گوشه خوزستان را می‌شناسم، ایمان دارم که چنانچه یک بار قدم رنجه کرده و سری به خوزستان می‌زدند و لطف و صفای کوچه و محله‌هایش را که هرکدام تصویرگر "ایرانی‌ کوچک" است را تجربه کرده بودند، هرگز به برایشان آرزوی جدایی‌ از "ایران لعنتی" را نمیکرد.)۲(

خوزستان تاریخی به قدمت تاریخ ایران و شاید پیش از آن دارد و توصیه من به خانم صدر این است که پیش از هرگونه اظهار نظر در باره خوزستان و مردم نجیبش، و همچنین "تئوری تجزیه خوزستان" قدری در باره تاریخ خاورمیانه نوین، شیوه و زمان پیدایش امیر نشینهای میکروسکوپی حاشیه خلیج فارس که تصادفا همزمان با کشف نفت در خاورمیانه در اوائل قرن بیستم و اثر انگشت و رد پای تصادفی دولت فخیمه بریتانیا در تاسیس همه آنها، حمایت تمام قد از هم پیمان خود "شیخ خزعل قهرمان" که در آن زمان موفّق به برپایی امارات عربستان نگردید و همچنین سرمایه گذاری‌های سخاوتمندانه در حمایت از گروههای(مجازی) چند نفرهٔ تجزیه طلبی که زیر چتر مدافعان "آموزش به زبان مادری" و نه " آموزش زبان مادری" و حق تعیین سرنوشت "ملّیت ها" امرار معاش میکنند و اتفاقا اغلبشان در همسایگی شما در لندن ساکن هستند، بیشتر مطالعه کنید و بیاموزید.

امیدوارم قبل از برداشتن چماق "گسترش دموکراسی" و دفاع از حق تعیین سرنوشت و دلسوزی برای فرزندان محروم خوزستان و پیش از دادن هرگونه آدرس، سری به کوچه پس کوچه‌های کشورهای نفت خیز اطراف ایران بزنید تا فقر سیاه و عریان را در سایه حکومت شیوخ گردن کلفتی‌ که جامعه را با قوانین عقب افتاده ۱۴۰۰ سال پیش اداره میکنند از نزدیک ببینید حداقل بدانید آدرس کجا را به مخاطب خود می‌دهید.

آری خوزستان زخمی و خشمگین است، افسرده است، دردمند و آزرده است و نیازمند تیمار، اما قسم به خون همان دلاورانی که جان خود را برای حفظ آن آب و خاک و ناموس خود فداکردند سوگند که هنوز فرزندان، برادران و خواهرانی از همان جنس آماده جانبازی در راه حفظ تمامیت ارضی ایران و نگهبانی از آن میراث هستند.

آری خوزستان تشنه است و در آلوده‌ترین هوای جهان تنفس می‌کند. بخشی از آبش را به کویت میفروشند و اصفهانیها و یزدی‌ها بر سر تقسیم بخشی دیگر از آن بر سر و کول همدیگر میزنند و با نیروهای امنیتی دولت خدمتگزاری که با صرف میلیاردها تومان طولانی‌ترین تونل خاورمیانه را برای دزدیدن آب خوزستان هزینه کرده درگیر میشوند و فرزندان خوزستان باید با آبهای آلوده‌ای به فاضلاب تصفیه شده بیشتر شبیه است تا آب، سر کنند. مشکل آب آشامیدنی خوزستان و خصوصا اهواز بر خلاف ادعای خبرگزاری مهر)۳( نه از ۱۰ سال قبل که از اوائل انقلاب شروع شد و آب آشامیدنی اغلب مناطق شهر اهواز در اوائل دهه شصت (علیرغم کیفیت نسبتا خوب آن) بنا به گزارشهای ماهیانه سازمان بهداشت محیط "غیر قابل شرب" اعلام میشد و این آلودگی دلیل اصلی‌ شیوع بسیاری از بیماریهای کلیوی بخصوص سنگ کلیه است.

خوزستانی که آب و خاک و نفت و گازش را میفروشند تا هزینه نان سفره و بنز و پورشه و برجهای سر به فلک کشیده و خرج عزا و عروسیشان را بپردازند، اما برخی‌ از فرزندانش شب را سر گرسنه بر بالینی میگذارند که بر روی دریایی از نفت گسترده است. اما یادتان باشد که خوزستان قلب ایران است و تا ایران هست خوزستان هم هست و در پاسخ و رد اینکه فرموده اید : چگونه برخی‌ از تجویز نسخه‌ای که آزمایش نشده است ابا دارند؟ همین کابوس "جمهوری اسلامی" که حاصل تجربه‌ای نیاموخته بود و نتایج فاجعه بار آن مارا بس. ملت موش آزمایشگاهی تشنگان قدرتی‌ که سرشان در آخور این و آن است نیستند، آنها انسانند، شعور دارند و حد اقل به اندازه من و شما می‌فهمند و همانگونه که در امروز تاریک و سختیها ساخته اند، مطمئنا قادر خواهند بود در فردایی روشن، خانه‌شان را با هم و از نو بسازند. 

شما که به خود اجازه چنین اظهار نظر جسورانه‌ای می‌دهید، هیچگونه اطلاعی از گوناگونی بافت جمعیتی و میزان درهم تنیدگی و تنوع افکار موجود در خوزستان  و چگونگی‌ پیوند اهالی آن با سراسر ایران در اثر مهاجرتهای دوسویه و پیوندهای خونی دارید؟ آیا اصلا به تبعات چنین سخنانی اندیشیده اید؟ گمان نکنم.

در پایان "شط العرب" نامیدن اروندرود را فقط به حساب نا اگاهیتان میگذارم، اما امیدوارم آن شهامت را داشته باشید که روزی در مقابل آرامگاه جوانان برومندی که جان دادند تا "اروند رود" زنده بماند  زانو زده و از آنها‌  پوزش بخواهید.

 

ولدت فی‌ اهواز من اب عربی‌

کم فخور انا، عربا و ایرانی

 

 

کاظم موافق

۲ ژوئن ۲۰۱۳                                                   

 

1-     http://news.gooya.com/politics/archives/2012/09/147014.php

2-     https://www.facebook.com/shadisadr2012/posts/400930896688545

3-     http://www.mehrnews.com/TextVersionDetail/2056991

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کاظم موافق

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.