رفتن به محتوای اصلی

قاضی دادگاه در تجاوز به دختران باکره فعال بود!
31.05.2013 - 06:18

چهارشنبه هشتم خرداد ۱۳۹۲ اولین  نشست جانبی کارزار افشای نقض حقوق بشر در ایران در ژنو برگزار شد. آقای نقی محمودی دومین سخنران این روز سخنرانی خود را با موضوع: (قضات ناقض حقوق بشر در استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل) اجرا کرد. وی در این سخنرانی به ذکر اسامی قضات دادگستری در آذربایجان و تشریح جنایات اینان از دهه ۶۰ تا به امروز پرداخت. فیلم و گزارش سخنرانی آقای نقی محمودی به شرح زیر است:  

در این گزارش سعی کرده ام تا تصویری از قضات ناقض حقوق بشر در استان های آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل ارائه نمایم. شکی نیست که این گزارش جامع و مانع نبوده و قطعا اسامی برخی قضات به لحاظ عدم اطلاع موثق در این گزارش نیامده است با این وصف با توجه به اطلاعات حاصله و تجربه و شناخت شخصیم در صدد ارائه گزارشی دقیق برآمده ام.

شهر تبریز به عنوان مرکز استان آذربایجان شرقی خاصه قبل از تفکیک استان اردبیل از آن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و به لحاظ عدم استقرار دادگاه های انقلاب در سایر شهرهای آذربایجان شرقی  در دهه ۶۰ اکثر متهمان سیاسی سایر شهرهای استان آذربایجان شرقی در دادگاه های انقلاب این شهر محاکمه و در زندان تبریز محبوس شده اند. بنابر این در ابتدای گزارش از قضات و حاکمان شرع ناقض حقوق بشر در دهه شصت در دادگاه های انقلاب تبریز آغاز و به قضات فعلی ناقض حقوق بشر خواهم پرداخت.

سه نفر از افرادی که در دهه شصت و در بازجوئی از متهمان سیاسی در دادگاه انقلاب تبریز نقش داشته اند عبارتند از: حسن مهاجر میلانی، زین العابدین تقوی و قاسم روستائی، این سه تن به عنوان قاضی دادسرای انقلاب تبریز سال ها به بازجوئی و تشکیل پرونده و صدور کیفرخواست برای متهمان سیاسی که تقریبا همگی عضو یا هوادار سازمان های سیاسی بودند مشغول بوده اند در حالی که هیچ یک تحصیلات حقوقی نداشته اند! زین العابدین تقوی در تجاوز به دختران باکره به قصد ازاله بکارتشان قبل از اعدام نقش فعالی داشته است. زین العابدین تقوی در حال حاضر رئیس یکی از شعبات دیوان عدالت اداری در تهران بوده و حسن مهاجر میلانی پس از سال ها قضاوت در دادگستری تبریز به وکالت مشغول و قاسم روستائی فرمانده یکی از مراکز انتظامی تبریز است.

در دهه شصت دادگاه های انقلاب به تصدی سه نفر که هر سه آخوند بودند و به آنها حاکم شرع اطلاق می شد اداره شده است. سیدحسین پورمیرغفاری مشهور به سیدحسین موسوی تبریزی، علی شجاعی و خلیل عابدی، در اواخر دهه شصت آخوند دیگری نیز به نام علی اصغر هوشیار زرنقی به جمع این سه نفر پیوست. بیشترین احکام اعدام در دهه شصت توسط سیدحسین موسوی تبریزی صادر شده است. حتی علیرغم انتصاب وی به دادستانی کل کشور توسط روح الله خمینی در سال ۱۳۶۰ شمسی باز هم سیدحسین موسوی تبریزی در زمان اقامت چند روزه اش در تبریز اقدام به صدور حکم محکومیت برای متهمان سیاسی می کرد!

موسوی تبریزی پس از کناره گیری از دادگستری دو بار نماینده مجلس شورای اسلامی شد. سپس به اصلاح طلبان پیوسته نخست عضو مجمع روحانیون مبارز و بعدا رئیس خانه احزاب (وابسته به اصلاح طلبان) شد و در حال حاضر دبیر مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم است. خلیل عابدی پس از بازنشستگی از قضاوت به وکالت در شهر تبریز مشغول است. علی اصغر هوشیار زرنقی چندین سال در دادگاه نظامی مشغول سپس برای چندین سال رئیس دادگستری استان آذربایجان شرقی شده و در حال حاضر رئیس دادگاه های عمومی و انقلاب تبریز است. از وضعیت فعلی علی شجاعی اطلاع دقیقی در دست نیست.

از اول خرداد سال هشتاد و پنج و در پی اعتراضات مردمی در شهرهای مختلف آذربایجان به کاریکاتور موهن روزنامه دولتی ایران به ترک های آذربایجان جو شهرهای آذربایجان امنیتی تر شده و دستگیری های فعالان مدنی آذربایجان شدت یافت. به همین منظور شعب خاصی در دادسرای عمومی و انقلاب تبریز جهت رسیدگی به اتهامات بازداشت شدگان تعیین شد. شعبه شانزدهم دادیاری به تصدی سجاد حبیبی، شعبه نوزدهم دادیاری به تصدی حسن باهوش و ششم بازپرسی به تصدی کیانوش شکوه تازه، این سه قاضی ناقض حقوق بشر نقش عمده ای در پیشبرد خواست اداره اطلاعات در شکنجه جسمی و روحی به فعالان مدنی آذربایجان ایفا کردند.

سجاد حبیبی در حال حاضر بازپرس شعبه دهم دادسرای عمومی و انقلاب تبریز و کیانوش شکوه تازه، رئیس شعبه یکصد و چهار دادگاه عمومی جزائی تبریز است. کیانوش شکوه تازه هنوز هم به پرونده هائی که در اداره اطلاعات تشکیل شده تحت عناوین اخلال در نظم عمومی رسیدگی و احکام غیر عادلانه ای صادر می کند اما حسن باهوش به رغم علت افراط در فساد اخلاقی و مالی و اخراج از دادگستری بعد از دو سال موفق به دریافت پروانه وکالت شد!

در حال حاضر یکی از قضات بسیار فعال در زمینه تشکیل پرونده و صدور دستور شکنجه فعالین سیاسی آذربایجان حسن هاشم زاده بازپرس شعبه چهارم دادسرای عمومی و انقلاب تبریز است. حسن هاشم زاده که به پاس خوش خدمتی به اداره اطلاعات با حفظ سمت بازپرسی به معاونت دادستان تبریز نیز منصوب شده است از اواخر سال هشتاد و شش در شعبه چهارم مشغول بوده و قبل از آن دادیار اجرای احکام دادگاه انقلاب تبریز بود.

در دادگاه انقلاب تبریز قضات زیادی فعالیت داشته اند که اکثر آنها در صدور احکام قضائی ناعادلانه و دستور بازداشت و شکنجه فعالین سیاسی آذربایجان دخالت مستقیم داشته اند. در رأس این قضات میرزا نجف آقازاده است. آقازاده ضمن قضاوت در دادگاه انقلاب (دادگاه اصل چهل و نه قانون اساسی) رئیس کل دادگاه های انقلاب و رئیس ستاد اجرائی فرمان خمینی و بیش از دو دهه رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی بوده است.

نجف آقازاده در مدت مدیدی که بر مسند قضاوت در مقام های مذکور بوده اقدامات غیر قانونی زیادی اعم از غصب و تصرف اموال مردم، صدور دستور شکنجه ده ها متهم سیاسی و غیر سیاسی، فساد اخلاقی و مالی گسترده داشته است تا جائی که زمین فعلی دادگستری تبریز از اموال غصبی مردم است. تخلفات، اجحافات و تعدیات میرزا نجف آقازاده نسبت به جان و مال مردم به حدی گسترده است که در این مقال نمی توان به ذکر همه پرداخت. تنها می توان به دادگاهی برای رسیدگی به آن جرائم امیدوار بود. نجف آقازاده پس از بازنشستگی مسئول دفتر مکارم شیرازی در تبریز شده است.

علی علی اکبری یکی دیگر از قضات دادگاه انقلاب و اصل چهل و نه قانون اساسی است. رحیم محمودی نمرور، داود حملبر مجرد، دولت آبادی، بیات، باقرپور و علی محمدی میاردان نیز از قضات دادگاه انقلاب تبریز در صدور احکام غیر عادلانه هستند. رحیم محمودی نمرور چند سال پیش بازنشسته و باقرپور اخیرا از دادگاه خانواده تبریز به دادگاه انقلاب منتقل شده است. از قضات دیگری که در نقض مستمر حقوق بازداشت شدگان و زندانیان نقش مؤثری دارند به این قضات می توان اشاره کرد: صمدی دادیار سابق شعبه یازده و بازپرس فعلی شعبه نوزده دادسرای عمومی و انقلاب، احمد موقری بازپرس سابق و معاون فعلی دادستان عمومی و انقلاب تبریز، حسین نوبخت معاون اجرای احکام دادگستری تبریز، قادر نجاری قاضی ناظر زندان تبریز که با عدم اعطای مرخصی و عدم رعایت حقوق زندانیان مرتکب نقض حقوق بشر می شود.

مستشاران و رؤسای دادگاه های تجدید نظر در خصوص نقض حقوق بشر در استان آذربایجان شرقی: قلی امینی شادباد رئیس شعبه دوازده دادگاه تجدید نظر و رئیس دادگاه کیفری استان، امینی را می توان از شاهکارهای خلقت محسوب کرد! امینی از مجازات انسان ها حظ خاصی می برد! این فرد که به گفته یکی از نزدیکانش روزی چند قرص اعصاب مصرف می کند سال ها است در رسیدگی های شتابزده و بدون رعایت موازین قانونی  به سنگسار، قطع دست، اعدام، شلاق و حبس های طویل المدت صدها تن حکم داده است! محمد ایمانی یامچی رئیس شعبه شش دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی، حمداللهی مستشار سابق دادگاه تجدید نظر و معاون فعلی دادگستری آذربایجان شرقی، علی نصیری رئیس و محمدحسین وحیدی زمان مستشار شعبه هشتم دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان شرقی.

جواد یزدچی معاون سابق دادگستری که با ارجاع رسیدگی به اعتراض متهمان سیاسی  به شعباتی از دادگاه تجدید نظر مثل چهارم، ششم و دوازدهم  که توسط قضات ناقض حقوق بشر اداره که در اکثر موارد حکم بدوی را عینا تأیید کرده اند، یزدچی بازنشسته و از آذر سال نود به مدت دو سال به عضویت هیأت منصفه مطبوعات آذربایجان شرقی انتخاب شده است.

احد رستمی بازپرس سابق دادسرای عمومی و انقلاب اسکو از توابع تبریز که در صدور دستور شکنجه و همچنین تفهیم اتهامات واهی به معترضین خشک شدن دریاچه اورمیه در سال های هشتاد و نه و نود نقش مؤثری داشته است، داورنیا قاضی دادگاه انقلاب مراغه که اخیرا حکم سنگین هشت ساله برای یکی از فعالین مدنی آذربایجان به خاطر فعالیت در اینترنت صادر کرده است، جوادی کیا رئیس دادگاه انقلاب مهاباد که سال ها است احکام سنگین محکومیت در خصوص متهمان سیاسی صادر می کند، حسن زاده رئیس دادگاه انقلاب اردبیل و خندستانی بازپرس شعبه شش دادسرای عمومی و انقلاب اردبیل و رحمان خاطری دادرس دادگاه انقلاب سراب.

https://www.youtube.com/watch?v=Gn0F5l6ozDo

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

تبریزی
http://exilesactivist.wordpress.com/2013/05/29/%D9%86%D9%82%DB%8C-%D9%85%D8%AD%D9%85%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B1%D9%88%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-23%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.