رفتن به محتوای اصلی

در پسِ گرد و غبار انتخابات ریاست جمهوری
21.05.2013 - 15:55

میترا فخیم -  در حالی که اعلام اسامی کاندیداهای مورد تائید شورای نگهبان به فردا اول خرداد موکول شده، اخبار غیر رسمی حاکی از عدم تائید صلاحیت هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی توسط شورای نگهبان است. سایت تسنیم به نقل از "منابع آگاه" نوشت عدم احراز صلاحیت هاشمی رفسنجانی و رحیم مشایی برای کاندیداتوری قطعی است. بنا بر این خبر، شورای نگهبان صلاحیت 8 تن را تائید کرده است. خبرگزاری مهر نام 8 تن را نیز منتشر کرده است.

اطلاعیه‌ی امروز وزارت کشور درباره‌ی لیست کاندیداها بیش از آن که روشنگر باشد، ابهام برانگیز است. اطلاعیه از "مردم" می‌خواهد صبر کنند و دبیر ستاد انتخابات کشور گفت: «هنوز در مورد این که ما در وزارت کشور اسامی افراد تایید صلاحیت شده که از سوی شورای نگهبان برای ما ارسال می‌شود را چطور اعلام کنیم، تصمیمی گرفته نشده است».

در همین حال همزمان با قوت گرفتن شایعه‌ی رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی، اخباری درباره‌ی تشدید جو امنیتی تهران منتشر شد. گرچه حجازی معاون ستاد کل نیروهای مسلح امروز سه‌شنبه گفت نیروهای مسلح هیچ دخالتی در انتخابات ندارند ولی تاکید کرد نیروهای مسلح از "تصمیمات نهادهای قانونی حمایت می‌کنند". ادامه‌ی سخنان او این فکر را تقویت می‌کند که به هر رو بحث رد صلاحیت رفسنجانی و مشایی یا لااقل یکی از آنان در میان است. حجازی گفت کسانی که داعیه به دست گرفتن قوه مجریه را دارند باید از هم اکنون پایبندی خود را به قانون نشان دهند. زیرا «کسانی که وقایع سال 88 ایجاد و قانون‌شکنی کردند، اکنون پشیمان هستند و با شرمساری بازگشتند».

در همین حال به گزارش رادیو فردا، ستاد جوانان اصلاح طلب حامی هاشمی در پی فشارهای امنیتی تعطیل شده است. در روزهای گذشته نیز خبر فیلتر شدن 5 سایت مدافع احمدی‌نژاد و مشایی منتشر شده بود. خبرگزاری مهر خبر تذکر هیات نظارت بر مطبوعات به 6 رسانه را منتشر کرد که عبارتند از: بهار، تابناک، حزب‌الله، شهروند، کیهان و وطن امروز. معاون وزارت علوم  نیز اطمینان داد با توجه به پیش‌بینی‌هایی که از قبل صورت گرفته، "فضای دانشگاه‌ها آرام است و به دور از اغتشاش"، کوی دانشگاه تهران نیز دیگر مانند 78 و 88 نیست.

از هنگام ثبت‌نام رفسنجانی بعنوان کاندیدا، روشن بود جریاناتی در درون نظام درپی جستجوی راهی هستند تا به شکلی کم دردسر او را رد صلاحیت کنند. مساله‌ی سن او در مرکز جدل‌ها قرار گرفت. کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان بدون این که از رفسنجانی نام ببرد، گفت شورای نگهبان ممکن است شرایط جسمی  افراد را نیز مدنظر قرار می‌دهد و کسی که «فقط قادر به چند ساعت کار در روز باشد، طبیعی است که نمی‌تواند تائید شود». اما قانون در این باره چه می‌گوید؟ مجلس پیش از این طی سه مصوبه حداکثر سن کاندیداها را 75 سال تعیین کرده بود اما هر سه مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شد. با این وجود محمد دهقان عضو هیات رئیسه‌ی مجلس طی مذاکره با "برخی اعضای شورای نگهبان" دریافته است که شورا نظر مجلس را قبول دارد و «میخواهد این نظر را ازطریق آیین نامه شورای نگهبان اعمال کند».

اما رفسنجانی مصمم است. او  همچون سال 68، برای "ماموریت سخت" آماده است و "بدگویان و بدخواهان" را نه قابل مقابله به مثل، بلکه مستحق دعا می‌داند. روز دوشنبه 30 اردیبهشت سایت الف نوشت نتایج نظر سنجی‌های جداگانه‌ای که "سه نهاد معتبر" انجام داده‌اند نشان می‌دهد هاشمی در این نظرسنجی 12و 15و 15 درصد است. اصلاح طلبان بدون فرد مشخصی حدود 25 درصد آرا را دارند.

بر اساس نظرسنجی‌های "سه نهاد معتبر" فوق، مشائی 3.6 و 5 و 4.8 درصد آرا را کسب خواهد کرد و سوال اینجاست که چرا این همه زحمت برای رد صلاحیت کاندیدایی که در بهترین حالت 5 در صد آرا را کسب خواهد کرد. شورا ینگهبان می‌توانست با فراغ بال صلاحیت مشایی را نیر مانند محسن رضایی تائید کند. او هر بار در انتخابات کاندیدا می‌شود و با کمتر از 5 در صد آرا از صحنه حذف می‌شود.

گمانه‌زنی می‌شود که شورای نگهبان صلاحیت رفسنجانی و مشایی را رد کند اما آن‌ها بتوانند با حکم حکومتی خامنه‌ای در انتخابات شرکت کنند. ظاهرا مشایی به این حالت دلبسته است. شریفزاده مسئول ستاد انتخاباتی او در گفتگو با پارسینه به نقل از مشایی اظهار داشت: «شوراي نگهبان تنها تصميم گيرنده نيست، فصل‌الخطاب ولايت است».

اما "ولایت" یعنی خامنه‌ای، چندی پیش مجددا هشدار داد «دشمن می‌خواهد کسی را بیاورد که ایران را به عقب‌ماندگی، ضعف و و ابستگی بکشاند». او از مردم خواست با رای دادن به کسی که از «همت جهادی» برخوردار باشد، مشت محکمی به دهان دشمن بزنند. او در همین سخنرانی گفت برخی کاندیداهای ریاست جمهوری برای جلب آرا «شعارهایی خارج از حدود اختیارات رئیس جمهور و امکانات کشور» طرح می‌کنند.

فضای انتخابات بسیار غبار آلود است. حتی معماران انتخابات با همه ی پیش‌بینی‌ها و تدارکاتی که از یکسال پیش چیده‌اند باز از نتیجه مطمئن نیستند. به گفته‌ی رسول سنایی‌راد رئیس دفتر سیاسی سپاه پاسداران، نتیجه‌ی انتخابات غیرقابل پیش‌بینی است. وی در دیدار با جمعی از طلاب حوزه‌ی عملیه قم گفت: «این انتخابات چند لایه، پیچیده و با نتایج غیر قابل پیش بینی است، در این انتخابات هماوردی کاندیداها به گونه‌ای است که به هیچ عنوان نمی‌توان در خصوص نتیجه آن اظهار نظر کرد».  

بهر حال هر کس که از پس گرد و غبار موجود بیرون بیاید و بر مسند ریاست جمهوری بنشیند، کار سختی پیش رو خواهد داشت. بحران در روابط با جهان خارج بر سر پرونده‌ی هسته‌ای، تحریم‌های اقتصادی و انبوهی از مشکلات داخلی. به قول طائب، رئیس شورای مرکزی قرارگاه عمار، خرابی آنقد زیاد است که رئیس جمهور بعد از احمدی نژاد "بیچاره می‌شود"!

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
http://mitrafakhim.wordpress.com/

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.