رفتن به محتوای اصلی

مولوی عبدالحمید: برای رفع مشکلات و «دردهای ملی» باید سیاست‌های داخلی را تغییر داد+ویدئو ها
09.06.2023 - 15:29

امام جمعه اهل سنت زاهدان در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۹ خرداد این شهر، کولبری، سوخت‌بری و جرایم خرد مواد مخدر را در مناطق محروم ایران ناشی از فقر و نبودن شغل خواند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی گفت که خیلی‌ها به‌خاطر ۵۰۰ هزار و یک و دو میلیون تومان، زندانی و حتی اعدام می‌شوند.

اسماعیل‌زهی با اشاره به مشکلات اقتصادی مردم گفت سوخت‌بری،‌ کولبری و حتی فروش مواد مخدر به دلیل نبودن شغل است: «مردم دست به چه کارهایی می‌زنند تا فقط بتوانند نان دربیاورند.»

او با اشاره به اینکه اعدام متهمان جرایم مواد مخدر از ابتدای انقلاب ۵۷ تاکنون نتوانسته جلوی توزیع آن را در کشور بگیرد چون ایجاد شغل نشده است.

 

 

مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: «مردم در خشکی و دریا سوخت‌بری و کول‌بری می‌کنند که دل هر کسی را به درد می‌آورد. خیلی‌ها به خاطر درآمد ۵۰۰ هزار و یک و دو میلیون تومانی زندانی و حتی اعدام می‌شوند.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان همچنین یادآوری کرد: «به شهادت جمعه خونین زاهدان رسیدگی عاجل و فوری نشد و هنوز به جایی نرسیده است. هنوز "خون خشک نشده باید شما قاتلان را قصاص می‌کردید" و "عدالت اجرا می‌شد" چرا که اجرای عدالت سکون و آرامش می‌آورد.»

او در ادامه خطاب به حکومت گفت: «شما دردهای ما را علاج نکردید و از دردهای ما نپرسیدید.»

تا وقتی مردم درد دارند ساکت نمی‌شوند

مولوی عبدالحمید مردم ایران را از مسلمان تا غیر‌مسلمان و دیندار تا کسی که به دین اعتقادی ندارد، مسافر یک کشتی خواند و با اشاره به تداوم اعتراضات مردم گفت: «برخی می‌گویند حرفی گفته نشود و نقدها ملایم باشد. درست است ولی در این کشتی دردی وجود دارد و همه طیف‌های سوار آن از بازنشسته‌ای که سفره‌اش خالی است تا کارگر و معلم و کارمند و نظامی، فریاد و ناله سر می‌دهند.

او این «ناله» را علامت درد و مریضی خواند و با تاکید بر اینکه «تا وقتی مردم درد دارند، ناله‌شان به سکوت نمی‌رسد»، خطاب به حکومت گفت: «اگر می‌خواهید ناله‌ای در کشور نباشد، راهش این است که دردها را مداوا کنید.»

اسماعیل‌زهی برداشتن قدم‌هایی از سوی جمهوری اسلامی برای برقراری رابطه حسنه با دنیا را اتفاقی خوب اما ناکافی خواند و خطاب به حاکمان گفت: «چرا این‌قدر تعلل کردید؟ چرا ۱۰ سال قبل نتوانستید روابط خود را با جهان مدیریت کنید تا به این وضعیت نرسیم؟»

او یادآور شد: «از رونمایی سلاح‌های پیشرفته خوشحال می‌شویم اما بهتر است به‌جای آن، ‌شکم مردم سیر شود. آن‌هایی که در بالا نشسته‌اند نمی‌دانند در حاشیه‌ها و روستاها چه می‌گذرد یا در همان پایتخت چه قدر زندگی برای مردم مستاجر سخت شده است.»

امام جمعه اهل سنت زاهدان بار دیگر بر ضرورت حذف تک‌صدایی از حاکمیت تاکید کرد و گفت: «یک قشر نمی‌تواند برای اقشار و طیف‌های متکثر ایران تصمیم بگیرد و کشور را درست اداره کند؛ همان‌طور که کشور را یک‌دست کردید و دیدید که جواب نداد. تجربه نشان داده سیاست‌های این مجلس و دولت شما نمی‌تواند برای مشکلات کشور پاسخ‌گو باشد.»

به‌جای هزینه برای دیگر کشورها باید مردم ایران را سیر کرد

مولوی عبدالحمید با اشاره به اینکه برای رفع مشکلات و «دردهای ملی» باید سیاست‌های داخلی را تغییر داد، گفت: «مهم‌تر از ارتباطات بین‌المللی و تغییر سیاست خارجی و هزینه کردن برای دیگر ملت‌ها، تغییر سیاست داخلی، هزینه برای مردم ایران و ساختن ایران لازم است چرا که بالاترین سیاست و بزرگ‌ترین حکمت، سیر بودن و راضی شدن ملت ایران و ساخته شدن کشور است.»

او در ادامه خطاب به حاکمیت گفت: «من این سیاست را قبول ندارم که در کنار دیگر ملت‌ها باشیم و به مردم خودمان توجهی نکنیم. رسالت شما این است که ایران و ایرانی را در اولویت قرار دهید.»

اسماعیل‌زهی یادآور شد: «این کشور قوم و مذهب و اسلام نیست. هر ایرانی از هر طیف و تباری در این کشور باید در اداره کشور نقش داشته باشد. فکر مذهبی جواب نخواهد داد بلکه باید فکر انسانی و بالاتر از مذهب داشته باشیم چرا که وقتی یک تفکر حاکم باشد، کشور از رشد می‌افتد.»

او بار دیگر خاطرنشان کرد: «ما می‌نالیم تا طبیب بیاید و بپرسد درد شما از کجاست؟ تا این درد را علاج نکنید، صدای مردم خاموش نمی‌شود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.