رفتن به محتوای اصلی

«مرگ مشکوک» منصوره سگوند
05.06.2023 - 20:15

مقامات رسمی در ایران از «مرگ» یک دختر دانشجو که قبلا به عنوان «نیروی داوطلب با پلیس ایران همکاری می‌کرده» خبر دادند. برخی منابع مرگ این دختر را «مشکوک» توصیف می‌کنند و می‌گویند این دختر جوان پس از اعتراضات پاییز گذشته دست از همکاری با پلیس برداشته،‌ و از معترضان حمایت کرده است. به همین دلیل او مدتی بازداشت و حتی به مرگ تهدید شده بوده. رئیس دادگستری استان ایلام احضار یا بازداشت او را رد کرده است.

اورژانس شهر آبدانان در استان ایلام و مسئولان بیمارستان حضرت رسول اکرم این شهر شامگاه دیشب، یکشنبه ۱۴ خرداد خبر مرگ منصوره سگوند،‌ ۱۸ ساله و دانشجوی رشته حقوق دانشگاه پیام نور آبدانان را تایید و علت مرگ او را «ایست قلبی تنفسی» عنوان کردند.

خبرگزاری تسنیم،‌ نزدیک به منابع امنیتی در ایران هم روز دوشنبه،‌ ۱۵ خرداد از قول فرماندار خرم‌آباد ارتباط این دختر با نیروی پلیس را تایید کرد و گفت که او از کارکنان نیروی انتظامی نبوده و فقط «در گذشته در یک مقطع کوتاه به عنوان همیار پلیس همکاری داشت.»

«همیار پلیس» طرحی در پلیس ایران برای آموزش قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به دانش‌آموزان بود اما پلیس ایران در سرکوب اعتراضات اخیر هم از همیاران پلیس استفاده کرده از جمله در تاریخ ۳۰ شهریور گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا از کشته شدن یک همیار پلیس در اعتراضات شیراز خبر داده بود.

فرماندار خرم‌آباد در رابطه با مرگ منصوره سگوند به خبرنگاران گفت که «خبر‌های تکمیلی به آگاهی مردم استان خواهد رسید.»

رئیس کل دادگستری استان ایلام هم در مصاحبه با صدا و سیما جمهوری اسلامی اعلام کرد که بر اساس بررسی اولیه پزشکی قانونی «هیچ‌گونه آثار و علائمی مبنی بر درگیری یا ضربه بر روی جسد مشاهده نشده» و برای «علت تامه فوت» از اندام‌های داخلی بدنش نمونه برداری شده است.

این مقام قضایی استان ایلام همچنین تاکید کرد که خانم سگوند تحت هیچ عنوانی «توسط نیروهای انتظامی، امنیتی و قضایی احضار و یا بازداشت نشده است.»

اکانت دادبان که از معترضان در ایران حمایت می‌کند نوشته که منصوره سگوند پیشتر در پیامی به یکی از دوستانش اعلام کرده بود که «مدام از طرف اطلاعات به مرگ تهدید» می‌شده و افزوده: «اگر بلایی سرم اومد می‌خوام همه بدونن من خودکشی نکردم.»

در حساب اینستاگرام منتسب به خانم سگوند در اینستاگرام هم، او از تهدید خود خبر داده بود و نوشته بود: «ما را از مرگ می‌ترسانند انگار ما زنده‌ایم. تا ابد یک روز جانم فدای وطن، پاینده ایران.»

مسئولان قضایی و اورژانس و بیمارستان چه می‌گویند؟

رئیس کل دادگستری استان ایلام در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه ۱۵ خرداد با خبرگزاری صدا و سیما انجام داد گفت: «منصوره سگوند، دانشجوی پیام‌نور آبدانان، در ساعت ۱۴ و ۴۵ دقیقه بعدازظهر، در یک تماس تلفنی به دوست خود اعلام می‌کند که حالش خوب نیست.»

به گفته او پس از این تماس تلفنی دوست او به همراه همسرش به خانه خانم سگوند مراجعه می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان ایلام افزود که «صاحب‌خانه در سفر حج بوده و کلید منزل خود را به یکی از همسایه‌ها سپرده بود، دوست مرحوم سگوند پس از دریافت کلید از همسایه، وارد منزل می‌شود و خانم سگوند را درحالی که به زمین افتاده است مشاهده کرده و با اورژانس تماس می‌گیرد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا ماموران اورژانس ایلام عصر روز یکشنبه ۱۴ خرداد ماه به آدرس خانه‌ای در شهر آبدانان فراخوانده می‌شوند و در آنجا با منصوره سگوند در حالیکه در حالت «ایست قلبی و تنفسی و سیانوز» بوده رو به رو می‌شوند.

بر اساس گزارش ایرنا جمعیتی در محل حاضر بوده است.

به گفته مسئول اورژانس ایلام «عملیات احیا داخل حیاط شروع و سپس داخل آمبولانس تا بیمارستان ادامه می‌یابد.»

رئیس بیمارستان رسول اکرم آبدانان هم در تشریح خدمات درمانی ارائه شده به منصوره سگوند،‌ گفت: «واحد فوریتهای پزشکی راس ساعت ۱۵:۱۵ دقیقه عصر بیمار جوان ۱۸ ساله به نام منصوره سگوند را با ارست کامل قلبی تنفسی به اورژانس بیمارستان حضرت رسول اکرم آبدانان منتقل کردند.»

‌رئیس‌ بیمارستان رسول اکرم آبدانان گفته که منصوره سگوند «فاقد هرگونه علائم حیاتی بوده» و با وجود یک ساعت تلاش پرسنل اورژانس بیمارستان «اقدامات درمانی بی‌نتیجه بوده» و «در ساعت ۱۶:۱۰ با دستور پزشک عملیات درمانی متوقف شده است.»

منصوره سگوند قبل از مرگ «از تهدید جانی از طرف اطلاعات خبر داده بود»

اکانت توییتر «۱۵۰۰ تصویر» می‌گوید: «منصوره سگوند ۱۸ ساله، عضو افتخاری سابق نیروی انتظامی در خرم‌آباد، اهل لرستان و دانشجوی حقوق ساکن در آبدانان، با شروع اعتراضات در شهریور ۱۴۰۱، از نیروی انتظامی خارج می‌شود.»

بر اساس این گزارش او در اینستاگرامش نوشته: ««به عنوان کسی که در داخل بدنه نیروهای نظامی فعالیت داشته‌ام، تا جایی که تونستم سعی کردم واقعیت رو به کسایی که ناآگاه هستن بفهمونم. ما جنایت را با چشم خود دیده بودیم و واقعیت‌ها رو گفتیم. این انقلاب نزدیکتر از آن چیزی که فکرش را بکنید رخ خواهد داد.»

این حساب کاربری که اخبار اعتراضات ایران را پوشش می‌دهد و صفحه‌شان در توییتر ۴۰۸ هزار عضو دارد،‌ می‌گوید که منصوره سگوند برای مدتی «بازداشت بود در آخرین استوری اینستاگرامش با هشتگ تهدید نوشته: «ما را از مرگ می‌ترسانند انگار ما زنده‌ایم. تا ابد یک روز جانم فدای وطن، پاینده ایران.»

مرگ منصوره سگوند «بدون هیچ بیماری زمینه‌ای» و با توجه به آنچه که تهدیدها خوانده شده «مشکوک» توصیف شده است.

«۱۵۰۰ تصویر» می‌گوید او پیشتر در پیامی به یکی از دوستانش اعلام کرده بوده: «مدام از طرف اطلاعات به مرگ تهدید می‌شم. اگر بلایی سرم اومد می‌خوام همه بدونن من خودکشی نکردم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.