رفتن به محتوای اصلی

بردن ۱۱ میلیون نفر به زیر خط فقر، تنها دستاورد حکومت طی یک دهه گذشته!!
28.05.2023 - 20:06
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

یک اقتصاددان نزدیک به حکومت، جمعیت زیر خط فقر مطلق کشور را نزدیک به ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده است

به گفته کانون حقوق بشر ایران، خط فقر در یک دهه گذشته روند صعودی داشته است. بدلیل سیاست‌های غارتگرانه دولت رئیسی، این روند تنها در سال ۱۴۰۱ رشد ۶۵ درصدی داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی اعلام کرد، در یک دهه گذشته ۱۱ میلیون نفر به جمعیت زیر خط فقر کشور افزوده شده است. در همین گزارش آمده است که شکاف فقر در دهه ۹۰ صعودی بوده است.

شکاف فقر نشان‌دهنده میانگین فاصله درآمد هر فقیر با خط فقر می‌باشد. با بررسی شکاف فقر مشخص می‌شود، فقرا چه میزان فقیر‌تر شده‌اند. هرچه این شکاف به ۱۰۰٪‌ نزدیک‌تر باشد به این معنی است که فقرا فاصله بیشتری با خط فقر داشته و در عمق آن غرق شده‌اند.

افزایش نرخ خط فقر بدلیل سیاست‌های دولت رئیسی

 نرخ خط فقر در دهه‌های گذشته نزدیک به ۳۰ درصد بود. اما بدلیل حذف ارز ترجیحی و سیاست‌های اقتصادی رئیسی که به جراحی اقتصادی معروف بود، این نرخ در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۶۵ درصد شده است. به این صورت دولت ورشکسته رئیسی کسری بودجه خود را از جیب فقیر‌ترین دهک‌های جامعه تامین کرده است.

بنا به آمار منتشره تا سال ۱۴۰۰ حداقل ۲۶ میلیون نفر از جمعیت ایران زیر خط فقر بوده‌اند. این آمار در سال‌های ابتدایی دهه ۹۰ نزدیک به ۱۵ میلیون نفر بوده است. به این ترتیب سران حکومت با سیاست‌های غارتگرانه خود در یک دهه بیش از ۱۱ میلیون نفر به جمعیت فقیر کشور افزوده‌اند.

به گفته برخی کارشناسان مرتبط با حکومت آمارهای واقعی بسیار وخیم‌تر از این ‌‌می‌باشد. یک اقتصاددادن به نام حسین راغفر جمعیت زیر خط فقر مطلق کشور را نزدیک به ۴۰ میلیون نفر اعلام کرده است. در حال حاضر ایران رتبه چهارم از نظر تورم مواد غذایی در جهان را به خود اختصاص داده است. این عامل در فقیر‌تر شدن دهک‌های پایین نقش بسزایی دارد.

استفاده خامنه‌ای از تیغ دولبه سلاح گرسنگی

اتخاذ سیاست‌های غارتگرانه سران حکومت پیامد‌هایی مانند فروش اعضای بدن، افزایش حاشیه‌نشینی، کاهش سرانه مصرف مواد غذایی و… را درپی داشته است. خامنه‌ای و سایر سران حکومت تلاش می‌کنند، از سلاح گرسنگی بر علیه مردم استفاده کنند تا جلوی قیام‌های آینده را سد نمایند. اما با توجه به وضعیت بحرانی و انفجاری جامعه ایران این سلاح بی‌شک برعلیه آنها عمل خواهد کرد. مردم گرسنه زمانی که چیزی برای از دست دادن نداشته باشند، جسور‌تر و رادیکال‌تر خواهند شد. اعتراضات سراسری در یک سال گذشته دلیلی بر این ادعا است.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.