رفتن به محتوای اصلی

زندانی سیاسی نوراحمد حسن زهی کیست؟
28.05.2023 - 08:09
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر

زندانی سیاسی نوراحمد حسن زهی یکی از قدیمی ترین زندانیان سیاسی بلوچ است که پس از ۱۳ سال زندان در زندان مرکزی خلخال در تبعید به سر می برد

نام و نام خانوادگی: نوراحمد حسن زهی

محل تولد: زاهدان

تاریخ تولد: ۱۳۶۵

تحصیلات:

اتهامات: محاربه؛ اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام

محکومیت: اعدام که با یک درجه تخفیف به حبس ابد تقلیل پیدا کرد

تاریخ آخرین بازداشت: ۲۴ اسفند ۸۹

محل‌های حبس: زندان مرکزی اردبیل

گردآوری و تنظیم: خرداد ۱۴۰۲

زندانی سیاسی تبعیدی نوراحمد حسن زهی؛ فرزند نورمحمد؛ متأهل؛ دارای سه فرزند؛ متولد ۱۳۶۵ از هموطنان اهل سنت بلوچ ساکن شهرستان زاهدان است.

نوراحمد حسن زهی به جرم اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام توسط نیروهای امنیتی در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۸۹ توسط نیروهای اطلاعات زاهدان دستگیر و مدت ۹ ماه را در بازداشتگاه مخوف اطلاعات زیر شدیدترین شکنجه‌ها اغلب از ناحیه پا روی تخت معجزه گذراند.

نوراحمد حسن زهی درباره‌ی شکنجه های اعمال شده روی خودش می‌گوید: “به مدت ۹ ماه در بدترین وضعیت ممکن قرار داشتم. از جمله تحمل انفرادی تاریک با چشمانی بسته و همچنین شکنجه‌های جسمی و روحی روانی شدید که روزی صد بار آرزوی مرگ می‌کردم. یکی از شکنجه‌های جسمی این بود که من را به تخت می‌بستند و خودشان اسمش را تخت معجزه گذاشته بودند. به این صورت که من را روی تخت می‌خواباندند و دست‌ها را دستبند و پاها را هم محکم با طناب می‌بستند و انگشت‌های شست را جداگانه با طناب باریکی به هم محکم می‌بستند که متهم توانایی کوچک‌ترین حرکتی را نداشته باشد و با یک کابل ضخیم به‌طور وحشیانه بر روی کف پا ضربه می‌زدند.

طوری که مغز انسان سوت می‌کشید و بعد از شکنجه که پاهایم وحشتناک ورم می‌کرد و خون‌آلود می‌شد و توانایی یک گام برداشتن را هم نداشتم، دو نفر از شکنجه گران دست‌هایم را میگرفتند و مرا به‌زور راه می‌بردند. طوری که از شدت درد من از حال می‌رفتم، ولی باز هم ول کن نبودند و با مشت و لگد به جانم می‌افتادند و می‌گفتند باید راه بروی و با چشمانی بسته من را به در و دیوار می‌کوبیدند و بعد به داخل سلول تاریک می‌انداختند.

داخل سلول سنگ دستشویی بود که با یک دیوار نیم متری بین من و سنگ دستشویی حائل بود. با وجود نزدیکی دستشویی از شدت درد به‌صورت سینه‌خیز یا به کمک دیوار می‌توانستم بروم. البته در کنار این شکنجه‌های جسمی، شکنجه‌های شدید روحی هم بود از جمله اینکه تهدید می‌کردند اگر اعتراف نکنی خانواده‌ات را می‌آوریم و جلویت شکنجه می‌دهیم.”

پس از ۹ ماه در یک دادگاه فرمایشی؛ نوراحمد به ۲۶ سال حبس و تبعید به زندان خلخال در استان اردبیل محکوم گردید و در ۱۳ تیر ۹۱ به زندان شهرستان خلخال تبعید شد.

پس از گذشت سه سال از دوران محکومیت شورشی در زندان خلخال به وقوع پیوست که آن را به نوراحمد و سایر زندانیان سیاسی نسبت دادند. این زندانی در تاریخ ۱۶ خرداد ۹۴ به اتهام دروغین اخلال در نظم زندان و تمرد نسبت به مامورین زندان همراه تعدادی از زندانیان سیاسی به شدت مورد شکنجه قرار گرفت و به قرنطینه زندان مرکزی اردبیل منتقل شد. پس از انتقال به زندان مرکزی اردبیل به دستور مسئولین قضایی؛ دادستان و دادیار زندان اردبیل به مدت ۳۵ شبانه روز مورد شکنجه قرار گرفت. در این ۳۵ روز حتی یک لحظه حتی در موارد اضطراری چون توالت رفتن؛ نماز خواندن و غذا خوردن نیز دستبند و پابند وی را باز نکردند. زندانی سیاسی نوراحمد حسن زهی هم اکنون مدت سه سال است که در بند ۷ زندان مرکزی اردبیل همراه با تعدادی از زندانیان سیاسی تبعیدی دیگر محبوس است.

هنگام دستگیری آقای نوراحمد حسن زهی، خانواده وی شامل همسر، فرزند معلول ۶ ساله و برادر ۱۲ ساله اش نیز بازداشت و در اداره اطلاعات چندین ساعت مورد بازجویی و تهدید قرار گرفتند. به گفته نزدیکان این خانواده، بر اثر این بازداشت همسر نوراحمد حسن زهی دچار مشکلات روحی شده که علیرغم گذشت سالیان هنوز آثار آن وجود دارد، برادرش نیز دچار افسردگی شده و مجبور به ترک تحصیل شد.

 فرزند معلول وی پس از طی یک دوران بیماری سخت در دی ماه ۱۴۰۱ بدون حضور پدر فوت کرد. آقای حسن زهی پس از سپردن وثیقه یک میلیارد تومانی توانست پس از گذشت نزدیک به یک ماه از فوت فرزندش تنها بر سر مزار وی حاضر شود. این در حالی است که وی بارها در دوران بیماری فرزندش درخواست مرخصی و ملاقات با فرزندش را کرده بود اما هر بارمسئولین زندان به وی پاسخ منفی داده بودند.إ

خانواده وی همچنین حین پیگیری وضعیت قضایی اش از طرف دادگاه زندان زاهدان مورد تهدید قرار گرفت.

او در تیر ماه ۱۳۹۱ از زندان زاهدان به خلخال تبعید شد. وی هم اکنون در زندان مرکزی خلخال محبوس است.

نوراحمد حسن زهی در بهمن مال سال گذشته شاهد مرگ فرزندش بر اثر بیماری بود. این در حالی بود که وی امکان دیدن فرزندش پیش از مرگ را نداشت. او را پس از مرگ فرزندش به مرخصی فرستادند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.