رفتن به محتوای اصلی

یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع به اتهام «توهین به مقدسات» اعدام شدند
08.05.2023 - 06:33

 

خبرگزاری میزان، وابسته به قوه قضائیه ایران می‌گوید که بامداد امروز حکم اعدام دو نفر «قرآن سوز هتاک به دین و مقدسات اسلامی» را اجرا کرده است.

این خبرگزاری نام این دو نفر را یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع معرفی کرده است.

این رسانه نوشته است که یوسف مهرداد در شهر اردبیل دستگیر شده و «مدیر و ایجادکننده یک گروه مجازی» و «حداقل در ۱۵ گروه و کانال ضد دین، ادمین و گرداننده اصلی بوده» است.

خبرگزاری رسمی قوه قضائیه همچنین مدعی است که صدرالله فاضلی زارع «مدیریت ۲۰ گروه و کانال هتاک به مقدسات و خداناباوری» را برعهده داشته است.

روندهای قضایی طی شده در قوه قضائیه جمهوری اسلامی برای صدور و اجرای چنین احکامی همیشه مورد اعتراض فعالان حقوق بشر و کارشناسان حقوقی بوده و عدم رعایت حقوق متهم از لحظه بازداشت، عدم دسترسی به وکیل و مواردی از این دست مورد اعتراض حقوقدانان مستقل بوده است.

دو نفر به اتهام «توهین به مقدسات» اعدام شدند؛ درخواست‌ها برای واکنش جهانی به «این جنایت»

قوه قضاییه جمهوری اسلامی از اعدام دو زندانی عقیدتی به اتهام «توهین به مقدسات» خبر داد. این در حالی است که سازمان حقوق بشر ایران خواستار واکنش جهانی «به این جنایت» جمهوری اسلامی شد.

مرکز رسانه قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز دوشنبه ۱۸ اردیبهشت با اعدام خبر اعدام یوسف مهراد و صدرالله فاضلی زارع، اتهام آنها را توهین به پیامبر اسلام اعلام کرد.

بر اساس رای صادره، فاضلی زارعی که سرپرست مادر سالمندش بوده به «ارتداد فطری» و «سوزاندن قرآن»، و مهرداد که پدر سه کودک خردسال بود به «توهین به مقدسات دینی و اسلامی» نیز متهم شده بودند.

این دو به همراه پنج نفر دیگر به نام‌های فرهاد چهره‌سا، محمد زهره‌وندی، اکرم صفایی توانا، علی محمدفلاح رشکلا و کبری ایمانی، در پرونده‌ای در رابطه با مدیریت و عضویت یک کانال تلگرامی با عنوان «نقد خرافه و مذهب» بازداشت شده بودند.

پیشتر سازمان حقوق بشر ایران در گزارشی درباره پرونده یوسف مهراد هشدار داده بود که او دو ماه پس از بازداشت در چهارم خرداد ماه ۱۳۹۹، در سلول انفرادی نگه داشته شده بود، مدت ۸ ماه از دسترسی به وکیل و حتی تماس با خانواده خود محروم بوده است.

برخی از رسانه‌های ایران به نقل از وکلای دادگستری تاکید کرده بودند که نمی‌توان فقط بر اساس اعترافات اجباری چنین اتهام‌هایی را علیه این افراد اثبات کرد.

سازمان حقوق بشر ایران همچنین روز دوشنبه با تاکید بر «غیرانسانی بودن» مجازات مرگ، استفاده از اعدام صرفا به خاطر ابراز نظر و عقیده را به‌شدت محکوم کرد و از جامعه جهانی خواست تا «به این جنایت واکنش جدی، فوری و موثر نشان دهد».

 

پیشتر رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نسبت به گزارش‌ها درباره قریب‌الوقوع بودن اعدام این دو نفر ابراز نگرانی کرده بود.

محمود امیری‌مقدم مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «مقام‌های جمهوری‌اسلامی با قتل حکومتی دو نفر به خاطر ابراز عقیده و اعلام آن، ماهیت قرون‌وسطایی خود را بار دیگر به نمایش گذاشتند.»

او افزود: «اعدام‌های امروز باید نقطه عطفی در روابط کشورهای مدافع حق آزادی بیان با جمهوری‌اسلامی ایران باشند. جامعه جهانی باید با واکنش خود نشان دهد که اعدام برای ابراز عقیده، امری تحمل‌ناپذیر است. خودداری جامعه جهانی از واکنش قاطع، چراغ سبزی به حکومت ایران و تمام هم‌فکران آنها در سراسر دنیاست. این امر می‌تواند آزادی بیان را در سرتاسر جهان بطور جدی به خطر بیاندازد.»

در قوانین جمهوری اسلامی مجازات اعدام در موارد گسترده‌ای به‌ کار گرفته می‌شود و حتی روابط جنسی توام با رضایت طرفین و توهین به مقدسات را نیز در بر می‌گیرد.

این اولین بار نیست که جمهوری اسلامی افراد را به اتهام «توهین به مقدسات» محاکمه و حتی اعدام می‌کند. در سال ۱۳۹۳یک فرد به نام محسن امیر اصلانی به خاطر زیر سوال بردن روایت قرآن در مورد زندگی یونس پیامبر در دهان ماهی، اعدام شده بود.

 

روند اعدام‌ها در ایران در دوران ریاست محسنی اژه‌ای بر قوه قضاییه افزایش یافته و این اعدام‌ها در ماه‌های اخیر نیز شدت بیشتری گرفته است.

روز یکشنبه شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به گزارش‌ها درباره افزایش اجرای احکام اعدام در ایران نوشت: «جمهوری اسلامی، ناتوان و درمانده از کنترل و سرکوب جوانان آزادی‌خواه در خیابان‌های سراسر ایران، بار دیگر به ماشین کشتار و اعدام خود در زندان‌ها سرعت داده است.»

صبح امروز قبل از اذان منحوس صبح اعدام شدند

امروز در اراک جانشان را گرفتند چون یک ورق پاره به اسم قران را آتش زده بودند، چون از روشنایی و علم می گفتند و چون علیه حکومت جنایتکاران بودند.این دو جوان رشید را کشتند تا مشتی دزد و قاتل و آدمکش اسلامی بمانند و بچاپند. یوسف مهرداد و صدرالله فاضلی زارع را کشتند تا با سونامی نفرت از خدا و اسلام و قران مقابله کنند. زهی خیال باطل ایران گورستان حکومت اسلامی و اسلام و قران خواهد بود. شک نکنید.

مرگ بر خامنه ای

مرگ بر حکومت اسلامی

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

محمدرضا کیانفر

.
قوه قضائیه اعلام کرد احکام ۲ قرآن‌سوز هتاک به دین و مقدسات اسلامی یوسف مهرداد که به یکبار اعدام و صدرالله فاضلی زارعی که به سه بار اعدام محکوم شده بودند اجرا شد.

آقای غلامحسین محسنی اژه‌ای،
احکام شما روی داعش و طالبان و بوکوحرام و حتی آیت‌الله خمینی را که برای ترور دگراندیشان میلیونها دلار جایزه می‌گذاشت سفید کرده است لطفاً اندکی به عاقبت رفتارتان بیندیشید.
درنظر چیزی که خوار آید تو را، شاید آن روزی به کار آید تو را.
گر بود برگ درختان یا که سنگ، کار می‌آید تو را در روز تنگ.

سرور گرامی،
تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
با تشکر از توجه شما.

محمدرضا کیانفر
د., 08.05.2023 - 16:10 پیوند ثابت
نظرات رسیده

 

  •  

    Nader Lali

    آخوند های جانی جنایتکار دزد نا انسان بی وطن دست از کشتن جوانان مملکت بر نمیدانم. تا این رژیم و سران جانی را نابود نکنیم اعدام هست. . لعنت بر خمینی و مرگ و لعنت. بر خامنه ای . نه به اعدام 

د., 08.05.2023 - 11:14 پیوند ثابت
نظرات رسیده

Rauf Hasanzdeh

دژخیم خلق، جلاد خلق

بگیر ، ببند، بکش

گور خود کنید به دست خود

روزی خواهد آمد که کاخهاهیتان را خیل برهنگان و بیکاران از شما پس خواهند گرفت، روزی خواهد آمد که مردم خشمگین همه امام زاده هاییتان ویران خواهند کرد.

د., 08.05.2023 - 11:13 پیوند ثابت
نظرات رسیده

  •  

    Mohammad Reza Eskandari

    وقتی که مشروطه خواهان و تمامیت خواهان فقط مخالف اعدام سلطنت طلبان توسط رژیم هستند و برای اعدام حبیب ایسود خوشحال می شوند و رهبران آنها سکوت مرگبار کرده اند چه انتظاری باید داشت

    تنها راه مبارزه تمام عیار است نه شعار و خوشحالی برای اعدام مخالف نظرات من

د., 08.05.2023 - 11:12 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.