رفتن به محتوای اصلی

صدیقه وسمقی: روحانیت پیشتر از اینها باید به فاصله از مردم فکر می‌کرد
05.05.2023 - 21:48

صدیقه وسمقی، دین‌پژوه و اسلام شناس شناخته شده ایرانی از سخنان چند روز قبل آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی که خواستار بررسی «فاصله بین روحانیت و مردم» شده بود استقبال کرده و گفته است «اندیشه‌های روحانیت» موجب ناامنی‌ها شده و «روحانیت باید خیلی پیش از اینها به هشدارها و شکافی که دارد به وجود می‌آید توجه می‌کرد.»

خانم وسمقی در یک پیام صوتی خطاب به آقای علوی بروجردی گفته است که رفتارهای روحانیون «دلخوری، نفرت و انزجار ایجاد کرده است».

به گفته این دین‌پژوه، تاکنون کسی برای بررسی این شکاف قدم برنداشته و «تحقق پیدا نکرده است و اگر روحانیت می‌خواهد ریشه‌یابی کند باید در این مسائل خیلی عمیق باشد.»

خانم وسمقی خطاب به روحانیون گفته است که بایستی «نقش خود را ارزیابی کنند و ببینند در شکل‌گیری این اوضاع چه نقشی داشته‌اند.»

این استاد سابق دانشگاه گفت روحانیون باید از حکومت فاصله بگیرند و به مردم نزدیک شوند و باید از مردم «عذرخواهی» کرده حتی آنهایی که در «کنار صاحبان قدرت نبوده‌اند، اما سکوت کردند».

به گفته وی روحانیت باید آسیب‌هایی که از ناحیه این نهاد به کشور و ملت وارد شده را بیان کرده و برای جبران آنها تلاش کتند.

چند روز پیش، آیت‌الله علوی بروجردی، از مراجع تقلید و از اساتید حوزه علمیه قم، با اشاره به حوادثی که برای چندین فرد روحانی در تهران و قم ایجاد و منجر به مرگ آنها شد، ضمن انتقاد از مسئولان در ایجاد بی‌اعتمادی میان مردم، گفت: «فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود، راه اشتباه بوده، این را ما باید متوجه بشویم.»

آقای بروجردی خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی و روحانیون گفت: «شما را به خدا در این حرف‌زدن‌های خود ذره‌ای مراقبت کنید! حرف‌هایی نزنید که مردم را برنجاند. شما را به خدا در وعده‌دادن‌های خود یک ذره رعایت کنید.»

او همچنین گفت: «ما چنین روزگاری نداشتیم که در قم، مرکز حوزه علمیه، در خیابانی که تمام دفاتر مراجع و بزرگان در آن‌جاست، طلبه را با ماشین زیر بگیرند و بعد برای این‌که اطمینان پیدا کنند که ضربه کاری شده، پیاده بشوند و با چاقو هم کار خود را تکمیل کنند. این بوده نظری که مردم به ما داشتند؟»

از آغاز اعتراضات پس از کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در اواخر شهریور گذشته، اعتراضات زیادی به روحانیون در سطح شهرها دیده شده که از جمله آن عمامه‌پرانی در خیابان و اماکن عمومی بوده است.

در ماه‌های اخیر هم میزان حملات فیزیکی به طلاب و روحانیون افزایش قابل توجهی یافته که مورد آخر آن هفته پیش رخ داد و منجر به مرگ دو طلبه شد.

پیش از آن هم یک روحانی ۳۵ ساله در بلوار مرزداران تهران از طرف یک دستگاه خودرو سواری زیرگرفته شد.

ده روز قبل نیز عباسعلی سلیمانی، نماینده سیستان و بلوچستان در مجلس خبرگان رهبری، در حمله مسلحانه در بابلسر کشته شد.

آیت الله علوی بروجردی

منبع تصویر،JAMARAN

توضیح تصویر،

علوی بروجردی از اساتید شناخته شده حوزه علمیه قم چند روز پیش با اشاره به حوادثی که برای طلبه‌ها و روحانیون در هفته‌های جاری اتفاق افتاده، گفته بود «فاصله‌ای که بین روحانیت و مردم افتاده، باید ترمیم شود، راه اشتباه بوده، این را ما باید متوجه بشویم.»

صدیقه وسمقی در فایل صوتی که امروز منتشر شده، گفته است: «ما نیاز به یک زندگی صلح‌آمیز توام با آرامش و احترام در کنار یکدیگر داریم. ایران دارای اقوام و جمعیت‌های گوناگون است با ادیان و عقاید مختلف. همه باید بتوانیم در کنار هم با آرامش، امنیت، احترام و رعایت حقوق یکدیگر به طور برابر زندگی کنیم.»

خانم وسمقی در ادامه با اشاره به عدم امنیت زنان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷، گفت که «اکنون بیش از چهار دهه است که بسیاری از مردم در ایران از جمله زنان دارای امنیت نبوده‌اند. زنان هیچ وقت با آرامش و امنیت از خانه خارج نشده‌اند و در محیط کار هم امنیت نداشتند و از همان دم در نگهبانی مورد بازخواست و توهین قرار گرفتند. در کوچه و خیابان توسط نیروهای رسمی حکومتی مورد توهین و آزار و اذیت قرار گرفتند و هنوز هم ادامه دارد.»

به گفته وی «روحانیت هیچ گاه اعتراض موثر جدی در طول این دهه‌ها» به این موضوع نداشته است.

عضو سابق شورای شهر تهران یکی از دلایل عمده حوادث اخیر برای روحانیون را اندیشه‌های خود روحانیت دانست و اضافه کرد: «روحانیت با اندیشه‌های فقهی خود قائل به تبعیض است. تبعیض در حقوق، تبعیض در امنیت، تبعیض در احترام و این ناامنی تسری پیدا می‌کند و دامن همه را می‌گیرد.»

این استاد سابق دانشگاه گفت که «زنان یکی از اقشاری هستند که به لحاظ تاریخی از روحانیت طلبکارند. روحانیت همواره یکی از سدهای بزرگ در برابر زنان بوده و نگذاشته است که زنان به حقوق انسانی، دلخواه و مطلوب خود برسند.»

به گفته خانم وسمقی، برای زندگی در آرامش، باید امنیت و حقوق برابر داشت و روحانیت باید در عملکرد و اندیشه‌های خود تجدیدنظر کند و فکر سنتی دینی به درد نسل‌های جدید نمی‌خورد و حتی شکل حرف زدن روحانیون با مردم و به ویژه زنان «سرشار از ایراد و اشکال» بوده و باید در این زمینه تجدید نظر شود.

کمتر از یک ماه پیش خانم وسمقی در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به اظهارات وی در خصوص حجاب اعتراض کرد و از او خواست توضیح دهد در حالی که در قرآن «بر لزوم پوشاندن موی سر برای زنان تصریح نشده، الگوی سخت گیرانه جمهوری اسلامی برای پوشش زنان بر کدام دلایل قطعی و خدشه ناپذیر دینی و با کدام استدلال استوار شده است.»

صدیقه وسمقی دارای تحصیلات فقه و حقوق اسلامی و شاعر و فعال سیاسی و مدنی و نویسنده و پژوهشگر دینی است. وی نویسنده کتاب‌هایی نظیر «زن، فقه، اسلام»، «بضاعت فقه» و «بازخوانی شریعت» است که بیشتر به عنوان یک نواندیش دینی شناخته می‌شود و نوک پیکان انتقادهایش به سوی فقه و فقیهان، نابرابری‌های حقوق زنان است.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
bbc

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.