رفتن به محتوای اصلی

حقایق از نگاه مسیح علینژاد در باره بیانیه و دلایل جدایی پهلوی و حامداز گروه مهسا
27.04.2023 - 06:35

🔸 بنظر می آید عامل جدایی ، نه « رد » افراد پیشنهادی رضا پهلوی (مسیح می گوید صحبت می شده است ، ردی در کار نبوده است !!) ، بلکه فرسودگی روحی و روانی همگانی، آنهم تخت تاثیر مخربین راست تمامیت خواه از بیرون بوده است ، که دیگر رمقی برای ادامه همکاری اعضا باقی نگذاشته بود. باید نظرات نازنین بنیادی ، خانم عبادی و رضا پهلوی را هم شنید.

🔸هر انسانی آستانه تحملش محدود است

 

چهار عضو تشکل «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» بیانیه‌ای مشترک منتشر کرده‌ و ادامه همکاری در قالب این گروه را سخت توصیف کرده‌اند. نازنین بنیادی، عبدالله مهتدی، شیرین عبادی و مسیح علی‌نژاد از امضاکنندگان این بیانیه هستند.

در این بیانیه آمده: «چهار ماە پیش ما از طیف‌های گوناگون و با پیشینەهای سیاسی متفاوت، از روی باورمان بە اهداف و آرمانهای انقلاب زن، زندگی، آزادی و در پاسخ بە انتظار عمومی جامعە برای ایجاد یک کانون هماهنگی بەهم پیوستیم و بە گرد منشور مهسا جمع شدیم.» 

در ادامه آمده که هدف از این ائتلاف «کمک بە جنبش در داخل (ایران)، گسترش روح تکثر و تنوع و تقویت همکاری و همبستگی» و همچنین رساندن صدای جنبش «آزادیخواهانە» مردم ایران بوده است. 

چهار امضاءکننده این بیانیه، که به نظر می‌رسد در واکنش به خروج حامد اسماعیلیون از آن و همچنین اظهارات اخیر رضا پهلوی، تهیه شده، در ادامه از انگیزه و تلاش خود برای حفظ آن گفته‌اند: «می‌خواستیم، و کماکان می‌خواهیم، کە درخدمت بە این اهداف شریف و انسانی، سهم خود را ادا کنیم»

گروه «همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران» در ابتدا هشت عضو داشت که به غیر از امضاکنندگان این بیانیه حامد اسماعیلیون، رضا پهلوی، گلشیفته فراهانی و علی کریمی هم از اعضای آن بودند.

این نهاد در بهمن ماه پارسال نشستی در دانشگاه «جرج‌تاون» در شهر واشنگتن‌ آمریکا برگزار کرد و منشور «مهسا» حاصل کار آن بود که ۶ نفر از این گروه آن را امضاء کردند. در این منشور سرفصل‌هایی نظیر استقرار دمکراسی و گذر از جمهوری اسلامی آمده بود.

در این منشور بر حکمرانی دموکراتیک، حقوق بشر، کرامت انسانی، عدالت، صلح، پایداری محیط‌‌زیستی و شفافیت اقتصادی تاکید شده است. 

اما حالا، بعد از حدود ۴ ماه،‌ به نظر می‌رسد به دلیل بروز اختلاف نظرها رضا پهلوی و حامد اسماعیلیون دیگر در این گروه نیستند.

حامد اسماعیلیون هفته گذشته با انتشار بیانیه‌ای در توییتر از «فشار بیرونی» بر اعضای «گروه جورج تاون» سخن گفت و کناره‌گیری خود از این ائتلاف را رسما اعلام کرد.

او در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی «ایران اینترنشنال» اختلاف خود با نظرات آقای پهلوی را علنی کرد.

با این حال، شاهزاده رضا پهلوی هنوز رسما در این باره موضع نگرفته است. هر چند او هم حدود دو هفته پیش در توییتر تلویحا از اختلاف نظر در گروه منشور مهسا بر سر پذیرش اعضای جدید خبر داده و گفته بود که به همکاری با دیگر گروه‌ها ادامه خواهد داد. 

سفر اخیر آقای پهلوی به اسرائیل و دیدار با مقام‌های این کشور هم از نظر بعضی ناظران، نشانه‌ای از گسست در این گروه تعبیر شده بود.

تصویر

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

دیدگاه‌ها

جواد «صابر» ولدان

اگر بخاطر بیاورید، حامد اسماعیلیون در یکی از ویدیوهای خود گفت، جمعی ترس از استبداد دارند، ترس دارند که پنجاه و هفت دوباره تکرار شود و یک نفر انقلاب را و نتیجه آنرا بدزدد!
اینک مشاهده می کنیم که تنها بعد از چند هفته خود ایشان بهمین دلیل (یعنی استبداد و اقتدارگرایی فردی و تحمیل که ایشان زمانی تصور آنرا داشت که این تنها ترس است و واقعیت ندارد) از جمع و یا بهتر بگوییم از رضا پهلوی جدا می شود!
این جمع از همان ابتدا این مشکل را داشت و آتشی بود زیر خاکستر! از همان ابتدا می بایست یکی از شروط پیوستن به منشور «جمهوریخواهی» می بود! آقای پهلوی هم یک جمع متکثر برای خود درست کند که شامل تمامی طیف های اقتدارگرایی فردی، از جمله مشروطه، سلطنتی، پادشاهی و ... باشد.

اینک یک شانس بزرگ پیش آمده، یک فرصت طلایی که با تعقل و تفکر این جمع باقیمانده چهار نفره را حول محورهای صحیح و اصول خرد جمعی متشکل کرده و فراگیرتر نمود. این اصول و محورها می تواند مثلا چنین باشد:
یک. جمهوریخواهی
دو. جمهوری دمکراتیک و سکولار برای ایران آینده
سه. فدراتیو و حق تعیین سرنوشت تمامی قومیت ها در مسائل داخلی خود / بدان بیندیشید که خودمختاری، یک جمهوری فدرال تجزیه طلبی نیست! آنان که از احساسات و ترس عامه مردم استفاده و سوءاستفاده می کنند تا به خواسته جمهوری فدرال و سکولار دمکراتیک برچسب تجزیه طلبی و جدایی طلبی بزنند یا نادانند و عروسک دست دشمان و یا در واقع از سوی دشمنان ملت ایران، از سوی جمهوری اسلامی کذایی چنین مأموریتی یافته اند تا در صف اپوزیسیون و اقوام شریف کرد و بلوچ و ... نفاق بیافکنند.

پ., 27.04.2023 - 09:51 پیوند ثابت
کیانوش توکلی

کمیته همبستگی (مهسا) هر کاری می کرد ، دستگاههای اطلاعاتی رژیم  آن را بر هم می زدند ؛  ارتش سایبری رژیم + نفوذی ها رخنه کرده در جمع ها و گروه‌های رادیکال از همه  نحله  های سیاسی در داخل و خارج از کشور از چنان قدرتی بر خوردارند که این جمع شش نفر را در هم می شکستند ( که شکستند ) ، مسیح جایی در این مصاحبه به اتاق فکر رژیم اشاره می کند ولی زود از ان گذر می کند و تنها به دروغ ها و فشار ها ی اطرافیان آقای پهلوی اشاره می کند ، این را در همینجا تاکید می کنم بدون همبستگی ملی ، هیجکس ؛ هیج غلطی نمی تواند بکند

پ., 27.04.2023 - 08:04 پیوند ثابت
هوشنگ اسدی

یک جمع‌بندی حتما ناقص من ،  از کامنت های دوستان ..بسیار سپاسگزارم که دوستان واکنش نشان می دهند.

✍️ هر چه زمان می‌گذرد ، به دو  نتیجه جدا از هم میرسم

🔸 یک -  پروژه همبستگی می بایست بدون منشور پیش می رفت و بصورت کمیته پشتیبانی عمل می کرد منتها قبل از اعلام موجودیت به هر نامی ، می بایست شروط همکاری ، بودن و نبودن افراد ، گروهها مشخص میشد. ‌
🔸 دوم-  آقای رضا پهلوی نمی بایست وارد چنین جمعی میشد ،چون از یک طرف چنین جمعی می خواهند از اعتبار او برای مطرح سازی خود استفاده کنند،  و از طرفی او نمی توانست محدود به قوانین و خواست های یک گروه معین شود . یعنی رفتن او و شرکت فعال در گروه همبستگی اشتباه بود .
 این انتقاد از طرف بخشی از  پادشاهی خواهان از او شده بود  ، البته  معنی اش این نیست که به عنوان پشتیبان اینجا و آنجا در کنارشان نباشد ‌ .

🔸  ریشه این بودن ها نبودن ها ،هستم ، نیستم ها،  فراگروهی هستم ، اینجا با شمایم یک  تناقض درونی در خود  دارد ، که با خواست‌ها و توقع های بسیار متفاوت نمی تواند همزیستی داشته باشد . 

🔸 مسئولیت بخشهایی از این  تناقض به گردن  خود ما است ،  چه بصورت فردی  و چه بصورت گروهی .
ما می خواهیم از نام و اعتبار او استفاده کنیم و از طرفی می خواهیم او روی ریل تعریف شده ما ، این یا آن گروه  پیش یرود . ..‌

🔸همین همبستگی کسی مثل او را جذب می کند اما میخواهد همانگونه عمل کند ، باشد که مسیح یا حامد می باشند یا هستند  .... نه ، این جمع اضداد از پایه غلط است ... حامدی که در کوله بارش چیزی دیگری می گنجید که حتی حاضر به دست دادن با او نبود ، راه دراز برای سازش دارد که البته برای مسیح ده سال طول کشید .  یکهو نمی توان از نردبان سیاسی سازش و مدارا بالا پرید. 
🔸‌اشتباه رضا پهلوی با توجه به حجم مسئولیتش بیشتر چشم می خورد ،  او می بایست  یک بازنگری جدی در تطببق رفتار سیاسی خود  بکند . 
 .

پ., 27.04.2023 - 07:37 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.