رفتن به محتوای اصلی

آمریکا طرح توافق موقت با ایران را بررسی می‌کند
04.04.2023 - 06:26

به گزارش اکسیوس این طرح شامل تعلیق بعضی تحریم‌ها در قبال متوقف شدن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران است. از شهریور پارسال و پس از آغاز سرکوب خشن اعتراضات سراسری در ایران، دولت آمریکا بارها گفته است که مذاکرات احیای برجام، که عملا مدت‌ها در بن‌بست بود، دیگر جزء اولویت‌هایش نیست. 

مذاکرات احیای برجام، که فروردین ۱۴۰۰ آغاز شده بود، پس از آن متوقف شد که دولت‌های اروپایی گفتند ایران توافقی را که در آستانه نهایی شدن بود با طرح درخواست‌های فراتر از برجام به توقف کشانده است.

کشف ذرات اورانیوم با غنای ۸۴ درصد در ایران، درست دو هفته پیش از تازه‌ترین نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی،  زنگ خطر را در غرب چنان به صدا درآورد که بازتاب آن به تهران رسید. حکومت ایران با دعوت رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران، که قرار بود گزارش تازه‌اش را به شورای حکام ارائه کند، گفت‌وگو با او را آغاز کرد. اگرچه از محتوای گفت‌وگوها خبری در دست نیست اما حاصل کار رضایت گروسی و عدم محکومیت ایران در آژانس بود.

حالا وب‌سایت خبری اکسیوس نوشته است مقام‌های آمریکا همتایان خود را در اسرائیل، فرانسه، بریتانیا و آلمان خبردار کرده‌اند که در حال بررسی توافقی با تهران هستند که در برابر سبک شدن تحریم‌ها، غنی‌سازی ایران را به ۶۰ درصد محدود کند.

این وب‌سایت قبلا گزارش داده بود که مقام‌های اسرائیل به دولت آمریکا و چند کشور اروپایی گفته‌اند که اگر ایران اورانیوم بالای ۶۰٪ تولید کند، وارد حوزه خطرناکی شده که ممکن است به حمله اسرائیل به ایران منجر شود.

براساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی وابسته به سازمان ملل متحد ایران تا کنون ۸۷.۵ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۶۰ درصدی تولید کرده‌است.

همزمان وزیر امورخارجه اسرائیل گفته است کشورش، با همکاری فرانسه، تلاش می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را به سختگیرانه‌تر کردن موضعش در قبال ایران در نشست بعدی شورای حکام متقاعد کند.

الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، روز دوشنبه بعد از گفت‌وگو با همتای فرانسوی خود به خبرنگاران گفت: «تنها اقدامی سریع و قاطع، که کشورهای غرب در مورد آن هماهنگ شده باشند، می‌تواند به تحریم جدی علیه حکومت آیت‌الله‌ها در ایران و تغییر سیاست آن‌ها منجر شود.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.