رفتن به محتوای اصلی

اهدای جایزه «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری به نیلوفر حامدی و الهه محمدی
30.03.2023 - 08:59

بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد روز چهارشنبه نهم فروردین اعلام کرد، جایزه لوئیس لیون در سال ۲۰۲۳ برای «وجدان و صداقت» در روزنامه‌نگاری را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اهدا می‌کند.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه «هم‌میهن» و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه «شرق» که حوادث و رخدادهای مربوط به پس از کشته شدن مهسا امینی را در قالب گزارش‌هایی پوشش دادند، در همان روزهای نخست اعتراضات سراسری توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

در بیانیه این نهاد آمده است که اعضای بنیاد نیمن از نیلوفر حامدی و الهه محمدی به دلیل «تعهد استوارشان به کار روزنامه‌نگاری شجاعانه و (نوشتن) درباره موضوعاتی که در ایران زنان را تحت تأثیر قرار می‌دهند، از جمله مرگ مهسا امینی» قدردانی کردند.

دی ماه گذشته نیز جایزه بین المللی آزادی مطبوعات «روزنامه‌نگاران کانادایی برای دفاع از آزادی بیان» به نیلوفر حامدی و الهه محمدی اعطا شد.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات پیشتر با انتشار بیانیه‌ای این دو روزنامه‌نگار را به دلیل انتشار نخستین عکس مهسا (ژینا) امینی روی تخت بیمارستان و «اخبار جهت‌دار» از مراسم تشییع، تدفین و تجمعات اولیه متهم کردند.

مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه ۱۷ آبان اتهام این دو روزنامه‌نگار را «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام» عنوان کرد و گفت: «در این فاصله و در روند تحقیقات اگر عناوین اتهامی دیگری مطرح شود مورد اعمال نظر و رسیدگی قرار خواهد گرفت.»

نیلوفر حامدی و الهه محمدی در شرایطی بازداشت شده‌اند که مدیران مسئول روزنامه‌های آنها به صراحت اعلام کرده‌اند آنها با هماهنگی مسئولان رسانه متبوع خود و برای انجام کار خبری خود، به بیمارستان کسری تهران و سقز رفته بودند.

جایزه «وجدان و صداقت» برای دو روزنامه‌نگار ایرانی که کشته‌شدن مهسا امینی را پوشش دادند

الهه محمدی و نیلوفر حامدی

الهه محمدی و نیلوفر حامدی پس از انتشار گزارش‌هایی درباره کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی بازداشت‌ شدند.

بنیاد نیمن در دانشگاه هاروارد جایزه لوئیس لیون در سال ۲۰۲۳ برای «وجدان و صداقت در روزنامه‌نگاری» را به نیلوفر حامدی و الهه محمدی، دو روزنامه‌نگار ایرانی که حدود شش ماه است در تهران زندانی اند، اهدا کرده است.

الهه محمدی، خبرنگار روزنامه هم‌میهن و نیلوفر حامدی، خبرنگار روزنامه شرق که کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی را در گزارش‌هایشان پوشش داده بودند، در همان روزهای نخست پس از شکل‌گیری اعتراضات سراسری در ایران در پی کشته‌شدن او، توسط حکومت ایران بازداشت شدند و همچنان در زندان هستند.

بنیاد نیمن در بیانیه‌اش، از نیلوفر حامدی و الهه محمدی را بابت «تعهد استوارشان به کار روزنامه‌نگاری بی‌باکانه و پوشش موضوعاتی که در ایران بر زنان موثر است، از جمله مرگ مهسا امینی» قدردانی کرده است.

پیش‌تر نیز جایزه بین‌المللی روزنامه‌نگاران کانادایی برای دفاع از آزادی بیان به نیلوفر حامدی و الهه محمدی تعلق گرفته بود.

سپاه پاسداران و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پیش‌تر در یک بیانیه مشترک، این دو روزنامه‌نگار را به انتشار «اخبار جهت‌دار» درباره مهسا امینی متهم کرده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
رادیو فردا

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.