رفتن به محتوای اصلی

آزمایش دی‌ان‌ای موهای بتهوون برای شناسایی علت مرگ این موسیقی‌دان
23.03.2023 - 20:40

حدود دو قرن پس از مرگ لودویگ فان بتهوون، موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته آلمانی، محققان با انجام آزمایش روی موهای او به یافته‌هایی در مورد علت مرگ و وضعیت سلامتی‌اش دست یافتند.

این آزمایشات نشان می‌دهند که بتهوون استعداد ژنتیکی برای بیماری کبدی داشته و به هپاتیت ب، ویروسی که باعث عفونت کبد می‌شود، مبتلا بوده است.

تیمی از محققان دانشگاه کمبریج برای انجام این آزمایش و روشن شدن وضعیت سلامت بتهوون، رشته‌هایی از هشت طره موی این آهنگساز برجسته را بررسی کردند.

لودویگ فان بتهوون در سال ۱۷۷۰ در شهر بن آلمان به دنیا آمد و در سال ۱۸۲۷ در ۵۶ سالگی در وین درگذشت.

این آهنگساز و پیانیست برجسته در اواسط دهه دوم عمرش دچار کاهش شنوایی پیشرونده شد که تا سال ۱۸۱۸ منجر به ناشنوایی او شد.

با این حال، محققان نتوانستند با انجام این آزمایشات دلیل قطعی کاهش شنوایی او را دریابند.

حدود دو قرن پس از مرگ لودویگ فان بتهوون٬ موسیقی‌دان و آهنگساز برجسته آلمانی محققان با انجام آزمایش روی موهای او به یافته‌هایی در مورد علت مرگ و وضعیت سلامتی او دست یافتند.

 

تریستان بگ، یکی از این محققان گفته که زمینه‌های ژنتیکی، همراه با مصرف زیاد الکل ممکن است در بیماری کبد این آهنگساز نقش داشته باشد.

گفته می‌شود این آهنگساز مرتب الکل می‌نوشید اما میزان دقیق مصرف الکل او تخمین زده نشده است.

آقای بگ گفت: هرچند اکثر معاصران ادعا می‌کنند که مصرف الکل او با توجه به معیارهای اوایل قرن نوزدهم وین در حد متوسط بوده، اما با این حال احتمالا دوز آن در حدی بوده که امروزه برای کبد مضر پنداشته می‌شود.

او گفت: اگر میزان مصرف الکل بتهوون در طولانی مدت به اندازه کافی سنگین بوده، این امر در تعامل با ناهنجاری‌های ژنتیکی یکی از دلایل احتمالی سیروز کبدی بهتوون بوده است.

این آهنگساز معروف همچنین به بیماری‌های گوارشی نیز مبتلا بود. تحقیقات تازه نشان داده‌ که بیماری گوارشی بتهوون ناشی از بیماری سلیاک یا عدم تحمل لاکتوز نبوده است.

یوهانس کراوز، از موسسه انسان‌شناسی تکاملی ماکس پلانک در آلمان گفت: نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم که چه چیزی باعث مرگ بتهوون شده است، اما حالا حداقل می‌توانیم وجود ناهنجاری‌های ژنتیکی و عفونت با ویروس هپاتیت ب را تایید کنیم.

این آزمایشات نشان می‌دهند که بتهوون استعداد ژنتیکی برای بیماری کبدی داشته و به هپاتیت ب٬ ویروسی که باعث عفونت کبد می‌شود مبتلا بوده است.

 

دکتر اکسل اشمیت، از موسسه ژنتیک انسانی در بیمارستان دانشگاه بن، گفت: هرچند علل ژنتیکی که منجر به ناشنوایی بتهوون شده باشد تشخیص داده نشده اما نمی‌توان وجود چنین احتمالی را کاملا هم رد کرد.

آقای بگ افزود: امیدواریم با قرار دادن ژنوم بتهوون در دسترس محققان، روزی بتوان به جواب سایر سوالات در مورد سلامت و شجره نامه او برسیم.

پیش از این نیز کارشناسان بسیاری پژوهش‌هایی در مورد بیماری‌های بتهوون و تاثیر آن‌ بر شخصیت و موسیقی او را انجام داده‌اند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.