رفتن به محتوای اصلی

فرماندهان ارشد سپاه در جلسه محرمانه با خامنه‌ای از نشت اطلاعات نظام ابراز نگرانی کردند
23.03.2023 - 08:49

طبق سندی که از جلسه محرمانه چند فرمانده ارشد سپاه پاسداران با علی خامنه‌ای افشا شده، این فرماندهان از نشت اطلاعات در سیستم‌های امنیتی نظام ابراز نگرانی کردند و گفتند برخی نیروهای سپاه، اطلاعات سری کشور را در ازای پنج تا صد میلیون تومان به سرویس‌های اطلاعاتی خارجی می‌فروشند.

به گزارش مجتبا پورمحسن، عضو هیات تحریریه ایران‌اینترنشنال، در این جلسه که در ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، علی جمعه ملک‌شاه‌کوهی، فرمانده سپاه نینوای استان گلستان، با اشاره به اینکه سیستم اطلاعاتی و نظامی کشور دچار فساد شده، از دستگیری و محاکمه بیش از ۴۰ پرنسل مهم سپاه استان گلستان خبر داد و گفت این افراد اطلاعات سری نظام را در ازای پنج تا صد میلیون تومان، به سرویس‌های امنیتی کشورهای دیگر فروخته‌اند.

ملک‌شاه‌کوهی درز و نشر اطلاعات را اصلی‌ترین مشکل در دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی، فرهنگی و اقتصادی کشور خواند و گفت: «میزان بحران نظام در نشر اطلاعات روزانه از شبکه‌های درونی اطلاعاتی و نشر اطلاعات و اخبار در رسانه‌های مختلف، نشان می‌دهد که در کشور ما با مساله ضد امنیت مواجه هستیم.»

محمد عبدالله‌پور، فرمانده سپاه قدس گیلان، نیز به تفاوت گزارش‌های محرمانه اطلاعاتی در زمان حسین طائب، رییس پیشین سازمان اطلاعات سپاه، و محمد کاظمی، رییس کنونی این سازمان، اشاره کرد و گفت گزارش‌های دوره جدید فرماندهان را درباره وضعیت کشور «دچار اضطراب» کرده، در صورتی که در دوران طائب فرماندهان با خواندن گزارش‌ها خیالشان «آسوده» بود.

محمد حسین نجات، جانشین قرارگاه ثارالله که سه سال معاون طائب بود، در این جلسه وضع بحرانی دستگاه‌های اطلاعاتی نظام را تایید کرد، اما تاکید کرد مقابله با این وضعیت باید به اطلاعات سپاه سپرده شود.

محسن کریمی، فرمانده سپاه روح‌الله استان مرکزی، در این جلسه فاش کرد که وزارت اطلاعات در گزارشی سری خبر داده در بخش حفاظت از اطلاعات کشور خطر شکاف به وجود آمده است. او در این جلسه با شگفتی از حاضران پرسید آیا درز اطلاعات و اخبار را در شبکه‌های اجتماعی دیده‌اند؟

درز اطلاعات حساس نظام محدود به داخل کشور نیست و به منافع جمهوری اسلامی در منطقه نیز آسیب وارد کرده است. رحیم نوعی اقدم، فرمانده قرارگاه زینب نیروی قدس سپاه در سوریه، در این جلسه محرمانه فاش کرد که طرح‌های عملیاتی جمهوری اسلامی لو رفته و باعث شده اسرائیل در پنج عملیات مواضع سپاه در سوریه را منهدم کند.

نوعی اقدم گفت موساد در میان نیروهایش نفوذ کرده و عده‌ای از نیروهای سپاه، اطلاعات را به اسرائیل فروخته‌اند.

اول آذر ماه ۱۴۰۱ خبر رسید که داود جعفری، از نیروهای هوافضای سپاه، در حمله اسرائیل به نزدیکی دمشق کشته شده است. یک ماه و نیم بعد، خبرگزای‌های داخلی از بازداشت شش افسر سوری به اتهام لو دادن اطلاعات موقعیتی داود جعفری خبر دادند. با توجه به اظهارات فرمانده قرارگاه زینب، احتمالا بازداشتی‌ها ایرانی و عضو نیروی قدس سپاه بودند.

محمد کاظمی، رییس کنونی اطلاعات سپاه، نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه سازمان او در واکنش به خیزش انقلابی مردم ایران به درستی عمل کرده، تایید کرد که در برخی شهرها در جریان درگیری ماموران و مردم، سپاه پاسداران حدود ۵۰ درصد توان اطلاعاتی خود را از دست داده است.

حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران، نیز در تایید شکست نهادهای اطلاعاتی نظام در جریان خیزش انقلابی مردم گفت این نهادها پیش‌بینی کرده بودند اعتراضات در مدت یک تا دو هفته تمام خواهد شد.

در حالی که فرماندهان حاضر در این جلسه به صراحت از تخریب سیستم اطلاعاتی نظام گفتند، غلامعلی رشید، فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء، به حاکمان عربستان سعودی و پیشرفت فناوری لعنت فرستاد و آنها را مانع قطع دسترسی به اینترنت خواند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.