رفتن به محتوای اصلی

مجتبی خامنه‌ای به دنبال ادامه پروژه جانشینی؛ فرماندهان سپاه: او در عزل و نصب‌‌ها نقش دارد
21.03.2023 - 23:22

خامنه‌ای پس از سه سال در مشهد سخنرانی نوروزی کرد

 

 

علی خامنه‌ای

 

رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، اول فروردین‌ سال ۱۴۰۲، به رسم سال‌های پیش از همه‌گیری ویروس کرونا در شهر مشهد و حرم امام هشتم شیعیان، سخنرانی کرد.

او در این سخنرانی با اشاره به دعای تحویل سال، به موضوع «تحول» پرداخت و تاکید کرد که «تحول و دگرگونی» مورد نظرش با آنچه که به گفته او «دشمنان نظام اسلامی» دنبالش هستند، متفاوت است.

رهبر جمهوری اسلامی دراین مورد به «تغییر قانون اساسی» و «تغییر ساختار اسلامی» نیز اشاره کرد و آن را از نمونه‌های غربی و ضد اسلامی تحول دانست که «عده‌‌ای در داخل نیز با آنها هم‌صدا شده‌اند.»

آقای خامنه‌ای هدف کشورهای غربی را «تغییر هویت جمهوری اسلامی» خواند و هدف «دشمن» را تبدیل کردن «حکومت مردمسالاری اسلامی» به «حکومت فردی و باب میل آنها» دانست.

این سفر، اولین سفر نوروزی آقای خامنه‌ای، پس از ۳ سال به مشهد است. او سخنرانی نوروزی خود را در مشهد در زمان همه‌گیری ویروس کرونا، لغو کرده بود.

پیشتر آقای خامنه‌ای در پیام نوروزی خود، سال ۱۴۰۲ را سال «مهار تورم، رشد تولید» نامید.

او سخنرانی‌ مشهد را با صحبت در مورد همه‌گیری ویروس کرونا آغاز کرد و از تولیدکنندگان داخلی واکسن تشکر کرد.

آقای خامنه‌ای همچنین از همبستگی درونی «نظام اسلامی» تعریف کرد.

او در ادامه سخنرانی‌اش از «استحکام ملت ایران» دفاع کرد و آن را از نشانه‌های «همبستگی ملت و نظام اسلامی» دانست.

او با اشاره به حمایت رئیس جمهور ایالات متحده و بعضی از مقامات اروپایی از اعتراضات سراسری اخیر گفت: آمریکا و بعضی از کشورهای اروپایی از معترضان که «درصد خیلی اندکی از ملت ایران بودند؛ خیلی خیلی خیلی کم» حمایت تسلیحاتی، مالی و امنیتی کردند. او همچنین اضافه کرد که «توطئه جهانی» علیه جمهوری اسلامی شکست خورد و مردم در راهپیمانی ۲۲ بهمن نشان دادند که پشت نظام اسلامی و انقلاب ایستاده‌اند.

آقای خامنه‌ای با اشاره به تحریم‌های بین‌المللی، گفت که این تحریم‌ها که به گفته خود آمریکایی‌ها سخت‌ترین و سنگین‌ترین تحریم‌های تاریخ بود، منجر به پیشرفت کشور در تمامی زمینه‌ها، از جمله فناوری، دارویی، و سیاست خارجی شد.

او در زمینه سیاست خارجی به ایجاد رابطه با کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین اشاره کرد و تاکید کرد که این روابط گسترده‌تر خواهد شد.

رهبر جمهوری اسلامی تصدی‌گری تمام امور توسط دولت را یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور دانست و از دولت خواست که به جای انجام دادن تمام امور، نظارت بر بخشی از امور را بر عهده بگیرد و بعضی از فعالیت‌های اجرایی را به مردم بسپارد.

علی خامنه‌ای

 

او با اشاره به اینکه «وابستگی به نفت خام»، «وابستگی به دلار» از ایرادات اقتصاد کشور است، از دولت خواست که «بند ناف اقتصاد» را از این وابستگی‌ها «ببرد». او همچنین از مردم نیز خواست تا وارد حوزه «اقتصاد» و «تولید» شوند.

آقای خامنه‌ای شرایط کنونی را به زمان جنگ ایران و عراق تشبیه کرد و گفت: کشور درون یک «جنگ ترکیبی» است و البته در این جنگ، حمله نظامی وجود ندارد.

او از مسئولین خواست که در زمینه‌های مختلفی که «دشمن» تلاش می‌کند در ذهن مردم «رخنه کند» اطلاع‌رسانی کنند.

آقای خامنه‌ای در ارتباط با فعالیت‌های نظامی ایران در خارج از مرز‌ها، با اشاره به اینکه جنگ اوکراین را آمریکا به وجود آورد و سودش برای کارخانه‌های اسلحه‌سازی آمریکایی است گفت: «صریحاً اعلام می‌کنیم از جبهه مقاومت حمایت می‌کنیم، اما قاطعانه حضور در جنگ اوکراین را رد می‌کنیم.»

آقای خامنه‌ای همچنین بار دیگر به آمریکا و متحدانش توصیه کرد که از منطقه خارج شوند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.