رفتن به محتوای اصلی

تلاش برای آتش‌بس میان روسیه و اوکراین با میانجی‌گری چین
21.03.2023 - 09:27

شی جین پینگ، رهبر چین با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در کاخ کرملین دیدار کرده و قرار است مذاکرات دو کشور بر سر موضوعات مختلف فردا ادامه یابد. در این دیدار آقای پوتین گفت که پیشنهادهای چین برای حل مناقشه بر سراوکراین را بررسی کرده و افزود که دو کشور«فرصت گفت‌وگو بر سراین موضوع» را طی سفر آقای شی خواهند داشت. پیشتر چین طرحی برای مذاکره و صلح بین روسیه و اوکراین پیشنهاد کرده بود.

تلویزیون دولتی روسیه تصاویری از دیدار این دو رهبر را در کاخ کرملین نشان داد که در آن آقای پوتین به همتای چینی خود می‌گوید: «دوست عزیز، به روسیه خوش آمدید.»

آقای پوتین گفت: «می‌دانم که شما شخصا و همه دوستان چینی ما... نگاهی منصفانه و متعادل به غالب مسائل بین‌المللی دارید.»

آقای شی «رهبری قدرتمند» روسیه را که موجب پیشرفت این کشور شد، ستود و افزود دو کشور «باید روابط نزدیکی داشته باشند.» رهبر چین گفت: «به‌دلیل رهبری قدرتمند شما در سال‌های اخیر، روسیه پیشرفت چشمگیری در موفقیت داشته است.» او گفت که متقاعد شده است که آقای پوتین در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از حمایت مردم روسیه برخوردار خواهد شد. به‌گفته او: «من مطمئن هستم که مردم روسیه قویا از تلاش‌های خوب شما حمایت خواهند کرد.»

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده آمریکا در واکنش به سفر آقای شی به روسیه گفت که این سفر پس از صدور حکم دادگاه کیفری بین‎المللی علیه پوتین به اتهام جرائم جنگی نشان می‌دهد که «چین فکر نمی‌کند کرملین باید در قبال جنایات اوکراین پاسخگو باشد.» 

End of مطالب پیشنهادی

شی جین پینگ

منبع تصویر،GETTY IMAGES

مذاکره بر سر جنگ اوکراین

همزمان با این دیدار گزارش شده است که دولت‌های بریتانیا و اوکراین از رهبر چین خواسته‌اند تا از سفر خود به روسیه برای پایان دادن به جنگ بهره ببرد.

اولگ نیکولنکو، سخنگوی وزارت خارجه اوکراین گفت که این کشور سفر آقای شی را زیر نظر دارد. او به خبرگزاری‌ها گفت که کشورش انتظار دارد رهبر چین از «نفوذ خود بر مسکو برای پایان دادن به جنگ تهاجمی علیه اوکراین استفاده کند.»

در همین رابطه، سخنگوی دولت بریتانیا هم گفت شی باید از سفر خود برای تشویق ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به منظور خروج نیروهایش از اوکراین و «توقف بمباران شهرها، بیمارستان‌ها، مدارس اوکراین و توقف شماری دیگر از این جنایات» بهره ببرد.

پیشترهم دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته بود که موارد طرح پیشنهادی صلح از سوی چین در جریان مذاکرات «به هر طریقی» مورد بحث قرار خواهد گرفت. آقای پوتین پیشتر از تمایل چین برای ایفای نقش سازنده در مورد اوکراین، استقبال کرده بود.

ماه گذشته، پکن یک طرح دوازده ماده‌ای را منتشر کرد که خواستار گفتگوی دو طرف درگیر در جنگ شد، اما هیچ پیشنهاد مشخصی برای پایان دادن به جنگ ارائه نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، از زمان شروع جنگ چند بار درخواست کرده که با شی جین پینگ دیدار کند، اما هنوز چنین اتفاقی نیافتاده.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های آمریکا، رهبر چین پس از سفر به روسیه با زلنسکی به صورت مجازی صحبت خواهد کرد اما این موضوع به طور رسمی تایید نشده است.

خودروی حامل رهبر چین

ورود رهبر چین به روسیه

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین برای اولین بار پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در سال گذشته میلادی به مسکو سفر کرده و در اولین اظهار نظر در فرودگاه گفت که روسیه «شریک قابل اعتماد» کشورش است.

بنابر تصاویر منتشر شده آقای شی پس از خروج از هواپیما با گروهی از خبرنگاران و مقامات بلندپایه صحبت کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از او نوشت که «من مطمئن هستم که این دیدار مثمر ثمر خواهد بود و به توسعه سالم و پایدار روابط چین و روسیه شتاب جدیدی می‌بخشد».

آقای شی قرار است بعدازظهر امروز پیش از یک نشست غیررسمی، با رئیس جمهور روسیه ناهار بخورد.

گفت‌وگوهای رسمی دو طرف قرار است که فردا انجام شود.

وزارت خارجه چین گفته است که آقای شی از ۲۰ تا ۲۲ مارس به دعوت ولادیمیر پوتین در روسیه خواهد بود و انتظار می‌رود در طول این سفر «تعدادی اسناد مهم دوجانبه» بین دو طرف امضا شود.

این سفر دقیقا چند روز پس از صدور حکم بازداشت برای رئیس جمهور روسیه از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به اتهام جنایت جنگی انجام می‌شود.

سخنگوی کرملین گفته است که محور مذاکرات دو طرف را «مشارکت جامع و همکاری استراتژیک» تشکیل خواهد داد.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پیامی در توییتر خود گفت که این سفری «برای دوستی و صلح» است و افزود «چین و روسیه بر اساس اجتناب از ایجاد اتحادیه‌های متعارض، اجتناب از رویارویی و اجتناب از هدف‌ قرار دادن طرف ثالث به ترویج دموکراسی در روابط بین‌الملل متعهد هستند.»

در ماه فوریه، ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهوری اوکراین گفت که مایل است با شی جین‌پینگ دیدار و در مورد پیشنهاد چین برای صلح با او گفتگو کند.

او گفت: «من واقعا می‌خواهم باور کنم که چین به روسیه سلاح نمی‌دهد.»

استیو روزنبرگ، سردبیر بی‌بی‌سی در روسیه در تحلیلی در خصوص این سفر نوشته است: «تصور کنید که شما پوتین هستید و شما جنگی را آغاز کرده‌اید که طبق برنامه پیش نرفته،. شما تا آنجایی که ممکن است در تحریم‌ها گرفتار شده‌اید و اکنون دادگاه کیفری بین‌المللی هم حکم بازداشت شما را بخاطر جنایات جنگی صادر کرده است. در چنین مواقعی شما به یک دوست نیاز دارید.»

استفان مک‌دونل، سردبیر بی‌بی‌سی در چین هم در تحلیلی نوشته است محور اصلی این سفر و ملاقات اوکراین خواهد بود، «آقای شی می‌تواند سه راه را در خصوص اوکراین در مقابل پوتین بگذارد: اول زمان عقب‌نشینی و مصالحه برای حفظ وجه او رسیده، دوم چراغ سبز برای ادامه مسیر و یا ادامه پرقدرت‌تر و سوم هم هیچکدام از راه‌های قبل و راه پیشنهادی رهبر چین».

وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین که همراه آقای شی به روسیه رفته، خبرنگاران در هواپیما از وی در خصوص ارسال سلاح به روسیه سوال کردند که وی آن را تکذیب کرده و گفته است که این ایالات متحده آمریکا و نه چین است که به میدان‌های نبرد در اوکراین سلاح می‌رساند.

کشورهای غربی به چین در مورد تامین نیازهای تسلیحاتی رسیه هشدار داده‌ بودند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.