رفتن به محتوای اصلی

شب سال نو‌، تیراندازی مزدوران رژیم بسوی تظاهرات مردم در مهاباد و اشنویه
21.03.2023 - 08:38

نوروز ۱۴۰۲ در سایه اعتراضاتی که از شهریورماه در ایران آغاز شده بود، و کشته‌شدگان این اعتراضات به رونق همیشه نیست و تبریک‌های سال نوی بسیاری از شهروندان آمیخته به آرزوهای سیاسی بوده است.

نوروز ۱۴۰۲ در سایه اعتراضاتی که از شهریورماه در ایران آغاز شده بود، و کشته‌شدگان این اعتراضات به رونق همیشه نیست و تبریک‌های سال نوی بسیاری از شهروندان آمیخته به آرزوهای سیاسی بوده است.

همزمان شخصیت‌های مختلف در ایران و جهان پیام‌هایی را به مناسبت فرا رسیدن نوروز منتشر کرده‌اند.

در ایران نرگس محمدی از درون زندان اوین علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی رهبر و رئیس جمهوری اسلامی ایران و خارج از مرزهای این کشور جو بایدن رئیس جمهوری و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا و رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران در میان این عده قرار دارند.

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران در پیام نوروزی خود بدون اشاره به اعتراضات گسترده سال گذشته، تورم را «مشکل اصلی» و «تولید را به عنوان یکی از کلیدهای نجات کشور از مشکلات اقتصادی» عنوان کرده و «شعار سال ۱۴۰۲ را «مهارتورم و رشدتولید» نام گذاری کرده است

براهیم رئیسی در پیامی هم جهت با رهبر حکومت ایران «برنامه اصلی دولت در سال ۱۴۰۲ را کنترل تورم همراه با رشد پایدار اقتصادی» عنوان کرده است.

مخالفان جمهوری اسلامی در پیام‌هایی از درون زندان و یا خارج از ایران تغییر سیاسی در ایران را آرزو کرده‌اند.

نرگس محمدی که در زندان اوین است در پیامی گفته است «ما مردمیم و قدرت داریم. ما امروز همدیگر را داریم. افزونی قدرت ما، بی‌قدرتی حکومت و امید ما، یاس حکومت و زندگی ما، مرگ حکومت استبدادی است.»

رضا پهلوی ولیعهد سابق ایران سال گذشته را «سال درخشش و سرافرازی ملت ایران» خوانده و گفته مردم این کشور در سال گذشته «در مقابل یکی از ستمکارترین رژیم‌های تاریخ، حماسه‌ای به نام زن، به نام زندگی و به نام آزادی» آفریدند.

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق‌بشر نیز در حساب توئیتری خود با اشاره به شعارهای ضد حکومتی در سنندج نوشته است «مردم سنندج، در مراسم نوروز باستانی فریاد "مرگ بر خامنه‌ای و خمینی" سر دادند. شهرهای ایران یکی یکی مراسم نوروز را به فریاد مرگ بر دیکتاتور و اعتراض علیه جمهوری اسلامی تبدیل می‌کنند. تا به حکومتیان بگویند آتش این انقلاب با گلوله و زندان خاموش نخواهد شد.»

صندلی خالی بر سر میز نوروزی

در کاخ سفید امسال مراسمی برای بزرگداشت نوروز انجام شد.

در این مراسم که به گفته جو بایدن بزرگترین مراسم نوروز در کاخ سفید تا کنون است رئيس جمهوری آمریکا و همسرش از مبارزات زنان در ایران حمایت کردند. آقای بایدن گفت آمریکا با زنان شجاع و شهروندان ایران که با عزم و اراده‌شان الهام‌بخش جهان شده‌اند حمایت می‌کند و حکومت ایران را مسئول حمله به مردم این کشور می‌داند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، با تبریک به تمام کسانی که این سنت دیرینه را به جشن می‌نشینند، نوروز را نماد تولد دوباره خوانده و آن را فرصتی برای توجه به آنچه در سال پیش گذشته دانسته است. آقای بلینکن گفته جشن گرفتن سال نو برای بسیاری از جمله مردم ایران که با سرکوب سنگین به دست حکومت ایران روبرو بوده‌اند به طور خاص دشوار بوده است.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا «بسیاری از خانواده‌ها امسال با جای خالی دوستان و خویشاوندانی روبرو بوده‌اند که به دست مقام‌های ایران کشته و یا بازداشت شده‌اند.

آقای بلینکن گفت «آمریکا همزمان با این نوروز بر تعهد امریکا برای دفاع از حقوق بشر و حمایت از ایرانیان برای رسیدن به آینده‌ای روشن‌تر حمایت می‌کنیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.