رفتن به محتوای اصلی

گزارش‌ها از اخراج خواهر جواد حیدری از کار و اخراج خواهر مجیدرضا رهنورد از دانشگاه
18.03.2023 - 13:22

فاطمه حیدری، خواهر جواد حیدری، از کشته‌شدگان خیزش سراسری مردم ایران، در صفحه توییترش اعلام کرد که به‌خاطر برادرش از محل کار خود اخراج شده است. هم‌زمان حساب توییتری «۱۵۰۰ تصویر» خبر داد که فائزه رهنورد، خواهر مجیدرضا رهنورد، از معترضان اعدام‌شده، درحالی که نیم‌سال‌های پایانی رشته حقوق را در دانشگاه می‌گذراند، تنها به‌دلیل اینکه خواهر مجیدرضا است از دانشگاه اخراج شد.

فشار بر خانواده کشته‌شدگان و بازداشت‌شدگان اعتراضات، یکی از روش‌های متداول جمهوری اسلامی برای جلوگیری از دادخواهی و اطلاع‌رسانی در‌مورد جنایت‌هایش است. خانواده‌های بسیاری از بازداشت‌شدگان خیزش سراسری به علت فشارهای امنیتی بر روی دیگر اعضای خانواده و همچنین ترساندن خانواده از سرنوشت عضو بازداشت‌شده، درباره شرایط به‌وجودآمده سکوت می‌کنند.

پیش از این نیز گزارش‌های بسیاری از تهدید خانواده کشته‌شدگان شنیده شده بود. برخی از تحویل‌ندادن پیکر کشته‌شدگان به خانواده به‌عنوان یک اهرم فشار نام می‌برند و برخی دیگر تهدید به بازداشت و کشتن دیگر اعضای خانواده را دلیل سکوت شماری از خانواده‌ها عنوان کرده‌اند. گزارش‌هایی نیز منتشر شده است که از فشار به خانواده کشته‌شدگان حکایت دارد برای اینکه راضی شوند که اعلام کنند فرزندشان را معترضان کشته‌اند.

فاطمه حیدری، برادر جواد حیدری، از معترضان در شهر قزوین است. نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی جواد حیدری را در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ به قتل رساندند. او در نزدیکی پارک ملت قزوین و در خیابان حکم‌آباد، مورد اصابت گلوله قرار گرفت و بعد از چند ساعت به‌دلیل شدت جراحات درگذشت.

گفته می‌شود که جواد حیدری از پشت مورد هدف گلوله جنگی قرار گرفته است و سپس نیروهای امنیتی با اسلحه به دور او حلقه زده‌اند و به جای انتقالش به بیمارستان، او را به داخل مقر فرماندهی که در نزدیکی پارک ملت قرار دارد برده‌اند. بعد از وخامت حال جواد حیدری، درحالی‌که خون زیادی از او رفته بود، نیروهای امنیتی او را به بیمارستان رجایی منتقل کردند.

اکنون خواهر او، فاطمه حیدری، بنابر اعلام خودش، به‌دلیل دادخواهی خون برادرش، از محل کار خود در «سازمان نقشه‌برداری کشور» اخراج شده است. این اتفاق درحالی رخ می‌دهد که او به‌عنوان کارمند نمونه سال ۱۴۰۰ تقدیر و تشویق شده در تابستان ۱۴۰۱، تقدیرنامه‌هایی را دریافت کرده بود. فاطمه حیدری در واکنش به این اتفاق در صفحه توییتر‌ش نوشته است که «همین قدر حقیر و بدبختید. کارم رو که هیچ، زندگیم رو می‌دم تا انتقام خون برادرم رو بگیرم و دادخواهش باشم».

از آغاز خیزش سراسری بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان با فشار نیروهای امنیتی روبه‌رو شده‌اند. در همین راستا، گزارش‌هایی از فشارهای امنیتی بر خانواده مهسا امینی منتشر شده بود. ایران وایر با اشاره به این فشارها، نوشته بود که «اعضای خانواده مهسا امینی بارها از سوی نهادهای امنیتی تهدید به مرگ شده‌اند». نیروهای امنیتی خانواده کیان پیرفلک، کودک کشته‌شده در ایذه را نیز بارها تهدید کردند تا سناریوی حاکمیت از کشته‌شدن کیان را تایید کنند.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.