رفتن به محتوای اصلی

پلمب سریالی هتل‌ها و اماکن گردشگری بخاطر حجاب اجباری
18.03.2023 - 07:39

بعد از پلمب چند داروخانه و ده‌ها رستوران به بهانه «کشف حجاب» زنان، موج پلمب‌های سریالی به هتل‌ها، اماکن تاریخی و گردشگری از جمله هتل سرای عامری‌ها در  کاشان، مرکز طبیعت‌گردی یزد، قلعه تاریخی نارین میبد، و کمپ گردشگری متین‌آباد در کویر نطنز رسید.

همزمان ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی، نیز دوشنبه، ۲۲ اسفندماه، با حمایت از تشدید برخوردها با مراکز مختلف به‌دلیل رعایت‌نکردن حجاب، گفت: «صیانت از فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه خواسته بحق خانواده شهدا و عمل به ضرورت دینی و قانونی است.»

در همین حال احمد آخوندی، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، روز سه‌شنبه ۲۳ اسفندماه، با تایید خبر «پلمب پارک طبیعت‌گردی یزد» به‌دلیل سرباززدن زنان گردشگر از رعایت حجاب اجباری، گفت که درپی برگزاری برنامه‌ای «خارج از شئونات اسلامی» در این پارک طبیعت‌گردی، خود اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد پیگیری کرد و با اخذ حکم از دادستان شهر یزد و با همکاری اداره اماکن عمومی نیروی انتظامی به پلمب این مجموعه گردشگری اقدام کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد دیگر مراکز گردشگری را نیز به پلمب تهدید کرد و افزود: «واحدهای گردشگری باید با انجام برنامه‌ در راستای شئونات اسلامی نسبت‌به برگزاری مراسم‌ها اقدام کنند، چراکه این اداره‌کل قاطعانه با هرگونه برنامه خارج از عرف و شئونات اسلامی و بدون اخذ مجوز برخورد خواهد کرد.»

آخوندی گفت: «همه باید بدانند برنامه‌هایی که قصد دارند برگزار کنند، باید در راستای فرهنگ عمومی دارالعباده یزد و متناسب با زیست عفیفانه» باشد.

هم‌زمان، هادی اشرف واقفی، بنیان‌گذار کمپ گردشگری متین‌آباد در کویر نطنز نیز از پلمب این مجموعه گردشگری خبر داد و گفت که ماموران صبح شنبه، ۲۰ اسفند‌ماه، به محل کمپ مراجعه و ضمن دستور تخلیه مسافران حاضر در کمپ، اعلام کردند کمپ متین‌آباد «به‌دلیل رعایت‌نکردن حجاب ازسوی گردشگران» باید پلمب شود.

بنیان‌گذار کمپ متین‌آباد اضافه کر پلمب این مجموعه گردشگری درحالی انجام شده است که این کمپ «برای نوروز ۵هزار مسافر از قبل رزروشده داشت».

هادی اشرف واقفی با بیان اینکه پیش‌تر نیز مقام‌ها و نهادهای حکومتی همیشه بر رعایت حجاب تاکید داشتند، گفت: «ما هم روی دیوار مجموعه رعایت حجاب را به مسافران تاکید کرده‌ایم، ولی نمی‌توانیم شخصا در این خصوص ورود کنیم.»

ازسوی دیگر، روز دوشنبه، ۲۲ اسفندماه، هتل سرای عامری‌ها در شهر کاشان نیز در آستانه آغاز تعطیلات نوروزی به‌اتهام رعایت‌نکردن «حجاب و موازین اسلامی ازسوی مسافران» پلمب شد.

پلمب سرای عامری‌ها پس از آن انجام شد که ستاد امر به معروف و نهی از منکر کاشان به دادستان نامه‌ای نوشت و گزارش داد که مسافران و گردشگران زن در این هتل حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند و به‌دنبال آن، دادستان کاشان نیز حکم پلمب سرای عامری‌ها را صادر کرد و نیروهای اداره اماکن فرماندهی انتظامی کاشان نیز این هتل را پلمب کردند.

سرای عامری‌ها خانه‌ای تاریخی در کاشان است و از هنگام تبدیل به هتل، به‌عنوان یکی از مراکز جذب گردشگر در کاشان شناخته می‌شود و نزدیک به ۹۰ کارمند و کارگر در آن مشغول به کار بودند.

اداره میراث فرهنگی و گردشگری کاشان هم‌زمان با پلمب سرای عامری‌ها در دستوری به امضای احمد دانایی‌نیا، رئیس این اداره، به همه مراکز اقامتی این شهرستان اعلام کرد که علاوه‌بر الزام حجاب اسلامی برای همه زنان کارمند و کارگر شاغل در هتل‌ها و مراکز اقامتی، این مراکز باید «از ارائه هرگونه خدمات به زنان فاقد حجاب اسلامی خودداری کنند».

پیش از این نیز دو بنای تاریخی نارین‌قلعه در شهر میبد و شهر زیرزمینی نوش‌آباد در آران‌وبیدگل نیز به اتهام «عدم رعایت حجاب گردشگران» در بهمن‌ماه پلمب شده بودند که شهر زیرزمینی نوش‌آباد پس از یک ماه پلمب بازگشایی شد، اما نارین‌قلعه میبد همچنان پلمب است.

اداره‌کل میراث فرهنگی و گردشگری یزد روز ۲۷ بهمن‌ماه و پس از آنکه با وجود پلمب این بنای تاریخی، جمعی از زنان بسیجی تحت عنوان حامیان حجاب مقابل آن تجمع کرده بودند، در اطلاعیه‌ای عنوان کرد که نارین‌قلعه میبد به‌دلیل رعايت‌نکردن حجاب و «هنجارشکنی» گردشگران و «در راستای رعایت شئون اسلامی، رعایت حجاب و جلوگیری از هر نوع حرمت‌شکنی در اماکن تاریخی، گردشگری و فرهنگی» پلمب شده است.

در این اطلاعیه آمده بود که در آینده و پس از رفع پلمب این بنای تاریخی، قرار است در آن «با نصب بنر، تذکر شفاهی توسط متصدیان مجموعه و نصب دوربین» زنان گردشگر را به رعایت حجاب وادار کنند.

پلمب به‌دلیل رعایت‌نشدن حجاب اجباری منحصر به مراکز گردشگری نیست و روز دوشنبه، ۲۲ اسفند، خبرگزاری برنا از پلمب «بخش طلا و جواهر» مجتمع تجاری الماس تهران خبر داد.

در این گزارش عنوان شده که «مجتمع تجاری الماس کریم‌خان در تقاطع خیابان کریم‌خان و خیابان حافظ تهران به‌دلیل انتشار یک ویدیوی تبلیغاتی با حضور یک خانم بدون حجاب، توسط اماکن بخش طلا و جواهر» پلمب شده است.

با آنکه خیزش سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی از کشته‌شدن مهسا امینی حین بازداشت به‌دست نیروهای گشت ارشاد آغاز شد و شش ماه است که تداوم ارد، مقام‌های جمهوری اسلامی در رده‌های مختلف، به‌ویژه در یک ماه گذشته، بار دیگر بر اجرای حجاب اجباری پافشاری می‌کنند.

به این ترتیب، شدت برخوردها با زنان و پلمب مراکز مختلف به‌دلیل رعایت‌نشدن حجاب اجباری افزایش یافته است. پلمب دست‌کم سه داروخانه در آمل، تهران و شهرری به‌دلیل رعایت‌نشدن حجاب اجباری ازسوی کارکنان داروخانه‌ها، پلمب یک مطب پزشکی به‌دلیل رعایت‌نشدن حجاب اسلامی از سوی یکی از بیماران، و پلمب ده‌ها فروشگاه، رستوران و کافی‌شاپ در تهران، بوشهر، قزوین، مشهد، شیراز و دیگر شهرهای ایران، بخشی از دور جدید فشارها برای اجرای کامل حجاب اجباری است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال
برگرفته از:
ایندیپندنت ‌فارسی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.