رفتن به محتوای اصلی

دو سناتور دموکرات از سرگیری روابط بین ایران به عربستان هشدار دادند
16.03.2023 - 00:57

بلينکن: توافق ایران و عربستان سعودی می‌تواند به نفع منطقه باشد

آنتونی بلينکن، وزير امور خارجه آمريکا، چهارشنبه، ۱۵ مارس (۲۴ اسفند)، چين را برای ميانجيگری توافق بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ايران ستود و گفت این توافق می‌تواند به نفع منطقه باشد.

بلینکن در سفر به اتیوپی، به خبرنگاران گفت: «از دیدگاه ما، هر اقدامی که بتواند به کاهش تنش‌ها کمک کند، از درگیری جلوگیری کند و به هر طریقی مانع اقدامات خطرناک و بی‌ثبات کننده ایران شود، اقدام خوبی است. به نظر من، ارزشمند است که کشورها در جایی که می‌توانند، اقدام کنند و مسئولیت پیشبرد امنیت و روابط مسالمت‌آمیز را بر عهده گیرند.»

به گزارش عرب‌نیوز، چین که واردکننده عمده نفت است، هفته گذشته این توافق را برای احیای روابط تهران و ریلض نهایی کرد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز در کنفرانس خبری روز دوشنبه، ۱۲ مارس، در پاسخ به پرسشی درباره ارزیابی او از تحرک‌های اخیر چین برای نقش‌آفرینی در عرصه جهانی، مانند گفت‌و‌گو با اوکراین، رایزنی با روسیه و میانجیگری بین ایران و عربستان سعودی، و تاثیر این روند بر روابط واشنگتن و پکن، گفت: «درباره گفت‌و‌گو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین، باید گفت ما آن را ترغیب می‌کنیم، چون رئیس ‌جمهوری چین و زلنسکی باید مستقیم گفت‌و‌گو کنند تا از مواضع یکدیگر آگاه شوند و تنها چشم‌انداز روسیه مطرح نباشد.» 

او افزود: «ما در این باره، چه در محافل عمومی و چه خصوصی، از نقش پکن حمایت می‌کنیم.»

مشاور امنیت ملی آمریکا در بخش دیگری از این کنفرانس خبری، درباره توافق اخیر بین حکومت ایران و عربستان سعودی با میانجیگری چین، گفت: «همانگونه که جان کربی روز جمعه گفت، تحول مثبتی است، چون در راستای هدف آمریکا برای کاهش تنش در منطقه و این خوب است.»
عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران اخیرا با میانجیگری چین بر سر بازگشایی سفارتخانه‌ها و ازسرگیری روابط دیپلماتیک توافق کردند. روابط دیپلماتیک دو کشور در هفت سال گذشته قطع بود و در دو سال اخیر تلاش‌هایی برای بهبود روابط انجام شده بود.

سالیوان تاکید کرد آمریکا در این روند با عربستان سعودی در ارتباط نزدیک بوده است و ریاض، واشنگتن را در جریان امور قرار می‌داده است.
مشاور امنیت ملی کاخ سفید، توافق عربستان سعودی و جمهوری اسلامی ایران را به‌کارگیری ابزار دیپلماتیک برای کاهش تنش دانست.
سالیوان گفت آمریکا باتوجه به نوع روابط خود با عربستان سعودی  و جمهوری اسلامی ایران، نمی‌توانست و نمی‌تواند نقش میانجی بین این دو کشور ایفا کند.
او در بخش دیگری از اظهاراتش بار دیگر گفت که توافقی بین ایران و آمریکا در زمینه مبادله زندانیان برقرار نشده است.

پیش از این، آمريکا بارها نقش چين را در جهان بی‌ثبات‌کننده خوانده بود. در عین حال، واشنگتن گفته است که اگر پکن بخواهد قدرت عمده‌ای شناخته شود، بايد مسئوليت بيشتری در امور بين‌المللی بر عهده بگیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.