رفتن به محتوای اصلی

ممنوع‌المعامله شدن ۵۳ هنرمند
14.03.2023 - 14:41

بی‌بی‌سی به یک فهرست سازمان ثبت اسناد و املاک کشور دست پیدا کرده است که در آن ده‌ها نفر از جمله تعدادی از هنرمندان معترض و چند چهره دیگر با حکم دادستانی عمومی تهران «ممنوع‌المعامله» شده‌اند.

در این فهرست اسامی هنرمندان سرشناسی از جمله ترانه علیدوستی بازیگر، اصغر فرهادی کارگردان، کیهان کلهر آهنگساز و نوازنده و مهدی یراحی خواننده به چشم می‌خورد. این چهار هنرمند که نامشان در صدر فهرست سازمان ثبت اسناد است با اعتراضاتی که در پی کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی به دست پلیس ایران آغاز شد، همراهی کرده بودند.

سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخشنامه‌ای در ۲۳ مهرماه نوشته «بدین وسیله اسامی ۵۳ نفر اشخاص ممنوع‌المعامله جهت اقدام قانونی اعلام می‌شود».

قوه قضاییه ایران تا کنون توضیحی درباره علت این ممنوعیت نداده است. تاریخ صدور نخستین این احکام مربوط به هفته اول مهرماه است.

این اولین‌بار نیست که حکومت با مخالفان و معترضان با چنین روشی برخورد می کند. روزنامه‌نگاران رسانه‌های فارسی زبان خارج از ایران سال‌هاست که تحت فشارهایی از این دست قرار دارند.

 

نخستین بار شش سال پیش جمهوری اسلامی بیش از ۱۵۰ کارمند بی بی سی فارسی را ممنوع المعامله کرد.

بعدتر بعضی از روزنامه‌نگاران «ایران اینترنشنال» در فهرست مشابهی قرار گرفتند. حالا، در فهرست اخیر نام بعضی از کارکنان تلویزیون «من و تو» نیز دیده می‌شود.

محمدحسین آقاسی، وکیل دادگستری چنین احکامی را بدون وجاهت قانونی می‌داند.

با شروع اعتراضات،‌ هنرمندان با اعتراضات همراهی یا از سرکوب خشونت‌بار مردم انتقاد کردند.

حکومت ایران نیز در چند ماه گذشته با تهدید و احضار و تبلیغات منفی در رسانه‌ها دولتی و روش‌های دیگری از جمله ممنوع التصویری و ممنوع‌الخروجی با هنرمندان و ورزشکاران و چهره‌های شناخته شده بوده است.

در پی همراهی شمار زیادی از هنرمندان و چهره‌های مردمی شناخته‌شده با اعتراضات اخیر، حکومت ایران از ابزارهای گوناگونی برای فشار علیه آنها استفاده کرد.

در این مدت، حکومت علاوه بر تبلیغات منفی در رسانه‌های دولتی با اقدامات قضایی فشار بر هنرمندان و ورزشکاران معترض را افزایش داد. در این مدت، بسیاری ممنوع‌الخروج، ممنوع التصویر، احضار و حتی بازداشت شده‌اند.

«ممنوع المعامله» کردن معترضان تازه‌ترین اقدامی است که حکومت علیه منتقدانش صورت داده است هر چند در برخی موارد مغازه‌های برخی برای مدتی پلمپ شد.

سند

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.