رفتن به محتوای اصلی

منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی به‌نام «مهسا» منتشر شد
10.03.2023 - 23:46

شماری از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی از جمله شاهزاده رضا پهلوی، مسیح علینژاد، حامد اسماعیلیون، شیرین عبادی، عبدالله مهتدی و نازنین بنیادی «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی» به‌نام «مهسا» را منتشر کردند.

«رایزنی با دولت‌های دموکراتیک برای اخراج سفرا و وابستگان جمهوری اسلامی» و ایجاد «راه‌هایی برای یاری‌رسانی به مردم ایران» از جمله خواسته‌های «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی(مهسا)» اعلام شده است.

در این منشور اعلام شده که «ابتدا بر فعالیت‌های خارج از کشور تکیه می‌کند که می‌تواند زمینه را برای مشارکت فعالانه‌ کنشگران داخل کشور فراهم کند.»

«حفظ یکپارچگی سرزمینی ایران با پذیرش گوناگونی زبانی، قومی (اتنیکی)، مذهبی و فرهنگی» و «تمرکززدایی از قدرت با سپردن اختیارات مالی، اداری و سیاستگذاری به نهادهای منتخب استانی، شهری و ناحیه‌ای» از جمله موارد مطرح شده در «منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی» است.

انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تمام زیرمجموعه‌های آن و پیوستن به کنوانسیون ایمنی و امنیت هسته‌ای از دیگر موارد مطرح شده در«منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی» است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

دیدگاه‌ها

محسن کردی

عنوان مقاله
مهمترین بند منشور

مهم نیست در این منشور چه نوشته شده، چه ایراداتی به آن می گیرند. از نگاه من اتحاد مهم است تحت هر عنوانی. تنها به یک شرط. و آن شرط در بند 5 باورهای مشترک در این منشور به ترتیت زیر آمده است: 

۵. برگزاری انتخابات دموکراتیک برای تشکیل مجلس موسسان و تدوین قانون اساسی جدید در فرآیندی شفاف و مشارکتی.

 مهم نیست که چه عقایدی این عده یا دیگران دارند. چنانچه همگان بر این اصل توافق داشته باشیم، مشکل حل است. هرگونه تغییر و تحولی در ایران از این اصل میگذرد. هرگونه تصمیم گیری پیرامون شکل و محتوای نظام آینده باید از دروازه مجلس موسسان و قانون اساسی بگذرد. لذا به خرده گیران اهمیت نمیدهم. من هم میتوانم خرده بگیرم. اصلا متن و محتوایی نیست که جلوی من بگذارید و نتوانم ده تا ایراد و مشکل از آن بیرون بکشم. اینها هیچکدام مهم نیستند. مهم این است که همگان به دنبال تشکیل مجلس موسسان باشیم. روزی که قانون اساسی در مجلس موسسان به تصویب رسید به همه دعواها پایان داده میشود. تا آن زمان اگر ناچار شوم این منشور را بدقت بخوانم تنها برای پاسخگویی به ایراداتی است که به آن میگیرند. من از این منشور حمایت می کنم. 

ش., 11.03.2023 - 11:43 پیوند ثابت

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.