رفتن به محتوای اصلی

پس از سرنگونی حکومت سرنوشت مقامات و اعضای سپاه چه می‌شود؟
10.03.2023 - 23:30

 

ایران وایر - شش چهره شناخته شده مخالف جمهوری اسلامی، امروز جمعه ۱۹ اسفند منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران، با نام اختصاری «مهسا» را منتشر کردند.

انتشار این منشور پیش‌تر و در نشست این چهره‌ها در دانشگاه جرج‌تاون در روز ۲۱ بهمن ماه وعده داده شده بود.

شاهزاده رضا پهلوی، حامد اسماعیلیون، نازنین بنیادی، شیرین عبادی، مسیح علینژاد و عبدالله مهتدی از اولین امضاکنندگان این منشور هستند.

این منشور به طور ویژه خواهان انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ادغام بخش‌هایی از آن «در صورت اثبات عدم دخالت در جنایات و داشتن تخصص» در نیروهای مسلح ایران شده است

در این منشور آمده است: «همه‌ی ما که زخمی از جمهوری اسلامی بر جان و تن خود داریم، راه رسیدن به ایرانی آزاد و دموکراتیک را گذار از جمهوری اسلامی می‌دانیم.»

نویسندگان این منشور تاکید کرده‌اند که گذار از جمهوری اسلامی «نیازمند سه عامل همبستگی، سازماندهی و مبارزه‌ی مستمر است.»

منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران در مقدمه خود تاکید دارد که «انزوایِ جهانیِ جمهوری اسلامی از اولین گام‌های لازم برای ایجاد تغییر است.» نویسندگان این منشور در راستای این هدف خواهان پیگیری این خواسته‌ها شده‌اند:

۱. ایجاد فشار بین‌المللی بر جمهوری اسلامی برای لغو حکم اعدام و آزاد کردن بی‌ قید و شرط و فوری تمام زندانیان سیاسی.۲. رایزنی با دولت‌های دموکراتیک برای اخراج سفرای جمهوری اسلامی.۳. رایزنی با دولت‌های دموکراتیک برای اخراج وابستگانِ جمهوری اسلامی در کشورهای متبوع خود.۴. رایزنی با دولت‌های دموکراتیک برای حمایت از این منشور و سازماندهیِ پس از آن.۵. ایجاد راه‌هایی برای یاری‌رسانی به مردم ایران.

نویسندگان این منشور نوشته اند که گام بعدی مبارزه بر «عدالت انتقالی، تشکیل شورای انتقال قدرت و راهکارهای انتقال قدرت به حکومتی دموکراتیک، ملی و سکولار تمرکز می‌کند.»

در این منشور بر حکمرانی دموکراتیک، حقوق بشر، کرامت انسانی، عدالت، صلح، پایداری محیط‌زیستی و شفافیت اقتصادی تاکید شده است.

منشور همبستگی و سازماندهی برای آزادی ایران ۱۷ بند دارد که در بند اول آن درباره حکمرانی دموکراتیک نوشته شده است: «تعیین نوع حکومت از طریق همه‌پرسی و استقرار یک نظام دموکراتیک سکولار (بر مبنای اصل جدایی دین از حکومت) که در آن تمامی مقامات سیاسی و رسمی، به واسطه‌ی انتخابات آزاد و دموکراتیک انتخاب می‌شوند و باید همه‌ی شهروندان از هر باور و قوم و جنسیت و گرایش جنسی در پیشگاه قانون، از حقوق و احترام برابر برخوردار باشند.»

در بند ۱۳ این منشور بر انحلال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید شده و آمده است که وظیفه‌ی ارتش صرفاً دفاع از یکپارچگی سرزمینی کشور باشد.

در پایان این منشور آمده است که «ایران برای گذر از استبداد جمهوری اسلامی نیازمندِ همبستگی تمامِ ایرانیان آزاده است. شجاعتِ مردمِ ایران و مبارزه‌ی پیگیرِ آنان برای آزادی، چشم‌اندازِ روشنِ فردای ماست. در آفریدن فردای آزاد خود کنار هم بایستیم.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

انتشار از:

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.