رفتن به محتوای اصلی

تجمعی اعتراضی مخالفان برای قرار گرفتن سپاه پاسداران در میان سازمان‌های «تروریستی»
22.02.2023 - 22:25

 

در پایتخت ایتالیا در میان معترضان حامد اسماعیلیون و مسیح علی‌نژاد از جمله چهره‌های سرشناس مخالف حکومت ایران بودند که حضور داشتند.‌

یک شهروند ایرانی-ایتالیایی به بی‌بی‌سی فارسی گفت تاکنون مخالفان جمهوری اسلامی تجمعی به این بزرگی در رم نداشته‌اند.

معترضان شعارهایی در اعتراض به حکومت، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و سپاه و بسیج سر دادند، از جمله «مرگ بر حکومت بچه‌کش» و «امسال سال خونه، سید علی سرنگونه.»

در رم یک نشست پرسش و پاسخ هم برگزار شد که مخالفان سرشناس مثل حامد اسماعیلیون و مسیح علی‌نژاد صحبت کردند.

حامد اسماعیلیون

 

تجمع رم دو روز بعد تجمع بزرگ مخالفان حکومت ایران در بروکسل صورت گرفت که ده‌ها هزار ایرانی از کشورهای مختلف برای تظاهرات به پایتخت بلژیک رفتند که در مقر شورا و کمیسیون اتحادیه اروپا هم هست.

خواسته اصلی و مشخص گردهمایی رم هم مثل بروکسل، قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های «تروریستی» اتحادیه اروپا بود.

گردهمایی بروکسل درپاسخ به فراخوان مخالفان جمهوری اسلامی از جمله حامد اسماعیلیون فعال سیاسی و سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان هواپیمایی اوکراینی و مسیح علی‌نژاد روزنامه‌نگار و فعال مدنی برگزار شد و افراد شاخصی مثل شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل در آن سخنرانی کردند.

دریا صفایی نماینده پارلمان بلژیک و علیرضا آخوندی‌ نماینده پارلمان سوئد هم حضور داشتند.

در همان روز جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ژیار گل خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی گفت «این صداها قوانین ما را تغییر نمی دهند.»

او گفت برای اینکه اتحادیه اروپا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد به رای دادگاه در یکی از کشورهای عضو نیاز است.

آنالینا بربوک وزیر امور خارجه آلمان هم گفت مبنای حقوقی برای این کار در اتحادیه اروپا فعلا وجود ندارد.

ایتالیا

 

با این حال معترضان گفته‌اند که از پای نمی‌شینند و به فشار به کشورهای اروپایی ادامه می‌دهند تا مثل آمریکا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان‌های «تروریستی» قرار دهد.

حکومت ایران می‌گوید سپاه پاسداران نیروی رسمی نظامی یک کشور عضو سازمان ملل است و قرار دادن آن در میان سازمان‌های تروریستی ناقض قوانین و پیمان‌های بین‌المللی است.

sweden

«همبستگی برای ايران» در سوئد

 

در استكهلم پایتخت سوئد هم چهارشنبه در محل اتحادیه کارگران سمیناری برگزار شد با عنوان «همبستگی برای ايران». شماری از چهره‌های سرشناس سوئدی و ایرانی در این سمینار حضور داشتند یا اینترنتی شرکت کردند از جمله مارگوت والستروم سخنگوی مركز بين‌المللی اولاف پالمه و وزير خارجه پیشین سوئد و ماگدالنا اندرشون نخست‌وزير پيشين و رهبر حزب سوسیال ‌دموکرات‌های سوئد.

آنها هم خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در زمره سازمان‌های «تروریستی» شدند. خانم اندرشون گفت جمهوری اسلامی انقلاب ایران برای دمکراسی را «به سرقت برده و فشار و دیکتاتوری را قدم به قدم بیشتر و بیشتر کرده است.»

او گفت «مرگ مهسا امینی کل جامعه ایران و جهان را به اعتراض درآورد» و «انقلابی» که حول شعار زن، زندگی، آزادی شکل گرفته برای تغییر حکومت است نه اصلاح آن.

در این نشست میزگردی با حضور جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران و سعيد محمودی استاد حقوق بين‌الملل دانشگاه استكهلم برگزار شد.

جاويد رحمان ايران را در صدر فهرست كشورهايی دانست كه مجازات اعدام را اعمال می‌كند و گفت برای نقض حقوق بشر باید «خواب را بر حاکمان ایران حرام کرد.»

این سمینار با قطعنامه‌ای به پایان رسید از جمله با این خواسته که «سازمان‌های به اصطلاح کارگری اما تحت کنترل و حمایت رژیم ایران، نباید نماینده کارگران ایران در سازمان بین‌المللی کار و سایر نهادها و سازمان‌های مشابه بین‌المللی باشند.»

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.