رفتن به محتوای اصلی

صبا کردافشاری ؛ آرمیتا عباسی آزاد شدند+ویدئو
09.02.2023 - 09:23

 

 

 

 

 

آرمیتا عباسی، معترض ۲۰ ساله‌، آزاد شد

آرمیتا عباسی

حمید عباسی پدر آرمیتا عباسی معترض ۲۰ ساله‌ای که در جریان اعتراضات سراسری ایران بازداشت شده بود، از آزادی دخترش خبر داد.

آقای عباسی روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن در حساب اینستاگرام خود نوشت: «دوران بسیار سختی رو تجربه کردیم اما الان بی‌اندازه خوشحالم.»

او توضیح بیشتری درباره چگونگی و شرایط آزادی خانم عباسی نداد اما ضمن آرزوی آزادی دیگر بازداشت‌شدگان اعتراضات، نوشت: «به امید روزی که زندانی سیاسی نداشته باشیم.»

  شماری از فعالان زن از جمله صبا کردافشاری آزاد شدند

تصویر

خانم کردافشاری روز چهارشنبه ۱۹ بهمن به همراه شمار دیگری از زندانیان آزاد شد.

مسیح علی‌نژاد خبرنگار و فعال حقوق زنان در توییتی نوشت: «۷ نفر از زندانیان سیاسی زن از جمله صبا کردافشاری، فریبا اسدی، عالیه مطلب‌زاده، پرستو معینی، زهرا صفایی، گلاره عباسی و شهره حسینی شامگاه چهارشنبه از بند زنان زندان اوین آزاد شدند.»

بنابه گزارش ها محمد حبیبی از فعالان برجسته جنبش معلمان هم روز چهارشنبه آزاد شد.

خانم کردافشاری که اصلا در ارتباط با کمپین خانم علی‌نژاد، تحت عنوان «چهارشنبه‌های سفید»، متهم شده بود در حال گذراندن مجازات حبس تعزیری در زندان اوین بود.

اطلاع دقیقی از علت آزادی زودهنگام این شهروندان منتشر نشده، اما بعد از صدور بخشنامه «عفو» زندانیان صورت می‌گیرد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، دو روز پیش، ۱۷ بهمن ۱۴۰۱، با پیشنهاد قوه قضائیه برای «عفو و تخفیف مجازات ده‌ها هزار نفر» از متهمان و محکومان موافقت کرد.

این حکم بعد از بازداشت‌های گسترده در جریان اعتراضاتی که از ۲۵ شهریور ماه در پی کشته شدن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شروع شد، صادر می‌شود و از آنجا که مشروط به ابراز ندامت زندانیان است با واکنش‌های منفی بسیاری روبرو شده است.

برجسته‌ترین جنبه این اعتراضات مخالفت با حجاب اجباری با شعار «زن، زندگی، آزادی» بوده است.

صبا کرد افشاری ابتدا در ۱۱ مرداد ۱۳۹۷ زمانی که ۲۰ سال داشت در جریان اعتراضات علیه گرانی و وضعیت نابسامان اقتصادی در تهران بازداشت شد.

او سال بعد در خردادماه ۱۳۹۸ دوباره بازداشت شد و از جمله به اتهام "اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب" و "فعالیت تبلیغی علیه نظام واجتماع و تبانی" به مجموعا ۲۴ سال حبس محکوم شد.

به گزارش هرانا نهایتا با تبرئه خانم کردافشاری از اتهام «اشاعه فساد و فحشا از طریق کشف حجاب و پیاده روی بدون حجاب» از طرف دیوان عالی کشور، با استناد به ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی ۵ سال زندان در خصوص او قابل اجرا بود.

راحله احمدی مادر این زندانی سیاسی هم که به دنبال دادخواهی برای او بود برای مدتی زندانی شد.

فریبا اسدی، شهره حسینی، گلاره عباسی، زهرا صفایی، پرستو معینی و عالیه مطلب زاده از دیگر کسانی هستند که همزمان با خانم کردافشاری از زندان اوین آزاد شده‌اند.

خانم کردافشاری هنگام بازداشت بیست ساله بود

خانم کردافشاری هنگام بازداشت بیست ساله بود

گلاره عباسی به اتهام «اجتماع و تبانی» به دو سال و نیم زندان و شهره حسینی به تحمل دو سال و هفت ماه زندان محکوم شده بودند.

به گزارش هرانا زهرا صفایی و دخترش پرستو معینی در اسفند ۹۸ بازداشت شده بودند. خانم صفایی نهایتا در سال ۹۹ به ۸ سال حبس تعزیری و خانم معینی به سه سال و ۹ ماه حبس محکوم شدند. این دو در دوران محکومیت نیز با گشایش پرونده مواجه شدند.

فریبا اسدی که در بهمن ماه سال ۹۹ به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در گروه‌های مخالف نظام» بازداشت شده بود نهایتا به ۴ سال حبس تعلیقی و ۳ ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شد.

عالیه مطلب‌زاده در سال ۹۶ توسط دادگاه انقلاب تهران محاکمه و به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به ۳ سال حبس تعزیری محکوم شد. در دادنامه صادره، مصداق اتهامات مطروحه علیه خانم مطلب زاده، «راه اندازی و شرکت در کارگاه های توانمندسازی زنان در خارج از کشور (گرجستان)» عنوان شد.

محمد حبیبی سخنگوی کانون صنفی معلمان هم روز اول آبان ماه به اتهام «اجتماع و تبانی» به ۳ سال و ۷ ماه و برای اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده بود.

آزادی این گروه یک روز بعد از آن است که آرمیتا عباسی از بازداشتی های اعتراضات اخیر که پرونده او توجه زیادی جلب کرده بود آزاد شد. گزارش هایی وجود داشت که خانم عباسی در زندان در معرض «خشونت جنسی» قرار گرفته است، اتهامی که حکومت ایران رد کرد.

شمار دیگری از بازداشتی های اعتراضات اخیر هم روز چهارشنبه آزاد شدند.

نیلوفر شاکری از زندان کچویی کرج، امیر حسین بریمانی کارگردان تئاتر از زندان تهران بزرگ و احسان پیربرناش روزنامه‌ نگار ورزشی و طنزنویس از زندان قائم شهر آزاد شدند.

همچنین مجید شیعه علی، دانشجوی دانشگاه آزاد مشهد، با تودیع قرار وثیقه به طور موقت از زندان وکیل آباد این شهر آزاد شد.

در روزهای اخیر شمار دیگری از بازداشتی های اعتراضات آزاد شده‌اند.

به گزارش سازمان حقوق بشر در ایران در ساعات ‌پایانی سه شنبه ۱۸ بهمن هم هستی امیری، فرنگیس مظلوم و عسل محمدی، سه زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، پس از تحمل بخشی از مجموع احکام حبس تعزیری خود بطور مشروط آزاد شده بودند. این ۳ زندانی سیاسی، هر یک در حال تحمل احکام حبس تعزیری ۱ ساله خود بودند.

به گزارش سازمان های حقوق بشر در جریان این اعتراضات گسترده حدود ۵۰۰ نفر کشته و نزدیک به ۲۰ هزار نفر بازداشت شدند. این علاوه بر صدها نفری است که از جمله از ناحیه چشم دچار جراحات اساسی شده‌اند که ناشی از تیراندازی ماموران وابسته به حکومت یا مضروب شدن با باتوم است.

حکومت ایران اعتراضات را به دولت های خارجی نسبت می‌دهد و مسئولیت کشتن معترضان را نمی‌پذیرد.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

ایران گلوبال

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.