رفتن به محتوای اصلی

وکلای حمید نوری شهادت شاکیان و شاهدان را «به دلیل خصومت با جمهوری اسلامی» زیر سوال بردند
07.02.2023 - 19:00

جلسه هشتم از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت و متهم به مشارکت در اعدام‌های تابستان ۶۷، روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن در استکهلم برگزار شد و وکیلان او کوشیدند تا شهادت شاکیان و شاهدان پرونده را به دلیل آن‌چه «خصومت آن‌ها با رژیم ایران» خواندند، زیر سوال ببرند.

در هشتمین جلسه از دادگاه تجدیدنظر حمید نوری، دادستان‌ها بخشی دیگر از کیفرخواست خود را قرائت کردند و دوباره نام اعضای هیات مرگ همچون «حسینعلی نیری، مرتضی اشراقی و ابراهیم رئیسی» آورده شد.

از افرادی چون ناصریان (قاضی محمد مقیسه) و حمید عباسی (حمید نوری) نیز به‌ عنوان کسانی که در اعدام‌های زندان گوهردشت مشارکت داشتند، بارها اسم برده شد.

دادستان‌ها همچنین از صدها اعدام که در مرداد و شهریور سال ۶۷ در زندان گوهردشت رخ داده است یاد کردند.

در این کیفرخواست اشاره شد که ماموران جمهوری اسلامی تنها یک ساک دستی و بخشی از وسایل اعدام‌شدگان را به خانواده آن‌ها تحویل داده و حتی از ارائه اطلاعات درباره اعدام این افراد یا محل دفنشان خودداری کرده‌اند.

در این جلسه اما ‌حمید نوری که به زندان جدیدی منتقل شده، حضور نداشت و قاضی اعلام کرد مسوولان زندان کنونی نتوانسته‌اند هماهنگی‌های لازم را برای حضور او در دادگاه انجام دهند.

وکیلان حمید نوری در ادامه این جلسه، بدون حضور او، دفاعیات خود را ارائه کردند.

در دفاعیه وکیلان او، به کتاب خاطرات ایرج مصداقی اشاره شد که سال‌ها پیش از دستگیری دادیار سابق زندان گوهردشت منتشر شده و در آن نام حمید عباسی (نوری) آمده است.

هانا لارسون، یکی از دو وکیل حمید نوری در این جلسه کوشید تا اظهارات ایرج مصداقی را زیر سوال برده و شهادت برخی شاکیان و شاهدان را باطل کند.

او مدعی شد شاکیان و شاهدان پرونده نوری قبل از دستگیری او با یکدیگر در ارتباط و تماس بوده‌اند و مصداقی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

لارسون همچنین ادعا کرد مصداقی در کتاب‌هایش به ‌نقش حمید نوری یا همان عباسی، شاخ و برگ بیشتری داده است و از طرفی، او در سال‌های گذشته کنشی فعالانه داشته که موجب شده اطلاعاتی که در مورد نوری ارائه داده، در سطحی وسیع و بین‌المللی توزیع و دیده شوند.

 

او با تکیه بر ادعاهای دیگر برای زیر سوال بردن شواهد دادگاه بدوی، گفت: «تمام شاکیان و شاهدان یک خصومت علیه رژیم ایران دارند».

خانم لارسون در ادامه بار دیگر بر دفاعیه جلسه قبل تاکید و از نوری به عنوان یک زندان‌بان ساده یاد کرد که نقشی در اعدام‌ها نداشته است.

وکیل حمید نوری برای اثبات ادعای خود از «نیری، ‌اشراقی و رئیسی» و دیگر اعضای هیات مرگ نام برد که از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی هستند اما حمید نوری یک کارمند ساده و نگهبان بوده و برای همین هم به قدرت نرسیده است.

لارسون همچنین مدعی شد: «آیا حمید عباسی این قدرت و نفوذ را داشته که ایرج مصداقی اعدام شود و آیا این را می‌خواسته یا نه؟ اگر جواب بله باشد، او نباید امروز زنده می‌ماند. بنابراین نتیجه‌گیری ما این است که حمید عباسی یک زندان‌بان بوده و امکان کشتن کسی را نداشته است.»

دادستان‌ها در برابر این دفاعیه وکیلان نوری گفتند که متهم هیچ‌گاه در دادگاه بدوی مدعی نشده که فقط یک زندان‌بان بوده و معلوم نیست که اکنون چطور وکیلان مدافع او چنین ادعایی را مطرح می‌کنند؟

برگزاری جلسه هشتم دادگاه تجدیدنظر حمید نوری در حالی بود که هزار و ۱۸۶ روز از دستگیری حمید نوری به دلیل شکایت چندین نفر از او، در فرودگاه استکهلم می‌گذرد.

جلسات بازپرسی او در طول حدود ۲۰ ماه برگزار شد که در تمام این جلسات، نوری داشتن نام مستعار «عباسی» را انکار کرد و مدعی شد یک تاجر ساده است.

بازرسی تلفن همراه او اما نشان داد که برای دعوت از سران جمهوری اسلامی به منظور «ضیافت افطاری»، خود را حمید «عباسی» معرفی کرده است.

 

در طول دادگاه بدوی او همچنین ادعا کرد کارمند ساده زندان اوین بوده، نقشی در زندان گوهردشت نداشته و حتی در تابستان سال ۶۷ و هم‌زمان با وقوع اعدام‌ها، در مرخصی فرزندآوری به سر می‌برده است.

دادگاه بدوی محاکمه حمید نوری بیش از ۹ ماه زمان برد و بیش از ۵۰ شاکی و شاهد داشت که در نهایت رای آن تیر ماه امسال اعلام و حمید نوری به جنایت جنگی و قتل محکوم شد.

دادیار سابق زندان گوهردشت برای این جنایات حکم حبس ابد گرفت که در سوئد برابر با ۲۵ سال زندان است اما با شکایت نوری، دادگاه تجدیدنظر هم‌اکنون در استکهلم در حال برگزاری است.

این دادگاه هم حدود ۹ ماه برقرار است اما اغلب جلسات آن غیرعلنی خواهد بود و رای آن سال ۲۰۲۴ اعلام می‌شود.

در هشت جلسه‌ای که از دادگاه تجدیدنظر می‌گذرد، خانواده نوری هم در جلسات حضور یافتند.

در سال ۱۳۶۷ به دنبال صدور فتوا و فرمان روح‌الله خمینی، چند هزار نفر از زندانیان سیاسی و عقیدتی در زندان‌های جمهوری اسلامی مخفیانه اعدام و در گورهای جمعی دفن شدند.

پیش از حمید نوری، هیچ مقامی به خاطر جنایات گذشته و جاری علیه بشریت مرتبط با کشتار زندانیان ۶۷ محاکمه نشده بود.

برخی از دست‌اندرکاران این جنایت سمت‌های کلیدی در جمهوری اسلامی گرفته‌اند؛ از جمله ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهوری کنونی ایران که پیش از این به عنوان رییس قوه قضاییه مشغول به کار بود و یکی از اعضای «هیات مرگ» تهران و کرج بوده است.

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.