رفتن به محتوای اصلی

مولدسازی سرپوشی بر ورشکستگی اقتصادی یا ادامه تاراج مردم
06.02.2023 - 21:23
تهیه و تنظیم:
کانون حقوق بشر ایران

طی فرمان خامنه‌ای مبنی بر مولدسازی سرمایه‌های ملی که متعلق به مردم ایران است، به آقازاده‌ها و سران سپاه و سایر نیروهای سرکوبگر فروخته خواهد شد

به گزارش کانون حقوق بشر ایران، خامنه‌ای طی فرمان اجازه فروش اموال دولتی را به عناصر بی‌نام و نشان صادر کرده است. این فرمان با نام مولد‌سازی دارایی‌های دولتی نامگذاری شده است. طی این فرمان، اموالی که در اختیار دولت است و سرمایه‌های ملی و متعلق به مردم ایران محسوب می‌شود، به افراد مانند آقازاده‌های مقیم خارج، سران سپاه و سایر نیروهای سرکوبگر با قیمت بسیار پایینی فروخته می‌شود.

مردم ایران تجربه خصوصی سازی را از سال‌ها قبل داشته و نهایت کار این مولدسازی را نیز پیش بینی می‌کنند. روزنامه اعتماد در تاریخ ۱۰ بهمن در این رابطه می‌نویسد، تجربه خصوصی سازی در ایران چیزی جز انتقال منابع عمومی به دوستان و رفقا نبوده است و در نهایت هم این دارایی‌ها را بنحوی از کشور خارج کردند. مشکوک بودن این طرح از آنجا می‌باشد که مطابق ماده ۵ مولدسازی، اعضای هیئت مولدسازی از هر گونه تعقیب و پیگرد قضایی مصون هستند. به این صورت دست آنها در هر دزدی و چپاول اموال باز خواهد بود.

اموال به حراج گذاشته در مولدسازی شامل : وزارتخانه‌ها، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسات وابسته به دولت، بانک‌ها و موسسات اعتباری، شرکت‌های بیمه دولتی، شرکت ملی نفت، گاز، پتروشیمی و… می‌شود.

چرخه چپاول مردم در مولدسازی

ریل به حراج گذاشتن سرمایه‌های دولتی و چپاول آن که در فرمان مولدسازی آمده به این صورت است: شخص خریدار درخواست وام از بانک مرکزی کرده، سپس وام گیرنده اموال فروشی را با قیمت زیر یک تا ۵ درصد واقعی خریداری کرده و در آینده نامشخص وام را با سود آن به بانک بر‌می‌گرداند.

به این ترتیب یک شخص می‌تواند بدون صرف حتی یک ریال یک موسسه را خریداری کرده و از سود آن قسط‌های وام را پس بدهد.

در دوران خصوصی‌سازی احمدی نژاد نیز وام‌های کلان بدون بهره به صاحبان کارخانه‌ها پرداخت شد. اما آنها پس از چند ماه با اعلام ورشکستگی و اخراج کارگران کارخانه را تعطیل کرده و پس از فروش کارخانه سرمایه‌های را به خارج از کشور منتقل کرده و در بهترین حالت تنها قسط‌های مانده را با تاخیر چند ساله پرداخت کردند. نمونه آن را در خصوصی سازی نیشکر هفت تپه می‌توان دنبال کرد.

علت مولدسازی چیست؟

دولت رئیسی تلاش می‌کند، با فروش اموال دولتی مقداری از کسری بودجه خود را جبران کند. به گفته یک کارشناس اقتصادی، دولت با مولدسازی تلاش می‌کند کسری درآمدهای دولت که ناشی از نابودی اقتصاد کشور است را برای یک مقطع کوتاه جبران کند. با توجه به خصوصی‌سازی‌های پیشین، در صورت انجام مولدسازی سرنوشت دردناکی در انتظار کارگران و سایر اقشار مردم بخصوص اقشار کم درآمد خواهد بود. سران حکومت تلاش می‌کنند، به هر صورت باقیمانده ثروت‌های عمومی را در روزهای پایانی حکومت خود به تاراج ببرند.

این اقدامات زمینه‌ساز نارضایتی‌هایی را فراهم می‌کند که می‌تواند به شعله‌ور‌تر شدن قیام سراسری مردم ایران منتهی شود.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کانون حقوق بشری نه به زندان

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.