رفتن به محتوای اصلی

ماموران به شکل سیستماتیک به چشم معترضان شلیک کرده‌اند
03.02.2023 - 21:50

 

#حمیدرضا_روحی که خود یک چشمش را در راه آزادی از دست داده است، این عکس را منتشر کرد و زیر آن نوشت:« برای چشم‌هامون
برای رفیق با شرفم حمیدرضا.»
عکس حمیدرضا را روی صفحه گوشی علی، درست رو به دوربین کنار بچه‌هایی که چشم‌هایشان را برای آزادی داده‌اند، ببینید.

ماموران به شکل سیستماتیک به چشم معترضان شلیک کرده‌اند

سازمان حقوق بشر ایران که در نروژ مستقر است، می‌گوید بر اساس ارزیابی‌هایش به این نتیجه رسیده که در جریان سرکوب اعتراض‌های اخیر، ماموران جمهوری اسلامی به شکل «سیستماتیک» به به چشم معترضان شلیک کرده‌اند.

این سازمان روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به «کثرت گزارش‌ها» درباره شلیک به سر و صورت و همچنین گستردی این مساله در سراسر ایران به این نتیجه رسیده است. چنانکه در این بیانیه آمده، «شلیک به صورت و چشم افراد شرکت‌کننده در تجمعات اعتراضی ماه‌های اخیر، در بیشتر شهرهای ایران رخ داده است».

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق‌بشر‌ایران، گفت: «یکی از مهم‌ترین گام‌ها در راستای دادخواهی برای قربانیان نقض ‌حقوق‌بشر و اجرای عدالت آشکار کردن ابعاد جنایات از طریق مستندسازی‌ست؛ و این امر مستلزم همکاری و مشارکت همه شهروندان است. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و نیروهای سرکوبگر تحت فرمان او باید بدانند که از هیچ‌یک از جنایاتشان چشم‌پوشی نخواهد شد و باید در قبال تمام جنایاتشان پاسخگو باشند.»

سازمان حقوق بشر ایران از کسانی که به این شکل مجروح شده‌اند درخواست کرد که اطلاعاتشان را برای مستندسازی آنچه رخ داده در اختیار این سازمان قرار دهند.

 

تصویر

در جریان اعتراض‌های اخیر، صدها گزارش از شلیک به سوی معترضان توسط ماموران حکومت منتشر شد. همچنین در دهها ویدئویی که توسط شهروندان ضبط شده، ماموران حکومت وابسته به نهادهای مختلف نیروهای مسلح، در حال شلیک به سوی معترضان دیده می‌شوند.

بر اساس بررسی‌های نهادهای حقوق بشری دستکم نزدیک به ۵۰۰ نفر در اعتراض‌های چهار ماه اخیر کشته شده‌اند. اما از تعداد مجروحان این اعتراض‌ها، اطلاع دقیقی در دست نیست.

سازمان حقوق بشر ایران همراه با بیانیه روز جمعه، فهرستی از ۲۲ نفر منتشر کرده که چشم‌های همگی‌شان به دلیل اصابت گلوله آسیب دیده است. بسیاری از این افراد بینایی یک یا هر دو چشم را از دست داد‌اند. این سازمان می‌گوید تعداد آسیب‌دیدگان از ناحیه چشم بسیار بیشتر است.

در جریان سرکوب اعتراض‌ها در ایران، ماموران علاوه بر اسلحه‌های جنگی از اسلحه شات‌گان ساچمه‌ای نیز برای شلیک به سوی معترضان استفاده می‌کردند.

بسیاری از کسانی که یک یا دو چشمشان در این اعتراض‌ها آسیب دیده‌اند، به دلیل اصابت گلوله‌های یک اسلحه ساچمه‌ای بوده است.

.

 

بر اساس کنوانسیون‌های استفاده از سلاح در سازمان ملل، استفاده از تفنگ ساچمه‌ای همانند تفنگ جنگی برای متفرق کردن معترضان ممنوع است. سازمان ملل می‌گوید که تفنگ ساچمه‌ای، یک سلاح مرگبار است و به شکل تصادفی به افراد مختلف از جمله کودکان و سالخوردگانی که حتی بخشی از تجمع نیستند نیز آسیب می‌زند.

در آذرماه، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت که موارد شلیک به چشم در اعتراض‌های ایران به شکل قابل توجهی زیاد است و «صدها نفر» بدین شکل آسیب دیده‌اند.

با افزایش توجه رسانه‌ها به این مساله و انتشار تصاویر کسانی که به چشم‌هایشان آسیب وارد شده، در بهمن ماه، حسن کرمی، فرمانده یگان ویژه پلیس ایران شلیک به چشم توسط ماموران یگان ویژه را تکذیب کرد.

جمهوری اسلامی، مسئولیت کشتن معترضان را نیز نپذیرفته است و اصرار دارد که معترضان توسط افراد مسلح وابسته به کشورهای خارجی یا مخالفان مسلح کشته شده‌اند؛ ادعایی که هرگز سندی برای اثباتش ارائه نشده است.

بررسی‌های بی‌بی‌سی فارسی نشان داده است که گروهی از فعالان مدنی در شبکه‌های اجتماعی، از انجمن چشم‌پزشکان ایران درخواست کرده‌اند که گروه یا کمیته‌ای را برای پیگیری و حمایت از زخمیان اعتراضات جاری در ایران ایجاد کنند.

 

دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مطلب، نظر نویسنده بوده و لزوما سیاست یا موضع ایرانگلوبال را منعکس نمی‌کند.

کیانوش توکلی
برگرفته از:
بی بی سی

فیسبوک - تلگرامفیسبوک - تلگرامصفحه شما

توجه داشته باشید کامنت‌هایی که مربوط به موضوع مطلب نباشند، منتشر نخواهند شد! 

افزودن دیدگاه جدید

لطفا در صورتیکه درباره مقاله‌ای نظر می‌دهید، عنوان مقاله را در اینجا تایپ کنید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

لطفا نظر خودتان را فقط یک بار بفرستید. کامنتهای تکراری بطور اتوماتیک حذف می شوند و امکان انتشار آنها وجود ندارد.

CAPTCHA
لطفا حروف را با خط فارسی و بدون فاصله وارد کنید CAPTCHA ی تصویری
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید.